Web Analytics Made Easy - Statcounter

سبد محافظتی نظام سلامت در دنیا این روزها چندین نوع واکسن کرونا را برای مبارزه با این ویروس و مراقبت از افراد در مقابل آن در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی _ بیش از ۲ سال از شیوع ویروس کرونا در جهان و ترس عجیبی که به جان مردم انداخت می‌گذرد.

این ترس حتی باعث شد تا مردم بسیاری از مراودات عادی خود با یکدیگر را کمرنگ و قطع کرده بودند و تنها راه چاره در امان ماندن از کرونا را عدم دیدار با یکدیگر می‌دانسته و البته این تصمیم و توصیه پزشکان مختلف به مردم هم بود که از دور همی و تجمع پرهیز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا دیگر دست انسان‌ها به واسطه تلاش شبانه روزی و بی دریغ دانشمندان و محققان مثل روزها و ماه‌های اول خالی نیست.

سبد نظام سلامت در دنیا این روزها چندین نوع واکسن کرونا را برای مبارزه با این ویروس و مراقبت از افراد در مقابل آن در خود جای داده است و امیدی دوباره را در دل مردم برای یک زندگی آسان‌تر با وجود کوید زنده کرده است.

در کشور ما نیز دانشمندان و محققان در مجموعه‌های مختلف علمی به تولید واکسن اقدام کردند و هم اکنون چند نوع واکسن ایرانی مبارزه با کرونا با اثربخشی مناسب و قابل قبول در ایران موجود است.

همزمان با کادر درمان و تلاش بی دریغ آن‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی از طرف مردم، این دانشمندان ایرانی بودند که برای کاهش خطرات ابتلا مردم به کرونا دست به کار شدند و نتیجه تلاش مستمر آن‌ها با گسترش واکسیناسیون کاهش آمار مرگ و میر و همچنین کاهش شدت بیماری افراد در صورت ابتلا شدند.

واکسن نورا یکی از واکسن‌هایی که به گفته مدیران این پروژه  واکسنی تمام ایرانی است و با تکنولوژی داخلی توسط محققان و دانشمندان گروه تولید کننده آن به ثمر رسیده است.

 

تأسیس مرکزی ویژه سلول‌های بنیادی!

حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) و محقق اصلی واکسن نورا معتقد است که همچنان مهمترین راه موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا انجام واکسیناسیون است و افرادی که برای دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند نباید فراموش کنند که سیستم ایمنی بدن آن‌ها مقاومت لازم در برابر ویروس کوید را ندارد و واکسن نزده‌ها همچنین در سرعت گرفتن چرخه انتقال بیماری عامل مهم و پرخطری محسوب می‌شوند.

به گفته ابوالقاسمی یکی از اولویتهای اصلی نظام سلامت مسئله تقویت مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان است و مکان خوبی را برای این شرکت‌ها قرار داده شده و دو واکسن جدید از واکسن‌های هدفی محسوب می‌شوند که به زودی کار تحقیقاتی آن‌ها آغاز می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) همچنین گفت: ما کیت کرونا ساختیم و یکی از شرکتهایی هستیم که اکسیژن‌ساز در اختیار مراکز درمانی قرار دادیم و یکی از برنامه‌های ما در آینده‌ای نزدیک این است که در زمینه سلول‌های بنیادی مرکزی را تاسیس کرده و پیگیر این موضوع خواهیم بود.

ابوالقاسمی اضافه کرد:  تلاش می‌کنیم موضوع دانش‌بنیان را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم و حتی این فرصت را در اختیار سایر دانشجویان کشورهای دیگر قرار می‌دهیم تا بتوانند در این مرکز تحقیق کنند.

جعفر امانی، مدیر پروژه واکسن نورا نیز گفت: ما تمام مجوزها را قبل از آغاز مطالعات بالینی از وزارت بهداشت اخذ کردیم و در نهایت تا فاز سوم هیچ عارضه جانبی گزارش نشد و بالای ۹۲.۳ درصد میزان ایمنی‌زایی به دنبال تزریق واکسن ایجاد شد که این اطمینان را به ما داد که واکسن نورا می تواند دوز یادآور تمام واکسن‌ها باشد.

امانی اضافه کرد: تا کنون ۵ میلیون دُز واکسن نورا تولید شده و ۳ میلیون دُز آن به وزارت بهداشت تحویل داده شده که متاسفانه در مراکز واکسیناسیون اغلب واکسن نورا وجود ندارد و مابقی واکسن ها در انبارهای خود شرکت موجود است.

وی یادآور شد: تاریخ انقضای واکسن‌های نورا بیشتر از سایر واکسن‌های موجود فعلی است اما به دلیل عدم درست قرار گرفتن این واکسن تمام ایرانی در سبد واکسیناسیون کشور، امکان این وجود دارد که تاریخ آن‌ها به پایان برسد و مجبور به معدوم کردن آن‌ها شویم.

مدیر پروژه واکسن نورا تاکید کرد: در فاز سوم، مطالعه روی ۱۰ هزار نفر انجام شد و خوشبختانه در فاز سوم هیچگونه عارضه جانبی گزارش نشده است و بیشتر از ۹۲ درصد میزان ایمنی‌زایی به دنبال تزریق واکسن ایجاد شده بود. در این کارآزمایی بالینی ارزیابی کردیم که این واکسن می تواند به عنوان دوز یادآور برای همه واکسن‌ها استفاده شود.

نورا واکسن بدون عارضه کاملا ایرانی 

وزیر بهداشت با اشاره به دریافت مجوز واکسن نورا برای تزریق به عنوان نوبت یادآور سایر واکسن ها، تصریح کرد: این واکسن پروتئینی نوترکیب و واکسنی پیشرفته است و بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته، توانسته ۹۴ درصد کارایی و تاثیر داشته باشد.

وی افزود :وارد موج هفتم کرونا شده ایم؛ مردم برای تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا مراجعه کنند.

وزیر بهداشت درمان آموزش پزشكی کشور، در حاشیه بازدید از مرکز تزریق واکسن نورا در بیمارستان بقیه الله الاعظم(عج) که طی روزهای گذشته انجام شد، اظهار کرد: بر اساس مطالعات و مقالات علمی، نورا یکی از واکسن های بدون عارضه ساخت داخل است و امیدواریم که به سرعت در کشور توزیع شود؛ به ویژه در حال حاضر که وارد موج هفتم کرونا شده ایم، توصیه ما به مردم این است که به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن یادآور تزریق کنند.

واکسن نورا متشکل از پروتئین‌های نوترکیب است و به گفته متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت می‌تواند واکسن مناسبی به ویژه به عنوان دُز یادآور برای افراد باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: واکسن کرونا نورا واکسیناسیون کوید ۱۹ واکسن نورا واکسن کرونا واکسن نورا واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۸۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش ایسنا، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است