Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-03@15:28:53 GMT

طرح تشکیل دادگاه‌های خاص جنایات جنگی

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۵۹۸۴

طرح تشکیل دادگاه‌های خاص جنایات جنگی

نخستین بار در تاریخ قانون‌گذاری کشورمان طرح تشکیل دادگاه‌های خاص جنایات جنگی به قانون تبدیل خواهد شد.

نخستین بار در تاریخ قانون‌گذاری کشورمان طرح تشکیل دادگاه‌های خاص جنایات جنگی برای محاکمه جنایتکارانی که در ایران یا دیگر نقاط جهان در حق ایرانیان مرتکب جنایت جنگی شده اند به قانون تبدیل خواهد شد.

نخستین جلسه بررسی کلیات این طرح در کمیسیون قضایی مجلس عصر امروز با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه ارتش؛ سپاه و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های مربوط برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضائی مجلس که طراحی و پیگیری این طرح را برعهده دارد هدف از تبدیل آن به قانون را رفع خلا‌های قضایی و حقوقی جمهوری اسلامی در محاکم بین المللی از دیوان لاهه دانست.

وی گفت: به علت نبود قانونی خاص و مستقلی در باره تشکیل دادگاه‌های جنایات جنگی در ایران؛ محاکم بین المللی به ویژه لاهه از پذیرش کیفر خواست‌ها و احکام صادره در دادگاه‌های عمومی کشورمان خودداری و تاکید می‌کنند، چون این آرا در چنین دادگاه‌هایی صادر نشده قابل تعقیب حقوقی و قضایی بین المللی نیستند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از اینکه تاکنون چنین قانونی پس از ۴۳ سال وضع نشده ابراز تاسف و پیش بینی کرد: طرح تشکیل دادگاه‌های جنایات جنگی تا سه ماه آینده به قانون تبدیل و خلا‌های قضایی و حقوق بین النللی برطرف شود.

نوروزی پیگیری جنایات صدام؛ آمریکا؛ رژیم صهیونیستی و منافقین داخل و خارج ایران را از جمله اولویت‌های این طرح برشمرد و گفت: درخواست رزمندگان و خانواده‌های ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس هم برای دریافت غرامت از دیگر طرح‌های این کمیسیون است./باشگاه خبرنگاران

منبع: فردا

کلیدواژه: کمیسیون قضائی مجلس طرح تشکیل دادگاه جنایات جنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادستان شفت: برای آتش‌سوزی روستای امامزاده ابراهیم پرونده قضایی تشکیل می‌شود

 دادستان شفت از تشکیل پرونده قضایی در رابطه با آتش‌سوزی شهرک امامزاده ابراهیم این شهرستان خبر داد و گفت: علت وقوع آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان مشخص خواهد شد.   آتش سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت که از بامداد روز گذشته (۱۳ اردیبهشت ماه) از یک نانوایی تعطیل شروع شد، به سرعت گسترش یافت و حدود ۱۳۰ واحد مسکونی و تجاری را طعمه کرد.   روستای امامزاده ابراهیم در ۴۸ کیلومتری مرکز استان گیلان (رشت) واقع است که به واسطه وجود ساختمان‌های زیبا و رنگارنگ چوبی چند طبقه و وجود چشمه‌های بکر و طبیعت چشم‌نواز، هر سال در بهار و تابستان میزبان بسیاری از گردشگران و زائران است. با وقوع این حادثه، این پنجمین باری است که روستای امامزاده ابراهیم دچار آتش‌سوزی شده است.   علی‌اصغر چگینی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شفت امروز در گفت وگو با خبرنگاران، از تشکیل پرونده قضایی در راستای بررسی آتش‌سوزی شب گذشته بازارچه امامزاده ابراهیم شفت خبر داد.   وی در جریان بازدید میدانی از بازارچه امامزاده، بیان کرد: این آتش‌سوزی از ساعت ۱۲ شب گذشته آغاز شد و بیش از ۱۳۰ پلاک واحد مسکونی و تجاری به‌طور کامل در آتش سوختند.   دادستان شفت افزود: ضمن تشکیل پرونده قضایی، دستور انجام تحقیقات در راستای کشف علت حریق صادر شده است و علت آتش‌سوزی پس از اعلام نظر کارشناسان متخصص مشخص خواهد شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تعویق بررسی جنایات جنگی انگلیس در افغانستان برای یک سال دیگر
  • تعویق در روند تحقیقات جنایات جنگی نیروهای بریتانیایی در افغانستان  
  • دادستان شفت: برای آتش‌سوزی روستای امامزاده ابراهیم پرونده قضایی تشکیل می‌شود
  • پرونده قضایی برای حریق بازارچه امامزاده ابراهیم شفت گیلان تشکیل شد
  • پرونده قضایی برای آتش‌سوزی روستای امامزاده ابراهیم تشکیل می‌شود
  • چرا مقام های اسرائیلی از دیوان کیفری بین المللی واهمه دارند؟ / غرب بر سر دوراهی؛ بازداشت نتانیاهو یا برباد رفتن اعتبار باقی مانده
  • دادگاه های صلح در محاکم اردبیل ایجاد می شود
  • تقلای جنایتکاران جنگی برای رهایی از کابوس بازداشت
  • نتانیاهو: دادگاه لاهه به جنگ ما آمده است | سایه اتهام ارتکاب جنایات جنگی بر سر رهبران صهیونیست
  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند