Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@00:09:51 GMT

چه چیزی باعث اوتیسم می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۷۵۶۴

چه چیزی باعث اوتیسم می‌شود؟

محققان دانشگاه ای اند ام تگزاس آمریکا در مطالعه اخیرشان از نقش یک مولفه مهم در علت ایجاد نقص لوله عصبی مادرزادی، کم توانی ذهنی و خطر اوتیسم خبر داده‌اند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از اس تی دی، محققان کالج پزشکی دانشگاه ای اند ام تگزاس آمریکا در یافته‌های اخیرشان پاسخ‌هایی را در جواب به سوالات مهم در مورد چگونگی رشد نوقشر و اطلاعات جدیدی در مورد علل اصلی کم توانی‌های ذهنی ارائه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم‌توانی ذهنی(Intellectual disability) اختلالی است که با عملکرد هوشی زیر حد طبیعی و اختلال در مهارت‌های انطباقی مشخص می‌گردد.

یافته‌های این مطالعه جدید، درک ما از چگونگی توسعه ناحیه‌ای از مغز که انسان را از سایر حیوانات متمایز می‌کند، افزایش می‌دهد و آنچه را که باعث کم توانی‌های ذهنی مانند اختلالات طیف اوتیسم می‌شود، روشن می‌کند.

 سالها است که دانشمندان رابطه معناداری بین هوش پستانداران و لایه نازکی از سلول‌ها در نوقشر(ناحیه‌ای از مغز که فرآیندهای مرتبه بالاتری مانند شناخت، ادراک و زبان را کنترل می‌کند) تشخیص داده‌اند.

سطح نوقشر نشان می‌دهد که توانایی ذهنی یک ارگانیسم چقدر توسعه یافته است. به عنوان مثال، نوقشر انسان فقط سه برابر ضخیم‌تر از موش است. با این حال، نوقشر انسان ۱۰۰۰ برابر مساحت سطحی بزرگتر از سطح موش دارد. اختلالات طیف اوتیسم و ​​کم توانی ذهنی از جمله کمبودهای رشدی ناشی از ناهنجاری‌های این ناحیه از مغز است.

آنچه ناشناخته مانده این موضوع است که چگونه گسترش تکاملی این بخش از مغز به طور انتخابی به نفع رشد سطح نوقشر و در ازای افزایش ضخامت آن رخ می‌دهد.

یکی از جنبه‌های مهم این فرآیند این است که چگونه جمعیت‌های اولیه سلول‌های بنیادی عصبی که به عنوان بلوک‌های سازنده مغز عمل می‌کنند، خود را در مغز پخش می‌کنند.

"ویتاس ای بنکتیس"(Vytas A. Bankaitis) از نویسندگان این مطالعه گفت: واحدهای پردازش انفرادی زیادی وجود دارند که به صورت افقی در نوقشر قرار گرفته‌اند. هرچه مساحت سطح بیشتری داشته باشید، تعداد بیشتری از این واحدهای پردازش را می‌توانید در مغز خود جای دهید.

"ژیگنگ ژی"(Zhigang Xie) استادیار دانشکده پزشکی و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: یکی از دلایل ژنتیکی که بیشتر در کم توانی ذهنی مورد مطالعه قرار گرفته است، جهش در ژنی است که LIS۱ نام داشت. این جهش ژنتیکی باعث ایجاد مغز صاف(smooth brain) می‌شود که این بیماری نیز با کم‌توانی ذهنی مرتبط است و یکی از مشاهدات معمول این است که در این موارد نوقشر بیمار ضخیم‌تر از حد طبیعی است.

نتایج این مطالعه فاکتور مهمی در علل زمینه‌ای خطر ابتلا به اوتیسم، کم توانی ذهنی و نقایص لوله عصبی مادرزادی را نشان می‌دهد. دانش جدید در مورد اصول اولیه تنظیم شکل نوقشر همچنین به طراحی سیستم‌های کشت مغز در شرایط برون تنی کمک می‌کند که این فرایند نیز چشم انداز توسعه داروهای عصبی جدید را بهبود می‌بخشد. در حالی که ممکن است دلایل زیادی برای ضخیم شدن نوقشر وجود داشته باشد، نتایج مطالعه ما دیدگاه جدیدی در مورد اینکه چرا بیماران مبتلا به اوتیسم و ​​کم‌توانی ذهنی اغلب قشر ضخیم‌تری دارند، ارائه می‌کند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: اوتیسم ، کم‌توانی ذهنی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوتیسم کم توانی ذهنی کم توانی ذهنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۷۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر با صورت آرایش‌کرده ورزش کنیم چه خواهد شد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احتمالا درباره اینکه شب‌ها نباید با آرایش به تختخواب برویم، زیاد شنیده‌اید، اما در مورد رفتن به باشگاه ورزشی با آرایش چطور؟

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای درمان خشکی پوست در زمستان

طبق مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله زیبایی پوست (Journal of Cosmetic Dermatology) منتشر شده، برای سلامت پوست واقعا مهم است که با آرایش به باشگاه بروید یا بدون آرایش.

هافینگتون پست به نقل از دانگسون پارک، نویسنده این مطالعه از دانشگاه ملی آموزش کره جنوبی، نوشت که برای سلامتی پوست بهتر است با صورت تمیز ورزش کنید.

این مطالعه با شرکت ۴۳ داوطلب نشان داد که پوست افرادی که کرم پودر داشتند، در مقایسه با افراد دارای پوست تمیز، رطوبت بیشتری را در خود نگه می‌دارد. این می‌تواند به این معنی باشد که عرق نمی‌تواند به آن اندازه‌ای که باید از زیر محصولات آرایشی تبخیر شود.

بر اساس این مقاله، استفاده از کرم پودر حین ورزش هوازی می‌تواند چربی پوست را نیز کاهش دهد و باعث خشکی آن شود.

علاوه بر این، آرایش می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند.

دکتر جاستین هگزتال، مشاور پوست شرکت بهداشتی لاروش پوزای، به وب‌سایت «سلامت زنان» (Women’s Health) گفت که چنین شرایطی می‌تواند به جوش‌هایی که به «آکنه ورزشی» مشهورند، منجر شود.

به گفته او، منافذ مسدودشده وقتی با چربی پوست پر می‌شوند و در معرض هوا نیستند، سفید و ناهموار به نظر می‌آیند. این منافذ در نهایت ممکن است ملتهب شوند و اینجا است که پاپول‌ها (جوش‌هایی به شکل برجستگی قرمز)، پاسچول‌ها (جوش‌های سرسفید) و گاهی اوقات کیست‌های عمیق‌تر ظاهر می‌شوند.

برای آرایش کردن اصرار دارید؟

اگرچه ورزش کردن با پوست تمیز بهترین حالت برای سلامتی پوست است، اگر بدون آرایش راحت نیستید، می‌توانید با حداقل آرایش ضمن اینکه احساس بهتری پیدا می‌کنید، آسیب کمتری به پوست وارد کنید.

برای این حالت، آرین گیلبرت، متخصص پوست، پیشنهاد می‌دهد که قبل از تمرین، صورتتان را با یک شوینده ملایم بشویید تا مطمئن شوید منافذ پوستتان تمیز است و آرایش نمی‌تواند باکتری‌های زیادی را روی آن حبس کند.

علاوه بر این، او توصیه می‌کند از کرم‌پودر و هر محصول چرب و سنگین استفاده نکنید، تا مانع خروج عرق و سموم از پوست نشوید که نتیجه آن ایجاد جوش سرسیاه و آکنه است.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1229672 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • اگر با صورت آرایش‌کرده ورزش کنیم چه خواهد شد؟
  • برگزاری ماراتون اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • برگزاری ماراتن اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • برگزاری مارتن اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • توصیه الگری به ده روسی برای پیروزی مقابل بایرلورکوزن: می توانی دقیقه 60 گل اول را بزنی
  • تلقین، خاطرات را تغییر می‌دهد!/ اثر تصویرسازی ذهنی بر حافظه
  • رابطه تاریخ تولد رند و افزایش اوتیسم + فیلم
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم
  • مقام روسی: بایدن عقب‌مانده ذهنی است