Web Analytics Made Easy - Statcounter

مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام کرد: بالاترین میزان بارش این هفته متعلق به حوضه آبریز فلات مرکزی با ۱۵۰ میلیمتر است، اما در هفته منتهی به ۲۱ مردادماه حوضه آبریز دریای خزر بالاترین بارش را خواهد داشت.

به گزارش ایران اکونومیست، گرچه هم‌زمان با آغاز فصل تابستان و گرم‌تر شدن دمای هوای کشور از میزان بارش‌ها به‌شدت کاسته شده است اما این هفته پدیده مونسان باعث بارش‌های منجر به سیل در برخی حوضه‌های آبریز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش جدید موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نیز بیانگر آن است که هفته جاری، وقوع بارش‌ها عمدتاً برای مناطق واقع در جنوب کشور تا محدوده رشته‌کوه‌های زاگرس و سواحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

همچنین باتوجه‌به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌ها برای مناطق واقع در نواحی شمالی و محدوده رشته‌کوه‌های زاگرس مورد انتظار است.

این هفته بیشترین بارش در کدام حوضه‌های آبریز است؟

حوضه آبریز فلات مرکزی  این هفته بیشینه بارش ۱۵۰ میلیمتری و متوسط محدودهٔ ۳ میلیمتری را دارد که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور است.

مقام دوم پربارش‌های این هفته  مربوط  به حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با بیشینه بارش  ۱۲۰ میلیمتری و  متوسط محدوده ۱۱ میلیمتری است.

حوضه آبریز دریای خزر هم بیشینه بارش ۵۱ میلیمتری و متوسط محدوده ۳ میلیمتری را شاهد است.

وضعیت بارش در حوضه آبریز مرزی شرق هم به این‌گونه است که  بیشینه بارش  ۴۷ میلیمتری و متوسط محدوده ۱ میلیمتری را دارد.

در هفته جاری  حوضه آبریز قره قوم  بیشینه بارش ۱۹ میلیمتری با متوسط بارش  ۱۲ میلی‌متر دارد.

تنها حوضه آبریز کم‌بارش این هفته دریاچه ارومیه است که  بیشینه بارش آن  ۷ میلیمتر و متوسط بارش  یک  میلی‌متر را دارا است.

این هفته از ۳۰ حوضه آبریز درجه‌ ۲ کشور ۲ حوضه‌ آبریز بدون بارش هستند.

وضعیت بارش حوضه‌های آبریز در هفته منتهی به ۲۱ مرداد چگونه خواهد بود؟

هفته منتهی به ۲۱ مردادماه حوضه‌های ۶ گانه اصلی آبریز کشور روند بارش‌های متفاوتی را تجربه خواهند کرد به‌گونه‌ای که بارش‌هایی که در هفته منتهی ۱۴ مرداد بیشتر در حوضه‌های فلات مرکزی و خلیج‌فارس بود به سمت حوضه‌های شمالی خواهند بود ضمن آنکه از میزان آنها به‌شدت کاسته خواهد شد.

براین‌اساس هفته آینده  بالاترین میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر با بیشینه ۲۵  میلیمتر و متوسط محدوده ۵ میلیمتری رخ خواهد داد.

مقام  دوم پربارش‌ترین حوضه‌های آبریز اصلی در هفته منتهی به ۲۱ مردادماه  متعلق به ۲ حوضه آبریز فلات مرکزی و خلیج‌فارس و دریای عمان  خواهد بود به‌گونه‌ای که این دو حوضه  بیشینه ۲۱ میلیمتری را خواهند داشت اما متوسط محدوده بارش آنها متفاوت است در حوضه فلات مرکزی این شاخص ۱ میلیمتر و در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان صفر خواهد بود.

 وضعیت حوضه آبریز اصلی دریاچه ارومیه که در هفته منتهی به ۱۴ مرداد کم‌بارش بود برای هفته منتهی به ۲۱ مرداد بیشینه بارش ۱۲ میلیمتری و متوسط محدوده ۲ میلیمتری را خواهد داشت.

حوضه آبریز مرزی شرق هم در هفته منتهی به ۲۱ مردادماه  بیشینه بارش  ۱۱ میلیمتری و متوسط محدوده صفر میلیمتری را به خود می‌بیند.

حوضه  قره قوم هم در هفته منتهی به ۲۱ مردادماه  بیشینه ۹ میلیمتری و متوسط محدوده یک میلیمتر را تجربه خواهد کرد.

همچنین، از مجموع ۳۰ حوضه آبریز درجه‌ ۲ در ۵ حوضه  قطره‌ای باران نخواهند داشت.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: دریای عمان ، شهر تهران ، دریاچه ارومیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دریای عمان شهر تهران دریاچه ارومیه میلیمتری و متوسط محدوده حوضه آبریز فلات مرکزی حوضه های آبریز حوضه آبریز بیشینه بارش دریای عمان میزان بارش دریای خزر خلیج فارس بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۱۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی افزایش ابر در استان مرکزی

مطابق بررسی‌ها آسمان استان مرکزی امروز دوشنبه صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش بینی می‌شود.

بررسی آخرین خروجی مدل‌های پیش بینی وضع هوا بیانگر ورود یک سامانه بارشی از فردا سه شنبه از مناطق جنوب غربی کشور است که در صورت عدم تغییر در الگوی پیش بینی‌ها از روز چهارشنبه تا حداقل پایان هفته در برخی از ساعات بویژه ساعات بعدازظهر و اوایل شب موجب رگبار باران و رعدوبرق و احتمال وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد احتمال بارش تگرگ خواهد شد.

فعالیت سامانه بارشی طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه عمدتا در نیمه جنوبی استان و در روز جمعه در همه مناطق استان خواهد بود.

به دلیل ماهیت رگباری بارش‌ها احتمال شدت گرفتن نقطه‌ای بارش‌ها وجود دارد که در صورت وقوع موجب آبگرفتگی معابر و آبراهه‌ها و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها خواهد شد.

بر این اساس امروز دوشنبه هشدار هواشناسی سطح زرد شماره ۴ اداره کل هواشناسی استان مرکزی در خصوص احتمال لغزندگی جاده‌ها و معابر عمومی، احتمال خسارت به اشیاء و سازه‌های سبک و ناپایدار به دلیل احتمال وزش باد شدید موقتی، برخورد صاعقه و احتمال خسارت به بخش کشاورزی به دلیل احتمال بارش تگرگ صادر شده است.

روند افزایش دمای هوا تا صبح چهارشنبه در استان تداوم خواهد یافت، اما پس از شروع فعالیت سامانه بارشی دمای هوا روند کاهشی خواهد یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • پیش بینی افزایش ابر در استان مرکزی
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • هفته پر بارش برای حوضه‌ی مند،کاریان و خنج
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • افزایش دمای هوا در آذربایجان‌غربی
  • کاهش ۸۶ میلیمتری بارش‌ها در تهران