Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@12:01:33 GMT

شیر مادر کمک کننده در پیشگیری از عفونت‌ها

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۳۹۳۹۶

شیر مادر کمک کننده در پیشگیری از عفونت‌ها

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: تلاش برای حفظ زنجیره گرم برای رسیدن به یک تغذیه موفق با شیر مادر است.

 

حمیدرضا لرنژاد  گفت: گسترش هدفمند فعالیت شرکت‌های تولید و توزیع کننده جانشین شونده‌های  شیر مادر و تبلیغات در این زمینه بر تصمیمات والدین برای تغذیه نوزاد از طریق  دریافت  اطلاعات نادرست در مورد کرونا و  شیردهی تاثیر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازاریابی گسترده ای توسط صنایع جانشین شونده‌های  شیر مادر (BMS) به عنوان استفاده از شیر مصنوعی و سایر فرآورده‌ها به عنوان  گزینه ایمن‌تر انجام شده  بود.

به گفته وی حمایت از مادران شیرده و شیرخواران نه فقط توسط کادر بهداشت و درمان، بلکه توسط همه افراد مرتبط با توجه به نقش خود در جامعه در سطوح مختلف امکان پذیر است.

او گفت: مادران نیاز به حمایت برای دریافت  خدمات  بهداشتی و درمانی، حمایت در محل کار و جامعه به منظور تغذیه بهینه شیر خوار خود با شیر مادر و  پیشرفت از یک سطح به سطح دیگر دارند که این فرآیند  تشکیل زنجیره گرم  حمایت و پشتیبانی  نامیده می‌شود.

او افزود: قوانین مربوط به بحران کرونا مانند رعایت فاصله گذاری فیزیکی، منجر به مراجعه کمتر  و ارتباط کمتر والدین با کارکنان بهداشتی  و  در نهایت باعث کاهش سطح  دانش و مهارت والدین  و عدم مراجعه به موقع جهت دریافت خدمات  شده است. شیر دادن موفق از طریق شناسایی چالش‌ها و مشکلات مادران در دوران قبل و حین بارداری، حین زایمان و پس از زایمان  و آموزش آنان بسیار مهم است.

 لرنژاد گفت:  آژانس بین المللی برای تغذیه با شیر مادر در سال ۲۰۲۲ (WBW۲۰۲۲)  شعار هفته را شیر مادر؛ حمایت و آموزش انتخاب کرده و تلاش آن برای حفظ زنجیره گرم برای رسیدن به یک تغذیه موفق با شیر مادر است. افزایش این ظرفیت‌ها  از طریق شناسایی همه گروه‌های مرتبط و آموزش آنان است .

او افزود: افراد سرشناس نقش مهمی در حمایت ملی و بین المللی برنامه‌ها برای حفظ و حمایت از برنامه  ترویج تغذیه با شیر مادر  دارند. مادران باید از  استراتژی‌های شرکت‌های تولید و توزیع کننده بازار یابی جانشین شونده‌های شیر مادر (BMS) در ارائه اطلاعات غلط و ترویج غیر اخلاقی شیر مصنوعی آگاهی داشته باشند. فعالان برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در جامعه نیاز به آگاهی و کسب مهارت برای درک چگونگی حمایت از مادران و خانواده هایشان دارند.

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت اضافه کرد: سیاست گذاران باید اطمینان حاصل کنند که مراکز و واحد‌های ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی به تعداد کافی ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی درمانی آموزش دیده در تمام سطوح برای بیمارستان‌های دوستدار کودک  و مراقبت‌های تغذیه با شیر مادر و مشاوره شیردهی داشته باشند. بودجه کافی باید برای آموزش و تربیت افراد مرتبط  به عنوان خط مشی خدمات بهداشتی تخصیص داده شود.

او گفت: شیر مادر نه تنها نیاز‌های ایمونولوژیکی شیرخوار را برطرف می‌کند،  بلکه در پیشگیری از عفونت‌ها نیز  کمک  کننده است. شیر مادر  منجر به ارتباط بین مادر و کودک بدون توجه به موقعیت و شرایط وی شده و امنیت غذایی نوزادان  و کل خانواده را از همان ابتدا  تامین می‌کند. 

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: تغذیه با شیر مادر ، تغذیه سالم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تغذیه با شیر مادر تغذیه سالم تغذیه با شیر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟

تب و لرز نوعی واکنش دفاعی بدن بوده و به درگیری سیستم ایمنی با بیماری و عفونت اشاره می‌کند اما گاهی لرز با تب همراه نیست و زمانی ایجاد می شود که فرد هیچ نشانه ای از تب ندارد. لرز و بدن درد بدون تب دلایل مختلفی چون عفونت، التهاب، آلرژی و یا مشکلات سیستم ایمنی و... دارند، اگر شما هم به این علائم دچار هستید و لرز بدون تب دارید، این بخش را مطالعه نمایید.

هوای سرد

به گزارش نمناک، قرار گرفتن درمعرض هوای سرد یا مکرراً با مواد و وسایل سرد کار کردن سبب لرز می شود.در صورتیکه شب در اتاق سرد بخوابید و یا بر روی تن خود به اندازه‌ی کافی پتو و پوشش نیندازید، همچنین اگر لباس گرم کافی نپوشید، ممکن است احساس سرما و لرزش بدن پیدا کنید.

استرس یا اضطراب

استرس یا اضطراب و ترشح آدرنالین ناشی از آن موجب لرز در بدن می شود. آدرنالین پایانه‎های عصبی شما را تحریک می‏کند، جریان خون را به ماهیچه‏ های بازوها و پاهای شما افزایش می‏دهد. همه این عوامل باعث می‏ شوند که شما به‏ صورت غیرارادی دچار لرزش شوید.

عفونتهای باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی و پنومونی سبب بدن‌درد و لرز با تب یا بدون تب می‌شود. لرز زمانی روی می‌دهد که بدن سعی می‌کند دمایش را بالا ببرد و باکتری‌ها را نابود کند.

کمبود خواب

کمبود خواب و التهاب و اختلالات ناشی از آن موجب لرز در بدن می شود، کمبود خواب با علائم فیزیکی چون خستگی، ضعف، تنش عضلانی، عدم تعادل هورمونی و... همراه بوده و منجر به التهاب در بدن یا تشدید واکنش‌های التهابی می شود.

کم آب شدن بدن

بدن برای بیشتر عملکردهایش به آب نیاز دارد و آب یک مؤلفه بسیار مهم و حیاتی برای بافت عضله است. کم آب شدن بدن به دلیل مصرف ناکافی مایعات یا دفع زیاد آن به دلیل اسهال و استفراغ و... می‌تواند علائم ناخوشایندی چون لرز و بدن درد ایجاد کند زیرا در شرایط بی آبی تنظیم دمای بدن سخت می‌شود.

عفونت های ویروسی

عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا همراه با تب و لرز و گاهی تنها لرز است. بدن شما در اتین شرایط ممکن است در تلاش برای نابودکردن ویروس‌ها، دمایش را بالا ببرد. گاهی این شرایط منجر به لرز، تب و یا هر دو می‌شود.

آلرژی های فصلی

آلرژی های فصلی و فعال شدن واکنشهای التهابی ناشی از آن ممکن است موجب بدن‌درد و لرز شوند زیرا سیستم ایمنی، آلرژن‌ها را تهدید می‌بیند و واکنش‌های التهابی بدن را فعال می‌کند.

گرفتگی های قاعدگی

تغییرات هورمونی و ترشح پروستاگلاندینها در زمان قاعدگی باعث التهاب شده و نحوه تنظیم دمای بدن را تغییر می دهد. افت استروژن سبب تعریق‌های شبانه، گرگرفتگی و بدن‌درد می شود، در زمان تعریق، بدن سعی می کند دمای خود را کاهش داده و به همین خاطر احساس لرز خواهیم کرد.

برخی داروها

برخی داروها چون آنتی بیوتیکها، استاتین ها، نارکوتیک ها، برخی ضد افسردگی ها مدرها و شیمی درمانی و... می‌توانند موجب لرز یا بدن‌درد شوند.

بیماری مزمن

بیماری های مزمن مانند فیبرومیالژیا، دیابت، التهاب لوزالمعده، بیماری کبد و کلیوی، کم کاری تیروئید، سندرم خستگی مزمن،اختلالات خود ایمنی، ام اس و اندومتریوز و... نیز ممکن است با علائمی چون لرز و بدن درد همراه باشند.

راهکارهای خانگی برای تسکین لرزو بدن درد (بسته به علت ایجاد آن)  برای تسکین لرزو بدن درد از روش گرمادرمانی مانند حمام گرم یا کمپرس گرم استفاده نمایید. ورزش سبک چون تمرینات کششی و پیاده روی برای تسکین لرزو بدن درد مفید است. برای تسکین لرزو بدن درد استرس را با تکینیک هایی مانند تنفس عمیق،یوگا و...کاهش دهید. مکمل منیزیم به صورت خوراکی یا موضعی برای درمان لرز و بدن درد مفید است به خصوص برای افراد دچار کمبود خواب و بیماری‌های مزمنی مانند فیبرومیالژیا یا سندرم پای بی‌قرار. آب رسانی به بدن با نوشیدن مایعات، شربت آبلیموی گرم و دم نوش ها اگر دهیدراته شدن بدنتان علت بدن‌درد و لرزتان باشد، مفید است. داروهای غیر تجویزی مانند مسکن هایی چون استامینوفن یا ایبوپروفن و ضد آلرژی ها به درمان بدن درد و لرز کمک می کنند. درمان پزشکی بسته به علت اصلی مثلا مصرف آنتی بیوتیک برای عفونتهای باکتریایی و...به درمان بدن درد و لرز کمک می کند پس بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • سردار رادان : چشم مردم وقتی به بی حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود/ ما باید از مادران آینده صیانت کنیم
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • پیام تسلیت فرمانده سپاه الغدیر در پی درگذشت مادر شهیدان نیرنگ
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان