Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پلتفرم نانویی در دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله (KAUST) توسعه یافته است که انتقال سلول‌های بنیادی به استخوان را تسریع می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یک پلتفرم نانویی در دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله (KAUST) توسعه یافته است که انتقال سلول‌های بنیادی به استخوان را تسریع می‌کند و به طور بالقوه راه را برای درمان کارآمدتر بیماری‌های استخوانی هموار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج این کار در نشریه Nanobiotechnology منتشر شده است.

این سیستم از سیم‌های آهنی ریز که در پاسخ به میدان‌های مغناطیسی خم می‌شوند، بهره می‌برد. سلول‌های بنیادی استخوان‌ساز که روی شبکه‌ای از این نانوسیم‌ها رشد می‌کنند، نوعی تمرین فیزیکی روی بستری متحرک دارند. سپس با دستورالعمل متمایزی که به جای چند هفته، فقط چند روز طول می‌کشد، خیلی سریع‌تر از شرایط معمول دیگر کشت، به استخوان بالغ تبدیل می‌شوند.

جاسمین مرزابان، زیست‌شناس KAUST، که به همراه یورگن کوسل، این مطالعه را رهبری کردند، گفت: «این یک یافته قابل توجه است.»

محققان پتانسیل تولید استخوان داربست نانوسیمی خود را با و بدون سیگنال مغناطیسی ارزیابی کردند. آن‌ها روی یک شبکه، سیم‌های ریزی الگودهی کردند، سیم‌هایی که هر کدام به اندازه زائده دم مانندی است که روی برخی باکتری‌ها یافت می‌شود. سپس سلول‌های بنیادی مزانشیمی انسانی مشتق از مغز استخوان (MSCs) را روی این شبکه قرار دادند.

محققان دریافتند افزودن میدان مغناطیسی با فرکانس پایین، روند رشد استخوان را به طرز چشمگیری تسریع می‌کند. نشانگر‌های ژنتیکی رشد استخوان را می‌توان طی دو روز پس از انکوباسیون شناسایی کرد. در زیر میکروسکوپ، محققان همچنین می‌توانند سلول‌ها را ببینند که خودشان را بازسازی می‌کنند تا با سرعت بیشتری شبیه استخوان شوند.

محققان این پروژه قصد دارند این سیستم را در مدل‌های موش با بیماری‌های تحلیل‌برنده استخوان آزمایش کنند، با این انتظار که داربست‌های نانوسیمی با بذر سلول‌های بنیادی را بتوان با خیال راحت در محل‌های آسیب کاشت کرد و باعث ترمیم بافت‌ها شود. میدان مغناطیسی اعمال شده خارجی برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی استفاده می‌شود.

خوزه افراین پرز، نویسنده این مطالعه، دانشجوی سابق دکترا در آزمایشگاه کوسل، همچنین کاربرد‌های بالقوه‌ای را برای این فناوری در سایر بیماری می‌بیند. وی اظهار داشت: «تغییر سفتی ماتریکس با افزایش یا کاهش طول و قطر نانوسیم می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی را روی سلول‌های بنیادی مزانشیمی انسانی مشتق از مغز استخوان ایجاد کند.»

محققان می‌توانند از انواع دیگر سلول‌های بنیادی برای تقویت رشد سیستم‌های عصبی و ترمیم مغز پس از سکته استفاده کنند. پرز نتیجه گرفت: «ما می‌توانیم داربست نانوسیم یا مواد پایه را بیشتر سفارشی کنیم.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه علم و فناوری بیماری استخوانی میدان مغناطیسی سلول های بنیادی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۴۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدای خُردشدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی به گوش می‌رسد

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس این کشور به‌دلیل حمایت از فلسطین، در فضای مجازی نوشت: نَه به اشغالگری در فلسطین و نَه به نسل‌کُشی در نوار غزه و فریاد برای آزادی فلسطین، امروز یک مطالبه جهانی است.

وی گفت: صدای خُردشدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد. با سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، نمی‌توان از فروریختن ستون‌های تَرَک خورده اشغالگری در فلسطین جلوگیری کرد. هر کس در مقابل آن بماند، زیر آوار فروپاشی صهیونیسم خواهد ماند.

کد خبر 6090813 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • صدای خُردشدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی به گوش می‌رسد
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد