Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@23:45:29 GMT

محرم به روایت «لهوف»/ ۱ فلسفه نام کربلا چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۱۳۵۴

محرم به روایت «لهوف»/ ۱ فلسفه نام کربلا چیست؟

علی بن طاووس معروف به سید بن طاووس در کتاب اللهوف علی قتلی الطفوف؛ آهی سوزان بر مزار شهیدان درباره وقایع عاشورا می نویسد: 

راوی می‌گوید: سپس حسین برخاست و سوار شد و حرکت کرد ولی سپاهیان حر گاهی جلوگیری از حرکت می‌کردند و گاه حضرت را از مسیر منحرف. تا روز دوم محرم به سرزمین کربلا رسید.

چون به آنجا رسید فرمود: نام این زمین چیست؟

عرض شد: کربلا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت: خداوندا من از اندوه و بلا به تو پناه می‌برم. سپس فرمود: اینجا سرزمین اندوه و بلاست. فرود آیید که بارانداز و قتلگاه و مدفن ماست. جدم رسول خدا این را به من خبر داد.

پس جمله خیمه زدند و حر و سربازانش نیز در سوی دیگری فرود آمدند.

حسین نشست و به اصلاح شمشیر خود پرداخت و در ضمن اشعاری در مذمت دنیا خواند: ای دنیا! اف بر دوستی تو که بسیار از دوستان و خواستارانت را سپیده دمان و شامگاهان به کشتن می‌دهی و هرگز به بدیل آنان قناعت نمی‌ورزی...

زینب دختر فاطمه اشعار را شنید و گفت: برادرم، کسی این سخن‌ها را می‌گوید که به کشته‌شدن خود یقین داشته باشد.

فرمود: آری خواهرم.

زینب گفت: وای چه مصیبتی! برادرم خبر مرگ خود را به من می‌دهد.

راوی می‌گوید: زنان همه گریان شدند و به صورتشان سیلی زدند و گریبان چاک کردند.

ام‌کلثوم فریاد می‌زد: وای یا محمد، وای یاعلی...، ای وای از بیچارگی که پس از تو در پیش داریم ای حسین.

پس حسین ام‌کلثوم را تسلی داد: خواهرم! تو به وعده‌های الهی دلگرم باش که ساکنان آسمان‌ها همه فانی می‌شوند؛ اهل زمین همه می‌میرند و همه مخلوقات جهان هستی راه نیستی را می‌پیمایند. خواهرم ام‌کلثوم! و تو ای زینب! و تو ای فاطمه! و تو ای رباب!، به هوش باشید وقتی کشته شدم گریبان پاره نکنید و صورت نخراشید و سخنان بیهوده بر زبان نیاورید.

در روایتی دیگر، زینب که در گوشه‌ای با زنان و دختران نشسته بود، همین که این اشعار را شنید، سر برهنه و دامن‌کشان بیرون شد و نزد برادر آمد و گفت: آه چه مصیبتی! کاش مرگ به زندگی من پایان می‌داد.

حسین نگاهی به خواهر کرد و فرمود: خواهرم، دامن شکیبایی را شیطان از دستت نگیرد.

زینب گفت: پدر و مادرم به قربانت، راستی به زودی به قتل می‌رسی؟

گریه راه گلوی حسین را گرفت و چشم‌ها پر از اشک شد و فرمود: اگر مرغ قطا (۱) را می‌گذاشتند، در آشیانه خود می‌خوابید.

زینب گفت: واویلا، تو به ظلم کشته می‌شوی؟ این زخم بر دل من عمیق‌تر و تحملش سخت‌تر است.

زینب این را بگفت و دست برد و گریبان چاک زد و بیهوش روی زمین افتاد.

حسین برخاست و آب به سر و صورت زینب فشاند تا به هوش آمد. سپس تا آنجا که می‌توانست مصیبت‌های پدر، مادر و جدش را یادآور شد و تسلایش داد.

 

منبع: لهوف، سید بن طاووس، مترجم: سیداحمد فهری زنجانی

(۱) مرغ قطا: جزو پرندگان پر صداست و چه به هنگام پرواز و چه در وقت دانه چینی با صدایی شبیه به غو غو کردن به نحو دلنشینی آواز می‌خواند.  

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۱۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرم فقط یکروز آرزوی باخت سپاهان را دارد!

به گزارش "ورزش سه"، مسی‌ها که هفته پیش مقابل نفت آبادان اولین شکست خود با سرمربیگری محرم نویدکیا را تجربه کردند، حالا امیدوار به کسب موفقیت در بازی حساس با سپاهان هستند.

دیدار با سپاهان برای نارنجی‌پوشان لیگ برتر حساسیت ویژه ای دارد و دلیل اصلی آن هم حضور محرم نویدکیا روی نیمکت مس است. نویدکیا که سالها به عنوان بازیکن و کاپیتان و سرمربی در سپاهان حضور داشته، محبوبیت خاصی نزد طرفداران این تیم دارد و حالا بعد از مدتها مقابل تیم سابقش قرار می‌گیرد.

مسی‌ها بعد از بازی با نفت آبادان دیروز ریکاوری کردند و امروز به استراحت خواهند پرداخت. شاگردان نویدکیا از فردا تمرینات خود را برای دیدار با سپاهان شروع خواهند کرد.

بی‌شک نویدکیا که تیمش فوتبال خوبی را بازی می‌کند، امیدوار است مقابل سپاهان هم نمایش خوبی داشته باشد و بتواند تیم سابق خودش را شکست بدهد.

در این خصوص باشگاه مس رفسنجان هم یک پوستر جالب را برای بازی با سپاهان منتشر کرده که نویدکیا را در آسمان‌ها قرار داده و مشخصا امیدوار به کسب موفقیت در بازی آینده هستند.

دیگر خبرها

  • محرم فقط یکروز آرزوی باخت سپاهان را دارد!
  • موفقیت‌ها در دل تحریم به دست آمده است
  • صنعت‌نفت اولین شکست محرم با مس را رقم زد
  • آبادان علیه رکورد حیرت انگیز محرم
  • نفت آبادان طلسم محرم و مس را پاره کرد
  • رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • صادرات تولیدات تعاونی‌های دانش‌بنیان به کربلا و مسکو
  • روایت دختران حاج قاسم از اصفهان تا خانه پدری
  • وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟! | روایت متفاوت حسین شریعتمداری از حمله ایران به اسرائیل