Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@21:15:27 GMT

چاپ پنجم کتاب خاطرات صادق طباطبایی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۳۵۹۲۴

چاپ پنجم کتاب خاطرات صادق طباطبایی منتشر شد

چاپ پنجم کتاب خاطرات سیاسی- اجتماعی دکتر صادق طباطبائی(3جلدی) توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س))  منتشر شد.

به گزارش جماران، دکتر صادق طباطبایی سیاستمدار، استاد دانشگاه، نویسنده و روزنامه ‌نگاری است که از افراد تأثیرگذار در سال ‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران بود و سخنگویی دولت موقت ایران در دوره مهندس مهدی بازرگان را نیز برعهده داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین به عنوان معاون وزیر کشور مجری برگزاری همه ‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ایران بود؛ و در یک مجموعه سه جلدی به ذکر خاطرات خود از سال های مبارزه و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

جلد اول این مجموعه سه جلدی، با عنوان «جنبش دانشجویی ایران» و با محوریت زندگینامه و جایگاه خانوادگی صادق طباطبایی در حوزه دین، اجتماع و سیاست، سیر تحصیلات او در آلمان، جنبش سیاسی اجتماعی انجمن های اسلامی دانشجویان فارسی زبان در خارج از کشور و نقش مرحوم سید احمد خمینی در شکل گیری انقلاب اسلامی تدوین شده است. این کتاب در شش فصل با عناوین سابقه خانوادگی و تحصیلات، فعالیت های سیاسی، اجتماعی و دانشجویی، کنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایرانی، بعد از 15 خرداد در ایران، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا و نقش فراموش شده، تنظیم شده است. در صفحه 106 آن آمده است: «در یکی از سفرها که خدمت امام رسیدم و شرح فعالیت های انجمن های اسلامی دانشجویان را دادم، گفتم ما شدیدا در مضیقه مالی قرار داریم و هزینه های ما خیلی زیاد است و بیشتر مخارج ما مربوط به چاپ کتاب و جزوه می شود. امام گفتند که من تأمین می کنم. در این زمینه با آقای دعایی صحبت کردم و از طریق بیروت پول برای ما حواله شد و با مساعدت امام توانستیم چاپخانه ای تهیه کنیم».

دومین جلد از این مجموعه با عنوان «لبنان، امام صدر و انقلاب فلسطین»، در چهار فصل با عناوین سفر به لبنان، در لبنان، گفت و گو و نامه های دکتر چمران و اسناد و مدارک، تدوین شده است. این کتاب دربرگیرنده خاطرات صادق طباطبایی از لبنان و امام موسی صدر، دکتر مصطفی چمران، انقلاب فلسطین و رابطه آنها با امام خمینی(س) و انقلاب سال 1357 است. در آغاز کتاب آن مطلبی با عنوان «سفارش ماندگار» منتشر شده که شامل نصایح امام موسی صدر به صادق طباطبایی، هنگام عزیمتش به آلمان برای ادامه تحصیل است. در بخشی از این مطلب می خوانیم: «درس باید خواند؛ مرد اجتماع باید بود؛ در عین حال مرد دیندار هم می توان بود! همه اینها با هم جمع می شوند. بلکه همه اینها یک راه است. آرامشی که در نتیجه نماز و رضایتی که در نتیجه روزه برای انسان حاصل می آید، نه تنها زحمت مختصری که در راه به پا داشتن این عبادات می کشد جبران می کند، بلکه آرامش، آسایش و نوری در قلب انسان پدید می آورد که توفیق وی را در هدف های تحصیلی نیز تأمین می کند. در ادامه این کتاب، اسناد به جای مانده از ساواک درباره امام موسی صدر و رابطه او با امام خمینی(س) و فعالیت های انقلابی وی در لبنان منعکس شده است.

صادق طباطبایی، در جلد سوم خاطرات خود با نام «شکل گیری انقلاب اسلامی ایران» به بازگویی وقایع مربوط به روزهای آغازین پیروزی انقلاب و رفراندوم جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 پرداخته است. این کتاب، در دو فصل و با عناوین قلب ایران در قلب اروپا(امام در پاریس) و از پرواز انقلاب تا استقرار جمهوری اسلامی تنظیم شده است. دکتر طباطبایی در توصیف احساسات مردم در زمان خروج شاه از ایران این چنین نوشته است:«هنگامی که رادیو تهران، خبر خروج شاه را پخش کرد، جشن های عمومی در سرتاسر تهران دامن گسترد. گروه های انقلابی بدون مانع از طرف نیروهای امنیتی و ارتش به خیابان ها ریختند. مردم از رانندگان دعوت می کردند تا چراغ اتومبیل ها را برای شرکت در شادی روشن کنند».

سه جلد خاطرات صادق طباطبایی، دربرگیرنده بیش از 400 عکس شخصی و خانوادگی، تصاویر منتشر نشده از امام خمینی(س)، مرحوم حاج احمد خمینی و تظاهرات دانشجویان مقیم خارج از کشور ضد رژیم پهلوی است.

آدرس فروشگاه های انتشارات عروج جهت خرید حضوری

مرکزی: خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران بین 12 فروردین و فخر رازی، پاساژ ظروفچی پلاک  1296

تلفن: 66493081

شماره 1: خیابان انقلاب، زیر پل حافظ، جنب فروشگاه برک

تلفن: 66706833

همچنین آثار چاپ شده حضرت امام خمینی(س) را می توانید [ اینجا  ] ببینید.

برای خرید الکترونیکی آثار حضرت امام و منشورات مؤسسه چاپ و نشر عروج نیز می توانید به [ اینجا ] مراجعه کنید.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا صادق طباطبایی انتشارات عروج چاپ و نشر عروج افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا جمهوری اسلامی صادق طباطبایی اسلامی ایران امام خمینی س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۵۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد و پیشرفت ایران اسلامی در نتیجه شدیدترین تحریم‌ها حاصل شد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری نماینده ولی فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به تحمیل شدیدترین تحریم‌ها از جانب آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی، گفت: ایران اسلامی از این تحریم‌ها استفاده و آنها را تبدیل به فرصت کرد لذا امروز می‌بینیم که رشد و پیشرفت در نتیجه این تحریم‌ها در همه حوزه‌های علم و فناوری حاصل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام ۱۴ اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شهرکرد با توصیه نمازگزاران به تقوای الهی و با تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) رئیس مکتب شیعه، اظهار کرد: مکتب تشیع امروز به لطف مجاهدت‌های امام صادق(ع) و امام باقر(ع) در رشته‌های مختلف زنده است و در عالم غوغا به پا داشته است. لذا باید ایام صادقیه را برجسته کنیم تا معارف این بزرگواران به‌ویژه در بین جوانان ترویج شود.

وی با بیان اینکه مکتب امام صادق(ع) را با تقویت حوزه‌های علمیه می‌توان ترویج کرد، ادامه داد: مکتب ایشان را علمای حوزوی، تربیت‌یافتگان مکتب ایشان در حوزه علمیه و فقهای بزرگ رشد دادند و این را باید تقویت کرد؛ به‌ویژه به خانواده‌ها توصیه می‌کنم فرزندان خود را در حوزه‌های علمیه ثبت‌نام کنند زیرا حوزه سالم، تلاشگر و ناب است و خدمات عمیقی را برای پیشبرد مکتب امام صادق(ع) شکل می‌دهد.

نکونام با اشاره به تحمیل شدیدترین تحریم‌ها از جانب آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی، بیان کرد: ایران اسلامی از این تحریم‌ها استفاده و آنها را تبدیل به فرصت کرد لذا امروز می‌بینیم که رشد و پیشرفت در نتیجه این تحریم‌ها در همه حوزه‌های علم و فناوری حاصل شده است.

نکونام تصریح کرد: دشمن هر کاری هم بکند جز آنکه به خودش ضرر بزند، چیزی عایدش نخواهد شد زیرا ملت ایران تحت زعامت رهبری بصیر و بیدار رشد کرده و به پیش می‌رود و دشمنانش مثل همیشه خوار و زبون است.

نماینده‌ ولی‌فقیه در استان با گرامیداشت سالروز تأسیس بسیج سازندگی، افزود: بسیج یک مجموعه خدوم و پیش‌رونده است که با کمترین هزینه جاده می‌زند و آب‌ را به دست مردم می‌رساند. مصداق بارز این خدمات را روز گذشته در استان شاهد بودیم که بسیجیان در منطقه صعب‌العبور دهدلی اردل حضور یافتند و جاده مناسب و دیگر خدمات بزرگ برای اهالی با کمترین اعتبارات در دست اقدام است.

نکونام با اشاره به اینکه مسئله غزه در اذهان عمومی جامعه بشری همچنان زنده است، تأکید کرد: جنبش دانشجویی که علیه صهیونیست‌ها و در دفاع از مردم فلسطین ایجاد شده یک مسئله بسیار مهم‌ است و بیداری بشریت لحظه به لحظه افزون‌تر می‌شود که این را باید از آثار انقلاب اسلامی ایران دانست. ملت ایران باید این خیزش جهانی را ببینند و بر خود ببالند که با حرکت خود زمینه‌ساز این بیداری شدند و این یک دستاورد است. 

امام‌جمعه شهرکرد در پایان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در جمع معلمان گفت: امیدواریم این فرمایشات فقط در صفحات نماند و در تاریخ ثبت نشود بلکه در مدارس عینیت پیدا کند. وظایف معلمان و نقش آنان در تربیت نسل، توانمندسازی این قشر، امیدآفرینی در بین دانش‌آموزان، ارتقای بینش دانش‌آموزان در ساحت منطق نظام اسلامی و ... از اهم تأکیدات رهبر انقلاب بود که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انقلاب اسلامی ایران ادامه دهنده مکتب امام صادق (ع)است
  • تاکیدامام جمعه سلماس بر حمایت از اجرای طرح نور
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری جهانی شده است
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری مردم جهان شده است
  • عملیات وعده صادق نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است
  • رشد و پیشرفت ایران اسلامی در نتیجه شدیدترین تحریم‌ها حاصل شد
  • جنبش دانشجویان در آمریکا نشانگر بیدار شدن مردم دنیاست
  • بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است
  • عملیات وعده صادق ظهور قدرت اراده ملت ایران بود
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم