Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیردهی به نوزاد دوقلو و آنچه مادر باید بدانید تکنیک های شیردهی به دوقلو ها داشتن برنامه انعطاف پذیر بهره بردن از فواصل زمانی توجه به تقاضای واقعی آماده کردن بدن خود برای شیر دادن به نوزادان تغذیه از پستان های متفاوت تمرین برای شیردهی همزمان آغاز کردن شیر دهی در ساعات اولیه شروع کردن با نوزاد گرسنه تر بی مشکل شدن شیردهی شیر نخوردن یکی از نوزادان عدم استفاده از وسایل کمکی کمک گرفتن از نوزاد قوی تر شیردهی در وضعیت مناسب روش های اطمینان پیدا کردن از تغذیه نوزاد وزن گیری نوزاد اجابت مزاج تعداد پوشک ها صدای نوزاد در حین خوردن شیر احساس مادر بعد از شیر دهی شیردهی به نوزاد دوقلو و آنچه مادر باید بدانید

به گزارش اقتصاد آنلاین، شیر دادن به دوقلو ها می تواند برای مادری که برای اولین بار تجربه بچه داری دارد بسیار سخت باشد ولی جالب است بدانید که این کار با دانستن یک سری از تکنیک ها به راحتی امکان پذیر می باشد و شما می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه شیردهی به دوقلو ها و نکاتی که باید بدانید را برای شما بررسی می کنیم.

تکنیک های شیردهی به دوقلو ها

شیر دادن به دوقلو ها و یا چند قلو ها در عین حال که هیجان انگیز می باشد ممکن است برای مادر کمی سخت باشد. برای این که بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید باید یک سری نکات ساده را برای ساده سازی این کار بدانید در غیر این صورت نمی توانید از تغذیه درست کودک خود اطمینان داشته باشید. به صورت کلی این کار بسیار سخت می باشد خصوصا در روز های اول زندگی این کار برای مادران ممکن است خسته کننده باشد و هیچ انرژی را برای او باقی نگذارند. در این میان مادر است احساس خستگی و ناتوانی داشته باشد. اگر در این میان مادر را تنها بگذارید و کسی نباشد که به او کمک کند به صورت طبیعی نگهداری از دو نوزاد و شیر دادن به آن ها سخت تر نیز خواهد شد.

بسیاری از مادران فکر می کنند که شیر دادن با شیشه به نوزادان چند قلو راحت تر می باشد که سخت در اشتباهند زیرا استریل کردن و شستن این شیشه ها در طی شبانه روز می تواند سختی های بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد و کار مادر را چند برابر خواهد کرد. بهترین و آسان ترین راه برای مادران این است که نوزاد آن ها از شیر خودشان تغذیه نماید. در ادامه چند ترفند برای شما معرفی می کنیم که می توانید با استفاده از آن ها سختی های این کار را به حداقل برسانید.

داشتن برنامه انعطاف پذیر

شیر مادر یکی از بهترین تغذیه ها برای نوزادان زیر ۶ ماه می باشد و به آن ها کمک می کند تا وزن گیری خوبی داشته باشند. اگر بتوانید این کار را با شیر مادر انجام دهید می توانید آن ها را به خوبی تغذیه کنید مگر این که شیر مادر کم باشد و پزشک آن را تایید نماید و برای فرزندان شما شیر خشک تجویز نماید. بهتر است مادر در حین شیر دادن به نوزادان خود برنامه ای انعطاف پذیر داشته باشد و خود را مقید نکند که حتما به هر دو همزمان شیر بدهد مگر این که تقاضا برای این کار باشد.

بهره بردن از فواصل زمانی

نیازی نیست خود را به این موضوع مقید کنید که حتما هر دو ساعت به نوزاد خود شیر بدهید زیرا ممکن است در برخی از مواقع نوزاد کمی دیر تر و یا کمی زود تر از شما شیر بخواهد و این کار را معمولا با گریه نشان می دهد از این رو بهتر است از فواصل زمانی که بین شیردهی برای هر دو نوزاد وجود دارد نهایت استفاده را ببرید.

توجه به تقاضای واقعی

بهتر است به نوزاد خود اجازه دهید گرسنه که شد این موضوع را به شما اطلاع دهد و هر زمانی که دوست دارید بهتر است به نوزاد شیر ندهید. این کار کمک می کند تا نوزاد نیز از سیستم گوارشی خود به نحو بهتری استفاده نماید و مشکلات گوارشی را در بین آن ها به شدت کاهش می دهد.

آماده کردن بدن خود برای شیر دادن به نوزادان

در نظر داشته باشید که استراحت کافی و داشتن تغذیه مناسب به مادر کمک می کند تا برای شیر دادن به نوزاد های چند قلو آماده باشد و آن ها را به بهترین شکل ممکن سیر نماید. اگر مادر تغذیه مناسبی نداشته باشد ممکن است بر روی شیر او تاثیر بگذارد و در نتیجه نوزادان در زمان های کوتاه تری گرسنه خواهند شد.

تغذیه از پستان های متفاوت

در هر نوبتی که به نوزادان خود شیر می دهید حواستان باشد تا پستان ها را عوض کنید و همیشه از یک پستان برای این کار استفاده نکنید. با این کار هم می توانید به نوزادان خود اجازه بدهید از یک اندازه شیر استفاده کنند و هم برای خودتان مشکلی ایجاد نمی شود و هر دو پستان به یک اندازه تحریک می شوند و مشکلات جانبی برای مادر ایجاد نمی شود.

تمرین برای شیردهی همزمان

شیر دادن همزمان به دو نوزاد کار بسیار سختی می باشد دو باید مادر بسیار حواس خود را جمع نمایید در غیر این صورت ممکن است یکی از نوزادان دچار خفگی شود. باید خود را برای این شرایط آماده کنید زیرا ممکن است نوزادان شما همزمان گرسنه شوند و شما باید بتوانید از پس این کار به خوبی بر بیایید. تمرین برای این کار بسیار خوب می باشد و می تواند مهارت های شما را بالا تر ببرد.

آغاز کردن شیر دهی در ساعات اولیه

بهتر است شیر دادن به نوزاد خود را در همان ابتدای تولد آغاز کنید. در این زمان نوزاد شما بسیار زیرک تر می باشد و می تواند بهتر سینه مادر را قبول کند.

شروع کردن با نوزاد گرسنه تر

بهتر است سعی کنید ابتدا به نوزاد گرسنه خود شیر بدهید و او را ساکت کنید و بعد به نوزاد دیگر خود شیر بدهید. در نظر داشته باشید که شما می توانید این کار را به صورت همزمان انجام دهید و یا هر کدام از آن ها را به صورت جدا شیر بدهید. در هر صورت لازم است هر دو روش را یاد گرفته و. مهارت های خود را افزایش دهید تا بتوانید در زمان مورد نیاز از هر کدام از روش ها استفاده نمایید.

بی مشکل شدن شیردهی

شیردهی به دوقلو ها بی مشکل نمی باشد ولی زمانی می توانید این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید که دفعات شیر دادن به نوزادان، وضعیت صحیح گرفتن پستان ها و استراحت مادر کامل باشد. در این صورت حجم شیر مادر برای نوزادان چند قلو کافی خواهد بود. یادتان باشد که در حین شیر دادن سعی کنید سینه خود را به دهان نوزاد نزدیک تر نمایید و بگذارید او با دست خود پستان های مادر را لمس نموده و سر سینه خود را در دهان نوزاد قرار دهید و سعی کنید همه هاله را به دهانش ندهید زیرا این کار می تواند امکان خفگی را ایجاد کند.

شیر نخوردن یکی از نوزادان

اگر یکی از نوزادان شما قادر به مکیدن شیر نبود باید سعی کنید او را نیز از شیر خود تغذیه کنید و بهتر است برای این کار یک شیر دوش تهیه نمایید. یادتان باشد که همیشه باید از سینه های شما به یک اندازه شیر خارج شود.

عدم استفاده از وسایل کمکی

برای این که شیردهی به دوقلو ها راحت تر باشد بهتر است سعی کنید به آن ها شیشه شیر و یا پستانک ندهید زیرا این منجر به ایجاد وابستگی های شدید آن ها می شود و در نهایت ممکن است دیگر سینه مادر را قبول نکنند. اگر احساس می کنید نوزاد شما در گرفتن پستان مادر زرنگ نمی باشد باید سعی کنید وقت بیش تری را به او اختصاص بدهید و هرگز از وسایل کمکی استفاده نکنید.

کمک گرفتن از نوزاد قوی تر

معمولا بین دوقلو ها و یا چند قلو ها یکی از نوزادان قوی تر از دیگران می باشد و شما می توانید با کمک گرفتن از این نوزاد و شیر دادن به او ترتیب تولید شیر در پستان های خود را تنظیم نمایید. این کار منجر به کاهش مشکلات بعدی برای مادر می شود و شما می توانید بدون هیچ مشکلی نوزادان خود را تغذیه نمایید.

شیردهی در وضعیت مناسب

برای این که بتوانید نوزادان خود را راحت تر شیر دهید باید به راحت بودن آن ها نیز توجه داشته باشید. سعی کنید آن ها را از هر دو پستان خود تغذیه نمایید زیرا هر نوزادی باید از هر دو پستان تغذیه شود و این که در همه موارد یکی از پستان های خود را یک قل و پستان دیگر را به قل دیگر اختصاص دهید کاری بسیار اشتباه می باشد.

روش های اطمینان پیدا کردن از تغذیه نوزاد

برای این که بدانید نوزادان شما به خوبی تغذیه می شوند یا خیر باید چند تکنیک را بلد باشید در غیر این صورت نمی توانید به این راحتی ها به این موضوع ها پی ببرید.

وزن گیری نوزاد

یادتان باشد که یکی از دلایل وزن گیری مناسب نوزاد شیر مناسب مادر می باشد. به صورت کلی باید در هر روز ۸ بار به نوزاد خود شیر بدهید و این کار از هفته چهارم زندگی آن ها تا حدودی کاهش پیدا می کند. این کار کمک می کند تا نوزادش ما بتواند وزن گیری بهتری داشته باشد و به خوبی تغذیه خواهد شد. اگر شیر دهی اصولی باشد نوزادان روزانه ۵۰ گرم وزن اضافه می کنند و این روند تا سه ماهگی آن ها ادامه پیدا خواهد کرد.

اجابت مزاج

اگر نوزاد شما در روز سه الی چهار بار مدفوع می کند بدین معنا می باشد که تغذیه خوبی دارد و شما می توانید با خیال راحت به او شیر بدهید. رنگ مدفوع نوزاد از روز ۵ ام به بعد به رنگ زرد خردلی می باشد و هر رنگ دیگری می تواند نشانه ای از تغذیه نامناسب باشد.

تعداد پوشک ها

اگر در روز ۸ عدد پوشک استفاده می کنید بدین معنا می باشد که تغذیه نوزاد شما بسیار خوب است و نیازی به نگرانی در مورد این موضوع وجود ندارد.

صدای نوزاد در حین خوردن شیر

یکی دیگر از فاکتور هایی که نشان می دهد شما به درستی نوزادان خود را تغذیه می کنید شنیدن صدای نوزاد در حین بلعیدن شیر می باشد. این موضوع همچنین نشان می دهد که نحوه درست شیردهی به دوقلو ها را رعایت کرده اید.

احساس مادر بعد از شیر دهی

آخرین فاکتوری که به شما نشان می دهد شیردهی به دوقلو ها به درستی انجام شده است این است که مادر شیرده بعد از شیر دادن احساس سبکی و نرمی در سینه های خود دارد. بهتر است این فاکتور را از قلم نیندازید زیرا این مورد از مهم ترین فاکتور ها به حساب می آید و می تواند انواعی از عفونت ها را در بدن مادر که بر اثر تجمع شیر ایجاد می شود پیشگیری نماید.

شیردهی به دوقلو ها تا شش ماه اول سخت می باشد و بعد از این که آن ها کمی بزرگ تر شدند شما می توانید به راحتی آن ها را تغذیه نمایید و از غذا های کمکی نیز در این زمینه کمک بگیرید. همه کار ها در ابتدای شروع سخت و طاقت فرسا به نظر می رسند ولی یک مادر برای فرزندان خود می تواند از پس هر کاری بر بیاید. اگر مادر هستید و احساس می کنید که این روزها زندگی شما کمی سخت شده است باید بدانید که ساعت ها همانند برق و باد می گذرند و به زودی این روز های سخت شما نیز تمام خواهد شد و یاد می گیرید که چه زمانی و چگونه به نوزادان خود شیر بدهید.

 

منبع: آرگا لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر شیردهی دوقلو شیر مادر شیرخشک اخبار سلامت دوران شیردهی اخبار مرتبط یک توصیه برای کاهش آلرژی غذایی در کودکان ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ۷نکته‌ ضروری که مادران در "دوران شیردهی" باید بدانند ۱۳۹۸/۶/۱۲ شیردهی خطر فشارخون بالا در زنان را کاهش می‌دهد ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ تبلیغات شیرخشک ممنوع شد ۱۳۹۵/۷/۲۵ یک میلیون قوطی شیرخشک رژیمی در گمرکات دپو شد ۱۴۰۱/۵/۲ توقف ۴٠ درصد خطوط تولید شیرخشک نوزاد در کشور ۱۴۰۱/۴/۲۲ آخرین ویدیو ها تلخ ترین کاری که حامد آهنگی برای پول انجام داد + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۲۳:۰۰ خوشحالی مازیار لرستانی از اولین خرید مردانه اش + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۲۱:۵۴ فروش دلاری بلیت هواپیما به هر بهانه ای ممنوع است ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۲۱:۲۹ جاری شدن سیل در شهرک امام حسین یاسوج + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۲۱:۰۳ ورود ایران به بازار محصولات کشاورزی چین، تهدید یا فرصت؟ ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ ۲۰:۴۳ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۰۱:۱۰ طرز تهیه آش رشته نذری خوشمزه برای ۱۰۰ نفر ۰۱:۰۸ فال تاروت امروز / فال تاروت کبیر روزانه امروز سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ۰۱:۰۱ فال ابجد روزانه امروز سه شنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۰۰:۵۵ عکس های دیده نشده از سوگلی های دربار آخرین شاه قاجار ۰۰:۴۸ گروسی: به دسترسی های متناسب با وسعت و عمق برنامه هسته ای ایران نیاز داریم ۰۰:۴۶ فال روزانه شخصی ۱۱ مرداد ۲۳:۴۸ نکاتی درباره لیموترش که باور نمی کنید ۲۳:۳۴ رفتار حرفه ای در هنگام استعفا؛ ادب و احترام فراموش نشود ۲۳:۱۳ واکنش تند گرگ پارسی به مضحکه شدن هالک پوشالی + عکس ۲۳:۱۱ بدون درد و هزینه با ۷ حرکت بالاتنه ات لیفت می شه ۲۲:۳۴ اطلاعیه ایرانسل درباره آخرین تبعات آتش‌ سوزی در حوضچه ارتباطی شرکت مخابرات ایران ۲۲:۲۷ پیش از زندگی با خانواده همسر، این چیزها رو بدون ۲۲:۰۴ ظرفیت آزمون دستیاری ۳۰۰ نفر کاهش یافت ۲۲:۰۲ هر کاری کردی شکمت آب نشد؟ دلیلش اینجاست ۲۱:۵۶ بلینکن: از تحریم برای هدف قراردادن صادرات ایران استفاده خواهیم کرد ۲۱:۳۴ جوش های نقاط مختلف بدن نشانه چه هستند؟ ۲۱:۲۹ فروش دلاری بلیت هواپیما به هر بهانه ای ممنوع است ۲۱:۱۵ حکم دستیار ویلموتس هم آمد ۲۱:۰۸ سیل محور باغملک به کهگیلویه و بویراحمد را مسدود کرد ۲۱:۰۴ یارانه تسهیلات مسکن باید از محل صندوق ملی مسکن تامین شود ۲۱:۰۲ دوری از این افراد الزامی است؛ آدم های سمی را بشناسید ۲۰:۵۶ امیرعبداللهیان: پیشنهاد برجامی جوزف بورل در حال بررسی است ۲۰:۵۰ عوارض شکنندگی ۵۳ اقتصاد نوظهور / کدام کشورها به سرنوشت سریلانکا مبتلا می شوند؟ ۲۰:۴۵ چشم نواز کردن اتاق خواب عروس با این ترفندها ۲۰:۴۳ ورود ایران به بازار محصولات کشاورزی چین، تهدید یا فرصت؟ ۲۰:۳۵ توسعه اقتصاد دیجیتال، نیازمند توسعه همکاری های بین المللی ۲۰:۳۱ پیش بینی بورس فردا؛ فشار عرضه،‌ شاخص کل را منفی می کند؟ ۲۰:۲۶ با تیم ناقص نمی توانستیم در بازی های کشورهای اسلامی شرکت کنیم ۲۰:۲۳ هنوز هیچ دستگاهی زمین در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نداده است ۲۰:۲۱ فیس ‌بوک در راه متاورس شکست می خورد! ۲۰:۱۹ پس از شکست، موفقیت می آید به شرطی که... ۲۰:۰۷ سه شنبه پلوسی وارد تایپه می شود ۲۰:۰۴ آمریکا تحریم‌ های جدیدی علیه ایران اعمال کرد ۱۹:۵۸ آیا «یوگا» همانقدر که فکر می کنیم آسان است؟ + تاریخچه، انواع و عوارض ۱۹:۴۰ اولویت مسئولیت های اجتماعی ذوب آهن اصفهان، جامعه پیرامونی کارخانه است ۱۹:۳۶ فعالیت کولبران قانونمند می شود ۱۹:۲۲ آمار نگران کننده؛ کسی خانه نمی سازد! ۱۹:۰۷ سرمایه گذاری در تتر بهتر است یا دلار؟ ۱۹:۰۰ مدیران ما آینده نگری ندارند ۱۸:۵۸ چرا کولر ماشینم خنک نمیکنه و باد گرم میزنه؟ ۱۸:۵۴ موفقیت و «وقت شناسی» چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ ۱۸:۴۰ وقتی شکل دندان خبر از بیماری می دهد ۱۸:۳۸ ترافیک سنگین در آزادراه تهران - کرج ۱۸:۳۱ نان گران نمی شود ۱۸:۲۷ این وسایل را در آشپزخانه نگه ندارید ۱۸:۲۵ همچنان شاهد عدم شفافیت در گمرک هستیم ۱۸:۲۰ وحیدی به مرزبانان افغانستانی هشدار داد ۱۸:۱۷ ادویه های موثر برای تقویت ذهن در روزهای پسا کرونا ۱۸:۱۶ افزایش قیمت گوشی های آیفون ۱۴ حتمی است ۱۸:۱۳ شمش C۶۰ در ذوب آهن اصفهان تولید شد اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: شیردهی دوقلو شیر مادر شیرخشک اخبار سلامت دوران شیردهی شیر دادن به نوزادان شیر دادن به نوزاد شما می توانید نوزادان خود یکی از نوزادان نوزاد خود برای این کار داشته باشید باید بدانید نشان می دهد انجام دهید ۱۴۰۱ ۰۵ ۱۰ برای مادر نوزاد شما برای شیر پستان ها سعی کنید شیر مادر وزن گیری تکنیک ها شیر دهی چند قلو قلو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۷۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم عقاب: فخرفروشی لیگ روشن به لالیگا!

به گزارش ورزش سه، الهلال در رقابت های لیگ حرفه ای عربستان در فصل جاری 2023-2024 در دیدار تشریفاتی خود مقابل الفتح در هفته بیست و نهم از استفاده از فناوری خط دروازه "چشم شاهین" در رقابت های لیگ حرفه ای عربستان سود برد.

دو تیم عصر جمعه به میزبانی الهلال در ورزشگاه کینگدوم آرنا در ریاض پایتخت عربستان به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری سه بر یک الهلال به پایان رسید.

بازی با تساوی بدون گل دنبال می‌شد تا اینکه لوکاس زلارایان ارمنی در دقیقه 57  الفتح را پیش انداخت اما الهلال بلافاصله و با اولین حمله پس از برتری الفتح با ضربه سر بازیکن برزیلی میشل دی اولیویرا به گل تساوی رسید.

پس از گل، در مورد اینکه توپ تا چه حد از خط دروازه الفتح عبور کرده یا نه، بحث و جدل به وجود آمد، اما تکنیک چشم شاهین این بحث را در کمتر از دو ثانیه حل کرد و از طریق ساعت مچی نتیجه به داور اعلام شد: گل!

لازم به ذکر است که بارسلونا به دلیل عدم استفاده از تکنیک چشم عقاب در لیگ اسپانیا برخلاف لیگ روشن عربستان متضرر شده و به دلیل عدم احتساب گل لامین یامال به مراجع مختلف شکایت کرده است.

بارسلونا  همچنان معتقد است که "توپ در تمام محیط خود از خط دروازه عبور کرده است"، در حالی که داوران فناوری ویدیو قبل از اینکه از داور مسابقه بخواهند بازی را از سر بگیرد، تأیید کردند که "هیچ شاهدی برای اثبات این موضوع وجود ندارد".

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نوزاد فلسطینی متولد شده از مادر جان‌باخته درگذشت
  • کسانی که کینه‌ای هستند، بخوانند
  • یارانه بگیران بخوانند؛ منتظر واریز یارانه بهاری باشید
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • چشم عقاب: فخرفروشی لیگ روشن به لالیگا!
  • پیرترین پدر و مادرها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • تکنیک‌های طلایی برای سلامت مغز
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • میانگین سن پدرها و مادرها در اولین فرزندآوری ۳۲ و ۲۷ سال
  • کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند