Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای اوجی وزیر نفت در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه نفت و گاز پاسخ داد:

سوال: امروز شاهد سرمایه گذاری ۱۹ میلیارد دلاری در صنعت پتروپالایش بودیم جزئیات این تفاهمنامه ها چیست؟

آقای اوجی: ظرفیت پالایشی کشور اکنون  ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است. ظرفیت تولید نفت و میعانات کشور هم بالغ بر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به روند مصرف بنزین و نفت وگاز  در کشور پیش بینی می کنیم اگر این سرمایه گذاری‌ها اتفاق نیفتد در سال‌های آینده مشکل تامین داشته باشیم.

احداث پتروپالایشگاه‌ها از ابتدای دولت سیزدهم مورد تاکید رئیس جمهور بوده چرا که این بخش هم برای تامین سوخت  تامین  امنیت انرژی و هم  برای جلوگیری از خام فروشی موثر است. محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های ما تحریم پذیر نیستند.

وزارت نفت مصمم شد طرح پالایشگاهی ۳۰۰ هزار بشکه ای را شروع کند. طرح آن از نظر مکان یابی و دانش فنی در دولت مصوب شد و در بودجه ۱۴۰۱ به وزارت نفت تکلیف شد. در کنار آن ساخت  پالایشگاهی در مکران مطرح شد.

بزرگترین چالش برای احداث پتروپالایشگاه‌ها تامین منابع مالی است. در بحث توانمندی سازندگان و متخصصان مشکلی نداریم.

برای تامین مالی دولت کمک کرد تا از سرمایه‌ها و منابع مالی و نقدی بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی استفاده کنیم و این بانک‌ها و شرکت‌ها  در این پروژه ها سهامدار شدند.  این را در بازار بورس انرژی هم خواهیم برد و از توان و مشارکت مردمی هم استفاده خواهد شد.

پروژه‌های نفت و گاز سودآور هستند و برگشت سرمایه خوبی دارند.

با  راه اندازی این دو طرح یکی  پالایشگاه  و یکی پتروپالایشگاه، هم خوراک صنایع پایین دست ما تامین می‌شود ،هم تامین امنیت انرژی انجام می‌دهیم و هم صادرات فرآورده‌های نفتی داریم که  تحریم پذیر نیستند.

همچنین این طرح ها  اشتغالزایی بالایی دارند و از ظرفیت خالی کارخانجات استفاده می‌شود. نقدینگی سرگردان به تولید می‌رود.

در این دو پالایشگاه و پتروپالایشگاه بالغ بر ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام تبدیل به فرآورده می‌شود.  ظرفیت پالایشگاه آبادان ۴۵۰ هزار بشکه است و جمع ظرفیت این دو ، یک و نیم برابر پالایشگاه آبادان است.

این طرح ها ظرف ۵ سال آینده بهره برداری خواهند شد و مردم از منافع آن بهره می برند. ۴ بانک و ۴ هلدینگ بزرگ کشور در این پروژه‌ها مشارکت می‌کنند. در تامین ادوات و تجهیزات مشکلی نداریم و عمده چالش تامین منابع مالی است.

طی بررسی که انجام دادیم مشخص شد ۱۶۰ میلیارد دلار طی ۸ سال در بخش بالادست صنعت نفت نیاز به  سرمایه گذاری داریم که با استفاده از منابع مالی هلدینگ‌ها و مشارکت دادن مردم، عمده پروژه‌های اولویت دار به بهره برداری می‌رسند.

سوال: با این وضعیت تحریمی دیگر برای صادرات باقی نمی‌ماند؟

آقای اوجی: از ابتدای دولت سیزدهم ۸۰ میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد در حوزه میادین نفتی و گازی پترو پالایشگاه ها امضا کردیم ۴۰ میلیارد دلار هم با گاز پروم روسیه در بخش‌های مختلف امضا شده است. مانعی برای قراردادها وجود ندارد.

سوال: در مورد میدان مشترک آزادگان وضعیت چطور است؟

آقای اوجی : امروز ۱۹۰ هزار بشکه نفت از میدان نفتی آزادگان که با عراق مشترک است  بهره برداری می کنیم.توسعه میدان از منابع داخلی وزارت نفت سال‌های زیادی طول می‌کشد .

برای توسعه این میدان ۶ بانک و هلدینگ بزرگ اقتصادی را مشارکت دادیم و هرچه زودتر منجر به قرارداد می شود براین اساس۷ میلیارد دلار طی ۷ سال سرمایه گذاری خواهد شد و  تولید از این میدان نفتی به ۵۷۰ هزار بشکه خواهد رسید.

امروز توسعه همه میادین را به وسیله کارشناسان داخلی توسعه می‌دهیم هیچ کارشناس خارجی در بالادست و پایین دست مشاهده نمی‌کنید.

دو بسته دیگر هم داریم. نخست فشارافزایی روی میادین مرکزی است که ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی در پالایشگاه گازی داریم لازم است میادین بالادست فشار افزایی شوند.

در بحث دانش بنیان بسته دیگری داریم. نزدیک ۵ هزار حلقه چاه تولیدی داریم که ۷۰۰ حلقه چاه کم بازده هستند با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان این‌ها را شناسایی کردیم تا شرکت های دانش بنیان با دانش روز ظرفیت این چا ه‌ها را افزایش  دهند و در تولید شریک باشند.


از ظرفیت پالایشی فراسرزمینی هم استفاده کردیم و  نفت را در چند کشور هم فرآوری کرده و تبدیل به ارزش افزوده  بیشتر در بازارهای هدف می‌کنیم.


سوال: الان وضعیت دانش اکتشاف و استخراج در حوزه نفت چطور است؟


آقای اوجی : در اکتشاف و توسعه و بهره برداری در میادین نفتی و گازی در خشکی و دریا ، همه توانمندی‌ها را داریم. برای حفاری چاه‌ها در دریا همه ظرفیت‌ها در کشور موجود است.

یک میلیارد متر مکعب ظرفیت تولید گاز و ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار ظرفیت تولید نفت است در هیچ بخشی مستشار خارجی نداریم.

۹۵ میلیون تن ظرفیت محصولات پتروشیمی داریم و توانمندی خوبی داریم. بیشترین مشکل منابع مالی بود که با این روندی که در پیش گرفتیم از منابع مالی بانکی و هلدینگ‌ها استفاده می کنیم.

در دولت سیزدهم ۲۸ قرارداد با ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار در بحث جمع آوری گاز‌های مشعل داشتیم که عمدتا شرکت‌های خصوصی بوده اند که به این گاز نیاز دارند.

قول دادیم تا آخر این دولت تکلیف میادین مشترک و جمع آوری گاز‌های مشعل  مشخص شود.

سوال: ایران به مرحله‌ای رسیده که هم صادرات نفت رسیده و هم پول بر می‌گردد؟

آقای اوجی: سال گذشته تکالیف وزارت نفت در بحث بودجه به طور کامل تحقق پیدا کرده است.

تحریم‌ها را دور زدیم و یا بلا اثر کردیم.  سال گذشته به سامانه نیما از صادرات محصولات پتروشمی ۱۲.۵ میلیارد دلار واریز کردیم.

سوال: با گاز پروم روسیه قرارداد ۴۰میلیارد دلاری بسته شده  جزئیات این قرارداد  چیست؟

آقای اوجی : از زمان سفر رئیس جمهور به روسیه مذاکرات جدی با طرف روسی را شروع کردیم روس‌ها هم علاقمند بودند. ایران و روسیه دو غول گازی هستند و منابع هیدروکربنی عظیمی  دارند.

روسیه ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال دارد که روزی ۷ تا ۸ میلیون بشکه برداشت می‌کند. ما ۱۵۳ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال داریم که برداشت روز ۳.۸ تا ۴ میلیون بشکه  است و پتانسیل افزایش تولید نفت داریم و برنامه ریزی شده است.

مذاکرات با طرف روسی را  در توسعه میادین نفتی و گازی، احداث ال ان جی، سو آپ و تجارت فرآورده و گاز شروع کردیم  که بخشی هم تبدیل به تفاهمنامه شد. ۴ میلیارد دلار قرار داد در توسعه میادین نفتی و گازی مشترک داشتیم.

در توسعه میادین در دریا و  سو آپ فرآورده قراردادهایی بسته  شده و   قرارداد‌های تجارت گاز را هم خواهیم بست.  

به غیر از شرکت گاز پروم روسیه شرکت‌های دیگر روسی هم خواهند آمد. با مشارکت  و سرمایه گذاری خارجی بخشی از نیاز ۱۶۰ میلیارد دلاری سرمایه گذاری در کشور تامین می‌شود.

اولویت اول برداشت از میادین مشترک گازی و نفتی است. در بخش پایین دست در خطوط لوله انتقال و صادرات گاز به کشورهایی همچون عمان و پاکستان با شرکت گازپروم به توافق رسیدیم. این مجموعه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار است به زودی تفاهمنامه‌ها تبدیل به قرارداد می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پتروشیمی نفت و گاز میادین نفتی و گازی میلیارد دلاری میلیارد دلار سرمایه گذاری بهره برداری منابع مالی وزارت نفت آقای اوجی هزار بشکه پروژه ها بشکه نفت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۷۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟

به گزارش همشهری آنلاین، کشورهای جهان این روزها بیشتر از هر زمانی از نظر اقتصادی به هم وابسته‌اند، به‌طوری ‌که هر نوع کاهش تولید یا نوسان در تولید یک محصول بلافاصله می‌تواند در سراسر جهان تأثیر بگذارد.

در تازه‌ترین رویداد کاهش تولید کاکائو معضل جهانی ایجاد کرده است، به‌طوری که تحت ‌تأثیر این موضوع قیمت این محصول در یک سال گذشته در سراسر جهان چند برابر شده است و مذاق تولیدکنندگان و علاقه‌مندان شکلات را تلخ کرده است. آن طور که بلومبرگ دیروز گزارش داد، بررسی‌ها از رشد بیش از ۶برابری قیمت جهانی کاکائو حکایت دارد، موضوعی که می‌تواند صنعت شکلات‌سازی‌ دنیا را تحت ‌تأثیر قرار دهد.

سازمان بین‌المللی کاکائو (ICCO) برآورد کرده میزان تولید کاکائو در سال۲۰۲۴ از میزان تقاضای آن عقب می‌افتد و بر این اساس برآورد می‌شود که تولید کاکائو با کسری ۳۷۴هزار تنی روبه‌رو خواهد شد. تریستان فلچر، تحلیلگر بازار کالا می‌گوید: زخم‌های این بحران ممکن است برای مدت طولانی در نوسانات بازار کاکائو قابل مشاهده باشد. اکنون بازرگانان نگران هستند که تولیدکنندگان وارد عقب‌نشینی طولانی‌مدت شوند و دیگر سراغ کاکائو نروند.

سرمایه‌گذاران در راه عربستان

خبرهای دیگر از منطقه خاورمیانه نشان می‌دهد که عربستان در تلاش است تا حجم سرمایه‌گذاری خارجی را برای ساخت شهر جدید نئوم افزایش دهد. نئوم یک شهر جدید مبتنی بر فناوری‌های هوشمند در شمال غربی عربستان است و قرار است وابستگی عربستان به نفت را کاهش دهد و اقتصاد آن را متنوع کند. هزینه این پروژه ۵۰۰میلیارد دلار تخمین زده شده ‌است. بر همین اساس، عربستان در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است و تازه‌ترین خبرها نشان می‌دهد که صدها بانکدار و سرمایه‌گذار خارجی قرار است در روزهای آینده از پروژه نئوم عربستان بازدید کنند. درواقع سازندگان این پروژه پرهزینه در جست‌وجوی جذب بودجه برای تکمیل آن هستند.

بیشتر بخوانید

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل قیمت سازی در بازار مسکن تمام شد؟ | شرط جدید برای انتشار آگهی های مسکن معادن طلای افغانستان در کانون توجه چینی‌ها

در خبر دیگری از کشورهای منطقه مشخص شد شرکت‌های چینی در تلاش برای سرمایه‌گذاری در معادن طلای افغانستان هستند.

در کابل، مسئولان وزارت معادن و نفت حکومت سرپرست افغانستان با نشر خبرنامه‌ای در صفحه رسمی این وزارت از دیدار شیخ شهاب‌الدین دلاور با مسئولان یک شرکت تجارتی افغان و شرکای چینی خبر داد.

وی اعلام کرد: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی علاقه‌مندی خود را به سرمایه‌گذاری روی معادن طلا در این کشور نشان داده‌اند.

بانک‌های چینی تحریم می‌شوند

در خبر مهم دیگری، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که ایالات ‌متحده در حال آماده‌سازی تحریم‌هایی با هدف قطع ارتباط برخی بانک‌های چینی با شبکه مالی بین‌المللی است. پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه انتقاد کرده و گفته بود: پکن از طریق تأمین قطعات حیاتی برای تسلیحات، عامل اصلی جنگ مسکو در اوکراین بوده است.

تعطیلی بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا

دولت هلند تصمیم گرفته است با هدف کاهش زمین‌لرزه در شمال این کشور، بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا به نام گرونینگن را برای همیشه تعطیل کند. میدان گازی گرونینگن از اواخر سال ۲۰۲۳ با بخش کمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کرد، چراکه فرایند تولید گاز در این میدان موجب بروز زلزله‌های متعددی در هلند شده و دولت این کشور تلاش می‌کرد با کمتر کردن برداشت گاز، خطر بروز زلزله را کم کند. زلزله‌هایی که تاکنون رخ ‌داده به هزاران ساختمان در هلند آسیب زده است.

کد خبر 847063 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ایران و عربستان عربستان اقتصاد سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • برنامه امسال وزارت صمت برای جهش بزرگ تولید خودرو/ تیراژ تولید روزانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو رسید
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • لزوم توجه به پیوست فرهنگی و رسانه‌ای جهت اجرای شعار سال
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟