Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - مریم قاسمی: بانوان پس از آشنایی با آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی در پذیرفتن آن شکی به دل راه ندادند و این مسیر را در طول دوران دفاع مقدس ادامه دادند. با قدردانی از متولیان ستاد مردمی شهدای منطقه ۱۶ که اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه در اختیارمان گذاشتند، این چند سطر تقدیم می‌شود به روح پاک و مطهر بانوان شهیده و شیرزنان ایثارگر منطقه ۱۶ تهران.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خواندنی‌های بیشتر را اینجا ببینید

شهدای مظلوم خانواده غریبی

حکایت شهادت شهیده‌های مظلوم خانواده غریبی را اهل محل به‌خوبی می‌دانند. اینها از اهالی قدیمی محله خزانه بودند. شهیده «لیلا» و شهیده «طیبه» غریبی، فرزندان شهید «غلامعلی غریبی»، «بتول غریبی» فرزند «علی‌حیدر غریبی» و همچنین «اشرف‌السادات موسوی» عروس ۶ماهه خانواده و همسرش «محمدرضا غریبی» که همه‌شان همزمان و در یک روز، ۱۲ فروردین ۱۳۶۴، به درجه رفیع شهادت نائل شدند.


حجاب بانوان خانواده شهیدان غریبی چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی زبانزد خاص و عام محله بود. لیلا کوچک‌ترین خواهر بود، اما همیشه سعی می‌کرد، مثل خواهران بزرگ‌تر، فرایض دینی را به‌جا آورد. خانواده‌اش را آنقدر دوست داشت که نمی‌توانست دوری آنها را تحمل کند. وقتی جنگ شروع شد، او به همراه چند تن از اعضای خانواده‌اش به شهرستان رفته بود. وقتی از آغاز جنگ خبردار شد، اصرار کرد تا او را به خانه خودشان و نزد پدرش برگردانند. می‌گفت اگر پدرش شهید شود دیگر دنیا را بدون او نمی‌خواهد و بالاخره در اثر یکی از بمباران‌هایی که در محله خزانه روی داد لیلا، پدر و خواهر، دختر عمو و  همسر جوان برادرش به شهادت رسیدند.

شهیده‌ «اعظم‌بخشی» و دختر خردسالش

شهیده «اعظم بخشی»، از بانوان فعال محله نازی‌آباد، را همه به خاطر کمک‌هایی بی‌دریغش به رزمندگان اسلام می‌شناختند. با شروع جنگ، اوقات بسیاری را در مسجد محل می‌گذراند تا برای رزمندگانی که در جبهه‌ها می‌جنگند، لباس گرم و دارو و تجهیزات آماده کند. در اولین روز ماه مبارک رمضان، در حالی که با دختر ۵ ساله‌اش در خانه مشغول تهیه افطاری بودند، یکی از بمب‌های رژیم بعثی به خانه آنها اصابت کرد و هر ٢ شهید شدند. وقتی همسر و پسرش به خانه بازگشتند با ویرانه‌های خانه و جنازه ٢ شهیده روبه‌رو شدند. شهیده «اعظم بخشی» همسر و مادر خانواده جان خود را در راه میهن از دست داد.

نام ماندگار شهیده «مدینه جلویی» و خانواده‌اش

شهیده «مدینه جلویی» یکی دیگر از بانوان فعال و انقلابی بود که در برنامه‌های مسجدی و امور خیرخواهانه مشارکت داشت و برای همین  بین زنان محلی محبوب شده بود. در نخستین روزهای بهار سال ۱۳۶۴ که به همراه «بتول غریبی» دختر و «اشرف السادات موسوی» عروسش به دیدار اقوام نزدیکش رفته بود، به همراه دیگر اعضای خانواده‌ میزبان، در زمان بمباران هواپیماهای رژیم بعثی و اصابت بمب به خانه و انفجار شدید، به شهادت رسیدند و نامشان برای همیشه جاوید و ماندگار شد. 

شهیده «تبرک علایی» و پرواز تا ملکوت در ماه مبارک‌ رمضان

چند ساعت قبل از اصابت بمب به خانه‌شان در محله یاخچی‌آباد همسر شهیده تبرک علائی خواست که از خانه بیرون برود تا برای افطار تدارک ببیند. شهیده که انگار به او الهام شده بود اتفاقی در راه است، از همسرش خواهش کرد که دختر کوچکشان را هم با خود ببرد. دخترک با گریه و زاری از مادر درخواست می‌کرد که اجازه دهد او پیشش بماند، اما تقدیر چیز دیگری رقم‌زده بود. بالاخره پدر، دختربچه را در آغوش کشید و بیرون رفتند. وقتی به خانه بازگشتند، همه‌جا را آتش فرا گرفته بود و مادر خانواده به شهادت رسیده بود. شهیده «تبرک علایی»، از بانوان ساکن در محله نازی‌آباد، در سال ۱۳۶۷، مصادف با اول ماه مبارک رمضان، به شهادت رسید و تا ملکوت و محضر پروردگار پرگشود.

سجاده خونین شهیده «زهرا عبداللهی» 

شهیده «زهرا عبداللهی» ساکن یاخچی‌آباد بود و همه او را به عنوان بانویی مومن و متدین می‌شناختند. همیشه سعی می‌کرد بیشترین تلاش را در رعایت کردن حجاب و به‌جا آوردن فرایض دینی داشته باشد. او مروج حجاب در بین دختران نوجوان و جوان بود و گاهی به هزینه خودش برای آنها چادر می‌دوخت و به آنها هدیه می‌داد. این بانوی شریف در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۷ در زمانی که محله‌شان بمباران شد، در حال خواندن نماز مغرب و عشاء، بر سجاده‌اش به شهادت رسید. 

شهیده «فاطمه گلبرگ غلامی»؛ شهادت به وقت‌ افطار

همراه با خانواده‌اش در کوچه شهید صنیع خانی زندگی می‌کرد. اهالی بومی و قدیمی محله یاخچی‌آباد آنها را می‌شناختند. شهیده «فاطمه گلبرگ غلامی» آن روز برای افطار میزبان خانواده دایی خود بود. دختر و پسر کوچک شهیده فاطمه دور خانه می‌چرخیدند و با هم بازی می‌کردند و میهمان‌ها در حال آماده کردن مراسم برگزاری افطار بودند که خانه مورد اصابت موشک‌های رژیم بعثی قرار گرفت و همه اهل خانه به شهادت رسیدند.

خانواده شهیدان بیات؛ گمنام‌ترین و مظلوم‌ترین‌ها

به تعبیر یکی از بانیان ستاد مردمی شهدای منطقه ۱۶، یکی از مظلوم‌ترین و گمنام‌ترین شهدای این منطقه خانواده شهید بیات هستند که هنوز برای نسل جدید ناشناخته مانده‌اند. در زمان حمله موشکی عراق به میهنمان، یکی از موشک‌ها درست زمانی به خانه خانواده بیات اصابت می‌کند که در آنجا میهمانی برقرار بود و به همین دلیل بر اثر شدت انفجار و حادثه همه اعضای خانواده و میهمان‌ها در یک لحظه شهید می‌شوند. «رحمان بیات»، «حسین بیات» برادرش، «اکرم‌السادات میراحمدی»، همسر و مادر خانواده، دخترانشان «مریم»، «فاطمه» و «میترا» بیات، پسرشان «محمدرضا بیات» و همچنین «اعظم بخشی» همسایه‌شان  که برای دید و بازدید به خانه‌شان رفته بود، در این حادثه به شهادت می‌رسند. مزار این شهدای گرانقدر در قطعه ۴۰ بهشت زهرا (س) است.

شهیده «جمیله رستمی» و دختران شهیده‌اش

یکی دیگر از بانوان شهیده منطقه ۱۶ «جمیله رستمی» است که به گفته اعضای ستاد مردمی شهدای منطقه، خانواده ایشان ابتدا در محله نازی‌آباد زندگی می‌کردند و اکنون تعدادی از آنها در محله جوادیه سکونت دارند. در زمان موشک‌باران رژیم بعث عراق، خانه آنها مورد اصابت یک فروند موشک قرار می‌گیرد و این بانوی شریف به همراه دو نفر از دخترانش به نام‌های زهرا و فریبا صمدی پور به درجه شهادت نائل می‌شوند.

شهیده «حاجیه ساعد»؛ امداد گری که غریبانه شهید شد

اگر از کنارگذر خیابان شهید رجایی به سمت پایین محله بروید، نام مدرسه شهیده «حاجیه ساعد» نگاهتان را به خود جلب می‌کند. به گفته اهالی بومی و قدیمی و اطلاعاتی که در ستاد مردمی شهدای منطقه  ۱۶ گردآوری شده، این بانوی شجاع و دلیر در دوران دبیرستان و زمانی که در مقطع چهارم دبیرستان مشغول به تحصیل بوده، با یک گروه از داوطبان امدادگر به سمت کردستان می‌روند تا با همراهی‌شان مرهمی بر زخم مردمان آن سر زمین باشند. آن زمان به دنبال خرابکاری دشمنان انقلاب، گروهی از کموله‌ها به این گروه امدادگر حمله می‌کنند و همه‌شان را به شهادت می‌رسانند. زمان شهادت «حاجیه ساعد» اوایل دوران پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. 

بانوی ایثارگر، «رقیه ایرانخواه»؛ تدارکاتچی‌جبهه‌ها

دبیرستان زینبیه به خاطر دانش‌آموزان درسخوان و مومنش در نازی‌آباد شهره بود. همه دختران آرزو می‌کردند وقتی بزرگ می‌شوند، بتوانند در این دبیرستان درس بخوانند. با آغاز جنگ تحمیلی، کار دخترهای مدرسه شده بود جمع‌آوری کمک برای رزمنده‌ها. تمام ساعات کلاس کاردستی‌ را می‌گذاشتند برای بافتن لباس‌های گرم برای سربازانی که در جبهه‌ها می‌جنگیدند. «رقیه ایرانخواه» هم یکی از همین دخترهای فعال دوران جنگ و به قول معروف، تدارکاتچی پشت جبهه بود. روزی که موشک‌ دشمن بعثی در حیاط دبیرستان فرود آمد، تعدادی از دانش‌آموزان به شهادت رسیدند و رقیه هم از ناحیه پا، شکم و سر مجروح شد. او در حال حاضر جانباز ٣٠ درصد است و هنوز هم قلبش برای انقلاب و ایران می‌تپد.

بانوی ایثارگر، «زینب مقصودی»؛ میهمانی در سحرگاه‌

در رمضان سال ١٣٦٤ یاخچی‌آباد بارها مورد اصابت موشک‌های دشمن قرار گرفت. در این حملات شهروندان زیادی به شهادت رسیدند و تعداد بسیاری از آنها نیز مجروح شدند. حملات بی‌امان دشمن روز و شب نمی‌شناخت، اما معمولا شب‌ها بیشتر بود. «زینب مقصودی» سحرگاه یکی از روزهای ماه مبارک رمضان سال ١٣٦٤ مجروح شد. او که در حال حاضر جانباز ١۵ درصد است، شبی را به یاد می‌آورد که برای آماده کردن سحری از خواب بیدار شد. او که عادت داشت قبل از همسر و فرزندانش بیدار شود، صدای آژیر را شنید و بچه‌ها بیدار شدند و به پناهگاه رفتند. پس از خاموش شدن صدای انفجارها همه برای کمک به همسایه‌ها به کوچه ریختند. یکی از بمب‌ها در نزدیکی او فرود آمد و به دلیل جراحت وارده، در ردیف جانبازان دفاع مقدس قرار گرفت.

کد خبر 693861 برچسب‌ها انقلاب‌ اسلامی‌ ایران محله همشهری آنلاین جانبازان دفاع مقدس شهید - دفاع مقدس دفاع - موشک منطقه ۱۶ تهران جنگ زنان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران محله همشهری آنلاین جانبازان دفاع مقدس شهید دفاع مقدس دفاع موشک منطقه ۱۶ تهران جنگ زنان ماه مبارک رمضان شهادت رسیدند یاخچی آباد خانواده اش اعظم بخشی نازی آباد دفاع مقدس منطقه ۱۶

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۳۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مساجد به عنوان‌مهمترین پایگاه اسلامی در جامعه است و نقش مهمی در آموزش، تربیت و ایجاد نزدیکی بین مسلمانان دارند.لازم به ذکر است که همواره در روایات از مساجد به بزرگی یاد شده است و یکی ازرسالت های پیامبر اکرم (ص) پس از دریافت وحی الهی و رسانیدن آن به مردم، ایجاد پایگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و تشکیل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد. بعد از آن بود که مسلمانان در نماز جماعت که در مساجد برگزار می شد، روح تربیت ونشاط را در جامعه به وضوح مشاهده کردند.

الهه یداللهی (دکتری روان‌شناسی سلامت، دانشگاه تهران) و محبوبه سعیدی (دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران) در مقاله‌ای با عنوان «تجربه زیستی‌ از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد؛ بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات» به این موضوع اشاره می‌کند که جذب کودکان و نوجوانان به مسجد افتخار برای فعالان این عرصه است.

* موانع جذب جوانان و نوجوانان به مسجد

در این پژوهش آمده است که از جمله موانع جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و دوری از مکان‌ها و مراکز دینی که مهم‌ترین دلیل بی‌علاقگی به امور مذهبی و انحراف در بین آنها است نداشتن جهان‌بینی مطلوب و فقدان بینش صحیح در این موضوع است.

در ادامه آمده است که بعد از جنگ تحمیلی به خاطر نبود برنامه ریزی درست و بی اعتنایی به مسجد در جذب جوانان ضعیف عمل کرده است. امروزه با تغییر نیازهای نسل جوان و تحول روحیات آن‌ها، نقش بارز مسجد به عنوان کانون تربیت دینی جوانان به روشنی مشخص می گردد. یک نوجوان در قرن بیست و یکم با بحران هویت دینی و فرهنگی روبرو می‌شود و با هجمه فرهنگی بیگانگان دست و پنجه نرم می کند. 

این پژوهشگر می‌نویسد مسجد می‌تواند به روح پرسشگر و کنجکاو جوان پاسخی درخور و متناسب با نیازهایش بدهد و الگوی درستی از دین و فرهنگ ایرانی-اسلامی به او معرفی کند.

* تاثیر محل احداث مساجد بر گرایش جوانان به آن

در ادامه باید گفت مسوولان باید درساخت مساجد تا حد زیادی مداخله کنند و انتخاب محل احداث نقشه ی مورد نظر، امکانات و فضای سبز آن و ... باید اصولی و فکرشده باشد و احداث مسجد در کوچه و پس کوچه ها و با مساحت کم یکی از موارد سوت و کوری آن است و رغبتی در دل جوانان ایجاد نخواهد کرد. مسجد و نمازخانه باید احساسات و خاطره های زیبا و به یاد ماندنی را برای همه به ویژه نوجوانان و جوانان تداعی کند.

باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامش‌بخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورند

در این راستا باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامش‌بخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورند. استفاده از  معماری زیبای سنتی ایرانی-اسلامی نیز در فضای مساجد با توجه به روحیه زیباپسند جوانان می تواند احساسات و خاطرات خوشایند را در نوجوانان و جوانان زنده کند و این خود باعث جذب جوانان به سوی مسجد است.

* تاثیر حضور مادران در مساجد و علاقه‌مندی نوجوانان

در این پژوهش آمده است که حضور مادران در مساجد باعث انس فرزندان با مسجد است. این عمل مادران به شکل عملی نشان‌دهنده محوریت دین و اهمیت اجتماعات دینی در زندگی است.

شهید مطهری در این زمینه می نویسد: «بچه را باید در محیط مشوّق‏ نماز خواندن برد. به تجربه ثابت شده است که اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند، به این کار تشویق نمی‌‏شود، چون اصلًا حضور در جمع مشوّق انسان است. آدم بزرگ هم‏ وقتى خودش را در جمع اهل عبادت می‌بیند، روح عبادت بیشترى پیدا مى‏‌کند، بچه که دیگر بیشتر تحت تأثیر است. متأسفانه کم رفتن ما به مساجد و معابد و مجالس دینى و اینکه بچه‌‏ها کمتر در مجالس مذهبى شرکت مى‏‌کنند، سبب مى‌‏شود که اینها از ابتدا رغبت به عبادت پیدا نکنند.»

یدالهی و سعیدی در این مقاله از رویکرد پدیدارشناسی استفاده کرده‌اند تا روشن شود که درک و برداشتِ مادران دربار رضایت‌مندی از استفاده از فضای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد چقدر است و تا چه اندازه موفق شده است بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات با حضور در مساجد است.

* بهترین راه برای حضور مادران و کودکان در مساجد

این گزارش مطرح می‌کند که بهترین راه برای حضور مادران و کودکان این است که خود مسجد نگهداری کودکان در ساعات اقامه نماز را به عهده بگیرد و از تمام ظرفیت خود برای فراهم شدن شرایط این حضور استفاده کند. بهترین روش این است که در ساخت مساجد  فضای بازی و آرامش برای کودکان در نظر گرفته شود.

این گزارش ادامه می‌دهد که با اختصاص دادن بخشی از مساجد به کودکان و مدیریت آن بستر مناسب و جذابی برای مادران و کودکان فراهم خواهد شد و در راستای این مهم بعدها در سن‌های بالاتر نیز با مشارکت نوجوانان و جوانان در مساجد روبرو خواهیم شد.  

بدین‌ترتیب نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که برقراری فضاهای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد به بهبود در فرایند جذب مخاطب به مسجد و تثبیت و رشد علاقه به مسجد و فرهنگ اسلامی در دل کودک منجر خواهد شد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند 1402 برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • دیدار دانشجویان دانشگاه آزاد یزد با خانواده شهید سرسنگی
  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • امید تازه در پروژه ۱۰ ساله لرستان
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • قیمت خانه در جنت آباد تهران امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟