Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@03:35:39 GMT

سیاستمداران گل‌آلود

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۰۹۶۱

سیاستمداران گل‌آلود

فردای این سیلاب‌ها و زلزله‌ها، روزهای درد است، روزهای رنج آنهم برای مردمانی که نه فقط آن فردا که فرداهای بسیار ناگزیرند با میراث خرابی‌ها بسازند و سال‌ها غم از دست‌رفتگانشان را بر دوش بکشند و به قول سعدی به طاقتی که ندارند کدام بار کشند؟

فردای فاجعه، روز امداد و همدردی است و شاید هیچ چیز نکوهیده‌تر از آن نباشد که فردای سیلاب، آن زمان که آب گل‌آلود است و تا زانو بالا آمده، رنج مردمان، فرصت و معابر گل‌گرفته، صحنه‌ی نمایش پنداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به معرکه شتافتن و لباس به گِل آراستن و دوربین‌ها را به خط کردن، نه تیمارداری سانحه‌دیدگان است و نه غمخواری مصیب‌زدگان که در محترمانه‌ترین توصیف، ماهی از آب گل‌آلود گرفتن است و به مسؤولیت شناسی تظاهر کردن.

نه اینکه هر که در گِل شد، متظاهر است و فریبکار، هرگز؛ چه انسان‌های شریف و چه مسندنشینان معتبری که به وقت حادثه پیش از دوربین، چکمه بر می‌دارند و پیش از آنکه چند نفره لودرسواری کنند، تجهیزات امداد به میدان گسیل می‌کنند؛ مسؤولان شرافتمندی که بیش از عطش دیده شدن و وسوسه‌ی به اشتراک گذاشته شدن، دغدغه‌ی یاری‌رسانی دارند. صحبتِ به یک چوب راندن هر حضور در صحنه نیست، صحبت قضاوت بدبینانه‌ی نابلدی‌های چند نماینده و نیت‌خوانی چند مسؤول نامرتبط هم نیست، صحبت از ناراستیِ نمایش به وقت فاجعه، زشتی زل زدن به دوربین و عکس دسته جمعی در میانه‌ی حادثه و خودخواهی مهندسی افکار بهنگام گرفتاری عوام است.

همانقدر که قسمت بزرگ «تدبیر» و «مسؤولیت‌پذیری» در پیش‌بینی‌ها و آمادگی‌های پیش از سانحه است، نمایش و پوپولیسم هم پس از سانحه بروز می‌یابد. ای کاش چهره‌های در گِل ایستاده‌ی این یکی دو روز، پیش از حادثه و همزمان با اخطار در محل حاضر می‌شدند و بر آمادگی‌ها نظارت می‌کردند و یا در اتاق فرماندهی حضور می‌یافتند و برای تأمین نیازهای فرماندهی بحران اقدام می‌کردند؛ بعید است حضور پس از حادثه‌ی پیش‌بینی شده، نشانه‌ی تام و تمام مسؤولیت‌پذیری تفسیر شود.

شاید سیاست عرصه‌ی هدایت افکار عمومی و تصویر ساختن و روایت بافتن هم باشد اما هنوز و همچنان اعتبار سیاستمدار به تدبیر است و نه نمایش، حتی در این دوران فرمانروایی بی‌چون و چرای شبکه‌های اجتماعی و برآمدن‌ها و برافتادن‌های یک شبه. سیاستمدار را گریزی از کارنامه نیست و صفحات کارنامه الزاما با صفحات رسانه‌های اجتماعی‌اش یکی نخواهد بود. آنچه قضاوت را در میان‌مدت و طولانی‌مدت شکل خواهد داد نه نمایش که کارنامه است و یقینا آراستن صفحات کارنامه دشوارتر از انباشتن تصاویر در صفحات اجتماعی است.

در شرایطی که به سبب یکدستی قدرت و قوا، دیگر تاختن بر دولت مستقر مستحب نیست و اعتراض به وضعیت معیشت هم مکروه است و گاه ذنب لایغفر (حتی اگر اوضاع به مراتب از گذشته خراب‌تر شده باشد) و در زمانه‌ای که دیگر نمی‌شود بسان یکی دو سال پیش، با نطق آتشین پیش از دستور و توییت‌های داغِ از فیلترشکن گذشته، توجه خرید و وایرال شد، مجالی نمی‌ماند جز در گِل شدن که برای ائتلافی که به قول رئیس کنونی مجلس برای «خیزش» آمده بودند، سرنوشت مبارکی به حساب نمی‌آید.

بیشتر بخوانید:

تحلیل و بررسی دکتر ناطقی الهی، بنیانگذار مدیریت بحران در این باره: بشنوید | اقدام غیرحرفه‌ای شهردار تهران، نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور در بحران سیل

تحلیل و بررسی دکتر مهدی زارع، عضو فرهنگستان علوم ایران در این باره: بشنوید | مدیران پاچه‌گِلی چه نقشی در مدیریت بحران سیل دارند؟

تحلیل و بررسی دکتر سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران در این موضوع: بشنوید | رفتارهای نخ‌نمای مسئولان در بحران سیل و تمسخر مردم

نقد میرزاعلی آیت اللهی را در این باره بخوانید: آب گل‌آلود سیل و مردم‌فریبی مسئولان!

نقد سیدعبدالجواد موسوی را بخوانید: ما نمانیم و عکس ما ماند

کد خبر 1657320

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیل ستاد مدیریت بحران گل آلود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۰۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمو پورنگ با «لالایی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید

به گزارش صدای ایران از ایرنا، سریال «لالایی» به کارگردانی احمدعلی درویش‌پور و با بازی داریوش فرضیایی (عمو پورنگ)، این روز‌ها آخرین مراحل تصویربرداری را در تهران می‌گذراند. این سریال که قرار است امسال در یکی از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی پخش شود تا آخر اردیبهشت ماه تولید خود را به پایان می‌رساند.

سریال «لالایی» با نقش‌آفرینی فرضیایی، متفاوت از آثاری است که تاکنون از او به عنوان شخصیت عمو پورنگ دیده شده است.

این روز‌ها سریال‌هایی در راه تلویزیون هستند و در عین حال برخی از هنرمندان پیشکسوت تلویزیون هم با اثری جدید، در نمایش‌خانگی حضور دارند، اما سریالی دیگر که تلویزیونی‌های قدیم به سمتِ آن رفته‌اند یک سریال فانتزی در حوزه کودک و نوجوان است که برای نخستین بار فرضیایی یا همان عمو پورنگ در برنامه تحویل سال یک خبر کوتاهی از آن داد.

سریال «لالایی» قرار است با بازی او بعد از مدت‌ها غیبت و البته فضایی متفاوت از یکی از پلتفرم‌های نمایش‌خانگی پخش شود.

دیگر خبرها

  • عمو پورنگ با «لالایی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • (عکس) ترسناک، وهم‌آلود و اسرارآمیز؛ دریاچه ارواح کجاست؟
  • پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران با روایت صفحات مجازی
  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • تصاویر تجهیزات چهارده کشور در روسیه
  • اسم جدیدترین سریال مهران مدیری لو رفت!
  • نمایش راز خوشه‌ی پروین در تبریز به روی صحنه‌ می‌رود
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو