Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام اعتمادی با بیان اینکه گمشده همه جهان امروز و معاصر ما، معنویت و عدالت است، گفت: بصیرت و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ حسینی شکل می‌گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محمد اعتمادی در گفت‌وگوی تفصیلی با هرمز؛ ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب و یاران باوفایش با تاکید بر ارتقای بصیرت و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ حسینی اظهار کرد: در این خصوص بایستی به چند نکته توجه داشته باشیم، اولاً امام حسین علیه السلام با قیام خونین و تاریخی خودش که نقطه عطفی در تاریخ سراسر افتخار دین مبین اسلام است معنویت را به اوج خودش رساند، معنویتی که مقام معظم رهبری فرمودند: «امروز جهان و دنیا با دو خلأ معنویت و عدالت مواجهه است» یعنی گمشده همه جهان امروز و معاصر ما، معنویت و عدالت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه تشنه این دو عنصر و خواهان وجود معنویت و حاکمیت عدالت هستند.

حجت‌الاسلام اعتمادی افزود: اما این معنویت که در واقع توجه به خدا و پروای از خدا داشتن است، دل انسان در گرو توجه و یاد خدا بودن است، معنویتی که آرامش زاست، معنویتی که در انسان یک حالت رخوت، سبکی و آرامش ایجاد خواهد کرد، معنویتی که اگر انسان بتواند آن را به معنای صحیح و دقیق خودش در همه شئونات زندگی اجتماعی خودش پیاده سازی کند موجبات سعادت دنیا و آخرت خودش را می‌تواند تضمین کند و این معنویت را قطعاً می‌توانیم از رهگذر مکتب و سیره امام حسین علیه السلام به خوبی بیاموزیم.

انسان فاقد معنویت قابل درمان نخواهد بود

وی گفت:  معنویتی که خدای متعال در قرآن با این آیه به زیبایی برای ما توصیف میکنه که «الا بذکر الله تطمئن القلوب» «با یاد خدا دلها آرام می‌گیرد». اگر انسان دلش آکنده از یاد خدا و سرشار از معنویت نباشد هیچ روانشناس بالینی، عمومی و تربیتی نمی‌تواند کاری را برای انسان انجام بدهد که جلوی غم و غصه، استرس و اضطراب های وی را بگیرد.

این کارشناس فرهنگی ابراز کرد: توجه به خدا و یاد خدا بودن است که انسان می‌تواند بر همه آن استرس ها، و اضطراب ها و ناملایمات زندگی فائق بیاید اما در مکتب امام حسین علیه السلام بایستی گفت که اولاً پیروی از مکتب امام حسین علیه السلام معنویت آفرین است، زیارت امام حسین علیه السلام هم معنویت آفرین و وحدت آفرین است و هم بیانگر ارزشهای والای اسلامی و دینی است و نیز شور و نشاط را در انسان ایجاد خواهد کرد.

حجت‌الاسلام اعتمادی عنوان کرد: معنویت یعنی بهره مندی از نشاط و شادابی، لذا درس های زیادی را می توانیم در مکتب معنوی امام حسین علیه السلام فرا بگیریم و دهه محرم ظرفیت خوبی است برای تأسی از آن امام همام و درس هایی که از مکتب ایشان می توانیم بگیریم.

اخلاق مداری در مکتب امام حسین(ع) موج می‌زند

وی با بیان اینکه از جمله درس هایی که می توان از مکتب امام حسین علیه السلام گرفت عبارتند از اخلاق است، خاطرنشان کرد: اخلاق مداری در مکتب امام حسین علیه السلام موج می‌زند، ادب، وفاداری، اخوت و برادری همه این پارامترها اگر در زندگی اجتماعی به آنها توجه و به عمل شود و همگان به رعایت این شاخصه های اخلاقی توجه داشته و پایبند باشند جامعه ما قطعاً به لحاظ معنوی و اخلاقی یک جامعه ایده آل و مطلوب خواهد بود و خطبا و افرادی که قرار است در ایام ماه محرم برای مردم سخنرانی کنند بهتر است که به بازگویی این درس ها و ارزش ها بپردازند.

مدیر ستاد اقامه نماز استان هرمزگان در ادامه افزود: البته ما به معنویت در کنار عقلانیت معتقدیم ، معنویت و عقلانیت مکمل هم هستند، معنویت امام حسین علیه السلام با این سخن نورانی آن امام همام که فرمودند «إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ» اى خداى من، من راضى به قضاء و حکم تو هستم و تسلیم امر و اراده تو مى‏ باشم. هیچ معبودى جز تو نمى‏ باشد، یعنی در اوج سختی ها و در آن شرایط بسیار سخت، امام حسین علیه السلام زبانش به ذکر و رضایت و خشنودی خدا و یاد خدا بوده است.

حجت‌الاسلام اعتمادی با اشاره به اینکه  یکی از جلوه های عرفان توحیدی و علوی قیام امام حسین علیه السلام مبتنی بر همین جمله نورانی آن حضرت است، تصریح کرد: حضرت فرمودند «الهی رضا برضائک و تسلیماً لامرک لا معبود سواک» از لوازم ایمان اینکه انسان در همه این شرایط و همه فراز و نشیب ها بایستی تسلیم اوامر و دستورات خداوند سبحان وراضی به مقدرات الهی باشد.

به گفته این کارشناس مذهبی، اگر بخواهیم معنویت امام حسین علیه السلام در مکتب ایشان را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم زمان «نه» گفتن به یزید است. آن امام همام فرمود اگر من با حاکمی چون یزید بیعت کنم قطعا و یقیناً فاتحه نابود خواهد شد لذا معنویت امام حسین علیه السلام از زمان نه گفتن به یزید و عدم بیعت با او و خروج از مدینه آغاز و تا لحظه شهادت متبلور شده و تبلور عینی دارد، از این رو باید در مکتب و  قیام امام حسین علیه السلام به این معنویت گرایی پرداخته شود و به تأسی از آن الگوبرداری کنیم‌.

تبیین و ترویج امر به معروف و نهی از منکر مبنای قیام امام حسین(ع)

مدیر ستاد اقامه نماز استان هرمزگان اظار کرد: یکی از انگیزه های مهم ؛ اساسی و راهبردی نهضت بزرگ امام حسین علیه السلام، اصلاح امت و دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر ذکر شده و قطعاً قهرمان این میدان سترگ، امام حسین(ع) بود‌، چرا که آن حضرت هم به لحاظ لسانی ، امر به معروف و نهی از منکر  فرمودند وی هم عملاً تحقق عینی این فریضه را به انتهای اوج خودش رساند، به تعبیر دیگر بالاترین مرحله عملی آن را تحقق بخشید و شجاعانه فرمودند «ای مردم هر کسی که در برابر تیزی شمشیر و زخم نیزه ها صبوری و شکیبایی کند و می تواند سعه صدر داشته باشد با ما بماند والا از ما جدا شود».

این استاد دانشگاه های هرمزگان تاکید کرد: اگر در تاریخ مطالعه و ملاحظه ای داشته باشیم این شجاعت و بی باکی و روحیه قاطعیت را در سخنان نورانی، تاثیرگذار و پرمغز امام حسین علیه السلام در راستای ترویج این فریضه مهم به عینه و به وضوح و روشنی خواهیم دید.

قیامی فراتر از لسان

حجت‌الاسلام اعتمادی گفت: از طرفی برابر روایاتی که در این خصوص وجود دارد، شاخصه قیام حسینی  قیامی بود که به زبان تنها اکتفا نشده شما یک وقتی، فردی را در تاریخ پیدا می کنید که با زبان خودش علیه ظلم و حاکم ظالم قیام به اصطلاح لسانی می‌کند یعنی ظلم های حاکم را باصرفا بیان و زبان خودش  متعرض می‌شود، اما امام حسین علیه السلام نه تنها با زبان جنایات بنی امیه را افشا فرمودند که با شمشیر هم قیام کرد، چون قیام با شمشیر اگر به جا باشد مثل قیام امام حسین علیه السلام که در جای خودش لازم بود هم پر فضیلت ترین و هم عالی ترین مرحله از مراحل امر به معروف و نهی از منکر است که امام حسین علیه السلا به زیبایی به اون مبادرت فرمودند.

 وی توضیح داد: البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که امام حسین علیه السلام ابتدا به ساکن دست به شمشیر نشدند بلکه پس از بیان مراحل سه گانه امر به معروف و نهی از منکر یعنی مرحله قلبی، مرحله لسانی و مرحله عملی فرمودند، به عبارتی دیگر، از همه مهمتر بعد از این سه مرحله امر به معروف و نهی از منکر، بیان سخن حقی است که این سخن حق در مواجهه با حاکم ستمگر گفته می‌شود که این جرات، قاطعیت و شجاعت می‌خواهد و این با فضیلت ترین عملی است که امام حسین علیه السلام در مواجهه با یزید انجام داد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: پس اگر ما بخواهیم امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک انگیزه و هدف مقدس و یا به تعبیر دیگر به عنوان یک مبنای قیام، برای امام حسین علیه السلام تلقی کنیم در پاسخ خواهیم گفت که امام حسین علیه السلام به زیباترین وجه، این فریضه مهم را تحقق بخشید و شاخصه و مولفه مهم تحقق بخشیدن به این دو فریضه مهم این بود که امام هم با بیان و سخنان خود، جنایات بنی امیه رو افشا فرمودند و هم متعاقب آن با شمشیر نیز بر علیه بدعت ها و جنایت‌ها مبارزه کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مکتب امام حسین علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر حجت الاسلام اعتمادی مکتب امام حسین ع امام حسین علیه قیام امام حسین ع فریضه مهم امام هم یاد خدا درس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۴۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ۵ موکب شهادت امام جعفر صادق (ع) در پیاده‌راه بجنورد

ایسنا/خراسان شمالی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری بجنورد گفت: پنج موکب شهادت امام جعفر صادق علیه السلام عصر امروز در پیاده راه بجنورد آغاز به کار کرد.

محمدرضا موفق در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: همزمان با شب شهادت امام جعفر صادق (ع) پنج موکب با همکاری شهرداری بجنورد و اداره کل اوقاف در مرکز شهر بجنورد راه‌اندازی شد و به مردم متدین و عزادار شهر ارائه خدمت کردند.

وی افزود: پیاده راه یا برنامه جمعه‌های بدون خودرو نیز همزمان در حد فاصل چهارراه مخابرات تا میدان شهید مطابق برنامه‌ریزی‌های هر هفته برگزار شد و این موکب‌ها برای ارائه خدمات به عزاداران امام جعفر صادق علیه السلام برپا شدند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با ایسنا از برپایی ۵۰ موکب در استان طی فردا خبر داد. 

حجت الاسلام هدایتی افزود: به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام فردا هیأت‌های مذهبی بجنورد به صورت متمرکز اقدام به دسته‌روی می‌کنند.

وی بیان کرد: این پیاده‌روی ساعت ۹:۳۰ صبح از میدان شهید به سمت معصوم‌زاده انجام و سپس مراسم محوری در امامزاده سید عباس (ع) برگزار می‌شود.

به گفته وی قرار است در هر شهرستان پنج موکب نیز برپا شود که در کل استان به ۵۰ موکب می‌رسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امام صادق(ع) چگونه جان امام بعد از خود را محافظت کردند؟
  • شهادت رئیس مکتب تشیع تسلیت باد
  • برپایی ۵ موکب شهادت امام جعفر صادق (ع) در پیاده‌راه بجنورد
  • بسیج سازندگی با کم‌ترین هزینه کارهای بزرگ انجام می‌دهد
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • تاکید امام جمعه قزوین بر حل مشکل تامین آب کشاورزان
  • خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
  • شهید مطهری اخلاق مداری در سیاست را به ما آموخت
  • رسانه‌ها پای کار بیست‌ویکمین همایش پیرغلامان حسینی باشند
  • طرح نور در چارچوب اعتقاد و بصیرت جاری شده است