Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@09:21:31 GMT

شیر مادر و فوایدی برای مادر و نوزاد

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۰۳۸۵

شیر مادر و فوایدی برای مادر و نوزاد

آفتاب‌‌نیوز :

فرشته درایتی اظهار کرد: اهمیت تغذیه در مورد نوزادان زودرس و نوزادانی که بیمار هستند، بسیار بیشتر از دیگر نوزادان بوده؛ این نوزدان با تغذیه از شیر مادئر ب سمت سلامتی نزدیک می‌شوند.

وی افزود: تغذیه با شیر مادر به رشد مغزی سالم و افزایش توانایی‌های شناختی و یادگیری کودکان کمک قابل توجهی خواهد کرد و شروع مصرف شیر مادر برای نوزاد در واقع اولین واکسناسیون محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درایتی بیان کرد: مصرف شیر مادر اثر واکسن‌ها را تقویت کرده و در برابر میکروب‌ها و ویروس‌های عدیده دیگر نیز اثر پیش‌گیری از بیماریزایی دارد؛ در جریان تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول از دادن هر نوع غذای دیگری به کودک باید خودداری کرد، البته مصرف آب و سایر مایعات به مقدار کم تاثیر مضر چندانی ندارند.

این ماما با بیان اینکه شیر خشک به هیچ عنوان با ترکیبات کمی و کیفی شیر مادر برابر نیست، اما متاسفانه جایگزین شیر مادرشده است، تصریح کرد: مادرانی که شیر خود را از فرزندشان دریغ می‌کنند سخت در اشتباه هستند چراکه نوزاد خود را از سلامتی دور می‌کنند.

وی افزود: جنین که در داخل رحم در یک محیط استریل بوده که به هنگام تولد از مجرای زایمانی عبور کرده و وارد محیطی می‌شود که می‌تواند او را به عفونت‌ها آلوده کند؛ در این حال مادر دارای آنتی بادی‌های زیادی بوده و می‌تواند نوزاد را ایمن کند.

این ماما بیان کرد: شیر مادر حاوی آنتی بادی‌های مختلف به مقدار کافی بوده و خوشبختانه این مواد به مقدار بسیار بیشتر از مقداری که در شیر وجود دارد در آغوز یافت می‌شود؛ هفت تا هشت دقیقه طول می‌کشد تا پستان تخلیه شود، ولی بهتر بوده در مورد طول مدت مکیدن تابع میل کودک باشیم.

درایتی با بیان اینکه تماس پوست کودک با پوست مادر در ساعت اول زندگی باعث گرفتن درست پستان مادر و مکیدن درست و افزایش شیر می­‌شود، افزود: از آن جایی که دین اسلام برای سلامت افراد ارزش زیادی قائل بوده؛ شیر دادن به کودک در این دین عبادت شمرده شده است.

این کارشناس مامایی بیان کرد: خداوند در آیه 233 سوره بقره می‌فرماید: مادرانی که می‌خواهند به نحو کامل به فرزندان خود شیر دهند، لازم است دو سال تمام آنها را از پستان خود شیر دهند.

درایتی با اشاره به اینکه مادران شیرده کمتر دچار سرطان پستان و تخمدان و دهانه رحم می‌شوند، اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر بروز آسم، اگزما و آلرژی و بسیاری بیماری‌های دیگر را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه شیردهی به کاهش وزن مادر کمک کرده و از افسردگی وی جلوگیری می‌کند، بیان کرد: شیر مادر حاوی اسیدهای چرب DHAو اسید آراشیدونیک (AA) بوده و وجود این موارد در شیر مادر باعث افزایش شدت بینایی شده و خطر باقی ماندن آسیب در نوزدان نارس را کاهش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: شیر مادر نوزاد تغذیه تغذیه کودکان شیر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۰۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان

ابراهیم کوهکن مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: در این مدت ۳۲ نمونه موفق در بانک خون بند ناف نوزاد استان ذخیره شده است.

 کوهکن افزود: پارسال ۵۰۰ نمونه موفق بند ناف نوزاد در بانک خون استان ذخیره سازی شد که نسبت به سال پیش از آن ۵۶ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف رویان هرمزگان از سال ۸۸ در استان راه‌اندازی شد، گفت: هزینه نگهداری خون بند ناف نوزادان در هنگام قرارداد ۱۰ میلیون تومان در دو قسط با فاصله زمانی ۳ ماه است و هزینه سالانه ذخیره آن ۵۶۰ هزار تومان است.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان با اشاره به اینکه زمان نگهداری خون بند ناف نوزاد۲۰ سال است، افزود: از خون بند ناف نوزاد برای درمان بیماری‌های مانند تالاسمی، سرطان‌های خونی، اوتیسم، بهبود فلج مغزی، دیابت و آلزایمر استفاده می‌شود.

کوهکن گفت: مراکز بانک خون بند ناف نوزاد در همه‌ی بیمارستان‌های هرمزگان مستقر هستند.

وی افزود: مادران باردار می‌توانند از ابتدای ماه نهم بارداری در این مراکز نام نویسی کنند.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: خون باقیمانده در بند ناف و جفت نوزاد سرشار از سلول‌های بنیادی بسیار پرتوان و زنده است که بر اثر تکثیر‌های پی‌درپی دچار پیری نمی‌شوند و با تزریق و یا جایگزینی این سلول‌ها می‌توان به بهبودی سلول‌های آسیب‌دیده کمک کرد.

کوهکن افزود: نمونه گیری از دندان‌های شیری و مایع‌های آمنیوتیک جفت از برنامه‌های امسال بانک خون رویان هرمزگان است.

وی گفت: از پرده آمنیوتیک برای درمان زخم‌های سوختگی و زخم‌های عمیق استفاده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • (ویدئو) نوزاد فلسطینی متولد شده از مادر جان‌باخته درگذشت
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم
  • نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!
  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد
  • تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت
  • تولد ماهانه ۱۱۰ نوزاد در بیمارستان امام رضای کبودراهنگ
  • گواهی عدم‌حضور چیست و چه فوایدی دارد؟
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم