Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@16:25:04 GMT

کشف یک حمام مفقود پس از بارش‌های سیلابی

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۲۴۸۸

کشف یک حمام مفقود پس از بارش‌های سیلابی

بارندگی‌های شدید و سیلابی، حمام قاجاری مفقود در کرمان را پدیدار کرد.

محمدرضا نسب عبداللهی ـ دانشجوی کارشناسی ارشد باستان‌شناسی ـ‌ با اعلام این خبر به ایران اکونومیست، گفت: این حمام که حدود ۱۶۰ سال پیش به دستور محمداسماعیل خان نوری (وکیل‌الملک)، حاکم کرمان در دوره قاجار و در عمق زمین ساخته شد، ده‌ها سال قبل بر اثر سیل مدفون شده بود و جای دقیق آن مشخص نبود، اما بارندگی‌های گسترده اخیر در شهر انار باعث آبگرفتگی در نزدیکی یک عمارت تاریخی شد و در نهایت این آبگرفتگی سبب فروکش کردن زمین و آشکار شدن سقف این حمام بزرگ و در نتیجه کشف آن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او، این حمام که در نزدیکی خانه تاریخی «ابوالحسن‌خان» و در عمق زمین قرار دارد احتمالا یا در سال ۱۲۳۹ خورشیدی که محمداسماعیل‌خان نوری به عنوان والی کرمان منصوب شد، ساخته شده و یا در سال‌های اول دهه ۱۲۴۰ خورشیدی بنا شده است.

نسب عبداللهی گفت: متاسفانه تمام حمام‌های تاریخی انار در ادوار گذشته از سوی عوامل انسانی کاملا تخریب شده و از بین رفته‌اند و این حمام نویافته، تنها حمام تاریخی باقی‌مانده در شهر انار به شمار می‌آید که به دلیل مدفون بودن زیر خاک از تخریب‌های انسانی در امان مانده است. امیدوارم اداره کل میراث فرهنگی کرمان عملیات نجات‌بخشی این حمام ۱۶۰ ساله را در دستور کار قرار دهد و از تخریب آن جلوگیری کند.

این دانشجوی باستان‌شناسی درباره روایت حمام وکیل‌الملک انار براساس مستندات موجود، ‌ گفت: محمداسماعیل خان نوری (وکیل‌الملک) زمانی که نایب‌الحکومه کرمان شود، در دروه حکمرانی غلامحسین سپهدار در کرمان (بهمن ۱۲۳۴- اسفند ۱۲۳۷ خورشیدی) در معرض اتهاماتی قرار گرفت و به تهران احضار شد. بر همین اساس او را دستگیر و روانه تهران کردند. وقتی محمداسماعیل خان را با غل و زنجیر از کرمان به تهران می‌بردند و در مسیر به شهر انار رسیدند، ابوالحسن‌خان ـ یکی از بزرگان انارـ، چون محمداسماعیل را به این حالت دید، به ماموری که او را می‌برد، ۲۰ تومان داد تا غل و زنجیر را از گردن محمداسماعیل خان تا کاروانسرای شمش که از سرحدات انار بود، بردارد و قره‌سواران هم او را اذیت نکنند. مامور پول را گرفت و خواسته ابوالحسن خان را عملی کرد.

او اضافه کرد: محمداسماعیل خان در چند روزی که در انار بود، به دلیل گرمای شدید قصد کرد که به حمام برود. در آن زمان انار حمام خوبی نداشت، بنابراین ابوالحسن‌خان دو روزه حمامی کوچک با چادر و تخته ساخت تا وکیل‌الملک به حمام برود. محمداسماعیل خان به تهران منتقل شد و توانست حکم تبرئه خود را بگیرد و با اختیارات کامل به کرمان برگردد. وکیل‌الملک بعد از این ماجرا و پس از این‌که در ۱۲۳۹ خورشیدی به عنوان والی کرمان منصوب شد، حمام بزرگی در انار ساخت که اکنون بعد از ۱۶۰ سال کشف شده است.

محمداسماعیل خان نوری (وکیل‌الملک)، حاکم کرمان و تصویری از حمام نویافته در شهر انار که ساخت آن را با او نسبت داده‌اند

به گفته نسب عبداللهی، وکیل‌الملک ـ حاکم کرمان و سازنده این حمام ـ‌ در سال ۱۲۴۶ شمسی در کرمان درگذشت و پیکرش در عمارتی که قبلا در نجف ساخته بود، به خاک سپرده شد. ساخت مجموعه وکیل در شهر کرمان شامل بازار، حمام، مسجد و کاروانسرا از خدمات وکیل‌الملک و پسرش مرتضی قلی‌خان است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سیل ، باستان‌شناسی ، حمام قاجاری ، کرمان ، سیل تابستانی ، حمام تاریخی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سیل باستان شناسی حمام قاجاری کرمان سیل تابستانی حمام تاریخی ابوالحسن خان وکیل الملک شهر انار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۲۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات گردشگران مفقود شده در مسیر کوهنوردی پردیس

مسؤل آتش نشانی و خدمات ایمنی پردیس گفت: خانواده چهار نفری که در منطقه کوهستانی فاز ۱۱ شهر پردیس گم شده بودند، بعد از ۵ ساعت جستجو توسط تیم نجات آتش‌نشانی و با پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر پردیس، نجات یافتند. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از پردیس، امیرحسین ملأشور ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به نجات گردشگران مفقود در منطقه کوهستانی فاز 11 شهر پردیس، اظهار داشت: به دنبال گم‌شدن خانواده چهار نفری در منطقه کوهستانی زون 1 و زون 5 فاز 11 شهر پردیس و آبشار کمرد، دو تیم امداد و نجات آتش‌نشانی برای یافتن آن‌ها جست‌وجوی گسترده‌ای آغاز کردند.

وی افزود: نیمه‌شب گذشته در پی تماس مردمی مبنی بر عدم برگشت پدربزرگ و 3 نوه‌ که برای تفریح و کوهنوردی از خانه خارج شده و پس از 6 ساعت هنوز برنگشته بودند، آتش‌نشانی 2 تیم نجات به همراه تجهیزات لازم و پشتیبانی هلال‌احمر به منطقه اعزام و جستجو آغاز شد.

مسئول آتش‌نشانی شهر پردیس با اشاره به وسعت منطقه مورد نظر گفت: سرانجام تیم جستجو و نجات پس از حدود 5 ساعت تلاش پردلهره، خانواده‌ گم‌شده را در پای کوه یافتند.

نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر

 ملأشور یادآور شد: این پدربزرگ به همراه نوه‌هایش برای گردش و تفریح به منطقه کوهستانی فاز 11 پردیس رفته بودند و پس از اینکه زمان برگشتشان طولانی شده، والدین بچه‎ها با نگرانی از پلیس و آتش‌نشانی کمک خواستند.

 مسئول آتش‌نشانی شهر پردیس در پایان خاطرنشان کرد: نیروهای امدادی به‌صورت شبانه تمامی منطقه را مورد کاوش و جست‌وجو قرار دادند تا اینکه پس از 5 ساعت جست‌وجوی بی‌وقفه، پدربزرگ و بچه‌ها پیداشده و تحویل خانواده‌شان شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نجات گردشگران مفقود شده در مسیر کوهنوردی پردیس
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • بارش ۲ برابری در کرمان و سیلابی شدن شرق استان بدون تلفات
  • نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • پرآبی مسیل‌ها در محور انار- رفسنجان
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن مسیل ها در برخی مناطق
  • گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم