Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@19:47:14 GMT

تلویزیون و تکراری‌های خاطره‌انگیز محرم

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۷۹۴۳

تلویزیون و تکراری‌های خاطره‌انگیز محرم

مختارنامه، شب دهم، یلدا، سفر سبز، روایت عشق، پریدخت و معصومیت از دست رفته از جمله سریال های خاطره انگیز تلویزیون ویژه ماه محرم هستند که تا به امروز پخش یا چندین نوبت بازپخش شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساخت سریال برای مناسبت های مختلف از فعالیت‌های مهم تلویزیون طی سال‌های گذشته بوده است. محرم و به‌خصوص حماسه عظیم عاشورا از جمله مناسبت‌هایی است که سریال‌های متعددی درباره آن ساخته شده است که تعدادی از آنها با وجود گذشت سال ها از ساخت و پخش شدنشان همچنان در خاطرات باقی مانده و ماندگار شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین، سریالی همچون «مختارنامه» بارها بازپخش شده است که از یک سو نشان دهنده خوش ساخت بودن و تمایل برخی مخاطبان برای نمایش دوباره آن است و از سوی دیگر نشان می دهد که نیاز است روند تولید سریال‌هایی با چنین درجه کیفی و جذابیت سرعت یابد و در دستور کار قرار گیرد. در این مطلب تعدادی از سریال های ماندگار تلویزیون با موضوع محرم را از نظر می گذرانیم.

مختارنامه

یکی از مشهورترین آثار تلویزیونی با موضوع عاشورا سریال «مختارنامه» به نویسندگی و کارگردانی «سید داوود میرباقری» است. این سریال داستان «مختار ثقفی» را روایت می کرد که برای خونخواهی شهدای عاشورا قیام کرد. این سریال برای اولین بار در سال ۱۳۸۹ روی آنتن شبکه یک رفت و بعد از آن بارها از شبکه های مختلف تلویزیون بازپخش شده است، همچون چند روز پیش که دوباره بازپخش آن آغاز شده است.این سریال در ۴۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. فیلمبرداری سریال مختارنامه سال ۱٣٨٣ آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ به پایان رسید.

فیلم‌برداری این مجموعه در تهران، قزوین، تاکستان، ورامین، آبادان، شوشتر، شهریار، آران و بیدگل، اسلامشهر، زاویه، کویر سفیدشهر و شاهرود انجام شد و همچنین سکانس‌های این سریال مربوط به حوادث عاشورا در بیابان‌های روستای طرود، در نزدیکی شهرستان شاهرود فیلمبرداری شد.

«فریبرز عرب نیا» در نقش «مختار ثقفی»، «امین زندگانی» در نقش «مسلم‏بن عقیل»، «رضا رویگری» در نقش «کیان ایرانی»، «الهام حمیدی» در نقش «زن کیان ایرانی»، «عنایت شفیعی» در نقش «ابن‎کامل»، «ژاله علو» در نقش «مادر مختار»، «فریبا کوثری» در نقش «عمره همسر مختار»، «نسرین مقانلو» در نقش «همسر دیگر مختار»، «محمد فیلی» در نقش «شمر»، «رضا کیانیان» در نقش «حاکم مکه»، «محمدرضا شریفی نیا» در نقش «محمدبن حنفیه» و «پرویز پورحسینی» در نقش «میثم تمار» از جمله بازیگران این سریال جذاب بودند.

روایت عشق

«روایت عشق» مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی «علاءالدین رحیمی» و زنده‌یاد «انوشیروان ارجمند»، محصول سال ۱۳۶۴ است. این سریال در دهه ۶۰ از شبکه یک سیما به نمایش درآمد و تا سال‌ها همزمان با ایام محرم بازپخش می‌شد. در واقع می‌توان این مجموعه را اولین سریال تلویزیونی معرفی کرد که تلویزیون بعد از انقلاب درباره عاشورا ساخته شد.

روایت عشق در کنار روایت حوادث کوفه تا پیش از عاشورا، حرکت کاروان امام حسین (ع) به سمت کربلا و حوادث غمبار روز عاشورا را در قالب تلویزیون به تصویر درآورد.زنده‌یادان «انوشیروان ارجمند»، «رضا سعیدی» و «مهین دیهیم» و همچنین «علی اوسیوند» از جمله بازیگرانی بودند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

شب دهم

سریال «شب دهم» به نویسندگی و کارگردانی «حسن فتحی» برای اولین بار در محرم سال ۱۳۸۱ روی آنتن شبکه یک سیما رفت. این سریال با بازی درخشان «حسین یاری» بازیگر نقش «حیدر خوش مرام»، «پرویز فلاحی پور» در نفش «یاور»، «کتایون ریاحی» در نقش «فخرالزمان»، «ثریا قاسمی» در نقش «مادر حیدر»، «رویا تیموریان» در نقش «عمه فخرالزمان» و «اکرم محمدی»، «محمود پاک نیت» و «ثریا قاسمی»، یکی از نمونه های ماندگار در تعزیه خوانی و سوگواری برای امام حسین (ع) بود که وقایع آن در زمان حکومت رضا شاه و ممنوعیت تعزیه خوانی رخ می داد.

شب دهم روایتی از دلدادگی یک جوان به دختری از تبار قاجار در اواخر حکومت رضاخان است که دختر شرط ازدواج را اجرای تعذیه در ۱۰ شب محرم قرار می‌دهد و همین شرط، زندگی حیدر، شخصیت اصلی سریال را دگرگون می‌کند.

سفر سبز

«سفر سبز» سریالی به کارگردانی «محمدحسین لطیفی» بود که محرم سال ۱۳۸۱ روی آنتن شبکه سه سیما رفت و با به تصویر کشیدن داستانی خاص به یکی از ماندگارترین سریال ها درباره محرم تبدیل شد.

سفر سبز داستانی از زندگی «دنیل» با بازی «پارسا پیروزفر» است که در ایران متولد شد اما بعد از فرزندخوانده شدن توسط یک خانواده به آلمان می رود و در پی دیدن یک خواب برای پیدا کردن خانواده اش راهی ایران می‌شود و داستان این سریال با این قصه رقم می‌خورد.

به جز «پارسا پیروزفر»، «امین تارخ»، «گوهر خیراندیش»، «آزیتا حاجیان»، «محمدرضا شریفی نیا»، «حسن پورشیرازی»، «سارا خوئینی‌ها» و «لادن مستوفی» از جمله بازیگرانی بودند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

معصومیت از دست رفته

«معصومیت از دست رفته» یکی دیگر از سریال‌های با موضوع محرم است که به کارگردانی «سید داوود میرباقری» سال ۱۳۸۲ روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

معصومیت از دست رفته، مواجهه برخی افراد درباره حادثه کربلا را به تصویر می کشد.

«امین تارخ» شخصیت اصلی داستان معصومیت از دست رفته یعنی «شوذب» را جلوی دوربین می برد و «فریبا کوثری» و «سارا خوئینی ها» دو بازیگر دیگر این سریال در نقش همسر شوذب هشتند.

«امین زندگانی»، «حدیث فولادوند»، «انوشیروان ارجمند»، «مرضیه برومند» و «داریوش فرهنگ» هم در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

پریدخت

یکی دیگر از سریال‌های ماندگار ماه محرم، سریال «پریدخت» به کارگردانی «سامان مقدم» بود که ماه محرم سال ۱۳۸۶ روی آنتن شبکه دو سیما رفت. «پریدخت» داستانی عاشقانه را در تاریخ معاصر و همزمان با ماه محرم به تصویر کشید و توانست نظر بسیاری از مخاطبان تلویزیون را جلب کند و در فهرست ماندگارترین سریال های محرمی قرار بگیرد. «لیلا حاتمی»، «علی مصفا»، «داریوش ارجمند»، «کامبیز دیرباز»، «شاهرخ استخری»، مرحوم «عباس امیری» و «سید مهرداد ضیایی» در این سریال به ایفای نقش پرداختند.
یلدا

سریال ۱۱ قسمتی «یلدا» محصول سال ۱۳۹۱ بود که به کارگردانی «سیدداوود میرباقری» ساخت شد. «یلدا» داستان «حاج محمدعلی زاهدی» مشهور به «مندلی» بوده که سال‌هاست سنت تعزیه‌خوانی را در شهرستان بسطام حفظ کرده است. وی با نزدیک شدن به زمان مرگش احساس می‌کند که خطا یا گناهی در گذشته باعث تنهایی و آشفتگی امروز او و دور افتادن فرزندانش از اصالت‌ها شده است.

«محمدرضا شریفی‌نیا»، «کاظم هژیرآزاد»، «چنگیز جلیلوند»، «اسماعیل خلج»، «فریبا کوثری»، «الهام پاوه‌نژاد»، «حمیدرضا آذرنگ»، «سید مهرداد ضیایی»، «حامد میرباقری»، مرحوم «بیژن افشار»، و «سحر افتاده» از بازیگران این سریال هستند.

کد خبر 592027

منبع: ایمنا

کلیدواژه: معصومیت از دست رفته فیلم پریدخت مختار نامه روایت عشق انوشیروان ارجمند فیلم سفر سبز رضا رویگری رویا تیموریان سارا خوئینی ها شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق معصومیت از دست رفته روی آنتن شبکه روایت عشق سریال ها سیما رفت ماه محرم سفر سبز شب دهم سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»

پیگیری‌های رسانه‌ای درباره سرانجام «پایتخت۷» با دو اتفاق سرزبان‌ها افتاد؛ یکی خبر حذف از کنداکتور آی‌فیلم سرو صدایی به پا کرد و دیگری خبری از تولید فصل جدید که نه پایتختی‌ها و نه تلویزیونی‌ها آن را تأیید نکرده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم پیش از آغاز سال 1403 به ساخت فصل‌های جدید سریال‌های «پایتخت» و «گاندو» اشاره کرد. 

او در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: فیلمنامه «گاندو» که فیلمنامه‌اش مراحل تأیید در داخل صداوسیما انجام می‌شود ان‌شاءالله در سال جدید وارد مراحل پیش‌تولید و تولید می‌شود. اگر مشکلی هم پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در 1403 می‌بینیم.

اما در طول سال گذشته و سالِ جاری، حواشی دست از سرِ «پایتخت» برنداشت. به طوری‌که چندی پیش در دیدار هنرمندان با پیمان جبلی، سؤالی که از سیروس مقدم کارگردان این سریال هم پرسیده شد همین بود؛ «پایتخت» چه زمانی ساخته می‌شود؟ به نوروز 1404 می‌رسد؟ او هم همچون مدیرانِ‌تلویزیون خیلی صریح و قطعی درباره سرانجام تولید سریال صحبت نکرد و به عبارتِ «تولید سریال در حال پیگیری و مذاکره است» اشاره کرد. 

همان نکته‌ای که بارها مدیران سیمافیلم به آن اشاره کرده‌اند که روالِ معمول ساخت سریال‌ها خصوصاً مجموعه‌های چند فصله به همین صورت است. نکته‌ای که سیدسلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما به آن اشاره کرد؛ "«پایتخت» در حال گفت‌وگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار می‌گیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی می‌کند."

اما دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانه‌زنی‌ها بیرون آمد؛ «پایتخت7» وارد مرحله پیش‌تولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز 1404 آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنی‌های رسانه‌ای آمده است. 

اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّی‌تر شده باشد. 

البته خبر شروعِ پیش‌تولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکرده‌اند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکته‌ای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشته‌اند. 

«موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟

خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکه‌های اجتماعی، حواشی‌ای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آی‌فیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانه‌ای شد که بعد از «پایتخت5» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیری‌های مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آی‌فیلم پخش خواهد کرد. 

فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز 1399 هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال 1400 روانه آنتن کرد.

باید دید بالأخره سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانه‌زنی‌های گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیری‌های متعدد اهالی رسانه و پاسخِ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در 1403، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز 1404 می‌رسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • برای کار التماس نمی‌‌کنم
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال‌ هستند؟
  • کدام کارگردانان این روزها مشغول کارند؟
  • بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • تاریخ و ساعت دقیق پخش سریال بدل علی مشهدی
  • تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟
  • فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون
  • «مسافر ری» با چند فیلم جدید در آخر هفته تلویزیون