Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@20:13:31 GMT

عزاداری سنتی چند هزار ساله لرستانی‌ها با گِل‌مالی +فیلم

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۳۸۶۱۰

عزاداری سنتی چند هزار ساله لرستانی‌ها با گِل‌مالی +فیلم

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: با فرارسیدن ایام محرم و به‌خصوص روز عاشورا، مردم لرستان براساس رسم دیرینه خود عزای سرور و سالار شهیدان را با گِل‌مالی انجام می‌دهند. گل‌مالی مردمان لر در روز عاشورا، از خاکی‌ترین آیین عاشورایی جهان حکایت دارد که اندوه‌بارترین عزاداری‌ برای پسر فاطمه (س) را به تصویر می‌کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گل مالی قدمتی چند هزارساله دارد و آغاز آن را می‌توان به زمان نزاع هابیل و قابیل نسبت داد که به امر خداوند زمین را چال کرد و جسد برادرش را به خاک سپرد. در گذشته که پارچه سیاه کم بود، مردم تکه‌ای از دُور (سیاه ‌چادر) را می‌بریدند و روی شانه‌ خود می‌گذاشتند. سپس گِل درست می‌کردند و روی شانه‌هایشان می‌مالیدند، به این نشانه که جسم ما از خاک است و به خاک برمی‌گردد.


مهدی ترکاشوند مداح لرستانی

ریشه تاریخی گِل‌مالی اهالی لرستانی در روز عاشورا

آیین گِل‌مالی در روز عاشورا در استان‌های غربی ایران نظیر لرستان، کرمانشاه و ایلام انجام می‌شود. گِل‌مالی در زبان محلی با عنوان «خره گیری» تلفظ می‌شود که خره به‌معنای «گل» است. مهدی ترکاشوند، مداح اهل بیت(ع) در این خصوص می‌گوید: «لُرها زمانی که عزیزی را از دست می‌دهند، گل و خاک به سر و صورت خود می‌زنند؛ با این تعبیر که با این عزا به خاک نشستیم. این ریشه در تاریخ دارد و در منابع تاریخی هم داریم که در گذشته هم در مصیبت‌ها گل و خاک به سر و صورت می‌زدند. عزاداری سیدالشهدا در روز عاشورا هم حزن و اندوه بزرگی است که به همین خاطر لُرها گل و خاک به سر و صورت خود می‌زنند.»

لُرها خود را در استخر گِل غوطه‌ور می‌کنند

این آیین خاص دارای چند مرحله است که از روز هفتم محرم موسوم به روز تراش عباس شروع می‌شود و تا بعد از شام غریبان ادامه دارد. در روز تراش عباس، مردها به حمام می‌روند و پس از اصلاح سر و صورت، لباس‌های تمیز می‌پوشند. در فاصله چند روز مانده به عاشورا، عده‌ای به‌سراغ جمع‌آوری هیزم می‌روند و اهالی محل بسته به نذری که دارند، به آن‌ها هیزم می‌دهند. ترکاشوند می‌گوید: «در شام تاسوعا حمام‌هایی از گل مانند استخر درست می‌شود و افراد در آن غوطه‌ور می‌شوند و سپس خارج می‌شوند. این عزاداری در روز تاسوعا هم در برخی از شهرها رواج دارد، اما اصل آن در روز عاشوراست. باتوجه به اینکه در ساعات ابتدایی بامداد این کار انجام می‌شود، آتش روشن می‌کنند تا گل‌ها خشک شود و بعد از آن به سطح شهر برای عزاداری می‌آیند.»

دستگیر بی‌دس حسین دسم بیر

در صبح روز عاشورا، از کودک و جوان تا زن و مرد به تکیه‌های محله می‌روند و پس از گل‌مالی خود، دور آتش می‌ایستند تا خشک شوند و در ادامه به سینه‌زنی می‌پردازند. زنان به یاد مصیبت حضرت زینب (س)، گل را بر چادر و سر خود می‌مالند و مردها لباس سیاه خود را به رنگ گل درمی‌آوردند و با همان لباس‌،‌ نماز ظهر عاشورا را می‌خوانند. ترکاشوند می‌گوید: «در روز عاشورا دسته‌های عزاداری از هیأت‌ها به راه می‌افتد و به سمت مراکز اصلی شهر حرکت می‌کنند و عزاداری می‌کنند. این دسته‌های نوحه‌های متعددی به زبان لُری می‌خوانند. یکی از آن‌ها این است مطلعش این است: «برار برار زینب نالو میکه/گریوه و حال یتیمو میکه» نوحه دیگری نیز برای حضرت عباس(ع) این است: «دستگیر بی‌دس حسین دسم بیر/ ساقی حنا رس حسین دسم بیر»

حین سینه‌زنی لُرها گردوغبار به آسمان می‌رود

نوحه‌خوانی در مجالس قدیمی شهرها به صورتی خاص است  و ابتدا نوحه خوان، شاه بیت را می‌خواند و دسته پاسخ می‌دهد و سپس در بار دوم، دسته شروع به سینه‌زنی می‌کند. سینه‌زنی در خرم آباد نیز روش خاص خود را دارد؛ به این ترتیب که عزاداران در حالت نشسته، با یک دست سینه می‌زنند تا اینکه نوحه‌خوان فریاد «ای وای شهدا به دشت کربلا» سر می‌دهد و به‌یک‌باره، همه عزاداران می‌ایستند و حین سینه‌زنی با دو دست، جواب نوحه‌خوان را می‌دهند. سینه‌زنی عزاداران باعث بلند شدن گردوغبار به آسمان می‌شود و روی چهره آن‌ها می‌نشیند. گوشه‌ای از یک نوحه لری به این صورت است: «کرب و بلا معطر به خین گل هزارو/ حسی غریو و بی‌کس د سوگ سروردارو»

خانه‌های لرستان سقاخانه می‌شود

جدای از این سنت عزاداری که در روز عاشورا برگزار می‌شود در لرستان، سنت‌های دیگری نیز وجود دارد. شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی در لرستان بسیار مرسوم است و سقاخانه‌های متعددی نیز برپا می‌شود تا جایی که در اصطلاح لُرها بسیاری از خانه‌ها سقاخانه می‌شود. ترکاشوند می‌گوید: «از روز نخست دهه اول ماه محرم بسیاری از خانه‌ها قسمت حال و پذیرایی خانه خود را سیاهپوش می‌کنند و گاهی صوت مداحی پخش می‌کنند؛ به این معنا که افراد می‌توانند در آن خانه حاضر شوند و از نذری‌ها میل کنند. در خانه هم چای و حلوا و ... به عزاداران می‌دهند. این خانه‌ها سقاخانه نام دارد.»


سقاخانه‌های لرستان میزبان عزاداران حسینی

تهرانی‌ شدن مجالس عزاداری موجب فراموشی سنت‌ها شده است

ترکاشوند ادامه می‌دهد: «سنت دیگری که در لرستان وجود دارد، این است که در ایام دهه اول محرم برخی از اهالی دَرِ خانه را باز می‌گذارند و جمعی از مردم با محوریت کودکان و نوجوانان به در آن خانه می‌روند و در می‌زنند و به اصطلاح لُری می‌پرسند روضه هست یا نیست؟ صاحبخانه که بگوید روضه هست. جمعیت که شاید به ۱۰ نفر برسند در این خانه در حد کوتاهی سینه‌زنی و عزاداری می‌کنند و اشک می‌ریزند و صاحبخانه هم از آنان پذیرایی می‌کنند. البته این سنت‌‌های عزاداری این روزها در لرستان کم رنگ شده است زیرا مجالس رویکرد تهرانی گرفته است.»

 

عزاداری مردم لرستان با لباس‌های گل مالی شده

متاسفانه مجالس عزاداری استان‌ها این روزها به دلیل حجم پرداخت رسانه‌ای به مجالس عزاداری تهران، درحال شبیه شدن به مجالس پایتخت است و کم کم سنت‌های عزاداری شهرها درحال فراموشی است. هیأت‌های بزرگ  در استان‌های مختلف جای دارد پرچم عزاداری سنتی را مجدداً بلند کنند و مانع از فراموشی آن شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: لرستان ماه محرم روز عاشورا عزاداری سقاخانه روز عاشورا سر و صورت سینه زنی گ ل مالی گل مالی خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۸۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز

حسین طاهری در گفتگو با تسنیم، از ثبت هفتم اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته به پاس بزرگداشت مالکیت فکری مردم اصفهان بر تولید گز و چند قرن تلاش مردم این دیار برای حفظ این محصول سنتی، روز هفتم اردیبهشت ماه به نام روز جهانی گز اصفهان نام‌گذاری شد.

به گزارش «زی‌سان»، وی افزود: همچنین در دو سال گذشته با تلاش پیشکسوتان صنعت گز و همراهی دکتر طغیانی موفق شدیم که گز، سوهان عسلی، لوز و شیرینی کرکی را در فهرست عناصر ناملموس ملی به نام اصفهان ثبت کنیم.

رئیس جمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان تصریح کرد: پیش از این پولک و نبات هم به نام اصفهان ثبت شده بود و می‌توان گفت که اصفهان تنوع بی‌نظیری از انواع شیرینی‌های سنتی دارد و در این راستا تلاش کردیم تا محصولات سنتی را به عنوان عناصر هویتی شهر اصفهان به ثبت برسانیم و در قدم بعدی به دنبال توسعه این محصولات هویتی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به معرفی قدمت گز پرداخته و گفت: گز مهم‌ترین شیرینی سنتی اصفهان است که قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد و در طول ۵۰۰ سال گذشته توسط مردم اصفهان حفظ و توسعه پیدا کرده است. همچنین مدارک و مستندات بسیاری از جمله سفرنامه پولاک اتریشی و مورخان ایرانی دال بر مالکیت فکری و معنوی مردم اصفهان بر این محصول است.

طاهری اصفهان را بزرگترین تولید کننده گز در جهان دانست و گفت: در بسیاری از کشور‌های جهان نام گز با اصفهان عجین شده و گز اصفهان شهرت جهانی دارد.

طاهری افزود: در سالیان اخیر شاهد رشد چشم‌گیری در شکل‌گیری واحد‌های تولید گز در اصفهان بوده‌ایم و امیدواریم که این هنر- صنعت به رشد و پویایی خود ادامه دهد.

 

tags # اصفهان سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • ببینید | سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب + فیلم
  • ویدیو/ آیین بیل‌گردانی؛ سنتی ۲‌ هزار ساله برای قدردانی از آب
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • دانش آموز لرستانی قهرمان فردای ایران شد
  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند