Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش نشریه پولیتیکو، دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا می‌گویند جنگ لفظی رو به وخامت بین آمریکا و چین بر سر تایوان «به راحتی می‌تواند تشدید شود» و به گفته این افراد «چنین مناقشه ای از نزدیک در پایتخت‌های اروپایی در رصد قرار گرفته است».

تنش‌ها بین دو ابرقدرت بزرگ جهان در حال افزایش است؛ چرا که پکن تهدیدات خود را به دلیل سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پولیتیکو می‌گوید مقامات اتحادیه اروپا از بروکسل تا پاریس، تمایلی به بررسی این مناقشه در انظار عمومی ندارند، حتی در شرایطی که ممکن است به رویارویی نظامی ختم شود. با این حال، پذیرفته اند که این اوضاع می‌تواند از کنترل خارج شود. اکنون تحلیلگران از رهبران اتحادیه می‌خواهند برای مشکلات پیش رو آماده شوند.

بوریس روگه، نایب رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت: «بدترین سناریو‌ها گاهی اوقات اتفاق می‌افتند؛ بنابراین بهتر است اروپایی‌ها برای حوادث احتمالی آماده شوند، از تایوان حمایت کنند و در عین حال از نزدیک با پکن در ارتباط باشند و به کاهش تنش کمک کنند».

نانسی پلوسی دیروز اعلام کرد با هیئتی از کنگره آمریکا به آسیا می‌رود. توقف او در تایوان، واکنش چین را برانگیخته است. چین می‌گوید سفر پلوسی به تایوان، نقض آشکار سیاست «چین واحد» و نشانه‌ای از حمایت آمریکا از جدایی تایوان است. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، هفته گذشته طی تماسی پرتنش با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر موضع خود تاکید کرد. وزارت امور خارجه چین به نقل از شی گفت: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، از بین خواهند رفت.» همچنین وزارت دفاع چین هشدار داده که در صورت انجام سفر پلوسی «ارتش چین هرگز بیکار نخواهد نشست».

سکوت؛ پاسخ فعلی اتحادیه اروپا به مناقشه تایوان

تا کنون انگلیس پیشنهاد داده تایوان را از نظر تسلیحاتی تجهیز کند و هشدار داده که در مورد تایوان نباید مثل مسئله اوکراین عمل کرد. با این حال، در انظار عمومی، بیشتر پایتخت‌های اروپایی دیگر در اظهارنظر محتاطانه‌تر عمل کرده‌اند. به طور مثال وقتی از وزارت خارجه فرانسه و بازوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوال شد که آیا سفر پلوسی به پاسخ نظامی چین ختم خواهد شد یا خیر، این دو نهاد از اظهار نظر خودداری کردند.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته که در این مرحله سکوت چیز عجیبی نیست. اما اگر این درگیری‌ها فیزیکی شود شاید واکنش‌ها متفاوت باشد. یک دیپلمات ارشد اروپایی دیگر در پاسخ به این سوال که آیا تنش‌ها برای ناتو نگران کننده است یا خیر گفت: «هنوز نه، اما [درگیری‌ها] به راحتی می‌تواند تشدید شود». این دیپلمات ارشد گفت که در «بدترین حالت» توجه آمریکا از اوکراین به تنش با چین بر سر تایوان منحرف خواهد شد. سومین دیپلمات ارشد اروپایی گفت که خطر درگیری بین واشنگتن و پکن «به دقت تحت نظر است».

در این میان، اورماس پائت، نایب رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا مدعی شد که تشدید جنگ اوکراین خطر تجاوز چین به تایوان را «به طور تصاعدی» افزایش داده است. پائت گفت: «اتحادیه اروپا باید بتواند اقدامات را زیر نظر داشته باشد. همکاری کامل بین اتحادیه اروپا و آمریکا هم در مورد مسئله اوکراین و هم چین بسیار مهم است».

پولیتیکو در آخر نوشته است همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که تا همین اواخر، اروپا از صحبت در مورد تایوان (جزیره‌ای با ۲۳ میلیون نفر جمعیت) طفره می‌رفت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تایوان و چین مناقشه تایوان و چین نانسی پلوسی اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط

رگولاتورهای اتحادیه اروپا قرار است تحقیقاتی را درباره عملکرد شرکت متا در مقابله با نشر اطلاعات غلط در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی این شرکت، آغاز کنند.

به گزارش ایسنا، روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از دو منبع آگاه نوشت: رگولاتورهای اروپایی گمان می‌کنند که مدیریت محتوای شرکت آمریکایی متا، برای متوقف کردن نشر تبلیغات سیاسی که فرآیندهای انتخاباتی را در معرض خطر تضعیف قرار می‌دهد، کافی نبوده است.

اما انتظار نمی‌رود کمیسیون اروپا در بیانیه خود، به روسیه اشاره کند و تنها به دستکاری اطلاعات توسط عوامل خارجی، اشاره خواهد کرد. شرکت متا و کمیسیون اروپا در این باره توضیحی ندادند.

پیش از این گزارش شده بود شرکت متا که مالک فیس‌بوک است، تیمی برای مقابله با نشر اطلاعات غلط و سوءاستفاده از هوش مصنوعی در آستانه انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در ژوئن، تشکیل خواهد داد. مارکو پانچینی، مدیر امور اتحادیه اروپای متا در یک پست وبلاگ اعلام کرد تا نزدیک شدن به زمان انتخابات، ما مرکز فعالیت‌های انتخاباتی را برای شناسایی تهدیدهای احتمالی و خنثی کردن فوری آنها، فعال خواهیم کرد.

بر اساس گزارش رویترز، ده‌ها کشور در سراسر جهان از جمله انگلیس، اتریش و گرجستان، رهبران جدیدی را در سال ۲۰۲۴ انتخاب می‌کنند. انتخابات‌های پارلمان اروپا هم در ژوئن برگزار می‌شود. اما نگرانی‌هایی نسبت به مداخله در انتخابات و انتشار محتوای گمراه‌کننده با کمک هوش مصنوعی،‌ وجود دارد.

رشد سریع هوش مصنوعی مولد که می‌تواند متن، تصاویر و ویدئو را در چند ثانیه تولید کند، این واهمه را ایجاد کرده که فناوری جدید ممکن است امسال، برای مختل شدن انتخابات در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا
  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • کمیسیون اروپا ممکن است تیک‌تاک را فیلتر کند
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • بورل: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین تقسیم زمین است
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • فرانسه: بدترین سناریو در لبنان یعنی جنگ را رد می‌کنیم
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند