Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ضریب هوشی بالاتری دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، اهمیت شیر مادر در کتاب قرآن و خیلی از آیات روایت شده است در تمامی همه این موارد اشاره شده است و شیر مادر کامل ترین غذا می دانند پیامبر اکرم(ص) حدیثی دارند که می فرماید برای شیرخوار هیچ شیری بهتر از شیر خودش نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیات متعددی در قرآن کریم، چگونگی مکانیسم و برنامه ریزی این مقوله مهم را مورد پردازش قرارداده است و از والدین، به ویژه مادران می خواهد که این نعمت خدادادی را از کودک خود دریغ نکنند.

 شیر مادر مملو از ترکیبات زنده از جمله سلولهای بنیادی، گلبولهای سفید و باکتریهای مفید و  مؤلفه های فعال زیستی مانند آنتی بادی ها، آنزیم ها و هورمون ها است که همگی به مبارزه با عفونت، جلوگیری از بیماری و همچنین در رشد طبیعی نوزاد تاثیر بسزایی دارد.

با توجه به مطالعاتی که صورت گرفته شیر مادر برای مادران و حتی جامعه تاثیر زیادی دارد.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند 7 برابر بیشتر در معرض مرگ و میر هستند و 5 برابر  بیشتر در خطر مرگ بعد از عفونت ریه قرار می گیرند، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه و بیشتر از  6 ماه شیر می خورند 55 درصد کمتر در معرض مرگ و میر ناشی از اسهال و عفونت کمتر است.
 
شیردهی صحیح به رشد و هوشیاری نوزادان کمک می کند
 
زینت فرخفال، مربی ارشد مشاوره شیردهی کشوری در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: شعار امسال گامی در "جهت ترویج تغذیه شیر مادر، اموزش و حمایت" است.
 
وی افزود: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ضریب  هوشی بالاتری دارند به علت ترکیب چربی که در شیر مادر وجود دارد، شیر مادر کودک را در برابر بیماری های قلبی و عروقی در بزرگسالی و میان سالی محافظت می کند و فشار خون در بزرگ سالی کمتر دچار و در مقابل دیابت محافظت می شوند.
 
فرخفال تصریح کرد: چاقی و اضافه وزن در زمان بلوغ کاهش می دهد معضل جامعه امروزی افزایش وزن وچاقی کودکان است که این را با شیر مادر کنترل می شود.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: بچه هایی که با شیر خشک تغذیه می شوند 25 درصد چاق تر از کودکانی که شیر مادر مبتلا می شوند.
 
وی ادامه داد: یکی از دلایلی  که در زمان کودکی سرطان به وجود می آید استفاده از شیر خشک است، کودکانی که از شیر مادر تغذیه کمتر دچار سرطان های دوران کودکی می شوند.
 
فرخفال با اشاره به فواید شیر مادر برای خود مادران گفت: مادرانی که فرزندان خود را شیر می دهند در مقابل سرطان های پستان، تخمدان و رحم اثر محافظتی دارد و کمتر مبتلا می شوند.
 
وی افزود: در بیمارستان ها برای مادرانی که محروم از شیر هستند در زاهدان بیمارستان علی بن ابی طالب یک بانک شیر راه اندازی شده و مادرانی که شیر بیشتر از نیاز فرزندانشان تولید می کنند به بانک شیر اهدا و فرآیند پاستوریزه کردن آن انجام می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شیر مادر تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۳۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزند آوری در سال ۱۴۰۲ را برابر ۳۲/۱ سال برای پدران و ۲۷/۳ سال برای مادران اعلام کرد.

بر اساس این گزارش میانگین سن پدر، برای نقاط شهری برابر با ۳۲/۷ سال و نقاط روستایی برابر با ۲۹/۹ سال است. در سال ۱۴۰۲ در بین استان‌ها بیشترین میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران با رقم ۳۴/۵ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۷/۱ سال است.

همچنین بر اساس گزارش این مرکز میانگین سن مادر نیز در اولین فرزندآوری در کل کشور در این مدت برابر با ۲۷/۳ سال بوده است.

در این خصوص مقدار شاخص در نقاط شهری ۲۸/۱ سال و در نقاط روستایی ۲۴/۴ سال است. بیشترین میانگین سنی مادران در اولین فرزندآوری، در بین استان‌ها مربوط به استان تهران با ۳۰/۸ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۲/۷ سال است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر (فیلم)
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر است
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی رکورد زد
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم