Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، هرقدر طی ماه های گذشته ، امید به احیای برجام، پررنگ بود، اینک، کفه بدبینی، سگینی می کند و اگر خبر شکست نهایی مذاکرات اعلام رسمی شود، شوک و تعجب چندانی ایجاد نخواهد کرد.

بااین وجود ، مذاکرات غیرمستقیم و تبادل پیام ها و تماس های تیم های مذاکره ادامه دارد و هم زمان ، در رسانه های کشورمان، تک مضراب هایی انتقادی مانند نبود اطلاع رسانی به مردم ، نقش بازدارنده روسیه و ناکارآمدی تسم مذاکره ، منتشر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی مطهری نایب رئیس سابق مجلس که همواره از پیگیران جدی تحولات برجام بوده ، وضعیت و چالش های توافق نهایی را بررسی کرده است :

چرا مذاکرات احیای برجام به نوعی گره خورده است؟

به نظر من چون در تصمیم‌گیری دوطرف ایران وآمریکا تعلل صورت گرفته، به مرور زمان برجام تا حدی فایده خود را برای دو طرف از دست داده است. اگر در اسفند سال ۹۹ که زمینه توافق فراهم بود این کار انجام می‌شد به نفع طرفین بود. اگر ما توافق می‌کردیم و بعد اجازه می‌دادیم شرکتهای آمریکایی هم وارد رقابت در بازار ایران شوند، پایه‌های برجام محکم می‌شد و احتمال خروج آمریکا از برجام خیلی کم می‌شد. ولی خب دو طرف زمان را از دست دادند و الان به جایی رسیده که هر دو احساس می‌کنند با این توافق به هدفهای خود به خوبی نمی‌رسند.

البته آمریکا در سال ۹۷ از برجام خارج شد

بله، برای اینکه این کار تکرار نشود راهش همان است که عرض کردم. در نظر داشته باشیم که بایدن در حال نزدیک شدن به زمان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکاست و از این هراس دارد که با انجام توافق، رای دموکراتها در آمریکا شکسته شود. از این رو بایدن آن دست بازی که یک سال و نیم پیش داشت اکنون ندارد. همچنین در دوره بعد ریاست جمهوری آمریکا احتمالاً جمهوری‌خواهان پیروز خواهند شد و احتمال خروج دوباره کاخ سفید از برجام وجود دارد. لذا ایران هم چون احساس می‌کند تضمین کافی در دست ندارد الان نمی‌تواند درست تصمیم بگیرد.

جنگ اوکراین هم در تحولات برجام بی‌تاثیر نبوده است، زیرا ایران می‌خواهد به عنوان همسایه تا حدودی از روسیه حمایت کند و روسیه هم نمی‌خواهد ایران به عنوان یک عرضه‌کننده بزرگ نفت و گاز وارد بازارهای جهانی شده و از فشار بر اروپا کاسته شود. لذا چندان مایل به احیای برجام نیست. روسیه می‌خواهد با ابزار نفت و گاز اروپا را تحت فشار قرار دهد. اگر نفت و گاز ایران وارد بازار جهانی شود طرح روسیه نقش بر آب می‌شود. لذا شاید ایران تا حدودی ملاحظه روسیه را می‌کند و اخیرا هم به صراحت از تجاوز روسیه به اوکراین حمایت کرد که کار درستی نبود. باید از رودربایستی با روسیه و آقای پوتین خارج شویم. اشکالی ندارد که به خاطر همسایگی مقداری به روسیه کمک کنیم ولی این طور نباشد که به فکر منافع ملی خودمان نباشیم. به نظر من این عوامل باعث شده که طرفین نتوانند درست تصمیم بگیرند.

اغلب مقامات جمهوری اسلامی و طیفی از فعالان سیاسی اصولگرا نزدیکی به روسیه را در چارچوب «نگاه به شرق» ضروری می‌دانند. این رویکرد چقدر منطبق با منافع ملی ایران است؟

نگاه به شرق کار بدی نیست، منتها نباید به معنی دور شدن از غرب باشد. ما باید با هر دو طرف ارتباط داشته باشیم، بین آنها رقابت ایجاد کنیم و به این وسیله منافع ملی خودمان را بهتر تامین کنیم. ولی اینکه بگوییم اساسا با غرب قهر هستیم و می‌خواهیم با شرق کار کنیم، به ضرر مردم است و باعث می‌شود از خیلی امکانات مثل فناوری غربی‌ها که پیشرفته‌تر و به‌صرفه‌تر از فناوری شرقی‌هاست محروم شویم و بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌هایمان را با هزینه بالاتر و کیفیت پایین‌تر انجام دهیم. ما نباید متکی به یک طرف باشیم. حتما باید سیاست نه شرقی نه غربی را اجرا و از این راه بین‌شان رقابت ایجاد کنیم و آنچه که به نفع خودمان است انتخاب کنیم. ما نباید کارت بازی روسیه و چین شویم بلکه باید به طور مستقل عمل کنیم. مسئولان ما گاهی درباره جنگ اوکراین مواضع خوبی گرفتند و مخالفت خود را با جنگ اوکراین اعلام کردند و گفتند باید از طریق مذاکره این موضوع حل شود، ولی گاهی هم موضعی گرفته‌اند که انگار از تجاوز روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند که موضع درستی نیست.

دولت سیزدهم و اصولگرایان تاکید دارند که می‌خواهند اقتصاد را بدون برجام اداره کنند، اما آقای رئیسی یک سری وعده‌هایی به مردم داده که به طور قطع اگر برجام احیا نشود تحقق آنها برای دولت بسیار دشوار و شاید ناشدنی باشد...

بله، ما بدون برجام هم می‌توانیم کشور را اداره کنیم ولی خُب یک سختی‌های غیر ضروری بر مردم تحمیل می‌شود و بسیاری از کالاهایی که می‌خواهیم از کشورهای دیگر وارد کنیم باید با قیمت و نرخ بیمه بالاتر وارد کنیم. همین طور کالاهای صادراتی را ارزانتر بفروشیم تا بتوانیم تحریمها را دور بزنیم. این پولها از جیب مردم می‌رود. چه ضرورتی دارد که به مردم فشار بیاوریم، مگر تنها راه همین است؟ وقتی فلسفه بعضی سختی‌ها روشن نباشد و مردم ندانند که در قبال این سختی‌ها چه چیزی دریافت می‌کنیم، معلوم نیست تا آخر مقاومت کنند. الان مقداری چنین ذهنیتی ایجاد شده که واقعا آیا تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند و راه دیگری وجود ندارد؟

به نظر من اگر فشار را از روی مردم برداریم و جامعه دارای بنیه اقتصادی قوی شود، بهتر می‌توانیم به آرمان‌های انقلاب اسلامی از جمله آرمان آزادی فلسطین برسیم. ما بدون ارتباط خوب با کشورهای اسلامی، عربی و منطقه که برخی از آنها از ترس ما به دامن اسرائیل افتاده‌اند نمی‌توانیم به آرمان‌های خودمان برسیم. لذا من این حرف را قبول ندارم که ما می‌توانیم بدون برجام به یک اقتصاد ایده‌آل برسیم، به طور قطع نمی‌توانیم برسیم و باید به همین اقتصاد بیمار ادامه دهیم.

برخی نمایندگان مجلس، منتقد و معترضند که دولت آنان را در جریان روند و فضای مذاکرات قرار نمی‌دهد. مطالبه برجامی نمایندگان چقدر منطقی و قانونی است؟

من داخل مجلس نیستم و خیلی خبر ندارم ولی ضعف اطلاع‌رسانی و تعامل، مشهود است، یعنی هیچ کس از محتوای گفت و گوها خبر ندارد. اصلا هیچ توضیحی داده نمی‌شود که مذاکرات بر سر چه موضوعی متوقف شده؟ وقتی نماینده مجلس مطلع نباشد، به طریق اولی مردم عادی هم مطلع نیستند. این، روش خوبی نیست و حتما باید به نماینده‌ها گزارش دهند، حتی به مردم باید گزارش دهند به چه دلیل مذاکرات متوقف شده و اگر تصمیم بر این است که اصلا برجام منهدم شود باید به مردم توضیح دهند تا دیگران و کارشناسان هم بتوانند نظر بدهند. صدا و سیما باید راه را باز کند و موافقان و مخالفان همه صحبت کنند. نمی‌شود بدون اطلاع مردم تصمیم‌گیری شود، آن هم در موضوعی به این مهمی. حرف نمایندگان منتقد، حرف درستی است.

اگر برجام به نحوی احیا نشود، آیا احتمال گفت و گو و مذاکره مستقیم با آمریکا وجود دارد؟

وقتی برجام منتفی شود رابطه موجود بین ایران آمریکا منفی‌تر و احتمال برقراری رابطه کمتر می‌شود و با توجه به شیطنت‌های اسرائیل احتمال جنگ هم وجود دارد. ولی امکان برقراری رابطه مستقیم با آمریکا همیشه وجود دارد. اصلا از اول هم قرار انقلاب اسلامی قطع رابطه با آمریکا نبوده بلکه پس از تسخیر سفارت آمریکا که یک اقدام مشکوک و تحت تأثیر چپ‌گراها و شاید سفارت شوروی انجام شد، این موضوع بر کشور ما تحمیل شد. البته خود آمریکا رابطه‌اش را با ما قطع کرد. ولی همیشه فرصت برای برقراری رابطه وجود دارد منتها یک مقدار شعارزدگی که متاثر از همان گرایشات چپ در اول انقلاب است همچنان بر انقلاب حاکم است و فعلا افق روشنی در این موضوع دیده نمی‌شود. اگر ما با آمریکا رابطه داشته باشیم به ضرر اسرائیل و به نفع آرمان آزادی فلسطین است. اسرائیلی‌ها به شدت از این که ما با آمریکا رابطه سیاسی پیدا کنیم می‌ترسند و دائما کارشکنی می کنند.

نقش کشورهای میانجی را در این بین چگونه می بینید؟

کشورهای میانجی مثل قطر و عمان درباره برجام یا رابطه با آمریکا تلاش خود را کرده‌اند ولی ما خودمان باید تصمیم بگیریم. یک حالتی در برخی مسئولان و مقامات ما وجود دارد که فکر می‌کنند اگر رابطه با آمریکا برقرار شود، به معنی پایان انقلاب است. در حالی که اصلا چنین چیزی نیست و آمریکا هم مثل انگلیس، فرانسه و آلمان است. آنها مواضع مشترکی دارند و همگی حامی اسرائیل هستند. اتفاقا رابطه ما با آمریکا باعث می‌شود که ما در بسیاری از آرمان‌های انقلاب اسلامی موفق‌تر بتوانیم عمل کنیم، چون ارتباطمان با دنیا گسترده‌تر می‌شود و می‌توانیم پیام انقلاب اسلامی را به دنیا برسانیم. ولی با انزوای ما پیام‌مان درست به دنیا نمی‌رسد.

منبع: خبر آنلاین لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر علی مطهری اخبار سیاسی اخبار مرتبط اشکالات مصوبه‌ رتبه بندی معلمان رفع شده است ۱۴۰۱/۵/۱۰ ترور بیولوژیک امام خمینی دروغ است ۱۴۰۱/۵/۱۰ تکذیب انتصاب داماد وزیر آموزش و پرورش در صندوق ذخیره فرهنگیان ۱۴۰۱/۵/۱۰ استاندار تهران: وسط معرکه سیل، مدیران استان را احضار می کنید و دنبال مقصر می گردید؟ ۱۴۰۱/۵/۱۰ نامه ائمه جمعه به رهبری ۱۴۰۱/۵/۱۰ اسلامی: تاکید نمایندگان مجلس قانونی شدن سند جامع توسعه صنعت هسته ‌ای است ۱۴۰۱/۵/۹ آخرین ویدیو ها بارش شدید باران در امام‌زاده داوود؛ باز هم سیل در راه است؟ ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۱۶:۲۱ تمرین ورزشی فرزاد فرزین در باشگاه ترکاند + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۱۶:۱۰ بزرگترین سیل ایران با ۵۰۰ نفر کشته + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۱۶:۰۲ فدرال رزرو؛ مقصر تورم آمریکا ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۱۵:۴۳ غافلگیری چند جوان در حین شنا از سیل شدید! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۱۳:۱۰ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۶:۵۷ علی مطهری: قرار انقلاب اسلامی قطع رابطه با آمریکا نبود ۱۶:۵۱ اشکالات مصوبه‌ رتبه بندی معلمان رفع شده است ۱۶:۴۱ این میوه ناجی شما در برابر سرطان است ۱۶:۴۰ راه اندازی مرکز نوآوری صنعت بیمه ۱۶:۳۳ ضرورت تدوین استانداردهای امنیت دارایی در اکسچنج های رمزارز ۱۶:۳۱ تور‌های جام جهانی از ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون! ۱۶:۲۷ ماجرای حضور گسترده خفاش ها در برخی مناطق تهران / این خفاش ها خطرناک هستند؟ ۱۶:۲۰ قیمت ها در بازار خودرو یخ زد / چشم انتظار واردات + جدول قیمت ۱۶:۲۰ پرداخت بیش از ۸,۳۸۶ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج توسط بانک رفاه کارگران ۱۶:۱۹ وضعیت قرمز ساخت و ساز مسکن ۱۶:۱۳ رونمایی از مرکز ارتباط بازار سرمایه با ظرفیت سه میلیون تماس در سال ۱۶:۰۹ کارت ملی امیدها را گرو گرفتند! ۱۶:۰۸ علت اختلال در اینترنت اعلام شد ۱۶:۰۶ همبازی رونالدو در یک قدمی پرسپولیس ۱۵:۵۹ ۷ روش فوق العاده برای تشخیص غذا‌های فاسد ۱۵:۵۵ بازدید مدیرعامل شرکت نفت ایرانول از پایانه صادراتی بندر امام خمینی (ره) ۱۵:۴۶ کشف سر بریده یک زن مرموز ۱۵:۴۳ فدرال رزرو؛ مقصر تورم آمریکا ۱۵:۳۷ چین یا آمریکا؛ کدام زودتر ماه را فتح می کنند؟ ۱۵:۳۱ چرا بحران انرژی فعلی آمریکا با دهه ۱۹۷۰ متفاوت است؟ ۱۵:۳۱ وضعیت مبهم ۲۲۴۹ خودروی وارداتی؛ ترخیص، مرجوع یا امحاء؟ ۱۵:۳۰ هافمن واحد منتخب دانش بنیان صنعت، معدن و تجارت ۱۵:۱۵ شرایط جدید درخواست مهریه ۱۵:۱۵ قیمت دلار افزایش و یورو کاهش یافت ۱۵:۱۳ ۷ ترفند جذاب در گوشی های اندروید که تا به حال نمی دانستید ۱۵:۰۹ اختلال گسترده در شبکه اینترنت ثابت و سیار ۱۵:۰۸ عواقب جبران ناپذیر خوابیدن زیر باد کولر ۱۵:۰۶ چین: پلوسی به تایوان سفر کند، ارتش قاطعانه اقدام خواهد کرد ۱۵:۰۰ یک پاسخ آنلاین برای بحران ِ صدها مجله ۱۴:۵۸ آغاز صادرات دام از هفته آینده/ تناقض آشکار مصوبه وزارت جهادکشاورزی و بودجه ۱۴۰۱ ۱۴:۳۹ دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان بعد از موعد قانونی باید پاسخگو باشد ۱۴:۳۵ آخرین آمار کرونا در ایران / تعداد فوتی های امروز چند نفر است؟ (۱۴۰۱/۵/۱۰) ۱۴:۳۴ چند نفر وام اجاره گرفته اند؟ ۱۴:۲۴ شاخص کل؛ نه پای صعود و نه تاب سقوط / ارزش معاملات خرد دوباره به کم تر از دو هزار میلیارد تومان رسید ۱۴:۲۱ ذوالنور: اصلی ترین دلیل کندی مذاکرات، بحران اوکراین بود ۱۴:۱۹ رابطه بلاک چین و ارز دیجیتال چیست؟ ۱۴:۱۵ بیماری مرموزی که با لکه های سفید پوست خود را نشان می دهد! ۱۴:۱۰ ترور بیولوژیک امام خمینی دروغ است ۱۳:۵۹ پیش فروش غیرقانونی لوازم خانگی توسط یک برند معروف ۱۳:۳۳ ۱۰ نوشیدنی معجزه گر در درمان فوری گرمازدگی ۱۳:۲۱ قیمت سکه امروز دهم مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۰۱ مرخصی زایمان چند ماه است؟ ۱۲:۵۵ اذان ظهر به افق تهران دوشنبه دهم مرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۵۰ گردشی در نگین گردشگری هند؛ تاج محل ۱۲:۴۵ در انبارها و مراکز پردازش دیجی‌کالا چه می گذرد؟ ۱۲:۴۴ کشف دارویی برای درمان دیابت؟ ۱۲:۳۴ نگرانی برخی ارگان ها از کاهش اختیارات با اجرای قانون تسهیل مجوزها ۱۲:۲۵ قیمت طلا امروز دهم مرداد در بازار (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار) ۱۲:۲۲ خاموشی های ناشی از سیل رفع شد ۱۲:۱۹ تاثیر شگفت انگیز کدو سبز در جوانسازی پوست! اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: علی مطهری اخبار سیاسی رابطه با آمریکا انقلاب اسلامی ارز دیجیتال ۱۴۰۱ ۰۵ ۱۰ علی مطهری ۱۴۰۱ ۵ ۱۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۵۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران

۴۵ سال از شهادت استاد مرتضی مطهری می‌گذرد، ترور شهید مطهری دومین ترور سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، از فروردین ۱۳۵۸ یعنی کمتر از دوماه پس از پیروزی انقلاب، ​موج ترور‌ها علیه شخصیت‌های روحانی و نظامی انقلاب آغاز شد. اتفاقی که البته امروز به شکلی دیگر و توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.

ساعت حدود ۷ شب بود که تیم سه نفره ترور، شامل بصیری، نیکنام و وفا قاضی‌زاده مقابل منزل شهید مطهری در خیابان دولت تهران توقف می‌کنند.

نقشه اولیه ترور او در همان منطقه بود، اما هوشیاری راننده آیت‌الله مطهری و وضعیت بد منطقه از نظر ترور، مانع کار تروریست‌ها می‌شود.

آنها خودروی استاد مطهری را تعقیب می‌کنند. احتمالا راننده خیابان شریعتی را به سمت پل سیدخندان کنونی آمده و بعد از عبور از خیابان سهروردی به میدان هفت تیر رسیده و با گذر از خیابان مفتح به سمت میدان کنونی سپاه رفته بود. بعد از آن هم وارد خیابان فخرآباد شده تا به منزل مرحوم یدالله سحابی برسد.

جلسه آن شب برخلاف آنچه تصور می‌شود جلسه شورای انقلاب نبود، بلکه جلسه موسسه متاع (مکتب تربیتی ـ. اجتماعی علمی) بود که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده بود و به مسائل اجتماعی می‌پرداخت، اما به دلایل امنیتی هیچ سندی از خود ثبت نکرده بود.

خودرو تروریست‌ها در ضلع مقابل خیابان پارک شده بود. قاتل (محمدعلی بصیری) هم پشت دیوار منزل سحابی کمین کرده و منتظر استاد مطهری بود. ظاهرا نفر دیگری (حمید نیکنام) هم سر کوچه کشیک می‌داده است.

 تروریست‌ها چراغی که ساکنان محل در پارک امین‌الدوله ـ. محل فعلی خانه مداحان ـ. برای روشنایی و امنیت محله گذاشته بودند را خاموش کرده بودند و با استفاده از تاریکی شب موفق به چنین کاری شدند.

ساعت حدود ۲۲:۴۰ شب جلسه  تمام می‌شود و استاد مطهری عزم منزل می‌کند. ظاهرا قرار بر این می‌شود که با خودروی آقای ترخانی به شمیران ـ. منزل شخصی خود ـ. برود.خودرو ترخانی سرکوچه پارک شده بود. یدالله و عزت‌الله سحابی چند قدمی استاد مطهری را بدرقه می‌کنند تا این که آقای مطهری به سر کوچه می‌رسد.

ظاهرا در این هنگام است که قاتل اصلی به استاد مطهری نزدیک می‌شود و او را به نام صدا می‌کند و پس از برگشتن آیت الله مطهری گلوله‌ای به زیر گوش او شلیک می‌کند که از ابروی چپش خارج می‌شود.

قاتل پس از این اقدام، ظاهرا از طریق یک کوچه فرار می‌کند و خود را به اتومبیل پیکان استیشن‌شان می‌رساند و با دو نفر دیگر به سمت شرق تهران فرار می‌کنند.

گروه فرقان خود را یک گروه مسلمان متکی بر اصل توحید می‌دانست و اهداف خود را بر اساس تفسیر قرآن مشخص می‌کرد. این گروه معتقد بود تفسیر قرآن کریم تنها کار امامان است و هر کسی جز امامان معصوم دست به تفسیر قرآن بزند، کارش خلاف اسلام است.    

استاد مطهری در جریان انقلاب از تفکرات و ایده‌ها و دستورات حضرت امام تبعیت می‌کردند و همواره در پی اجرای فرامین حضرت امام در مورد نهضت بودند. در این مورد آیت الله طاهری خرم آبادی می‌گوید؛ اگر چه دار التبلیغ کارش را بعد از تبعید، شروع کرد، اما آن رونقی که باید می‌گرفت پیدا نکرد و آخرش هم به جایی نرسید؛ چون مهر تایید امام به مسئله دار التبلیغ زده نشد و این موسسه از این مطلب انتزاع می‌شد که یک حرکتی است در مقابل امام و نهضت امام مخصوصا این که مقدمات آن مصادف بود با مخالفت امام و همان زمانی که امام تبعید شدند.

این‌ها یکسری مسائلی را تداعی می‌کرد که اینجا یک مرکزی است در برابر نهضت و در برابر امام. چند سال بعد که به مرحوم استاد مطهری اصرار کرده بودند که یک درس در آنجا برقرار کند. ایشان با مشورت امام اجازه او به آنجا رفت؛ و الا همین طوری خودش برای تدریس به دار التبلیغ نرفت، یعنی با این که مسئله آن شدت وحدت خودش را از دست داده بود و جنبه عادی پیدا کرده بود و یک موسسه‌ای شده بود برای تربیت مبلغ ولی باز شهید مطهری در برابر اصرار آنها به تنهایی تصمیم نگرفته بود.

همچنین شهید مطهری حلقه وصل و رابط امام با انقلابیون و مردم بود. در این مورد مرحوم حجت الاسلام موحدی ساوجی می‌گویند:در تهران آیت الله مطهری و چند نفر با امام مع الواسطه در ارتباط بودند و آن‌ها بودند که پیغام‌ها را به کل افراد انقلابی در سطح تهران می‌رساندند پیام‌ها معمولا در قم گرفته می‌شد، اما یک سالی را که ترکیه بودند ارتباطی با خارج نداشتند. ولی در زمانی که در عراق بودند با پیروزی انقلاب و لو با واسطه ارتباط برقرار می‌کردند افراد می‌رفتند و پیام‌ها را شفاهی از امام می‌گرفتند و می‌آمدند و عمل می‌کردند و یا به وسیله مکاتبه و نامه ارتباط انجام می‌شد، اما در واقع این ارتباط وجود داشت.

بدون تشبیه بگویم دوران تبعید امام از ترکیه به عراق تا سال ۵۷ و بازگشت امام به ایران تقریبا غیبت صغرای ولی عصر (روحی نه الفداء) بود که ملت ایران در میان خودشان امام را نداشتند، اما کسانی که نایب امام بودند وکیل و رابط بین امام و مردم بودند هر چند که این وکالت و نیابت نبود امام مردم می‌دانستند و می‌شناختند که این‌ها افراد مورد اعتماد امام هستند و از این طریق رهنمود‌ها و پیام‌ها را می‌گرفتند و عمل می‌کردند.

استاد مطهری در تمام میدان مبارزه حضور فعال و جدی فعال داشته است. از پخش اطلاعیه‌ها تا شرکت در قیام‌ها صحنه گردان میدان بود. استاد ابتدا در پخش اطلاعیه‌ها تا شرکت در قیام سال ۴۲ نقش فعال داشتند. بار‌ها از سوی عمال رژیم شاه بازداشت شده و زندانی شده بودند. اختلافات بین روحانیون را از بین می‌برد و مانع انفکاک در صفوف مبارزه می‌شد. استاد در جذب نسل جوان و روشنفکر به خصوص بعد از راه انداختن حسینه ارشاد نقش فوق العاده‌ای ایفا کردند. جذب نسل جوان نه تنها در دوران قبل از پیروزی انقلاب موثر واقع شد بلکه بعد از دوران پیروزی و جنگ برای کشور و انقلاب موثر واقع شد.

از نگاه شهید مطهری، بزرگ‌ترین ضربه‌ای که بر پیکر اسلام وارد شد از روزی شروع شد که سیاست از دیانت منفک گردید؛ و طرد دین از سیاست به معنای جدا کردن یکی از اعضای پیکر اسلام بود. با این حال در جهان تشیع، تفسیر «اولی الامر» متفاوت با برداشت اهل سنت است و هدف امثال سید جمال نیز مسلماً این نبوده است تا با ندای همبستگی دین و سیاست به استبداد سیاسی قداست دینی دهند، بلکه هدف، بیداری مسلمانان در دخالت در سرنوشت سیاسی و وابسته ساختن به دین بوده است.

شهید مطهری در بحث امامت و رهبری با ظرافت خاصی جدایی دین از سیاست را به منزله‌ی جدایی روحانیت از سیاست و حکومت به شمار آورده و معتقد است، بزرگ‌ترین آرزوی دوستداران ترقی اسلام باید توأم شدن سیاست و دیانت باشد:

نسبت این دو با هم نسبت روح و بدن است. این روح و بدن، این مغز و پوست باید به یکدیگر بپیوندند. فلسفه‌ی پوست، حفظ مغز است. پوست از مغز نیرو می‌گیرد و برای حفظ مغز است.

اهتمام اسلام بر امر سیاست و حکومت و جهاد و قوانین سیاسی، برای حفظ مواریث معنوی، یعنی توحید و معارف وحی و اخلاق و عدالت اجتماعی و مساوات و عواطف انسانی است.

شهید مطهری از مهمترین نیرو‌های انقلاب اسلامی بود و شاید مهمترین تعریف از این شهید بزرگوار را امام خمینتی (ره) بیان کردند.

 خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است؛ انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمت‌های بزرگ کرده است این مرد عالی قدر
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • معلمان شاگردانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • معلمان اگر در کارشان غفلت کنند سرنوشت یک جامعه به خطر می‌افتد
  • معلمِ متفکر
  • پیام تبریک فرماندار ویژه مهاباد به مناسبت گرامیداشت روز معلم
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران