Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، اولین و تنها دانشگاه تخصصی است که در زمینه یادگیری الکترونیکی و همچنین جاری شدن فناوری‌های پیشرفته دیجیتال در حوزه سلامت فعالیت می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،  ابوالفضل باقری فرد؛ معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاریخچه تاسیس دانشگاه، به بیان محور‌های راهبردی، اهداف و برنامه‌های عملیاتی و تاثیر در جامعه پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دانشگاه علوم پزشکی مجازی در سال ۱۳۹۴ با تمرکز بر انواع آموزش‌های مجازی و روش‌های آموزشی مبتنی بر فناوری تاسیس شد.


هدف این دانشگاه تربیت دانشجو توانمند و یادگیرنده به شکل مادالعمر و پاسخگویی به نیاز‌های جامعه بود که همزمان با فناوری‌های روز جهان هم آشنا شوند.

در دوران کرونا، این دانشگاه با راه اندازی سامانه‌های یادگیری مثل سامانه نوید و آرمان، نقش مهمی را در حفظ شرایط آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داشته باشد.

در دوران بعد از تغییر اپیدمی کرونا در همه جای دنیا هم آموزش از حالت صرفاً مجازی خارج شده وآموزش ترکیبی بهتر انجام شود، در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی مجازی باید علاوه بر رسالت آموزشی در تمامی امور مرتبط با نظام سلامت؛ درمان، بهداشت هم نقش خود را ایفاکند و در واقع سلامت (بهداشت و درمان) کاملا متاثر از آموزش است؛ بنابراین در دوره جدید و در دولت سیزدهم و بر اساس دستور مقام عالی وزارت، دانشگاه علوم پزشکی مجازی در تمام ابعاد سلامت به جاری شدن فناوری‌های پیشرفته دیجیتال و به کارگیری آن‌ها کمک کند، به همین دلیل در جلسه شورای ۲۸۵ شورای گسترش، نام دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی هوشمند تغییر پیدا کرد.


دانشگاه علوم پزشکی هوشمند اولین و تنها دانشگاه تخصصی هست که در زمینه یادگیری الکترونیکی و همچنین جاری شدن فناوری‌های پیشرفته دیجیتال در حوزه سلامت فعالیت می‌کند و البته نکته مهم این است که این دانشگاه به تغییر نگرش و جاری شدن این اصول در سایر دانشگاه‌ها کشور کمک نماید تا بکارگیری فناور‌های دیجیتال در نظام سلامت توسعه یابد.

ارتقاء کاربرد تکنولوژی نوین در سلامت

به دنبال انقلاب صنعتی چهارم و پیشرفت یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در بستر جامعه؛ نگرش کاربرد تکنولوژی نوین در سلامت هم دچار تغییر شد و جایگاه آن ارتقا پیدا کرد و دلیل این است که امروزه در بسیاری از کشور‌ها به کارگیری هوش مصنوعی و یادگیری‌های ماشین به عنوان یکی از ابزار‌های مهم در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها به کار گرفته می‌شود و همچنین پیگیری و پایش بسیاری از بیماری‌های مزمن غیر واگیر با کمک هوش مصنوعی انجام می‌گیرد.
به همین دلیل در مورد دانشگاه علوم پزشکی هوشمند بعد از تاکید مقام معظم رهبری در دیدارشان با نخبگان کشور در ارتباط با لزوم اهمیت جاری شدن هوش مصنوعی در همه امور کشور به وزارت بهداشت ماموریت داده شد که در ارتباط با به کارگیری هوش مصنوعی در حوزه پزشکی برنامه داشته باشد و به گسترش این امر در کشور کمک کند.
کاربرد هوش مصنوعی در علوم پزشکی کشور از سطح بسیار پایه‌ای یعنی از خانه‌های بهداشت و تحلیل درست داده‌های بهداشتی شروع می‌شود و سطح پیشرفته آن به صورت ربات‌های پزشکی کاربرد دارد؛ بنابراین یک طیف گسترده از خدمات بهداشتی درمانی‌ می‌توانند تحت تاثیر هوش مصنوعی و یادگیری‌های ماشینی قرار بگیرند. امروزه اغلب کشور‌های پیشرو با استفاده از این محور‌های اصلی در ارائه خدمات سلامت، برنامه استراتژیک دارند. ما یکی از اولین کشور‌هایی هستیم که بحث هوشمندی را تحت عنوان دانشگاه مطرح کردیم؛ در واقع دانشگاه به عنوان مرکز ایجاد افکار جدید و به کارگیری آن‌ها در جامعه است و تغییر نام دانشگاه می‌تواند در زمینه گسترش فناوری‌های جدید منشأ خیر باشد.

 تبیین برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند

برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند؛ هفت محور پردیس هوشمند، آموزش هوشمند، بیمارستان هوشمند، مراقبت سلامت هوشمند و یادگیری الکترونیکی ترکیبی هوشمند، وکلاس درس و تعلیم و تربیت هوشمند مورد توجه است.

در بخش یادگیری و تعلیم و تربیت امیدواریم که بتوانیم با استفاده از فناوری‌های پیشرفته دیجیتال، یک آموزش ترکیبی مجازی و حضوری به شکل شخصی شده برای دانشجویان فراهم کنیم.همچنین استفاده از داده‌های موجود در سامانه‌های دانشگاه‌ می‌تواند به ارائه راهکار‌های آموزشی هوشمند کمک کند. برای هر کدام از محور‌های هفت گانه ذکر شده، متغیر‌هایی تعریف و فرم‌هایی طراحی شده که بر اساس آن بتوانیم میزان هوشمندی را در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی را ارزیابی کنیم و طبق تحلیل داده ها، یک برنامه ریزی ملی انجام دهیم.
استفاده از فناوری‌های پیشرفته دیجیتال می‌تواند هزینه خدمات درمانی را کاهش دهد و باعث دسترسی آسان مردم به درمان شود که خدمات پزشکی از راه دور (تله مدیسین) به عنوان یک نمونه بارز برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم در مناطق محروم مطرح می‌باشد و در همین راستا یکی از اهداف درمانی دانشگاه علوم پزشکی هوشمند، راه اندازی کلینیک‌های آنلاین و تله مدیسین است و این خود، زمینه توسعه خدمات توریسم سلامت را فراهم می‌آورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: باقری فرد وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرونا فناوری های پیشرفته دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی هوشمند هوش مصنوعی جاری شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۵۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین فرشیدی گفت: در راستای دستور وزیر بهداشت و با توجه به ماموریت مهم و جدید جوانی جمعیت (دستیابی به نرخ باروری ۲.۵) تقویت ساختار تشکیلاتی متناظر مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور امری ضروری بود که پس از بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته توسط معاونت‌های توسعه و بهداشت به جمع بندی نهایی رسید و ابلاغ شد.

وی بیان داشت: از جمله مواردی که در ساختار جدید به آن توجه ویژه شده است موضوع بازنگری گروه‌های سنی بود که با توجه به این اقدام و تقویت ساختاری صورت گرفته انتظار می‌رود شاهد رشد و شکوفایی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور باشیم.

مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت پیش از این با عنوان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در معاونت بهداشت وزارت بهداشت فعالیت داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی