Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارن ابری‌نیا که با خبرگزاری ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، حتی از استقبال خوب مؤسسان این مراکز آموزش عالی از اجرای این طرح می‌گفت؛ طرحی که قرار بود با هدف کمک به کاهش هزینه‌های مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و افزایش آمار دانشجویان آنان انجام شود.
صدور بی‌رویه مجوز تأسیس و افزایش شمار این مؤسسات از ۸۴ به ۳۵۸ مؤسسه طی دولت‌های نهم و دهم بهانه‌ای برای ادغام این مؤسسات بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جالب آنکه در همان زمان، برخی از مسئولان وزارت علوم این تصمیم را غیرممکن می‌دانستند.
برای مثال چند ماه پس از اظهارات ابری نیا، مجتبی شریعتی نیاسری معاون آموزشی این وزارتخانه، ادغام مؤسسات غیردولتی و غیرانتفاعی را امکان‌ناپذیر دانسته و گفته بود: در حوزه دانشگاه‌های غیردولتی ادغام به صورت جدی مطرح نیست و اگرهم زمانی این مسئله عنوان شده شاید تنها به صورت یک ایده‌ بوده است. ادغام غیر دولتی‌ها اگر چه ممکن است خیلی خوب باشد ولی امکان‌پذیر نیست.
علی آهون‌منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور نیز در اظهاراتی مشابه، ادغام این دانشگاه‌ها را بی‌معنا می‌دانست و می‌گفت: هر دانشگاهی مأموریت و مسئولیت‌ جداگانه‌ای دارد و دانشگاه‌های غیرانتفاعی مالک خصوصی دارند؛ ممکن است این دانشگاه‌ها با هم متحد شوند، سرمایه‌شان را یکی کنند یا رشته‌های تحصیلی را مشترک کنند ولی ادغام شدن این دانشگاه‌ها بی‌معناست.
با این‌حال و با وجود اختلاف نظرها، سه سال بعد یعنی در دی ماه ۹۶، فاطمه داداشیان مدیرکل دفتر آموزش عالی مؤسسات غیردولتی وزارت علوم باز هم همان حرف‌های مدیرکل سابق این دفتر را تکرار کرد و از تجمیع این مؤسسات و استقبال آن‌ها گفت.
تا اینکه سرانجام در اواخر سال ۹۷، معاونت آموزشی وزارت علوم با ابلاغ دستورالعمل پیشنهادی ادغام داوطلبانه مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی به بحث در این خصوص پایان داد.
واقعیت آنکه افزایش سخت‌گیری‌های وزارت علوم 
در خصوص کیفیت دانشگاه‌های غیردولتی و مشکلات اقتصادی این دانشگاه‌ها، کار را به جایی رسانده بود که به گفته مسئولان این وزارتخانه، تعدادی از دانشگاه‌های غیردولتی به دلیل مشکلات اقتصادی، ظرفیتشان را به صفر رسانده و تعداد دیگری نیز تقاضای انحلال به وزارت علوم داده بودند.

صندلی‌ها خالی است
حالا پس از گذشت این مدت، علی آهون‌منش دبیرکل اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در گفت‌وگو با ما اظهار می‌کند: تعداد زیادی از صندلی‌های مؤسساتی که در حال حاضر وجود دارند، خالی و نیمی از ظرفیت موجود اضافی است. تقریباً ۸۰ تا ۹۰ دانشگاه دولتی با توجه به نداشتن دانشجو یا باید تعطیل و یا با مؤسسات مادر ادغام شوند که این موضوع در حال انجام است؛ به عنوان نمونه در استان اصفهان دانشگاه شهررضا، دانشگاه گلپایگان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان با هم ادغام شده‌اند. برخی از واحدهای دانشگاه پیام‌نور نیز در حال تعطیل شدن هستند، همه واحدهای علمی کاربردی دولتی بسته شده‌اند، فنی و حرفه‌ای‌ها دانشجو ندارند.
آهون‌منش با اشاره به اینکه اکنون بسیاری از دانشگاه‌های دولتی به صورت موازی کار می‌کنند و با توجه به اینکه بودجه آن‌ها از طریق دولت تأمین می‌شود برای آن‌ها این موازی‌کاری اهمیتی ندارد، اضافه می‌کند: در برخی مواقع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ادغام و یا تعطیل شدن واحدهای آموزش عالی در حوزه‌های انتخاباتی خود حساسیت دارند و مانع بسته شدن این واحدها می‌شوند. 

دولت حمایتی از سرمایه‌های ملت نمی‌کند
وی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه آموزش عالی را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که سرمایه‌های ملی از بین نروند، می‌گوید: وقتی سرمایه ملت وارد آموزش عالی می‌شود تا دانشگاهی تأسیس شود؛ اگر به تعداد کافی دانشجو وجود نداشته باشد این سرمایه از بین خواهد رفت. 
متأسفانه دولت در بخش آموزش عالی هیچ حمایتی از سرمایه‌های ملت نمی‌کند. اگر دولت مانند بخش صنایع، کشاورزی و گردشگری اعلام می‌کرد به سرمایه‌گذاران وام کم‌بهره پرداخت و با ارائه تسهیلات مختلف از آن‌ها حمایت می‌کند شاید سرمایه‌گذاری در این حوزه توجیه داشت اما اکنون که هیچ‌گونه حمایت دولتی از سرمایه‌گذاران این بخش نمی‌شود دلیلی ندارد آموزش عالی مردم را به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کند به‌ویژه در شرایطی که دانشگاه‌ها با تعداد زیادی صندلی خالی مواجه‌اند و کشور نیازمند این سرمایه‌گذاری نیست و در واقع ۷۰درصد مؤسسات غیردولتی موجود اضافی هستند. وی با بیان اینکه مردم به اشتباه تصور می‌کنند تأسیس آموزشگاه عالی و یا دانشگاه برای آن‌ها سودآور است، اظهار می‌کند: متأسفانه اکنون هزینه‌ها و درآمد دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی با هم همخوانی ندارد و سرمایه‌گذاری در این حوزه سودآور نیست، زیرا زمانی که جمعیت جوان کشور کم شده بود دولت‌های نهم و دهم آموزش عالی را بدون توجه به آمایش آموزش عالی به لحاظ کمی گسترش دادند و اکنون با تعداد زیادی صندلی خالی در آموزش عالی مواجه‌ایم. 
آهون‌منش در خصوص ضرورت ادغام و یا تعطیلی برخی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیز اظهار می‌کند: این مهم نیازمند آیین‌نامه است تا اگر چهار یا پنج دانشگاه با هم ادغام شوند وزارت علوم متعهد شود با افزایش رشته‌های دانشگاهی برای آن‌ها دانشجو پذیرش کند، درغیر این صورت وقتی دانشگاه کوچک بزرگ‌تر شود هزینه‌های آن نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد و اگر دانشجو نداشته باشد با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. بنابراین ضرورت دارد وزارت علوم هم در بخش دولتی و هم در بخش غیردولتی و غیرانتفاعی بر اساس آمایش آموزش عالی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کند تا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی با مشکل مواجه نشوند.

خبرنگار: اعظم طیرانی

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: صندلی خالی دانشگاه دانشگاه های غیردولتی دانشگاه های غیردولتی دانشگاه ها سرمایه گذاری وزارت علوم آموزش عالی آهون منش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۷۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه

رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی از برگزاری از آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه امسال خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین زارعان در جمع اصحاب رسانه، ضمن تبریک روز معلم، بحث تربیت را از مهم‌ترین رسالت‌های این مؤسسه برشمرد و در تبیین فلسفه تشکیل مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی، اظهار داشت: معارف دینی و آموزه‌های الهی در سه بخش اعتقادات، اخلاقیات و احکام و شریعت خلاصه و تقسیم می‌شود.

 وی با بیان این که در جوامع اسلامی بخش احکام، رفتارها، شریعت و مناسک تا حدود زیادی موردتوجه قرار می‌گیرد، افزود: متأسفانه بخش مهمی که کمتر بدان توجه می‌شود، بخش باورها و اعتقاداتی است که فلسفه دین متکفل آن است.

زارعان بخش اعتقادات و باورها، را عرصه پاسخ به شبهات فلسفی و اعتقادی برشمرد و گفت : در حوزه اعتقادات و باورها عرصه فراگیر مباحث اخلاقی که مرزهای دینی را در می‌نوردد، جایگاه بخشی نشده، کمتر موردتوجه قرار گرفته است.

 رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی ضمن اشاره به فقدان مهندسی‌های علمی برای تجلی اخلاق اسلامی در جامعه، خاطرنشان کرد: در سطح جامعه اسلامی بیش از آنچه که در مقام نظر و سطح دانش دچار مشکل باشیم، در مقام رفتار و سبک زندگی دچار چالش هستیم.

 وی تصریح کرد: آنچه امروز در جامعه انسانی شاهد آن هستیم، به‌ویژه در قضیه فلسطین و غزه که بیت الغزل مباحث و مسئله نخست جهان اسلام است، بیش از آن که معارضه نظامی و سیاسی باشد، شاهد بداخلاقی در جوامع انسانی هستیم.

 زارعان افزود: امروز در جبهه اسلامی مقابله با رژیم صهیونیستی، شاهد بزرگ‌ترین شاخص‌های اخلاقی هستیم که در غزوات نبوی نیز روی می‌داد؛ در مقابل رژیم صهیونیستی بدترین بد اخلاقی‌ها را رقم می‌زند.

 رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی با بیان این که در قضیه غزه هر آنچه از بی‌اخلاقی، بداخلاقی و زیر پا گذاشتن معیارهای اخلاقی به ذهن بیاید، اتفاق می‌افتد، یادآور شد: امروز شاهد قتل‌عام فجیع زنان و کودکان هستیم و دایره المعارف پرآوازه بی‌اخلاقی‌های غربی در غزه روی می‌دهد.

 وی به مشکلات سبک زندگی جوامع اسلامی و انسانی اشاره و ضعف‌های اخلاقی سطوح مختلف اجتماعی را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: تمام بی‌ملاحظگی‌ها و عدم رعایت حقوق یکدیگر بیش از رضایتمندی، اضطراب‌های فراوانی را در زندگی ایجاد می‌کند؛ در جامعه نیازمند ارتقای تحقق دانشی اخلاق و توجه عملیاتی به این مهم هستیم.

 زارعان ضمن اشاره به ظرفیت‌های پویای مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی تصریح کرد: مؤسسه اخلاق باتکیه‌بر توان دانشی حوزه‌های علمیه و تقویت ارتباطات دانشگاهی، موفق شده رشته‌های مرتبط بااخلاق اسلامی را ناظر به نیازهای حوزه‌های دانشی مختلف راه‌اندازی نماید. این مؤسسه در زمینه اخلاقی، تربیتی و مشاوره با مجوز وزارت علوم فعالیت‌های گسترده‌ای را رقم زده است.

 وی با بیان این که مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی هم‌زمان با بحث دانشگاهی فعالیت آموزشی را در قالب مرکز تخصصی حوزوی تعلیم‌وتربیت اسلامی دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: پژوهشکده تهذیب، انتشارات اخلاق اسلامی، مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی آلاء و نیز مرکز رسانه‌ای مرآ با محوریت اخلاق و تربیت از مهم‌ترین رویکردهای مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی است.

 رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی یادآور شد: در کنار پرورش نیرو و تربیت نیروهایی که مسلط به دانش اخلاق و تربیت هستند، متعهد هستیم تا امتداد اجتماعی بازدهی کارها و اقدامات صورت‌گرفته را در حوزه‌های اشتغال آفرینی اخلاقی و ارتقای بازدهی‌های معرفتی عرصه‌های نظری و دانشی اخلاق اسلامی دنبال نماییم.

 زارعان گزارشی از پذیرش بالغ بر 400 نفر از طلاب سطح 2 حوزه ارائه و با بیان این که تا کنون 200 نفر از این عزیزان پایان‌نامه‌های خود را دفاع کرده‌اند، گفت: شکل‌گیری فعالیت راهبردی میثاق مشترک واحدهای این مؤسسه است که با تمرکز بر کیفی بخشی فعالیت‌ها، این مهم را مبتنی بر نگاه حوزوی - دانشگاهی و علمی - عملی به حوزه اخلاق پیگیری می‌کند.

 وی سیاست حکمت بنیانی را از دیگر اهداف این مؤسسه برشمرد و با بیان این که زمینه‌های حکمی کار و کیفیت‌گرایی علمی همواره ملاک قرار گرفته شده است، تصریح کرد: تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در رأس تمام مباحث مؤسسه آموزش عالی اخلاق قرار دارد. بخش اخلاق و معنویت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محوری‌ترین فعالیت این مؤسسه برای تقویت همراهی حوزه و دانشگاه در عرصه اخلاق اسلامی است.
رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی عنوان کرد: این مؤسسه در ترسیم اهداف و شکل‌دهی رسالت‌ها، مرهون تلاش‌های علامه مصباح یزدی است که در خصوص تحول علوم‌انسانی در حوزه‌های علمیه و بحث اسلامی‌سازی علوم‌انسانی کارهای ژرفی را رقم زده است.

زارعان در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از پذیرش طلاب سطح 2 در رشته‌های اخلاق اسلامی، مشاوره و روان‌شناسی اسلامی، اخلاق کاربردی و... ارائه کرد و اظهار داشت: طراحی دوره‌های کوتاه‌مدت در عرصه‌های مختلف دانش اخلاق اسلامی از دیگر رویکردهای مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی است.

 وی خاطرنشان کرد: تربیت اسلامی، اخلاق اسلامی، مشاوره اسلامی، برنامه‌ریزی آموزشی، مدیریت آموزشی و نیز نیازهایی که در بخشی از فعالیت‌های حوزه و آموزش‌وپرورش اعم از برپایی دوره‌های تربیت مربی کودک و نوجوان و مباحث مربوط به روان‌شناسی و فعالیت‌های ترکیبی دنبال می‌شود، از دیگر رویکردهای این مجموعه است.

 زارعان گزارشی از آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه امسال ارائه و بر اهمیت جهت‌دهی تحصیلی طلاب تأکید کرد و افزود: پیگیری و ارائه تحصیلات تخصصی در رشته‌هایی که بازدهی اجتماعی آن ناظر به رسالت دینی حوزه‌های علمیه در بسترهای مختلف اخلاقی است، از جمله رسالت‌های مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • مبلغ شهریه مدارس غیردولتی را آموزش و پرورش تعیین نمی‌کند
  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
  • اجرای گام سوم طرح یاس در اردبیل
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • گام سوم طرح یاس در اردبیل اجرا می‌شود
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم