Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- مریم عباسی: گره‌های زرین قالی وقتی با تلفیقی از هنر و زیبایی‌های طبیعی طرح‌های بی‌بدیل و ماندگاری در تاریخ را به نام ایران و ایرانی در جهان به ثبت می‌رساند، ایران و ایرانی را به بالیدن به این افتخار فرامی‌خواند.

فرش تبریز به لحاظ قدمت، طرح، رنگ و نو بافت، یکی از قطب‌های ایران بوده و به تنهایی شاید الگوی نمونه‌ای از هنر ایرانی و بومی منطقه آذربایجان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر، فرش ایران چه داخل و چه در خارج از مرزهای ایران دچار فراز و نشیب‌هایی شده که تسلسل و تزلزل جایگاه فرش ایران در بازارهای جهانی را رقم زده است.

 

 

فرش تبریز بهشت فرش ایران

قالی تبریز یکی از انواع قالی‌های ایرانی است. این قالی در شهر تبریز بافته می‌شود. این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز بافت قالی در ایران است و بافت قالی‌های آن از تنوع و گوناگونی بسیاری برخوردارند.

تبریز، در حال حاضر از سوی «شورای جهانی صنایع‌دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده است.

در مورد تاریخچه فرش در تبریز چنین می‌توان گفت که با توجه به قدمت تاریخی این شهر، مسلماً هنر صنعت فرش بافی در آن به قبل از دوران صفوی بازمی‌گردد.

در نیمه دوم قرن 15 و در دوران صفوی، فرش از حالتی روستایی به هنر پیشرفته درباری تبدیل شد. یکی دیگر از تحولات مهم فرش در این دوره، طرح‌هایی بود که هنرمندان دربار تبریز و هرات ایجاد کردند.

برابر آماری که در دست داریم، در شهرستان تبریز و حومهٔ آن در سال ۱۳۶۴ شمسی بر روی 16 هزار دار قالی 32 هزار و 150 کارگر بافنده کار کرده‌اند.

علاوه بر تک‌بافی‌ها، کارگاه‌های متعددی از سالیان بسیار دور در کار فرش‌بافی بوده و هستند. در سال‌های اخیر بافنده‌های چیره‌دست تبریزی به تولید فرش‌های گل ابریشم بسیار ظریف با رج‌شمار ۵۰ و ۶۰ در مقیاس وسیع روی آورده‌اند.

این‌گونه فرش‌ها که بعضی با چله‌های ابریشمی هستند، بیشتر با طرح‌های لچک و ترنج و با رنگ‌های غالباً بژ روشن و نخودی بافته می‌شوند و در رنگ‌آمیزی گل‌ها و نگاره‌ها از رنگ‌های سرخابی، عنابی و زیتونی به فراوانی استفاده می‌شود.

فرش‌های تبریز در 70 سال اخیر اغلب با طرح‌های گلدانی، درختی، محرابی، قندیل‌دار، حیوان‌دار، شکارگاه، هراتی، شاخ و برگی، گلفرنگ، بندی خشتی یا قاب‌قابی، منظره‌بافی، قاب‌قرآنی و نقش‌های هندسی از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین اندازه‌های ممکن بافته شده‌اند و این نشان از غنای اصیل این هنر صنعت این خطه از ایران زمین است.

اوج هنر قالی تبریز مربوط به سده‌های دوازدهم تا شانزدهم میلادی بوده‌است، شکل‌گیری ۲۰۰ شاهکار هنری قالی تبریز با ادغام هماهنگ هنرهای بافندگی ونگارگری ایرانی در طی ۱۴ سده، سطح بالای هنر بافندگان قالی را در این شهر به عرصهٔ نمایش گذاشته و مکتب کلاسیک تبریز بنیان نهاده شد.

 

سقوط ۹۰ درصدی صادرات یک صنعت قدیمی

براساس آمارهای گمرک ایران، رقم صادرات فرش دستباف ایران در سال۱۳۷۸ حدود ۶۹۰میلیون دلار بوده است. نکته جالب‌توجه اینکه در همان سال کل صادرات غیرنفتی ایران که ۳میلیارد و ۹۴۱بوده است. این به این معنی است که در سال۱۳۷۸ معادل ۱۷.۵درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را صادرات فرش دستباف به خود اختصاص داده بوده است. اما حالا در چند سال اخیر رقم صادرات فرش دستباف ایران به‌طور عجیبی رو به افول رفته و از ۶۹۰میلیون دلار سال۱۳۷۸ به ۶۹میلیون دلار در سال۱۳۹۸، به ۷۲میلیون دلار در سال۱۳۹۹ و ۳۰میلیون دلار در ۷ماهه نخست سال جاری رسیده است. همچنین در همین مدت زمان ارزش وزنی صادرات فرش دستباف نیز از ۲۶هزار و ۳۰۰تن در سال۱۳۷۸ به ۳هزار تن در سال۱۳۹۸، ۳.۹هزار تن در سال۱۳۹۹ و ۱/۲هزار تن در ۷ماهه نخست امسال رسیده است. همچنین حالا سهم فرش ایران از کل صادرات غیرنفتی حتی به نیم‌درصد هم نمی‌رسد.

 همه اینها به این معنی است که صادرات فرش دستباف ایران طی سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۹ به‌لحاظ وزنی سقوط ۸۵درصدی و به‌لحاظ ارزش دلاری نیز سقوط نزدیک به ۹۰درصدی را تجربه کرده است.  

این آمارها حاکی از نابسامانی و تضعیف فرش دستباف حتی در دوره‌هایی است که مشکل تحریم جدی هم وجود نداشته است. بنابر اظهار مسئولان و مشاهدات میدانی، شاغلان و میزان تولیدات این صنعت در نواحی روستایی و عشایری نیز نسبت به گذشته کاهش بسیار شدیدی را تجربه کرده است. این درحالی است که روزگاری نواحی روستایی و عشایری کانون اصلی تولید فرش‌های اصیل و صادراتی ایرانی بودند.

هند جایگزین ایران در بازار جهانی

براساس آمارهای وب‌سایت oec.world در سال۲۰۰۰ کل صادرات جهانی فرش دستباف حدود ۱.۸میلیارد دلار بوده است که ۳۲درصد آن دراختیار ایران؛ ۱۴.۷درصد دراختیار هندی‌ها، ۱۲.۸درصد دراختیار چینی‌ها، ۱۲درصد دراختیار پاکستانی‌ها، ۸درصد دراختیار نپالی‌ها، ۴/۴درصد دراختیار ترک‌ها و مابقی دراختیار سایر کشورها بوده است. اما حالا همه‌چیز برعکس شده است، به‌طوری که در سال۲۰۱۹، از ۹۰۹میلیون دلار صادرات فرش در جهان؛ هند با ۳۲۰میلیون دلار و سهم ۳۵.۴درصدی در رتبه اول، ایران با ۷۸.۵میلیون دلار و سهم ۸.۶درصدی در رتبه دوم، پاکستان با ۷۶.۵میلیون دلار و سهم ۸.۴درصدی در رتبه سوم، نپال با ۶۹.۷میلیون دلار و سهم ۷/۷درصدی در رتبه چهارم و ترکیه با ۵۷.۹میلیون دلار و سهم ۶.۴درصدی پنج صادرکننده بزرگ فرش دستباف بودند. در این رتبه چین نیز با ۵.۳درصد ششم بوده است.

تبریز پایتخت فرش دستبافت /برگزاری نمایشگاه‌هایی فرش با حضور رئیس جمهور کشورهای خارجی

رئیس مرکز ملی فرش ایران به اهمیت بافت فرش دستبافت جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در تبریز به منظور معرفی و شناساندن این هنر صنعت به دنیا اشاره کرد و گفت: امیدواریم با حضور فرش آذربایجان شرقی در جام جهانی قطر ۲۰۲۲ نگاه ها بار دیگر به سمت فرش دستبافت جلب شود.

فرح‌ناز رافع با بیان این که فرش دستباف ایران هنوز هم در دنیا حرف اول را می زند، اظهار کرد: در سال های گذشته حوزه فرش مشکلات زیادی داشته است ولی با توجه ویژه ای که دولت به این حوزه دارد می توانیم شاهد رونق این هنر صنعت باشیم.

وی با اشاره به این که از تمام تولیدکنندگان فرش دستبافت حمایت می کنیم، افزود: همه چیز از آذربایجان شرقی شروع می شود چون این استان پایتخت فرش دستبافت ایران است. 

رافع به اهمیت بافت فرش دستبافت جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در تبریز به منظور معرفی و شناساندن این هنر صنعت به دنیا اشاره کرد و گفت: امیدواریم با حضور فرش آذربایجان شرقی در جام جهانی قطر ۲۰۲۲ نگاه ها بار دیگر به سمت فرش دستبافت جلب شود. 

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این که از تمام تولیدکنندگان فرش دستباف حمایت می کنیم، افزود: همه چیز از آذربایجان شرقی شروع می شود چون این استان پایتخت فرش دستباف ایران است.

رافع ادامه داد: در این زمینه فعالان این حوزه باید تلاش کنند تا این هنر صنعت زیبا و ارزشمند احیا شود و به نسل های بعدی انتقال یابد. 

وی با اشاره به اعطای تسهیلات به فعالان حوزه فرش گفت: تسهیلات کارا، تسهیلات تبصره ۱۸ و تسهیلات فنی و اعتباری وزارتخانه از جمله حمایت های دولت برای رونق فعالیت این حوزه در نظر گرفته شده است همچنین در این زمینه با بانک ها هماهنگ شده ایم تا این اعتبارات را در اختیار فعالان فرش قرار دهیم. 

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: یکی از اقدامات ویژه ما حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان در کشورهای اوراسیا و برگزاری نمایشگاه های متعدد است  تا ظرفیت های این هنر صنعت را به دنیا معرفی کنیم. 

رافع افزود: یکی از کارهای مهمی که در این حوزه انجام داده ایم ایجاد ارزش افزوده برای هر فرش است چرا که هر فرشی که بافته می شود یک اثر بی بدیل است برای همین جشنواره فرش فاخر را برگزار کردیم برای همین فرش ها در جاهای مختلف به نمایش گذاشته می شود تا ارزش افزوده برای این قالی ها ایجاد شود. 

وی اظهار کرد: امسال ۱۱۰ نفر را به عنوان برگزیدگان حوزه فرش معرفی کردیم که از بین این افراد ۵ نفر را به عنوان مشاهیر و ۵ نفر را به عنوان افراد نام آور در این حوزه انتخاب کردیم که استاد قره‌باغی طراح برجسته از این استان در بین افراد برگزیده است. 

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به نام گذاری یک روز در تقویم رسمی کشور به نام روز فرش افزود: از دیگر اقدامات مهم این نهاد برگزاری نمایشگاه هایی در ایران با حضور رئیس جمهورهای کشورهای خارجی برای معرفی این هنر صنعت بوده است.

 

بستر مناسبی برای صادرات فرش دستبافت فراهم کرده‌ایم

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که بستر مناسبی برای صادرات فرش دستبافت را فراهم کرده‌ایم، گفت: اگر بتوانیم ارزش واقعی فرش دستبافت را به بازارهای خارجی معرفی کنیم بدون تردید علاوه بر تقویت چرخه فرش، تولید نیز ارتقا خواهد یافت.

محمدمهدی برادران افزود: با افزایش تولید و ایجاد اشتغال امیدواریم بتوانیم ثمرات محصولات فرش دستبافت را در بازارهای بین المللی ببنیم.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم از هنر صنعت فرش ایران حمایت ویژه ای می کند.

وی افزود: در حال حاضر بستر مناسبی برای صادرات فرش دستبافت را فراهم کرده ایم به طوری که برای حضور در نمایشگاه قطر از تولیدکنندگان و صادرکنندگان دعوت کردیم تا در این رویداد بزرگ شرکت کرده و محصولات خود را عرضه کنند.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که باید سهم تولیدکنندگان و بافندگان به نحو احسن پرداخت شود، گفت: به منظور توسعه اقدامات صادراتی باید در حوزه صادرات، فرش را با شناسنامه صادر کنیم.

برادران تاکید کرد: اگر بتوانیم ارزش واقعی فرش دستبافت را به بازارهای خارجی معرفی کنیم بدون تردید علاوه بر تقویت چرخه فرش، تولید نیز ارتقا خواهد یافت.

وی افزود: امیدواریم روندی که در استان ها برای توسعه حوزه فرش آغاز شده تداوم یابد و شاید پیشرفت روزافزون این هنر صنعت باشیم.

 

سقوط آزاد فرش ایران در بازارهای جهانی 

احد عظیم زاده رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز و صادرکننده نمونه کشور گفت : فرش دستباف ایران در سالهای اخیر به لطف بی مهری هایی که از سوی دولتمردان در سال های گذشته صورت گرفته در رده پنجم قرار گرفته این در حالی است که در سالهای نه چندان دور رده نخست بازارهای جهانی را داشتیم.

صادر کننده نمونه کشور با بیان اینکه پیمان سپاری از مشکلات اصلی پیش روی صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی است ،افزود : تجار فرش وقتی فرش را از بافنده خریداری میکنند با نرخ دلار آزاد از بافنده خریداری کرده و چندین ماه سرمایه شان بر روی فرش خواب دارد و هنگام صادرات دولت تعهد پیمان ارزی از تجار می‌گیرد از این قرار که بعد از فروش ارز حاصله باید به دولت تحویل داده شده و قیمت مصوب ارز نیمایی محاسبه شود. 

عظیم زاده ادامه داد: سود حاصل از صادرات ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده و اگر با پیمان ارزی برگردانده شود عملا سود تاجر صفر شده و صرفه اقتصادی ندارد و این باعث عدم صادرات فرش شده است. 

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز با اشاره به روند به روز رسانی طرح ها گفت : ببینید طرح ها و دیزاین خانه ها و اماکن دچار تحولی شگرف در چند دهه گذشته شده و طرح های ۱۰۰  سال و ۵۰ سال پیش دیگر جوابگوی سلائق نسل جدید نیست بنابراین باید طرحی نو در انداخته و نسبت به تقاضای بازار تولید و عرضه کرد. 

وی کم توجهی و عدم بهره مندی از پتانسیل های رسانه ای را توسط دولت یکی دیگر از عوامل موثر بر رکود فرش دستباف دانسته و ابراز داشت:  استفاده از ظرفیت های رسانه ای برای شناساندن هر چه بیشتر هنر ملی ایران زمین می تواند کمک خوبی برای این هنر بوده و بستری برای ارایه در بازارهای داخلی و خارجی را فراهم خواهد ساخت. 

عظیم زاده حذف پیمان ارزی را یکی از راهکارهای مناسب در جهت احیای جایگاه فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی دانسته و اضافه کرد: اگر پیمان ارزی برداشته شود خود بنده که سالیان سال صادرکننده نمونه فرش دستباف کشور بوده ام دوباره صادرات را از سر خواهم گرفت چرا که برای تاجر و بازرگانی اصل اساسی سود معقول و بازگشت امن سرمایه به کشور هست پس بنابراین اگر تسهیل در پیمان سپاری انجام شود قطعا کمک قابل توجهی به صادرات فرش دستباف ایران خواهد شد. 

وی به نمایندگی از همکاران فعال در حوزه فرش دستباف ایران از دولت مردان خواست تا با ایجاد بستری مناسب در جهت ارتقای  جایگاه فرش دستباف ایران اقدام نمایند و خود نیز از هیچ تلاشی برای احقاق این امر فروگذاری نخواهد کرد.

 

واسطه گری بلای جان فرش

سیدکاظم زعفرانچی‌لر، نائب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه بیان کرد: در خصوص موضوع فرش به صورت مکرر تذکراتی داده ایم منتهی تاکنون به آن توجهی نشده است.

وی افزود: مشکل ما همکاری یا عدم همکاری شهرداری در خصوص حمایت از صنعت فرش نیست بلکه این امر روی دوش دولت بوده که از این صنعت مهم حمایت چندانی نمی کند.

نائب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: دولت تاکنون به تولیدکنندگان فرش فرصتی در قالب فضای نمایشگاه ایجاد نکرده است و واسطه گری در این بین بیشتر به چشم می خورد.

زعفرانچی‌لر ادامه داد: برای صنعت فرش طرحی دارم که از واسطه گری جلوگیری خواهد شد تا تولیدکنندگان بتواند صنعت خود را به صورت مستقیم نمایش بگذارند.

 

تولید و صادرات مکمل یکدیگرند

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز صادرات در حوزه فرش دستباف را از درآمدهای اصلی کشور دانست و افزود: جبران تحریم صادرات به کشورهای اروپایی، عربی و حاشیه خلیج فارس را باید از طریق صادرات به کشورهای همسایه از جمله کشور ترکیه جبران کرد.

اسماعیل چمنی ادامه داد: تحریم‌ها یکی از عوامل کاهش صادرات این حوزه است و در سال‌های بدون تحریم، ۴۰۰ میلیون دلار صادرات فرش انجام می‌گرفت اما متأسفانه در حال حاضر به یک هشتم یعنی ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی صادرات در حوزه فرش دستباف را از درآمدهای اصلی کشور دانسته و افزود: تولید و صادرات مکمل یکدیگرند بدین گونه که نبود صادرات تأثیر مستقیمی بر نبود تولید و راکد بودن آن دارد و اگر خواهان ایجاد اشتغال در کشور هستیم باید صادرات را در اولویت اصلی قرار دهیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز بیان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه بالطبع، قیمت فرش دستباف را نیز افزایش داده است از این رو فرش دستباف باید در زمره اولویت‌های مجلس و نمایندگان قرار گیرد که در این راستا باید علاوه بر بهره‌مندی از حق بیمه، وام‌های کم بهره و سرمایه‌های در گردش نیز در اختیار آنان قرار بگیرد.

«فرش ایرانی» به جرم بی‌مهری بر دار رفت!

 فرش دستباف یکی از کهن‌ترین هنرهای ملت خوش ذوق ایران به ویژه آذربایجان است که با قدمت چند هزار ساله تمدن و هنر ایرانی را به هم گره زده است. فرش هویتی دارد و روایتگر تاریخ پر فراز و نشیب ایران است.

از روزگاران کهن دست بافته‌های ایران، زینت‌بخش کاخ‌های پادشاهان و سلاطین جهان بوده است. زنان و مردان ایرانی هنرمندانه با الهام از طبیعت و حوادث اجتماعی روزگار خود آثاری را خلق کردند که اکنون اگر اغراق نشود باید گفت، دنیا فرش را با برند ایران می‌شناسد، هنرمندانی که تصویرگر عمر و جوانی خود نیز در پای دار قالی بوده‌اند.
 
اما در گذر زمان و زمانه فعلی دیگر صدای لالایی و شعرخوانی زنان و دختران از  خانه‌ها شنیده نمی‌شود. حالا دیگر دار قالی تکیه بر دیوار دارد، ترنج‌ها، گل‌ها، حوض‌ها همه خشکیده‌اند. چیزی دیگر نمانده تا قالیبافان نقش گلبوته را به رنگ سیاه درآورند. اکنون چه بخواهیم و نخواهیم فرش ایران رخت عزا پوشیده است.

این گزارش را با این جمله از جان سینگر سارجنت، نقاش معروف آمریکایی به پایان می‌رسانیم که گفت: «تمام نقاشی‌های دوره تجدد (رنسانس) ایتالیا ارزش یک تخته فرش ایرانی را ندارد!» کاش قدر این هنر ارزنده را بیشتر بدانیم.‏

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فرش تبریز صادرات فرش موانع تولید و صادرات فرش رئیس مرکز ملی فرش ایران فرش دستباف رنسانس ایتالیا وزارت صمت تبریز صادرات فرش دستباف ایران رئیس مرکز ملی فرش ایران فرش دستباف تبریز بازارهای جهانی آذربایجان شرقی فرش دستبافت رئیس اتحادیه هنر صنعت پیمان ارزی دلار و سهم کل صادرات جام جهانی حوزه فرش صنعت فرش فرش ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۷۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

سكوت زیرزمین را با صدای دفتین كه بر روی رج های بافته شده می كوبد، می شكند، رنگ ها در هم می آمیزد و گره در گره، رج در رج بر تار و پود سفید دار قالی، نقشی از هنر و عشق بر دل می نشاند.

دستان هنرمندش به سرعت تمام گره ها را یك به یك، شانه به شانه هم از رنگ های متعدد می نشاند و بارها و بارها، گره در گره بر این تار و پود می نشاند تا نقشی از خیال كه از ذهن بر می آید و با دیدنش بر دل می نشیند، بر دار قالی نمایان شود.

بافته كه بالاتر می رود، نقش ها در هم می آمیزد و همچون تصویری گویا از تمام آرزوهای یك بافنده بر دار قالی هویدا می شود و نفس به نفس، رنگ به رنگ در هم می آمیزد تا دستینه ای شود از عشق، هنر، صنعت و فرش را پدید آورد و زیبایی را معنا بخشد.


نقش گل ها و شكوفه های صورتی، نقش ترنج، خشتی، نقش اسب ها، شكارگاه، سیمرغ، قناری و تصویر آسمان آبی و سبزه زار، نقش دریا و مرغزار، نقش مهتاب، نقش خیال در خیال با سر انگشت های هنرمندانه بافندگان یك به یك جان می گیرند و می شود تابلویی ماندگار از جنس كرك و ابریشم و پشم.

در پس این تلاش های بی وقفه، رنگ ها جان می گیرد و نقش ها خودنمایی می كنند، انگار همه را حس می كنی و در ذهنت هر آنچه را پرورانده ای، اكنون در پیش چشمانت به زیبایی نمایان می شود.

رج به رج كه پایان می پذیرد، بافت ات بلند و بلند می شود از زمین كنده و بسوی آسمان بالا می رود، حالا برای رسیدن دست هایت به رج های بالاتر باید جایگاهت را بالاتر ببری تا دوباره به نقش و خیال دست های هنرمندانه ات دست یابی.

رج های آخر كه پایان می گیرد، تو دوباره جان می گیری، همچون تولد یك مولود، خوشحال می شوی از دست آفرینه خودت و زیبایی آنچه كه با هر گره در ترسیم رنگ ها آفریده ای، خرسند به خودت دست مریزاد می گویی.

آری باید بر دستان این هنرمندان بوسه زد که خالق این همه زیبایی بر تار و پود فرش هستند.

«زهرا وفایی» زنی باتجربه است که خانه داری و قالیبافی را به بهترین شکل انجام می دهد البته به گفته خودش، برای او خانه داری مقدم بر قالیبافی است اگرچه قالیبافی کمک کرده تا در خانه داری موفق تر باشد.

در ادامه، گفتگوی ما با این قالیباف را می خوانید:

از دوران کوچکی به قالیبافی علاقه داشتم و از مادرم آموزش دیدم حدود ۳۰ سال است به این شغل در خانه خود مشغول هستم و یک قالی شش متری را حدود شش ماه می بافم و به بازار عرضه می کنم.

خانم وفایی اضافه کرد: فرش‌ دستباف دارای طیف وسیعی از رنگ‌ها است و در ترکیب آن‌ها از طیف‌های رنگی سفید، قرمز، قهوه‌ای، سبز و زرد استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: تنوع نقشه‌ها بسیار زیاد است و این استان به دلیل تنوع رنگ و نقشه در ایران حرف اول را می‌زند. 

خانم وفایی گفت: دار قالی، دفه، شانه، کاردک، قیچی، چله، کوجی، سک و سیخ پود کشی از لوازم مورد نیاز بافت قالی است.

وی افزود: به نظرم واقعا حیف است وقت را از دست بدهیم خانم ها می توانند از فرصت های فراغتشان برای ارتقای دانش و مهارت خود استفاده کنند و به نظرم مهارتی دلنشین تر از قالی بافی نیست.

فرش دستباف بختیاری یکی از فرش‌های دستباف ایرانی است که توسط ایل بختیاری در چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اصفهان و گا‌ها لرستان بافته می شود. فرش‌های بختیاری نقوش مختلفی دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به خشتی، ترنجی، سرو و کاج و گلدانی اشاره کرد.

در بافت این نوع فرش معمولا جنس تار فرش از نخ و جنس پود آن از پشم میباشد. واضح است آن دسته از فرش‌های بختیاری که گره‌های بیشتری داشته باشند، قیمت بالاتری دارند.

فرش بختیاری در سال ۱۳۹۶ ثبت جهانی شد بنابراین در تمامی دنیا شناخته شده است و در کشور‌هایی مانند آمریکا، آلمان، ژاپن، چین، کشور‌های اروپایی و حاشیه خلیج فارس و... استقبال خوبی از فرش بختیاری صورت گرفته و دارای مشتری است.

از دیرباز تاکنون استان چهارمحال و بختیاری مهد فرش بوده است و فرش این استان در ایران و حتی در جهان شناخته شده و یکی از دلایل آن این است که در بافت این فرش چه در نقش و چه در رنگ هیچ گونه تقلبی وجود ندارد.

فرش «چالشتر» چهارمحال و بختیاری به دلیل دریافت اصالت رنگ دوموتکس صنایع دستی است که مهر تایید یونسکو را به خود اختصاص داده است.

کمتر خانه‌ای در چالشتر می‌توان یافت که یک دار قالی در آن وجود نداشته باشد، گویی دختران این سرزمین با این هنر به دنیا آمده و از سر عشق نقش بر جان تار و پود‌های هر دار می‌زنند. این هنر اصیل از گذشته‌های دور، کاری زنانه محسوب می‌شود و تمام مراحل آن از جمله پشم‌ریسی و رنگ آمیزی خامه‌ها تا بافت آن، توسط بانوان این سرزمین انجام می‌شود. هرچند در سال‌های اخیر با صنعتی شدن کارگاه‌های رنگ آمیزی، مردان نیز در تأمین مواد اولیه و تولید فرش‌های دستبافت سهیم شده‌اند.

انتخاب رنگ در فرش یکی از مهمترین ویژگی‌های فرش بختیاری است

در صنعت قالی بافی هنر رنگرزی اهمیتی تقریباً یکسان با طراحی و بافندگی دارد و اصولاً بدون وجود رنگ نقشی آفریده نمی‌شود.

رنگ رنگرزی فرش را به طور قطع می‌توان یکی از مهمترین گزینه‌هایی معرفی کرد که قادر است زیبایی و جلوه خاصی به فرش‌های دستباف ببخشد.

اسکندر ملکپور رئیس شرکت تعاونی فرش دستباف چهارمحال و بختیاری با بیان تنوع بالای فرش استان گفت: آفریده‌های چند صد روستای چهارمحال و بختیاری از نظر تنوع رنگ بی‌نظیر هستند.

وی افزود: نوع و نحوه انتخاب رنگ در فرش‌های بختیاری یکی از مهمترین ویژگی‌های شناخته شده در این فرش هاست؛ نوع رنگ لاکی مورد استفاده و همچنین سبز خاص فرش‌های بختیاری از مهمترین ویژگی رنگ‌های فرش این استان است که با سایر موارد مشابه در دیگر فرش‌های ایران تفاوت دارد.

ملکپور اضافه کرد: ۴۰۰ نوع رنگ گیاهی و ثابت با کد و شناسنامه توسط سیدعلی عسگری ارجنکی رنگرز برتر چهارمحال و بختیاری و معروف به پدر رنگ ایران به ثبت رسیده است.

صادرات ۸۰ درصد فرش دستباف چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور

آقای شیخی سرپرست اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ۸۰ درصد فرش دستباف تولید شده در این استان از پایانه صادراتی استان‌های هم‌جوار به کشور‌های اروپایی، آسیانه میانه، آمریکای جنوبی، آلمان و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی افزود: فرش‌های دستباف چهارمحال و بختیاری از نظر استحکام و شیوه بافت، رنگ ثابت گیاهی مورد استفاده در تهیه فرش، استفاده از رنگ تند و گرم، نقشه‌های اصیل و قیمت مناسب در جهان شناخته شده است.

شیخی با اشاره به اینکه تا کنون ۱۰۰ هزار نفر هنرجو در چهارمحال و بختیاری آموزش‌های لازم را برای تولید فرش دستبافت فراگرفته‌اند، افزود: ۳۵ هزار نفر از این تعداد هم‌اکنون در حال بافت ۱۷ هزار و ۵۰۰ قالی هستند و بر این اساس سالانه ۷۰ هزار متر مربع فرش دستبافت در این استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: فرش چالشتری در استان‌های مختلف کشور و کشور‌های حوزه خلیج فارس، اروپا، آمریکا و کانادا طرفداران زیادی دارد.

راه اندازی شهرک تخصصی فرش در چهارمحال و بختیاری

علیرضا جیلان رئیس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: در شهرک تخصصی فرش، از زنجیره تولید پشم گرفته تا فروش و صادرات فرش انجام می‌شود.

۸۰ درصد فرش تولیدی در چهارمحال و بختیاری ارزش صادرات دارد و با راه اندازی شهرک تخصصی فرش، ارزش افزوده ناشی از فروش آن برای بافنده محاسبه می‌شود.

این شهرک کاربری اقامتگاهی و توریستی نیز دارد و مقرر شده به مساحت ۴۲ هکتار ایجاد شود؛ بازاچه‌های فروش، موزه فرش، نمایشگاه، تالار گفتگو و مجموعه‌های اقامتی پیش‌بینی شده است که نقش مهمی در جذب گردشگر ایفا می‌کند.

فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین‌المللی لیبسون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید و در سال ۹۶ نیز لوح ثبت جهانی فرش بختیاری با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران در شهرکرد رونمایی شد.

بیشترین فرش‌های چهارمحال و بختیاری را قالی شهرکرد، قالی قهفرخ (فرخشهر)، یلمه بروجن، گبه ریزباف اردل، فرش بختیاری مناطق عشایری و بختیاری‌نشین و فرش چالشتری تشکیل می‌دهد.

بر اساس نظر برخی از محققان، طرح‌فرش «سرو» و «کاج» که به عنوان اصلی‌ترین طرح آریایی مطرح است از نمونه‌های بارز طرح‌های قالی چهارمحال وبختیاری به شمار می‌رود.

ثبت فرش دستباف چهارمحال و بختیاری در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری

فضل الله رحمتی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، از ثبت فرش دستباف این استان در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو «WIPO» خبر داد.

وی افزود: کاربرد رنگ‌های زیبا با استفاده از عصاره گل‌ها و گیاهان و مواد اولیه طبیعی، شادابی و زنده بودن طرح‌ها و نقش‌های متنوع از ویژگی‌های فرش این استان است.

رحمتی اضافه کرد: نشان جغرافیایی فرش دستباف مناطق ایلام، سنقر و کلیایی کرمانشاه، کردی خراسان شمالی، لرستان، تابلوفرش سردرود، ترکمن جرگلان و بجنورد، سیستان و بلوچستان، ورامین، چهارمحال و بختیاری، قشقایی فارس، گبه فارس و اردکان، قهستان و مود بیرجند با ثبت در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، برای حمایت در کشور‌های عضو معاهده لیسبون معرفی شد.

وی با اشاره به وجود ۶ هزار و ۳۰۰ بیمه‌شده قالی‌بافی در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هم‌اکنون پنج هزار بازنشسته بیمه قالی‌بافی در استان وجود دارد.

رحمتی با اشاره به آغاز طرح دهکده فرش چهارمحال و بختیاری از سال ۱۳۹۸ گفت: زمین مورد نیاز برای راه‌اندازی این طرح هم‌اکنون در مرحله دریافت استعلام‌های ۱۸ گانه قرار دارد و به‌زودی نهایی می‌شود.

بافت بیش از ۳۰۰ تخته فرش اهدایی برای ساخت عتبات عالیات در شهرکرد

علی کیانی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات چهارمحال و بختیاری گفت: از سال ۹۶ عرصه‌های جدید در چهارمحال و بختیاری در راستای کمک به ساخت عتبات عالیات و صحن عقیله بنی هاشم (س) آغاز شد، که یکی از این عرصه‌ها بافت فرش توسط بانوان هنرمند استان بود که به صورت افتخاری و برای تبرع این کار را انجام می‌دهند.

وی افزود: از آغاز این طرح تاکنون بیش از ۳۰۰ تخته فرش در ابعاد مختلف بافته شده و بصورت مزایده داخلی به فروش می‌رسد و نهایتا برای توسعه حرم اختصاص داده می‌شود.

کیانی با بیان اینکه ۲۰۰ بافنده افتخاری در کارگاه‌های استان کار می‌کنند، گفت: پارسال ۱۲ تخته فرش دستباف فروخته شده و درآمد آن صرف ساخت صحن عقیله بنی‌هاشم در حرم امام حسین (ع) می‌شود.

وی اضافه کرد: ۸۰ کارگاه بافندگی فرش در سطح استان فعال است و بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان استان فرش‌هایی با اندازه‌های مختلف و با نقشه چالشتر، خشتی و سرو و کاج می‌بافند.

کیانی افزود: ۴۰ درصد از کارگاه‌های فرش‌بافی عمومی و ۶۰ درصد خانگی است.

روش‌های صادرات فرش به کشور‌های خارجی تقویت می‌شود

محمدکاظم منزوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت فرش تولیدی استان گفت: روش‌های صادرات فرش این استان به کشور‌های خارجی تقویت و عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به تولید بهینه فرش با ثبت جهانی آن افزود: در این راستا استفاده از رنگرزی ثابت، علم و دانش به‌جا مانده از گذشتگان و آموزش صحیح ضروری است.

منزوی ارتقای سطح آموزش و تامین مواد اولیه مرغوب در فرش‌بافی را ضروری اعلام و تصریح کرد: اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری و اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت مشکلات حوزه فرش را شناسایی و علاوه بر ارائه راهکار‌های کارشناسی رفع آن برای افزایش صادرات فرش تلاش کنند.

گزارش از نگار شیخ پور

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند