Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@09:30:36 GMT

شیر مادر، ضامن سلامت امروز و فردای کودک

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۸۲۸۴

شیر مادر، ضامن سلامت امروز و فردای کودک

ایسنا/قزوین تغذیه با شیر مادر، پایه و اساس زندگی است و بی‌شک، تغذیه مناسب و امنیت غذایی در شرایط اضطراری و غیراضطراری به‌ سلامت کودک در کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک می‌کند. همچنین تغذیه با شیر مادر یکی از مضامین حقوق بشر است که باید مورد احترام قرار گرفته و تحقق یابد.

کودکش تازه به دنیا آمده است، اطرافیان می‌گویند وزن کمی دارد، از طرفی شنیده ممکن است، شیرش روی زردی بچه تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ شب اول نوزادش با بدقلقی خوابیده و او که هنوز خسته از زایمان است، با حرف‌های بی‌حساب‌وکتاب و از سر عواطف تصمیم می‌گیرد برای نوزاد چند روزه‌اش شیر خشک بگیرد تازه روی انتخاب مارکش هم دقت می‌کند تا دین مادری‌اش را به‌درستی ادا کند. بی‌آنکه بداند هیچ شیر فرمولی‌ای خاصیت قطره‌ای از شیر مادر را ندارد.

آن‌طور که کارشناسان بهداشت می‌گویند، شیر مادر بهترین منبع مواد مغذی برای نوزاد است. بسیاری از عناصر موجود در شیر مادر، کودک را در مقابل عفونت و بیماری‌ها حفظ می‌کند. پروتئین‌های موجود در شیر مادر نسبت به سایر شیرها حتی شیر گاو راحت‌تر هضم می‌شود.

همچنین فرمول تغذیه‌ای شیر مادر متناسب با رشد کودک تغییر می‌کند. به‌عنوان‌مثال میزان غلظت شیر مادر در آغاز شیرخواری با پایان شیرخواری متفاوت است و این موضوع ثابت کرده که شیر مادر تمام ابعاد تغذیه‌ای کودک را می‌سنجد.

به مناسبت ۱۰ تا ۱۶ مرداد، هفته جهانی تغذیه با شیر مادر به سراغ عطیه رزازی، مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین رفتیم تا از اهمیت و فواید هرچه بیشتر تغذیه با شیر مادر بیشتر برایمان بگوید.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه اظهار کرد: از نظر علمی شیر مادر مناسب‌ترین تغذیه سالم و کافی در ۶ ماه اول زندگی است و تمام فرمول‌هایی که تا به امروز برای جایگزینی شیر مادر طراحی شده، نتوانستند به خاصیت اصلی شیر مادر برسند.

وی با بیان اینکه، متأسفانه این روزها بهانه‌های مختلفی برای کنار گذاشتن شیر مادر مطرح می‌شود، افزود: هر مادری که قادر به فرزند آوری باشد، قادر به شیردهی نیز هست. مگر آنکه پس از تولد نوزاد مشکلی برای او به وجود آید اما به‌طورکلی درصد این نوع مادران بسیار کم است و بیشتر مادران می‌توانند کودک خود را با استفاده از شیر خود تغذیه کنند.

وی در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر گفت: تغذیه در ۱۰۰ روز اول زندگی سلامت و بیماری فرد را در بزرگسالی تخمین بزند به این معنا که تغذیه در ۹ ماه بارداری و ۲ سال اول زندگی بسیار اهمیت دارد و بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت در بزرگسالی ناشی از رفتار و تغذیه‌های غلط در ۱۰۰ روز ابتدایی زندگی است.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: مصرف شیر خشک در مقابل شیر مادر به مثال مصرف انواع و اقسام مکمل‌ها و ویتامین‌ها در مقابل یک لیوان آب‌پرتقال طبیعی است. همان‌طور که پیش‌تر گفتم، فرمول‌های زیادی باید طراحی شود تا کارایی شیرمادر را داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه این روزها ملاک سلامت کودک، داشتن وزن بالای کودک است یعنی اگر یک کودک تپل باشد و حجم زیادی غذا بخورد برای خانواده‌ها خوشایند است و همین موضوع سبب شده تا اقبال خانواده‌ها به مصرف شیر خشک زیاد شود درحالی‌که واقعاً نیاز نیست، وزن‌گیری کودک به‌سرعت صورت گیرد.

رزازی گفت: با اینکه وزن گیری کودک ماهانه کنترل می‌شود ولی لازم نیست در هر ماه وزن‌گیری زیاد باشد و به وزن هنگام تولد کودک بستگی دارد، کافی است کودک در شش ماه اول دوبرابر وزن تولد و در پایان سال نخست زندگی سه برابر وزن تولد خود، وزن‌گیری داشته باشد و مهم است که این وزن‌گیری از چه طریقی مهیا شده است.

تأمین ریزمغذی‌ها تنها با شیر مادر

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: سرعت رشد و تکامل کودکان زیاد است و به دلیل این سرعت رشد، کودکان نیازمند ریزمغذی‌های مغز هستند که این ریزمغذی‌ها تنها با شیر مادر به‌خوبی تأمین می‌شود و ممکن است شیر خشک تأمین‌کننده کافی نباشد.

وی ادامه داد: فرمول شیر مادر به طرز معجزه‌آسایی، مناسب با نیازهای تغذیه‌ای کودک ازنظر چربی، پروتئین، میزان آب و سایر مایعات آن تغییر می‌کند. علاوه بر این شیر مادر همیشه سالم، تازه و عاری از هرگونه باکتری است.

رزازی گفت: با توجه به اینکه درگذر از دوره شیوع ویروس کرونا هستیم، بنابراین آلودگی‌های محیطی کار را برای تغذیه کودک سخت کرده است ولی پستان مادر ازنظر این‌گونه آلودگی‌ها مبراست و به تأمین سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کند.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده، میزان بروز عفونت‌های حاد تنفسی در کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند، ۴ برابر کمتر از کودکان شیر خشکی بوده و همچنین ۶ الی ۲۵ برابر شدت دفعات و مدت ابتلا به بیماری‌هایی اسهالی در کودکان شیر خشکی بیشتر از کودکان تغذیه با شیر مادر است.

این کارشناس ارشد تغذیه در پایان اظهار کرد: تغذیه با شیر مادر احتمال بروز حساسیت در کودکان را کمتر می‌کند و مطالعات نشان داده در کشورهای پیشرفته که درصد شیردهی مادران بسیار پایین است، امروز سیاست‌هایشان به دلیل فواید و اهمیت تغذیه با شیر مادر تغییر کرده و به سمت فرهنگ‌سازی تغذیه انحصاری با شیر مادر رفته‌اند.

به گزارش ایسنا، سال‌ها است که نقش اساسی تغذیه با شیر مادر در رشد و سلامت کودکان و همچنین سلامت مادران مشخص شده و این تغذیه به تنهایی در ۶ ماه اول تولد برای شیرخوار کافی است.

در ۶ ماه دوم تولد نیز بخش بیشتری از انرژی لازم از شیر مادر و بقیه از تغذیه تکمیلی تأمین می‌شود. تغذیه با شیر مادر سالانه جان ۱/۵ میلیون نوزاد را نجات می‌دهد. شیر مادر برای نوزاد بهترین سرآغاز زندگی است و علاوه بر سالم بودن مزایای تغذیه‌ای و عاطفی بسیاری برای مادر و نوزاد به همراه دارد. اهمیت تغذیه با شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه‌شده است.

پزشکان می‌گویند کودکانی که در دوران نوزادی از شیر مادر تغذیه می‌کنند، از میزان هوش و توان جسمی بالاتری نسبت به سایر نوزادان برخوردارند. به گفته متخصصان تقریباً همه مادران قادر به شیر دادن هستند و تنها باید این باور در مادران شکل گیرد که هیچ تغذیه‌ای جز شیر مادر نیازهای اصلی کودک را تأمین نخواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شیرمادر سلامت کودکان قزوين دانشگاه علوم پزشکی قزوین تغذیه با شیر مادر شیر مادر شیر مادر برای نوزاد تغذیه ای وزن گیری شیر خشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۸۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟

وزیر اقتصاد با بیان اینکه طی دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانکهای تحت مدیریت دولت افزایش داشته است گفت: از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته ۱۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد بدون ضامن توسط بانکها پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، سیداحسان خاندوزی در آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین (سپامی) اظهار کرد: برجسته کردن ابزارهایی مثل برات الکترونیک و رساندن این پیام مهم است؛ زیرا فعالان اقتصادی باید بدانند که مسیرهای جدیدی در این زمینه ایجاد شده است.

وی افزود: با محدودیت هایی که در کنترل ترازنامه بانک ها وجود دارد چاره ای نیست جز اینکه ما بتوانیم مسیرهای جایگزین را برای زنجیره تامین مالی بگشاییم. در غیر این صورت تولید هم در این تنگنای پولی دچار انقباض خواهد شد که با شرایط سال های اخیر در تعارض است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: عده ای گمان می کردند رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ به دلیل آنکه قبل از آن با کرونا مواجه بودیم است اما سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز این رشد ادامه پیدا کرد. ابزارهایی مثل برات الکترونیک در این مسیر باید وزن بیشتری داشته باشند. مسیرهای جدید نیازمند هماهنگی های جدیدی هم هستند. اگر کمک مجموعه شبکه بانکی، همکاری قوه قضاییه و بانک مرکزی نبود حتما امروز رونمایی از این ابزار رخ نمی داد. در توسعه این ابزارها نیز نیازمند این اقدامات هماهنگ هستیم.

خاندوزی با بیان اینکه امسال به عنوان اولین سال برنامه هفتم توسعه باید سهم تامین مالی بخش های مختلف مشخص شود گفت: طرح «تامین مالی تولید و زیرساخت» که اخیرا در مجلس در حال تصویب و ابلاغ است می‌تواند در زمینه این دست ابزارها و نهادها نقش هماهنگ کننده بیشتری را ایفا کند.

وی تصریح کرد: باید فعالان اقتصادی بتوانند از این ابزارها استفاده کنند. در این زمینه به کمک رسانه‌ها نیاز داریم تا به روش های جدید تامین مالی دسترسی پیدا کنیم. البته ابزارها تاثیر بلندمدت خود را نیز دارند و اثر خود را بر متغیرهای اصلی بانکی و پولی کشور ایجاد می‌کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امروزه ضمانت در ایران وزن چندانی نسبت به کشورهای توسعه یافته ندارد، گفت: این نشان می دهد ما در این موضوع مجال و فرصت زیادی برای افزایش ابزارها داریم. دوستان بانک مرکزی هم کمک کنند تا هریک از بانک ها هدف گذاری کنند که چقدر از تامین مالی آنها امسال از طریق ابزارهای جدید باشد. هرقدر بانک ها از ابزارهای جایگزین استفاده کنند مشمول مشوق های بییشتری شوند.

خاندوزی بیان کرد: تلاش ما در سال گذشته این بود که بخشی از عقب ماندگی های نظام تامین مالی را جبران کنیم که دسترسی به این هدف نیز نیازمند تلاش جمعی است. سرمایه بانکهای تحت مدیریت دولت از ۴۷ هزار میلیارد تومان به ۹۸ هزار میلیارد تومان به ۱۴۰۱ رسیده بود. سال گذشته به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسید. طی دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانکهای تحت مدیریت دولت افزایش داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته ۱۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون خرد بدون ضامن توسط بانک ها پرداخت شده است.

در این نشست همچنین رحمت‌الله اکرمی ـ رییس خزانه داری کل کشور - گفت: در تامین سرمایه در گردش در تخصیص اوراق و سرمایه‌ها سعی کرده‌ایم که درست عمل کنیم تا شاهد رشد و ثبات اقتصادی باشیم. در بحث برات الکترونیکی، توجه به مدیریت ریسک بسیار حائز اهمیت است و دائما مورد رصد قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: از طریق برات الکترونیکی سعی کردیم که نقش واسطه ها را کمرنگ کنیم و حلقه های ریسک را از بین ببریم. وقتی خزانه داری برات توزیع می شود به معنای آن است که هیچ ریسکی وجود ندارد.

در ادامه نیز علی روحانی ـ معاون وزیر اقتصاد - اظهار کرد: یکی از ابزارهای مورد استفاده در برات الکترونیک، ابزار گام است که سال گذشته توسعه جدی پیدا کرد و امیدواریم سال جاری اقبال بیشتری درخصوص این ابزارهای جدید داشته باشیم.

وی افزود: این ابزارها هم کارکرد و هدایت اعتبار را تسهیل می‌کند و هم به کنترل نقدینگی و کاهش رشد نقدینگی می‌انجامد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • کودک ۲ ساله سردشتی غرق شد اما نجات یافت!
  • دانش آموز لرستانی قهرمان فردای ایران شد
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه