Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که با آرمان‌های مذهبی شکل گرفته بود، گروهی از هنرمندان با اندیشه‌های دینی آثاری را در ارتباط با مفاهیم عاشورا و شهادت خلق کردند که حسین خسروجردی یکی از سرآمدان نسل نقاشان آن دوران است.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایران اکونومیست، واقعۀ عاشورا به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام زمینه‌ها و درون‌مایه‌های بی‌نظیری در به‌کارگیری خلاقیت، تخیل و جلوه‌های هنر آیینی دارد که این ارزش‌های دینی به‌عنوان پرورش‌دهنده هنر، انسان را به ایجاد فضا و محیط، شکل و کالبدی هدایت می‌کند که به انسان در درک بهتر باورهایش کمک می‌کند تا به سوی معنویت و کمال رهنمون شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که با آرمان های دینی و مذهبی شکل گرفته بود، گروهی از  هنرمندان با اندیشه های دینی آثاری را در ارتباط با مفاهیم مذهبی با تکیه بر نمادهای مبتنی بر اندیشه دینی خلق کردند که حسین خسروجردی یکی از سرآمدان این نسل است.

در تعریفی دیگر درباره هنر انقلاب،حسین خسروجردی چنین می گوید: کسی که دارد از میراث فرهنگی خود با تمام وجود دفاع می کند هنرمند انقلابی است. کسی که از ادبیات ایران پاسداری می کند هنرمند انقلابی است. کسی که برای تنفس و تولید و خلاقیت در جامعه فضا ایجاد می کند هنرمند انقلابی است. همه تعریف انقلاب و هنر انقلاب این نیست که عده ای خیلی اصرار دارند که یک نگاه سیاسی را پیاده کنند و هنر آن را هنر انقلاب بنامند.

 

 

تصویرگری واقعه عاشورا در میان تصویرگری متون دینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بازنمود واقعه عاشورا را می‌توان در آثار نقاشی پشت شیشه، نقاشی قهوه خانه ای، چاپ سنگی و نگارگری مشاهده کرد که با گذشت قرن ها این موضوع همچنان دستمایه خلق آثار هنری است.

حسین خسروجردی متولد 1336 در  تهران است و تحصیلات خود را در مقطع لیسانس رشته نقاشی از دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران به اتمام رساند.

خسروجردی در زمینه‌ هنرهای نقاشی، طراحی، گرافیک، کاریکاتور، مجسمه‌سازی و طراحی دکور به خلق آثار مختلفی همچون طراحی آرم‌های شبکه 5 سازمان صدا و سیما، دانشگاه آزاد اسلامی و روزنامه همشهری پرداخت.

 

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: هنرهای تجسمی ، عاشورای حسینی ، امام حسین (ع)

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هنرهای تجسمی عاشورای حسینی امام حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۹۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه

دریافت 54 MB کد خبر 6089193

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • سپاه همواره در صحنه حضور دارد
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود
  • تبیین مفاهیم ایثار و شهادت برای نسل جوان ضروری است