Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم دادجو،کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در خصوص آمار تغذیه با شیر مادر در نوزادان استان اظهار کرد: بر اساس مطالعه‌ای که انجام شده تغذیه انحصاری با شیرمادر در کودکان زیر شش ماه در استان ۵۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصد است که این عدد در کشور به میزان ۴۷.۵ درصد است.

وی گفت: همچنین در تغذیه در ساعت اول تولد آمار خراسان شمالی ۸۱ درصد است و آمار کشوری ۸۰ درصد است و در تداوم شیردهی تغذیه با شیرمادر تا دو سالگی نیز در استان ۴۱ درصد است و در کشوری ۴۸.۵ درصد است.

کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی افزود: ۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه به عنوان هفته جهانی تغذیه با شیرمادر با شعار قدمی به جلو برای تغذیه با شیر مادر آموزش و حمایت نام گذاری شده است.

وی ادامه داد: دوره شیرخوارگی، حساس ترین و مهم ترین و حیاتی ترین دوره رشد و تکامل انسان محسوب می‌شود و شیر مادر نقشی تعیین کننده در رشد جسمانی، روانی و عاطفی کودک ایفا می‌کند.

دادجو فوائد شیر مادر برای نوزدان را بسیار زیاد دانست و گفت: شیر مادر به گونه‌ای است که تمامی نیازهای کودک را برآورده می‌کند و به عنوان اولین غذایی است که به کودک معرفی می‌شود و از شیر مادر به نام مائده الهی یاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: سالانه در جهان بیش از ۱ میلیون کودک به دلیل تغذیه ناکافی با شیر مادر و بدلیل وجود عفونت‌ها از بین می‌روند.

این مقام مسئول افزود: شیر مادر تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن کودک را داراست و کودک تا ۶ ماهگی نیاز به تغذیه دیگری ندارد.

کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در خصوص مزیت‌های شیر مادر نیز بیان داشت: شیر مادر باعث بهره هوشی بیشتر در کودکان می‌شود و هضم شیر مادر برای شیرخوار بسیار راحت‌تر از هر چیزی است.

وی ایجاد ارتباط عاطفی بیشتر بین مادر و کودک در مادرانی که شیردهی دارند را از مزیت‌های دیگر تغذیه با شیر مادر دانست و ادامه داد: کودکانی که شیرمادر مصرف نمی‌کنند ارتباط عاطفی بین مادر و کودک کمتر ایجاد می‌شود و این کودکان شانس ابتلا به بیماری‌های عفونی و تنفسی بیشتری دارند.

دادجو با اعلام اینکه شیردهی برای مادران نیز دارای فواید زیادی است، بیان کرد: مادرانی که به کودکان خود شیر می‌دهند کمتر در معرض ابتلا به بیمارهایی مانند کم خونی، سرطان پستان و سرطان تخمدان قرار دارند.

وی در خصوص عدم تمایل برخی مادران به شیردهی به کودکان خود نیز گفت: بعضی از مادران بخاطر مشکلات و داروهایی که  مصرف می‌کنند و در بعضی موارد مادران در روزهای اول تولد به دلیل نحوه درست نگرفتن پستان مادر توسط شیرخوار موجب می‌شود که زخم شقاق پستان در مادر ایجاد شود و این زخم باعث می‌شود که مادر تمایلی به شیردهی نداشته باشد. 

کارشناس برنامه کودکان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی اضافه کرد: در مواردی نیز تفکرات اشتباهی که از طریق اطرافیان به مادر منتقل می‌شود مبنی بر اینکه شیر مادر فرزند را سیر نمی‌کند و تغذیه با شیرخشک باعث می‌شود که فرزند چاق تر و قوی‌تر شود باعث می‌شود که مادران تمایلی به شیردهی نداشته باشند.  

وی همچنین  وجود چالش‌هایی مانند آگاهی ناکافی خدمات پرسنلی و درمانی برای والدین و مراقبین کودک در جهت  ترغیب به شیردهی ،عدم حمایت همسر و اعضای خانواده که باعث کاهش انگیزه مادر می‌شوند را از عواملی عنوان کرد که باعث می‌شوند  که مادر اقدام به شیردهی نداشته باشد.

این مقام مسئول از ادارات و سازمان‌ها نیز درخواست کرد تا حمایت‌های کافی را از مادران شیرده داشته باشند و در ادارات مکانی را برای شیردهی مادران شیرده در نظر بگیرند. 

وی در پایان گفت: شیر مادرعلاوه بر تمامی فایده‌های ذکر شده برای کودک برای خانواده‌ها نیزصرفه اقتصادی زیادی دارد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: مادران شیرده شیر مادر تغذیه با شیر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مهدی اسلام خواه در نشست خبری افزود: ۲۴ نفر از کارگران استان به‌طور همزمان با کارگران سایر استان‌ها به دیدار مقام معظم رهبری مشرف شدند و از نزدیک از بیانات ایشان بهره‌مند می‌شوند.
وی با اشاره به برپایی جشنواره امتنان در استان، افزود: در قالب برپایی آیین اختتامیه این جشنواره از ۲۶ کارگر نمونه و برگزیدگان این جشنواره با حضور مسئولان استانی و کشوری تقدیر می‌شود.
اسلام خواه با بیان اینکه نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ در استان ۷،۴ درصد بود، افزود: تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی استان برای امسال هشت هزار و ۴۳۳ نفر است که ۴۰ درصد از این تعداد مربوط به دانش آموختگان دانشگاهی است.
مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان گفت: تعهد ایجاد اشتغال در سال گذشته، ایجاد ۱۳ هزار و ۵۱۵ شغل بود که در این مدت ۱۶ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شد که بر این اساس ۱۲۰ درصد از برنامه محقق شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • پیام تسلیت فرمانده سپاه الغدیر در پی درگذشت مادر شهیدان نیرنگ
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • راهپیمایی جمعی از کودکان و مادران قمی در هفته سلامت و زمین پاک
  • انتقاد سناتور سندرز در سنای آمریکا علیه کمک مالی به تل آویو
  • شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان
  • دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری