Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمود الهاشمی»، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و سیاست خارجه عراق در تشریح تحولات کنونی در صحنه سیاسی عراق و بازیگران اصلی آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: فراخوان تظاهرات از سوی «مقتدی صدر» رهبر جنبش صدر عراق صادر شد و شعار آن مبارزه با فساد است اما آنچه توجه ما را به خود جلب کرد این است که رسانه‌های حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات در پوشش کامل تظاهرات به گونه‌ای مشارکت داشته‌اند که گویی قرار قبلی با یکدیگر داشته و از سازمان‌دهندگان این تظاهرات بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این در راستای فتنه‌انگیزی بین شیعیان به عنوان  یکی از منابع قدرت و اثربخشی مقاومت بوده است.

الهاشمی درباره اینکه خواست معترضان چیست و آیا این خواسته‌ها توجیهی برای تظاهرات ایجاد می‌کند، گفت: تظاهرکنندگان در شعارهای عمومی خواهان اصلاحات و مبارزه با فساد هستند و در حال حاضر مطالبه برای سقوط نظام تشدید شده است اما به اعتقاد ما این تظاهرات هیچ توجیهی ندارد، زیرا جریان صدر از همان ابتدا سازوکارهای دموکراتیک را اتخاذ کرد و با همان سازوکارهای دموکراتیک از پارلمان خارج شد. نمایندگان وابسته به او هم بر همین اساس استعفای خود را به رئیس پارلمان ارائه کردند و تایید ریاست را گرفتند، پس چرابه خیابان‌ها رفتنند و وارد منطقه سبز بغداد شده و ساختمان پارلمان را اشغال کردند. قرار بود جریان صدر منتظر انتخابات بعدی بماند و برای کسب کرسی های بیشتر و تحقق اهداف مورد نظر حمایت بیشتری جلب کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیامدهای این تحولات برای مردم عراق و امنیت و منافعشان گفت: تردیدی نیست که عراقی ها در حالت اضطراب و نگرانی هستند، چرا که ورود به مرکز مجتمع دولتی در بغداد و اشغال آن هشدار می‌دهد که خطر در کمین است و اعتبار و حاکمیت کشور از دست خواهد رفت. آنها همچنین از واکنش حامیان ائتلاف چارچوب هماهنگی به این تحولات نیز نگران هستند و بیم آن می‌رود که کشور را وارد یک درگیری و جنگ داخلی بیهوده و بی‌نتیجه کنند و فضا برای دخالت بیگانگان در امور عراق فراهم شود.

الهاشمی در باره راهکارهای موجود برای اجتناب از این پیامدها گفت: گزینه‌ها برای جلوگیری از پیامدهای بحران کنونی پیچیده به نظر می‌رسد. فاصله بین گفت‌وگو و دعوت به آرامش بسیار است. توقف فراخوان‌ها برای تشدید تنش آسان نیست، اما ما یک راه‌حل پیش رو داریم و آن ورود مرجعیت و الزام  همگان برای پایبندی به مجموعه ای از قوانین است که به سمت آرامش و ثبات هدایت می‌کند.

این تحلیلگر عراقی درباره احتمال درگیری شیعی- شیعی در این کشور تصریح کرد: اگر چه ائتلاف چارچوب هماهنگی به شدت برای جلوگیری از درگیری تلاش می‌کند و از عواقب و خطرهای آن برای صلح داخلی آگاه هستند، به ویژه اینکه در محدوده جغرافیای شیعه خواهد بود و انواع سلاح‌های شخصی در همه خانه ها پیدا می شود اما احتمال برخورد و سپس درگیری با حمایت دولت «مصطفی الکاظمی» و رسانه‌های تحت نفوذ کشورهای خلیج فارس و آمریکا در هر لحظه همچنان وجود دارد.

وی در پایان درباره اینکه نیروهای سیاسی در این مرحله حساس چه اقدامی باید انجام دهند، گفت: این مشکل وجود دارد که جناح‌های سیاسی نمی‌توانند بر سر یک ایده برای مقابله با چالش‌های خطرناکی که کشور را تهدید و اختلافات سیاسی آنها را به اختلافات اجتماعی تبدیل کرده است، توافق کنند. ما همچنان منتظر یک راه حل برای برون‌رفت از این بحران هستیم.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مقتدی صدر صحنه عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۸۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه بندرعباس: خلیج فارس نقشی راهبردی در کشور دارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خلیج فارس، حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بندرعباس با اشاره به ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس افزود: خلیج فارس نقشی مهم و راهبردی در کشور دارد.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس افزود: مردم ما مانند همیشه باید در برابر تحریف نام خلیج فارس مراقبت کنند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده به روز معلم نیز اشاره کرد و گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی، معلمان نقش اساسی دارند.
وی افزود: معلمان رکن اصلی اجرای هر قانون مهمی در آموزش و پرورش هستند.

بیشتر بخوانید؛ خطبه نماز جمعه شهرستان‌ها هرمزگان ۳۱ فروردین
امام جمعه بندرعباس گفت: اساتید و معلمان بعد از خانواده مهمترین نقش را در تربیت دانش آموزان دارند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده افزود: جایگاه معلمان در جامعه باید بیشتر ارتقا یابد و به مشکلات آنها رسیدگی شود.
وی همچنان با اشاره به هفته کار و کارگر گفت: از زمان انقلاب تاکنون ۱۴ هزار شهید کارگر جان خود را تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده اند.
نماینده ولی فقیه در استان افزود: جامعه کارگری مهمترین نقش را در چرخه اقتصادی ما دارد و مسئولان باید به این قشر بیشتر توجه کنند.

دیگر خبرها

  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • دشمن همواره در تلاش است نام خلیج فارس را تغییر دهد
  • خلیج فارس نقشی راهبردی در کشور دارد
  • امام جمعه بندرعباس: خلیج فارس نقشی راهبردی در کشور دارد