Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مذهبی گفتند: اصلی ترین رسالت هیئت های مذهبی، اقامه عزاداری و ذکر مصیبت در شهادت حضرت سیدالشهدا و احیاء فرهنگ پرشور و شعور و بالنده عاشوراست که در زمان حاضر نقش کلیدی بر راهبرد فرهنگی جامعه ایفا می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی خزائیان، کارشناس مذهبی و عضو شورای عالی هیأت مذهبی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: برای شهادت امام حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دل های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هیئت های مذهبی سابقه دیرینه‌ای دارند، بعد از شهادت امام حسین(ع) تشکیل شد و زمانی که ابدان مطهر شهدای کربلا طایفه بنی اسد آمدند شهدای کربلا را دفن کردند و عزاداری‌ها شروع شد.

وی ادامه داد: هیأت‌های مذهبی از قدیمی ترین نهادهای فرهنگ مردمی و اجتماعی بوده که حول محور حب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و تعظیم شعائر دینی به خصوص بزرگداشت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فعالیت می‌کنند.

خزائیان تصریح کرد: هیأت ها نشانگر حب اهل بیت پیامبر را دارد، تعظیم شعائر دینی است، عزاداران در دسته ها، حسینیه‌ها، تکایا شرکت می‌کنند، درسهای اخلاقی دینی،احادیث، آیات الهی و از سیر علمی معصومین را به صورت کاربردی و علمی یاد می‌گیرند که نقش اساسی در بالابردن آگاهی افراد و معنویت افراد چه از نظر روحی و چه از نظر روانی دارد.

عضو شورای عالی هیأت مذهبی استان اذعان کرد: اگر یک هیات مذهبی با استفاده از روش صحیح، عالمانه و عاشقانه رهبری شود، خواهد توانست بیشترین نقش را در رشد و تعالی فرد، جامعه و فرهنگ آن داشته باشد که هیچ حرکت و تشکلی با هزینه ها گزاف، به پای آن نخواهد رسید و توان رقابت با او را نخواهد داشت.

این کارشناس مذهبی افزود: برگزاری مراسم عزاداری در مساجد و هیأت‌های مذهبی و بیان وقایع زمان عاشورا و تاسوعای حسینی توسط مداحان موجب می‌شود جوانان علاوه بر اینکه با پیام قیام عاشورا آشنا می‌شوند از نظر روحی نیز سبک شوند و تأثیرات روحی و روانی بسیاری دارد.

خزائیان گفت: هیأتی که بدون هزینه صورت می‌گیرد و با عشق با شور و شعور تشکیل می شود و از پتانسیل بالایی برخوردار است، می‌تواند در بحران ها در جنگ ها در سیل و زلزله به کمک مردم بیاید و یک بازوی پرتوان برای دولت باشد، البته هیئات مذهبی در تمام سختی ها حاضر بوده اند در ساخت و ساز، کمک به محرومین و در اکثر جاهایی که نیاز بوده به خصوص در محرم و صفر عزاداران امام حسین از یک آرامش روحی و روانی برخوردار اند.

وی عنوان کرد: در هیئت‌ها مردم با یک رقت قلب حضور می‌یابند و نگاه‌هایشان نسبت به هم صمیمی است و دوست دارند به هم خوبی کنند لذا در چنین فضاهایی یکدیگر را می‌بینند که این دید و بازدیدها به انسجام اجتماعی بسیار کمک می‌کند.

وی گفت: می توان به این امر اشاره کرد که در زمان حاضر با توجه به چالش ها و جنگ های نرم مختلف، هیئات مذهبی نقش بسیار کلیدی و کاربردی را بر راهبرد فرهنگی جامعه ایفا می کند.

خزائیان ادامه داد: با توجه به اینکه جوانان در هر جامعه ای نقش کلیدی و موثری را برعهده دارند، بنابراین نقش هیئات مذهبی در راهبرد فرهنگ دینی جوانان بسیار مهم و کلیدی است.

تاثیر روحی و روانی برپایی هیئت ها و موکعب بر جوامع

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم بامری، کارشناس مسائل مذهبی ضمن تسلیت و تعزیت به مناسبت فرا رسیدن محرم الحرام، ماه پیروزی خون بر شمشیر و عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در باب نقش اجتماعی مکتب های حسینی و تأثیر روحی و روانی موکب ها و هیئت های عزاداری در زندگی فردی بیان کرد: در سرآغاز دین مبین اسلام اندیشمندان جهان درباره ی حضور و برپایی مناسک و آیین های مذهبی و تاثیر آن در زندگی بشر بررسی های بسیار زیادی را انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که این هیئت ها و به ویژه ایام محرم و در راس آن اربعین حسینی یک آیینه اجتماعی بزرگ به شمار می رود.

وی ادامه داد: تجمع خودجوش و مردمی اربعین آثار فرهنگی بی‌نظیری دارد، که از جمله می‌توان به اتحاد، انسجام و از طرفی انتقال مولفه های ارزشی قیام حسینی به دیگران بیان کرد و این برگرفته از محبت مشترکی است که به امام حسین(ع) دارند.

حجت الاسلام والمسلمین بامری گفت: خداوند متعال انسان را جانشین خود بر روی زمین قرار داده است،  پیامبران اللهی آمدند تا زمینه های این جانشینی را در وجود انسان ها فراهم کنند.

وی اذعان کرد: اگر انسان بر اساس فرهنگ اللهی تربیت نشود، در همان مرتبه حیوانی باقی خواهد ماند بنابراین اگر انسان در راستای رسیدن به کمال حرکت کند، نیاز است که با تمامی فرهنگ ها در تعامل باشد تا آنچه را که خداوند متعال در سرنوشت انسان قرار داده است محقق بشود.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: دین اسلام بر اساس نخستین آیه نازل شده است یعنی بر اساس دو عنصر بنیادین تعلیم و تربیت، برپایی هیئت ها و مراسمات مذهبی انسان را تربیت می کند و به سمت خداوند متعال سوق می‌دهد.

وی افزود: یکی از اهداف مهم دین و بعثت انبیا فرهنگ سازی و احیای ارزش های انسانی است، دین مبین اسلام در احکام عبادی، اجتماعی و سیاسی خود به دنبال احیای فرهنگ انسان ها است و در مذهب تشیع این فرهنگ‌سازی منوط به برپایی این مکتب ها و هیئت ها در ایام محرم، تاسوعا و عاشورا و اربعین است.

وی ضمن اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب بیان کرد: وقتی کشور ما کشوری اسلامی است باید شکل نظام، روح و محتوای آن برگرفته از اسلام باشد، نه براساس مکاتب بیگانه  و کشوری که بر مبنای اسلام و رضایت خداوند متعال حرکت کند سرانجام خوبی خواهد داشت، لذا همه ی ما باید سعی کنیم در این راستا حرکت کنیم و توجه خداوند متعال را در این زمینه جلب کنیم.

احیای فرهنگ حسینی از وظایف هئیت ها است

حجت الاسلام پایدار حسینی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اگر بخواهیم فلسفه قیام امام حسین را تقسیم بندی کنیم بر پایه امر معروف، نهی از منکر، بازگرداندن سیره پیامبر(ص) است.

وی افزود: برپایی حکومت الهی و توحیدی، برگرداندن ارزش های اصیل اسلام به آنچه پیامبر(ص) برای آن مبعوث شد و جلوگیری از انحرافات در دین از جمله اهداف قیام امام حسین بود.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: قیام اباعبدالله (ع) از روی هوای نفس و خواست‌های شخصی صورت نگرفت،بلکه قیام امام حسین برای مقابله با ظلم و فساد یزیدیان بود که به ضرر اسلام و مسلمانان تمام می‌شد.

کارشناس مذهبی اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی حرکت امام حسین (ع) ترویج نماز در جامعه مسلمانان است، و در روز عاشورا در بزنگاه جنگ اقامه نماز کردند تا به آیندگان اهمیت جایگاه نماز را یادآور شوند.

وی به نقش هئیت ها در معرفی اهداف قیام امام حسین (ع) پرداخت و گفت: هدف اصلی هیئت ها باید جامه عمل پوشاندن به اهداف والای امام حسین(ع) که همان احیای امر به معروف و نهی از منکر و ریشه کن نمودن گمراهی و جهالت در جامعه بود، باشد.

حجت الاسلام حسینی خاطر نشان کرد: حسینیه ها و موکب ها هم می توانند نقش سازنده ای در ترویج شعائر حسینی داشته باشندو شعائر حسینی جزو زیباترین، عمیق ترین و مفیدترین شعائر دینی ماست.

موکب ها سفینه و کشتی نجات از سمت خداست

 حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی شهری نژاد، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: امام حسین(ع) سفینه و کشتی نجات است و هر کس وارد این کشتی شود نجات پیدا می کند و هر کس پا داخل کشتی نگذارد، نجات پیدا نمی کند  و هلاک خواهد شد.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: موکب ها و ایستگاه های صلواتی که برای آقا اباعبدالله الحسین (ع) برپا می شود راه  ورود به این کشتی نجات خواهد بود و هر کس در حد توانش کمک می‌کند تا این موکب ها سر و سامان بگیرد و برقرار باشد و در واقع برپایی این موکب ها فواید بسیار زیادی دارد.

وی افزود: موکب ها یک وسیله شناسایی است یعنی وقتی ایستگاه های صلواتی تحت یک مجموعه منظم و با نظارت برپا شود به نوعی یادآور محرم و عزای حسینی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی شهری نژاد گفت: یکی از مهم ترین فواید این موکب ها و ایستگاه های صلواتی وجود انواع و اقسام خوراکی ها و نذری ها از قبیل غذای گرم، شربت و چای می باشد به عبارتی هر کس به نوعی و در حد توان خودش در راه این مکتب گام بر می دارد و افرادی که از این نذری ها استفاده می کنند از تمامی اقشار جامعه اعم از فقیر و پولدار هستند.

شهری نژاد اذعان کرد: استفاده کردن از این نذری ها دارای دو بعد جسمی و معنوی می باشد، کسانی که توانایی خرید و تهیه غذای گرم را ندارند می توانند از بعد جسمی بهره ببرند و در ایام محرم از این نذری ها استفاده کنند و بعد دیگر بیشتر اثرگذاری معنوی این نذری ها می باشد.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: موکب ها یک وسیله شناسایی است یعنی وقتی ایستگاه های صلواتی تحت یک مجموعه منظم و با نظارت برپا شود به نوعی یادآور محرم و عزای حسینی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهری نژاد گفت: بعد و برکات معنوی برپایی موکب ها بسیار زیاد است، و در آخرت امام حسین(ع) دستمان را خواهد گرفت پس چه خوب است که در برپایی این موکب ها و ایستگاه های صلواتی سهیم باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حجت الاسلام والمسلمین کارشناس مسائل مذهبی ایستگاه های صلواتی قیام امام حسین کارشناس مذهبی راهبرد فرهنگ خداوند متعال روحی و روانی نذری ها امام حسین ع موکب ها شهری نژاد موکب ها هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۸۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «رازهای زیارت اربعین» اثر محمد سند با تحقیق ابراهیم حسین بغدادی و ترجمه محمد خنیفرزاده در ۱۷۶ صفحه در مجتمع فرهنگی فاطمیه اصفهان تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

نویسنده اثر حاضر مطالب ارزنده‌ای درباره فلسفه زیارت اربعین و وسعت انعکاس آن بر روح و روانِ بشر بیان کرده است. کشش و شیفتگی شدیدی که این شعیره مقدس به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به طور ویژه و به دیگر شهدای کربلا به طور عام در وجود ما می‌دواند، کانون توجه ما در این کتاب است؛ چیزی که موجب می‌شود روحیه باصفای انسان با ایمان در جامعه‌ای که در آن به سر می‌برد، ممتاز و برجسته کند و نمونه فاخری از همزیستی بر پایه عشق و محبت الهی را در میان همنوعان خود رقم زند.

ساختار اثر

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «زیارت اربعین، تعالی‌بخش فطرت انسانی» نیروی محرک در زیارت اربعین، مهدویت در امتداد عاشورا و شعائر حسینی و نظارت مداوم کشورها بر زیارت اربعین را بررسی کرده و حرمت مناسبت و موسم اربعین، سکولاریسم نوین و زیارت امام حسین (ع) و دلیل تمرکز بر زیارت امام حسین (ع) را شرح داده و گنبد حسینیِ آسمان و تربت روحانی آن، حورالعین، پرتوی از نور حسین (ع) و دیدار امام حسین (ع) و فراموشی حوریان را به نگارش درآورده است.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «زیارت اربعین، تمدن یا حکومت» ابعاد زیارت اربعین امام حسین (ع)، قرآن کریم و فرهنگ و تمدن و قواعد جهانی نظام اهل بیت (ع) را بیان کرده و جایگاه علمی نظام حوزه در پژوهش‌های غربیان، راز موفقیت نظام تشیع و رازهای قواعد حاکم بر نظام اهل بیت (ع) را مورد تأکید قرار داده است.

«فلسفه شعائر حسینی» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن یعقوب و گریه او بر یوسف (ع)، شعار حضرت مهدی (عج) و اهل بیت (ع) قطب و محور مودت تبیین شده و تفاوت‌های اسلام عمومی با اسلام ایمانی، فلسفه ولایت و رجعت سران عدالت الهی به رشته تحریر درآمده است.

کد خبر 6089496 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • تکرار حمایت‌ها و پافشاری دولت رئیسی از بازگشت گشت ارشاد
  • آغاز یک راهبرد فرهنگی با سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا
  • تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود