Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شیر آغوز سرشار از ترکیبات تقویت‌کننده سیستم ایمنی است، گفت: تغذیه با شیر مادر در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی، مننژیت، آسم، دیابت و ام‌اس موثر است. - اخبار اجتماعی -

دکتر غزاله اسلامیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر اظهار کرد:‌ دو سال اول زندگی برای ارتقاء، رشد و تکامل مطلوب و تامین سلامت، دوره‌ای کلیدی و حیاتی است؛ تاخیر رشد در این دوره، ابتلا به بیماری‌ها و کمبود ریزمغذی‌ها می‌توانند اثراتی پایدار و غیرقابل جبران در سال های آینده برجا گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سوءتغذیه در این دوران منجر به ابتلا به بیماری‌ها و افزایش احتمال مرگ‌و‌میر و تأخیر در تکامل ذهنی و حرکتی می‌شود و در درازمدت نیز با نقص عملکرد ذهنی و توانایی جسمی، اختلال در سلامت و بازده باروری دوره نوجوانی و بزرگسالی همراه است.

اسلامیان با بیان اینکه روش‌های نامناسب تغذیه دوران شیرخوارگی از علل اصلی سوءتغذیه در طول سال اول زندگی است که زمینه‌ساز مرگ کودکان زیر پنج سال و همچنین ابتلای کودکان به بیماری‌های عفونی و تشدید آن‌ها است، تذکر شد: توجه به تغذیه مناسب شیرخواران و کودکان باید قبل از بارداریِ مادر با تغذیه صحیح و آموزش مادر شروع شود و با مراقبت‌های ضروری برای بارداری سالم، زایمان ایمن و حمایت‌های پس از زایمان برای شروع به موقع و تداوم تغذیه باشیرمادر ادامه یابد.

تغذیه انحصاری با شیر مادر بهترین روش تغذیه شیرخواران

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره فواید شیر مادر تصریح کرد:‌ شیرمادر حاوی مواد مغذی ضروری برای شیرخوار و آنتی‌بادی‌های لازم برای مقابله با عفونت‌هاست؛ شواهد علمی تایید می‌کنند که تغذیه با شیرمادر و به ویژه تغذیه انحصاری با شیرمادر در 6 ماه اول بهترین روش تغذیه شیرخواران است.

وی ادامه داد:‌ شروع اولیه و به‌موقع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول عمر و تداوم تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول زندگی، می‌تواند زندگی شیرخواران را حفظ کند.

تقویت سیستم ایمنی نوزاد با شیر مادر

وی با تأکید بر این که شیر مادر ترکیب غذایی ایمنی‌بخش و حاوی آنتی بادی‌های موردنیاز برای مقابله با عوامل بیماری زاست؛ خاطرنشان کرد:‌ ایمنوگلوبین‌های موجود در شیر مادر بسیار منحصر به فرد و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند.

افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش با شیر مادر

اسلامیان با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر، باکتری‌های مفید دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد، تأکید کرد: این باکتری‌ها، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند. باکتری‌های مفید به هضم و جذب مواد غذایی کمک و از طرفی سیستم ایمنی روده‎ای را تقویت می‌کند.

کاهش مرگ و میر نوزادان با شیردهی در ساعات اول زندگی

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مادران شیرده باید با کودک خود تماس بدنی برقرار کنند؛ تصریح کرد: تماس نزدیک با نوزاد به شروع زودهنگام شیردهی کمک می‌کند که به نوبه خود میزان مرگ ‌و میر نوزادان را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود شیردهی در ساعات ابتدایی پس از زایمان فراموش نشود چرا که شیر آغوز (کلستروم) سرشار از ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی است.

شیر مادر از کدام بیماری‌ها پیشگیری می‌کند؟

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره سایر فواید تغذیه شیرخوار با شیر مادر گفت:‌ تغذیه با شیر مادر در پیشگیری از بیماری‌های گوارشی و تنفسی، مننژیت، آسم و آلرژی، بدخیمی‌ها، دیابت، ام اس، سوء تغذیه و چاقی مؤثر است؛ احتمال چاقی کودکانی که به مدت 6 ماه به طور انحصاری با شیرمادر تغذیه شده‌اند کمتر است. این اثرات در نوجوانی و بزرگسالی نیز باقی می‌ماند.

ضرورت نظارت بر اجرای قانون ترویج تغذیه با شیر مادر

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهداشت و درمان شیر مادر بهداشت و درمان شیر مادر تغذیه با شیر مادر انحصاری با شیر شیر مادر سیستم ایمنی اول زندگی بیماری ها باکتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۷۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت

آفتاب‌‌نیوز :

ترخون دارای سابقه طولانی در استفاده به عنوان ادویه و در طب سنتی هندوستان برای درمان دیابت استفاده شده است.

قسمت مورد استفاده: برگ ترکیبات: ترکیبات موجود در این گیاه شامل کومارین ها، فلاونوئیدها، اسید‌های چرب، متیل اوژنول و استرگول هستند.

متابولیت‌های ثانویه فعال اسانس های، کومارین ها، فلاونوئید‌ها و اسید‌های فنول کربنیک هستند.

مطالعات آزمایشگاهی: مطالعات آزمایشگاهی، اثرات بالقوه ضد التهابی، محافظت کننده کبدی و کاهنده خون را نشان می‌دهد.

مطالعات بالینی: یک کارآزمایی بالینی عصاره ترخون ۱۰۰۰ میلی گرم دو بار در روز (۲۰۰۰ میلی گرم)؛ سطح گلوکز، انسولین، لیپوپروتئین، کراتینین، اسید اوریک و آنزیم ترانس آمیناز خون را کاهش داد.

میزان مصرف: نوع خشک آن تا ۲ قاشق غذا خوری و تازه آن در حد مصرف غذایی طریقه مصرف:به صورت سبزی تازه و خشک مصرف می‌شود که نوع تازه‌ی آن را در حد مصرف غذایی استفاده می‌کنند. ولی نوع خشک آن به صورت دم کرده و تا ۲ قاشق غذاخوری و ۳ بار در روز بلا مانع است.

علیرغم نگرانی در مورد اثرات سمی دو عنصر اصلی آن estragole و methyyleugenol هیچ سمیت حاد یا فعالیت‌های موتاژنیک در دوز‌های مربوط به مصرف انسان گزارش نشده است. عصاره آبی ترخون شامل مقدار بسیار کم estragole و methyyleugenol است و بنابراین خطر بسیار محدود دارد.

عوارض و تداخلات دارویی: به صورت خشک عوارض جانبی ندارد، ولی به صورت تازه در اسانس آن دو ترکیب سمی نام متیل اوژنول واسترگول وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد (اضافه از حد مواد غذایی) می‌تواند عوارض ایجاد کند.

مصرف در حاملگی و شیردهی: گزارشی از عوارض جانبی به صورت مواد غذایی گزارش نشده است. ولی به عنوان داروی گیاهی ایمنی آن هنوز تایید نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است