Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بازار و صنعت خودرو گفت: باید به تصمیم گیرندگان حذف خودرو‌هایی مثل تیبا و سمند گفته شود که با یک تصمیم گیری غلط، عطش بازار برای دلالی بیشتر می‌شود، آن هم زمانی که بازار خودرو کششی برای تحمل افزایش قیمت‌ها ندارد.

مرتضی مصطفوی؛ کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درپاسخ به این سوال که با حذف خودرو‌های پر فروشی مثل تیبا و سمند آیا بازار دچار التهاب قیمتی نمی‌شود، گفت: قبل از پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره کنم که مدیریت درست مهمترین مولفه صنعت خودروسازی کشور است، هر چند بخش مهمی از چالش‌های امروز این صنعت به واسطه تحریم‌ها ایجاد شده، اما نقش چندین دهه مدیریت غیر بهینه و عدم آشنایی و توجه به ضرورت‌های صنعتی با این حد و اندازه از اهمیت را نمی‌توان منکر شد، پس اینجا هم در موضوع حذف تیبا و سمند مدیریت یک بار دیگر به مسائل مهمی که بازار و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد بی توجهی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این باره افزود: رهبر انقلاب خواستار اصلاحاتی در کیفیت و قدرت خودرو‌های تولید ملی برای استفاده بهتر عموم مردم شدند. بی شک ارتقای کیفیت و استاندارد و ایمن سازی خودرو‌های داخلی موضوع مهمی است، اما توجه به قیمت و کاهش التهاب بازار که مشتری واقعی و عموم مردم قدرت خرید داشته باشند نیز مساله مهمی است، لذا به جای حذف خودرو‌ها و عدم تولید آن‌ها باید تدبیری برای رفع مشکلاتی می‌شد که ایمنی خودرو‌های نامبرده را کاهش داده است.


کارشناس بازار و صنعت خودرو در خصوص مسائلی که صنعت خودروسازی ما را تحت تاثیر قرار داده توضیح داد و گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در صنعت خودروسازی " جزیره‌ای بودن تصمیمات است" به این معنا که باید به تصمیم گیرندگان حذف خودرو‌هایی مثل تیبا و سمند گفته شود که با یک تصمیم گیری غلط، عطش بازار برای دلالی بیشتر می‌شود، زمانی که بازار خودرو کششی برای تحمل افزایش قیمت‌ها را ندارد.


مصطفوی در این باره تصریح کرد: در شرایطی که بازار کشش افزایش قیمت ندارد، راهکار درست عرضه بیشتر خودرو و تولید بیشتر برای کاهش قیمت و ایجاد اشتیاق در مشتری واقعی برای خرید است، اما تصمیمات اشتباه، عطش دلالی را در بازار افزایش می‌دهد، لذا اتخاذ چنین تصمیماتی بیانگر آن است که صنعت خودروسازی جزیره‌ای مدیریت می‌شود.


وی در این باره خاطر نشان کرد: دولت مردان با ساز و کار‌های مختلفی که در تمام دنیا تجربه شده باید انگیزه دلالی در بازار خودرو را از بین ببرند، چرا که با حذف دلال می‌توانند قیمت و التهاب بازار را کنترل کنند نه با تکرار سیاست‌های نخ نما شده. متاسفانه هرچند وقت یک بار مسوولین سازمان استاندارد به گونه‌ای صحبت می‌کنند که به نظر می‌رسد قصد تنبیه خودروسازان را دارند، عباراتی مثل عدم صدور اجازه برای پلاک کردن فلان خودرو و را بیان می‌کنند... در حالی که دولت برای رفع ایرادات خودرو‌ها باید سیاست منسجمی داشته باشد، چرا که عدم انسجام دولت و خودروساز در این موضوع به نفع مردم نیست و دود افزایش قیمت و تورم به چشم مردم و اقتصاد کشور می‌رود.


مرتضی مصطفوی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: وقتی اعلام می‌شود این خودرو‌ها دیگر شماره گذاری نمی‌شود، ایجاد تنش در بازار خودرو قطعی است، ضمن اینکه قیمت خودرو‌هایی که شماره گذاری نمی‌شوند بالا می‌رود. بی شک دولت در فرآیند تقسیم سازی در بازار خودرو باید بسیار هوشمندانه و منسجم رفتار کنند، چرا که تصمیمات جزیره‌ای مانع تحقق سیاست‌های حمایتی دولت از بخش خودروسازی و مردمی می‌شود که نیازمند خرید خودرو هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حذف خودرو تیبا سمند توقف تولید خودرو دلالی گرانی وزارت صمت صنعت خودروسازی حذف خودرو ها بازار خودرو افزایش قیمت تیبا و سمند صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۴۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟

فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازار‌های رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشد‌هایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است. قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته، اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحد‌ها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند، ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد، ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود، اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده، ولی هنوز تثبیت نشده است.

دیگر خبرها

  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • قیمت محصولات سایپا +جدول
  • قیمت محصولات سایپا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ افزایش قیمت شاهین و کوییک در بازار
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری