Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@14:51:21 GMT

کاروانسراهای کویر به یونسکو رفتند

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۶۰۹۲

کاروانسراهای کویر به یونسکو رفتند

به گزارش همشهری‌آنلاین، خراسان جنوبی یکی از استان‌های تاریخی ایران است که آثار طبیعی و گردشگری زیادی را در دل خود جای داده است. آثار خراسان جنوبی طیف گسترده‌ای دارد؛ از بیمارستان گرفته تا بیابان، از باغ تا کاروانسرا. همه این‌ها جزو بناها و آثاری‌اند که قدمت زیادی دارند.

از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی خراسان جنوبی می‌توان به کاروانسراهای استان اشاره کرد که هم اکنون برخی از آن‌ها در صف ثبت جهانی قرار گرفته‌اند؛ کاروانسراهای سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه طبس ۴ کاروانسرایی هستند که پرونده آن‌ها به یونسکو ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روانه شدن پرونده ۴ کاروانسرا به یونسکو

۳ تیر امسال مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی خبر از ارسال پرونده چند کاروانسرای استان به یونسکو برای ثبت در میراث جهانی این مرکز داد.

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در خصوص ثبت جهانی کاروانسراهای استان در میراث جهانی یونسکو گفت: پرونده ۴ کاروانسرای خراسان جنوبی جهت ثبت در میراث جهانی ارسال شده است.

او گفت: به منظور انجام فرایند قانونی، ابتدا گزارش مختصری از کاروانسراها به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شد و پس از بازدید نماینده وزارت، ۵ کاروانسرا انتخاب شد.

شاهوردی گفت: پس از بررسی و انجام اقدامات کارشناسی این تعداد به ۴ پرونده کاهش یافت و مدارک آن‌ها برای ثبت جهانی به وزارت متبوع ارسال شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: از مجموع این ۴ کاروانسرا، ۳ مورد مربوط به شهرستان طبس و یک مورد مربوط به شهرستان سرایان است.

توجه ویژه به آثار گردشگری با ثبت در فهرست میراث جهانی

هر اثری در میراث جهانی یونسکو ثبت نمی‌شود؛ ثبت جهانی شدن آثار طبیعی و تاریخی براساس وجود شاخص‌های مختلفی صورت می‌گیرد که باید مورد تأیید واقع شود؛ با ثبت شدن آثار، اهمیت میراث فرهنگی بیشتر شده و از آن‌ها حفاظت می‌شود.

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: نوع معماری، منحصر به فرد بودن، قابلیت بهره‌برداری و احیای اثر و نوع مصالح و عناصر به کار رفته در ساختمان از جمله ویژگی‌هایی است که یک اثر را در زمره آثار واجد شرایط ثبت جهانی قرار می‌دهد.

او گفت: به احتمال قوی با پرونده‌های ارسالی در یونسکو موافقت می‌شود، اما در صورت نیاز به اصلاح، موارد مذکور از سوی یونسکو انجام خواهد شد.

شاهوردی گفت: عمده عملیات مرمت کاروانسراها قبل از ثبت جهانی آن انجام می‌شود، اما به منظور بهره‌برداری از آن نیاز به تکمیل مرمت وجود دارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ثبت جهانی شدن آثار، تأثیر بسزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی و در نتیجه رونق اقتصاد استان دارد.

آسبادها و قلعه‌ها در نوبت جهانی شدن هستند

اماکن تاریخی ثبت شده در میراث یونسکو در کشور و جهان شناخته شده‌اند و برای حفاظت از آن‌ها اقدامات موثری صورت می‌گیرد.

علاوه بر کاروانسراهای یاد شده، آثار دیگری نیز در خراسان جنوبی در انتظار هستند تا نامشان در دفتر میراث جهانی یونسکو ثبت شود و چندین اثر نیز تاکنون در این فهرست جاودانه شده‌اند.

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۳ اثر باغ اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس و بیابان لوت ثبت جهانی شده‌اند.

او گفت: با ثبت کاروانسراها در فهرست میراث جهانی، تعداد آثار ثبت شده خراسان جنوبی در یونسکو به ۷ اثر می‌رسد.

شاهوردی گفت: پرونده ثبت جهانی آسبادهای استان در حال تهیه است و همچنین قلعه ها، بافت‌های قدیمی خوسف و بشرویه، مساجد تاریخی، خانه ها، باغ رحیم آباد بیرجند و بهلگرد و قنات شاهیک نیز جزو آثار پیشنهادی هستند.

رونق گردشگری با معرفی آثار و جذب گردشگر

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ شریعتی‌منش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفته بود ۶ اثر از آثار طبیعی و تاریخی استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

با ثبت این آثار، مجموع آثار ثبت شده خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۷۳ اثر رسید که می‌طلبد توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود.

مرمت آثار، معرفی آن‌ها و ارائه خدمات مناسب به گردشگران از جمله امور مهمی است که اداره کل میراث فرهنگی باید به آن اهتمام ورزد تا گردشگری در خراسان جنوبی رونق گیرد.

عباس‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ و در نخستین جلسه شورای اداری استان گفته بود: در طرح نوروزی امسال، سه میلیون و ۲۸۹ هزار و ۶۲۰ نفر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان بازدید کردند.

این آمار نشان می‌دهد با ارائه خدمات مطلوب و معرفی جاذبه‌های طبیعی و گردشگری می‌توان تعداد گردشگران را افزایش داد تا هم گردشگری و هم اقتصاد در استان رونق گیرد.

کد خبر 695020 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها تاریخ - بافت تاریخی فرهنگ - میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی کاروانسرا یونسکو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تاریخ بافت تاریخی فرهنگ میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی کاروانسرا یونسکو مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی میراث جهانی فهرست میراث ۴ کاروانسرا ثبت جهانی ارسال شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۶۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند

آفتاب‌‌نیوز :

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: کاهش اولیه ۱۲ درصدی گردشگری در شروع تعطیلات و ماه رمضان نشان داد که بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند سفر نروند، روزه بگیرند و در محل زندگی بمانند. این موضوع به معنای این نیست کسانی که به سفر رفتند چیزی کمتر دارند، اما بخشی از جامعه تشخیص داد که اکنون زمان روزه‌گرفتن است.

وی افزود: وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم، مردم جبران کردند و حال خوب خود را در گردشگری نشان دادند. این افزایش ۵.۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته - که سال موفقی هم در انجام سفر‌های نوروزی بود - نشان می‌دهد حال مردم مقداری خوب هست که به سفر می‌روند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: وقتی مردم باوجود همه مشکلاتی که دارند سفر می‌روند یعنی حداقلی از امکان برای آنان هست که به سفر می‌روند. ارقام سفر‌ها در تعطیلات نوروز هم رکورد شکست.

ضرغامی تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس متاسفانه برمبنای آمار و اطلاعات نادرست گزارشی منتشر کرده که سفر از سبد خانوار حذف شده، اما این گزاره حتماً نادرست است. این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد. آمار امسال را که بررسی می‌کنیم هم نسبت حضور گردشگران خارجی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: اکنون ایران‌هراسی به علت رخداد‌های اخیر منطقه بسیار زیاد است و برخی کشور‌ها به شهروندان خود هشدار دادند که به ایران نروند، اما با این جو مقابله می‌کنیم و آمار‌ها هم نشان می‌دهد دولت در انجام وظایف خود در مجموع موفق است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: اینکه ۶۳ میلیون نفر شب اقامت در هتل رسمی داشته باشند که این غیر از چادر‌ها و ویلا‌های شخصی است یک رقم بالاست.

ضرغامی همچنین با بیان اینکه تولید شادی از وظایف حاکمیت است، تصریح کرد: این امر یک شاخص است و هر دولتی که توانست مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است. بگذریم از اینکه گاهی مردم خودشان شاد هستند، اما برخی می‌روند و با آنان برخورد می‌کنند که چرا شاد هستید.

وی یادآور شد: از جمله مواردی که مردم را شاد می‌کند، برنامه‌های محلی حوزه میراث فرهنگی است که حول آن و در کنارش، زمینه‌های شادی فراوانی ایجاد می‌شود. برپایی موفق مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان در استان کردستان از جمله این موارد است. این روستا امسال مقام سوم در اقامت روستایی را داشت و از جمله ۸ روستایی است که پرونده آن‌ها به‌عنوان روستا‌های گردشگری جهانی ایران آماده شده و به WTO (سازمان تجارت جهانی) ارسال خواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه مراسم «هزار دف» اقدامی هنری، فرهنگی، امنیتی و ارزشمند است، گفت: حدود ۵۰ هزار نفر گردشگر به روستای پالنگان رفتند و در محیطی شاد، سنتی، مردمی و حتی دینی و عرفی مراسم هزار دف را تماشا کردند و کوچیکترین حادثه‌ای هم ایجاد نشد. این درحالی است که سعی می‌کنند با ایران‌هراسی چهره دیگری از ایران نشان دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه