Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، صبح امروز مدیر فرودگاه مشهد از ترکیدن ۲ لاستیک هواپیمای شرکت سپهران به دلیل نقص فنی در چرخ هنگام ورود به پارکینگ فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد خبر داد.

این در حالی است که دیروز سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی مفصل دلیل عمده ترکیدن لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد را زیرساخت‌های این فرودگاه‌ها اعلام و خواستار پرداخت خسارت به شرکت‌های هواپیمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس سازمان هواپیمایی کشوری به‌دنبال ترکیدن لاستیک هواپیماها در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد اعلام کرد: در پی کسب اطلاع از حوادث ترکیدگی لاستیک  هواپیماها و و بعضاً صدمه به موتور آنها در فرودگاه مشهد براثر ورود قطعات لاستیک هواپیما به داخل موتور ، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری اطلاعات  مربوطه را جمع آوری کرده و با توجه به وقوع آن در باند L-۳۱R۱۳ فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد ، پس از یک تحقیق ایمنی در این خصوص و با مطالعه اطلاعات رویدادها، بمنظور پیشگیری از رویدادهای مشابه ، توصیه های ایمنی لازم را صادر می کند.

سابقه رویدادها:

سازمان هواپیمایی کشوری دارای سامانه ثبت اطلاعات سوانح و حوادث بوده و کلیه شرکت های ارائه دهنده خدمات هوانوردی ضمن رعایت مقررات گزارش دهی رویدادهای ایمنی ، رویدادهای کشور را به اطلاع سازمان رسانده که در این سامانه ثبت و ضبط می شود. با مراجعه به این سامانه رویدادهای متفاوتی با موضوع ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد به ثبت رسیده  است. البته به ندرت هم سابقه ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه‌هایی مثل مهرآباد تهران ، شیراز ، ماهشهر و ...  مشاهده شده ولی تعداد آن در فرودگاه مشهد فراوانی بیشتر دارد. این موضوع می تواند حاصل از ترافیک بالای فرودگاه ، حجم مسافر زیاد ، دمای و ارتفاع فرودگاه به عنوان عامل کمکی باشد.

رویدادهای مختلف عنوان شده دارای نتیجه گیری خاص خود متناسب با اطلاعات آن پرواز داشته و ممکن است نتیجه گیری مشابهی نداشته باشند ولی در این تحقیق سعی شده تا با تمرکز به نکات مشترک ، یافته‌های ایمنی لازم حاصل شود. لازم بذکر است در برابر رویدادهای مستحدثه قبلی با هماهنگی بعمل آمده  بین سازمان و فرودگاه مذکور مقرر شده که بازدیدهای باند دو برابر شده و به شرکتهای هواپیمایی نیز ابلاغ شده تا محدودیت‌هایی برای وزن برخاستن هواپیماها و نحوه نگهداری چرخ‌ها اعمال کنند.

کیفیت ساخت ، نگهداری و تعمیر:

براساس بررسی از اسناد مربوطه مشخص شد که در این رویدادها انواع مختلفی از محصولات کارخانه های سازنده مشاهده شده که تولیدات شرکت گهر ایران )صنایع بنی هاشم( ، Bridgestone ، Dunlop ، Goodyear  ، Michelin و.... بوده اند، پس مبحث کارخانه و مواد سازنده مورد تمرکز قرار نگرفت . - چرخ ها و لاستیک هواپیماها جزء قطعات عمردار (LLP) نیستند و متناسب با نحوه استفاده از آن فرسوده می شوند و مورد تعویض قرار می‌گیرند . این چرخ‌ها ممکن است به‌صورت تولید جدید(New) یا بصورت اورهال شده (Recap) استفاده شوند که تعداد دفعات پروازی آنها حدوداً از ۲۰۰ تا ۱۰۰ سیکل متفاوت است. سابقه این رویدادها نشان می‌دهد که برخی چرخ‌های نو و برخی اورهال شده در این رویدادها صدمه دیده اند که تاثیر شرایط خارجی بر لاستیک را محتمل تر می سازد.

در بازدید سرزده از چرخ‌های هواپیماهای خارجی و داخلی در فرودگاه مشهد مشخص شد که کیفیت چرخ‌ها کاملاً متفاوت است که این موضوع نشان می دهد دریافت لاستیک ها از منابع معتبر و مستقیم از کارخانه سازنده و بازدید مطابق با استانداردهای کارخانه شرط مهمی برای کارکرد مناسب آنهاست.

 شرایط بهره برداری هواپیما:

تعداد زیادی از این رویدادها به هنگام خزش هواپیما روی باند برای پرواز( قبل از بلند شدن) و در سرعت بالای هواپیما و چرخ‌ها حادث شده است که خلبانان برابر دستورالعمل ها موظف به پرواز بوده اند و با توجه به وزن زیاد هواپیماها در این مرحله ، خلبان مجبور به حفظ ارتفاع ثابت برای سوزاندن سوخت و کاهش وزن هواپیما شده اند.

در برخی از پروازهای خارجی و داخلی مشاهده شده است که به منظور سوختگیری کم در ایستگاه‌های خارجی و یا ذخیره زمان در ایستگاههای مقصد ، خلبانان نسبت به درخواست حمل سوخت اضافه برای مسیر بعد (Fuel Tankering) اقدام کرده‌اند. این رفتاردرصورت رعایت بیشترین وزن مجاز هواپیما ، غیرمجاز نیست.

شرایط گرما و ارتفاع زیاد فرودگاه‌های کشور بطور مستقیم در وقوع رویدادها تاثیر داشته که علاوه بر وقوع این حوادث به عنوان یک مخاطره برای موتورهای هواپیماها نیز فرض می شود. زمان خنک شدن چرخها و توجه خلبانان به درجه حرارت ترمزها نکته ی بسیار مهمی است که باید توسط شرکتهای هواپیمایی مورد توجه قرار گیرد. بعضی از شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از خسارت به موتورها و هواپیماها ، محدودیت هایی از قبیل کم کردن تعداد مسافران ، شرایط عملیاتی خاص در نظر گرفته‌اند. 

اطلاعات بهره برداری فرودگاه مشهد: 

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوائی ایران بهره برداری می‌شود. این فرودگاه یکی از پر رفت وآمد ترین فرودگاه‌های کشور بوده که ارائه خدمت به پروازهای داخلی و خارجی را انجام میدهد .تاکنون این فرودگاه برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری  موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده که دفاتر نظارتی سازمان برنامه دارند تا پس از تکمیل فرآیندهای قانونی صدور گواهینامه فرودگاه را در دستور کار خود بررسی کنند.

این فرودگاه دارای دو باند پرواز با ساختار آسفالت در زمینه ۳۱-۱۳ چپ و راست بوده که سامانه ILS برای باند L-۳۱R۱۳ فراهم است و باند اصلی و غالب فرودگاه مشهد فرض می شود. به‌دلیل نزدیکی باند R-۳۱L۱۳ به ساختمان‌های فرودگاه و همچنین موانع پروازی شهری ، این باند بصورت بطور معمول استفاده نمی شود. به همین دلیل فرودگاه محدودیت برای بسته شدن باند اصلی به مدت طولانی و انجام تعمیرات لازم دارد .

بازدید باند و کنترل FOD باند روزانه سه مرتبه انجام می گرفته که هم اکنون افزایش یافته است.

ارتفاع فرودگاه از سطح دریا بالا بوده و در هوای گرم هواپیماها در آن محدودیت راندمان دارند. خلبانان پروازها بدلیل موانع موجود در آستانه باند ۱۳ و ظرفیت کامل مسافران ، به طور معمول تمایل دارند از باند ۱۳ چپ به پرواز درآیند.

تمامی حوادث ترکیدگی چرخ‌ها در باند اصلی ( ۱۳چپ/۳۱ راست) به وقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارش‌های بررسی حوادث سازمان نشان می دهد که کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD ، برجستگی هایی نیز بوجود آورده که لاستیک چرخ‌های هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می سازد .

پس از وقوع سانحه خروج از باند هواپیمای ۸۳MD شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۱۳۹۴ و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای۷۳۷B  شرکت هواپیمایی سپهران درسال ۱۴۰۰ ، توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد (قدرت ترمز گیری ، رنگ آمیزی)صادر شده که باتوجه به اظهارات مدیران فرودگاهی، به‌دلیل زمانبر بودن و حجم زیاد پروژه ، تاکنون  موفق به اقدام اصلاحی نشده اند.

باتوجه به یافته های بالا و بمنظور ارتقای ایمنی پروازها توصیه های ایمنی زیر صادر شده تا دفاتر نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری  با پیگیری لازم ، زمینه اجرای آنها را فراهم آورند.

 توصیه ایمنی به شرکت های هواپیمایی:

تا رفع مشکل باند فرودگاه مشهد، از حمل سوخت اضافی در ایستگاه مشهد ممانعت به‌عمل آورده و حمل سوخت اضافی در هوای گرم و فرودگاه‌های برطرف را کنترل و محدود کنید. از درج بازه زمانی لازم مابین زمان توقف هواپیما و شروع حرکت آن در پارکینگ فرودگاههای کشور (Ground time) در دستورالعملهای خود اطمینان حاصل کرده و اجرای آن را پایش کنند.

بخش عملیات شرکت متناسب با راندمان هواپیماها و ارتفاع و درجه حرارت فرودگاه‌ها ، محدودیت‌های عملیاتی خود و نحوه کنترل دمای ترمزها را ابلاغ و اجرا کند.

سیستم های کیفی و تضمین مرغوبیت ، نحوه خرید قطعات ، نگهداری و تعمیر چرخها را بیشتر مورد پایش قرار دهند .

توصیه ایمنی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

در سریع ترین زمان ممکن نسبت به ارزیابی ریسک و تدوین برنامه بازسازی سطح باند اصلی فرودگاه مشهد برابر مقررات فرودگاهی کشور اقدام کرده و در این زمینه برای دریافت هرگونه معافیت خاص موافقت سازمان هواپیمایی کشوری را کسب کند.

باتوجه به وارد شدن خسارت به شرکت‌های هواپیمایی ، هماهنگی لازم برای نحوه جبران خسارت درخصوص سهم عوامل فرودگاهی نیز انجام پذیرد.

توصیه ایمنی به مؤسسات تعمیر و نگهداری:

نگهداری و تعمیر چرخ‌ها ، ترمزها و تعویض لاستیک ها مطابق با استاندارد کارخانه سازنده صورت پذیرفته و از پذیرش درخواست های نامتعارف شرکت های هواپیمایی پرهیز شود.

تامین و دریافت مواد مصرفی و قطعات مطابق با استانداردهای مربوطه صورت پذیرفته و در صورت مشاهده تخلف شرکت های هواپیمایی ، مراتب سریعاً به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شود.

علت ترکیدگی لاستیک هواپیماها در باند فرودگاه مشهد | این فرودگاه باید خسارت ایرلاین‌ها را بدهد کد خبر 694912 منبع: تسنیم برچسب‌ها هواپیما - فرودگاه ایران هواپیما - سازمان هواپیمایی کشوری مشهد هواپیما

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هواپیما فرودگاه ایران هواپیما سازمان هواپیمایی کشوری مشهد هواپیما لاستیک هواپیماها در فرودگاه سازمان هواپیمایی کشوری شرکت های هواپیمایی فرودگاه مشهد هاشمی نژاد مشهد ترکیدگی لاستیک لاستیک هواپیما توصیه ایمنی فرودگاه ها باند اصلی چرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۴۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم منهدم شد

حجت الاسلام و المسلمین حسن غریب گفت: این باند با شناسایی املاک با ویژگی‌های خاص و جعل قولنامه‌های غیررسمی انتقال آنها و طرح دادخواست حقوقی الزام به تنظیم سند رسمی با شگرد‌های متقلبانه، اقدام به ابطال سند رسمی مالکین واقعی و صدور سند رسمی به نام متهمین می‌کرد.

دادستان عمومی و انقلاب قم با بیان این‌که با شکایات مردمی و انجام تحقیقات فنی این باند کلاهبردار حرفه‌ای شناسایی شد، اضافه کرد: با صدور دستورات قضایی شعبه ۲ دادستانی استان، هفت نفر از متهمان سابقه‌دار این باند شناسایی و رسیدگی تخصصی به اتهامات آنان آغاز شد.

حجت الاسلام غریب در خصوص شگرد این باند، تصریح کرد: آنها با شناسایی و کسب اطلاعات و مدارک قطعات و زمین‌های مختلف با اسناد رسمی و عادی دارای ویژگی‌های خاص، مبادرت به تنظیم قولنامه‌های عادی جعلی بین مالکان و همدستانشان یا افرادی که در گذشته فوت شده‌اند می‌نمود و با طرح دادخواست‌های حقوقی با شگرد‌های متقلبانه و مجرمانه اقدام به اخذ سند‌های رسمی برای این املاک کرده و در نهایت اقدام به فروش و انتقال رسمی آن در بازار به افرادی که هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند می‌کردند.

دادستان عمومی و انقلاب قم استفاده از سند مجعول انتقال مال غیر کلاهبرداری و جعل سند‌های عادی را از اتهامات مندرج در کیفرخواست متهمان این باند برشمرد و افزود: تاکنون بیش از ۲۰ شکایت از این متهمان در دادسرای قم ثبت شده‌است، این افراد با اقدامات مجرمانه خود موفق به اخذ ۱۸ مورد صدور اجراییه و ابطال اسناد رسمی مالکان اصلی و اخذ سند رسمی به نام خود شده‌اند.

حجت الاسلام غریب با بیان این‌که خریداران این املاک که با سند رسمی اقدام به خرید و ساخت این زمین‌ها کرده اکنون دچار مشکلات عدیده به لحاظ مالی و حقوقی شده‌اند، هشدار داد: ضروری است شهروندان برای تمامی اعضای خانواده خود بالاخص افراد مسن خانواده در سامانه ثنا ثبت‌نام نمایند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی از مشخصات و اطلاعاتشان به سرعت مطلع شوند.

دادستان عمومی و انقلاب قم با اشاره به این‌که زمین‌های دارای مالکین فوت شده، املاکی که سالیان زیاد بلاتکلیف از سوی مالکان و وارثان آنها مانده است و زمین‌هایی که مالکان اصلی آنها در خارج از کشور ساکن هستند بیشتر در خطر نقل و انتقالات غیرقانونی هستند، گفت: برخی مالکان مالباخته در این پرونده به دلیل عدم ثبت‌نام در سامانه ثنا از روند دادرسی حقوقی علیه املاک شان بی‌اطلاع مانده بودند.

دادستان قم افزود: همچنین نسبت به املاک و اموال بلاتکلیف خود حساسیت و پیگیری لازم را داشته باشند و نظارت و سرکشی مستمر نسبت به این املاک را به عمل آورند؛ وارثان مالکان متوفی حتی‌الامکان نسبت به تعیین تکلیف اموال وراثتی اقدامات لازم را به انجام رسانند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • انهدام باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم شناسایی شد
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم منهدم شد
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • راه اندازی فرودگاه به توسعه میناب کمک می‌کند
  • ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد
  • تاخیر ۵۰۰دقیقه‌ای پرواز مشهد به تهران
  • نقص فنی هواپیمای مشهد به تهران و پرواز با ۵۰۰ دقیقه تاخیر
  • پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر ۵۰۰ دقیقه ای انجام شد
  • ◄ بانوی مهمانداری که رئیس هواپیمایی ژاپن شد!