Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:22:32 GMT

دامداران چشم انتظار حمایت دولت

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۸۹۲۹

دامداران چشم انتظار حمایت دولت

ایسنا/البرز در این سال‌ها با گسترش سایه شوم خشکسالی در کشور و خشکیدن مراتع، دامداران سبک که به تولید گوسفند و بز می‌پردازند با مشکلات اقتصادی برای تولید دام مواجه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، با سوق یافتن این دامداران به خرید علوفه و نهاده‌های دامی وارداتی، قیمت تمام شده تولید دام برای آن‌ها افزایش قابل توجهی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون نیز خرید نهاده به قیمت آزاد بار مشکلات را برای این قشر سنگین‌تر کرده است. شرایط به گونه‌ای است که برخی از این دامداران بعد از چند دهه دامداری صحبت از کنار گذاشتن این شغل می‌کنند. قیمت‌گذاری و خرید دام توسط دولت، تسهیل صادرات و حمایت زیربنایی از دامداران سبک از جمله خواسته‌های این قشر است.

دام روی دست دامداران مانده است

 عضو تعاونی عشایری البرز که ۳۰ سال است به عنوان دامدار فعالیت می‌کند، می‌گوید: دولت وظیفه دارد با قیمت‌گذاری مناسب به خرید دام بپردازد یا صادرات را تسهیل کند. اکنون دام‌هایی که تولید کرده‌ایم روی دستمان مانده است.

داوود زعیم در گفت‌وگو با ایسنا اضافه می‌کند: یکی از موضوعات این است که تعداد دامداری‌ ها بیشتر از میزان نیاز کشور است.

وی با گلایه از نبود صادرات دام مازاد می‌افزاید: هر کیلو دام زنده برای من حدود ۱۲۰ هزار تومان تمام شده و باید با التماس ۶۵ یا ۷۰ هزار تومان به قصاب بفروشم. دولت باید دام ما را قیمت گذاری و خرید کند.

این دامدار ادامه می‌دهد: از طرفی خشکسالی، شرایط اقتصادی و تحریم به مشکلات دامداران دامن زده است تا زمانی که خشکسالی برطرف نشود دولت نمی تواند معضل دامداران را حل کند.

زعیم می‌گوید به مرحله‌ای رسیده که این کار را بعد از ۳۰ سال کنار بگذارد. در حالی که این کار را به صورت خانوادگی اداره و همسرش ۳۰ سال است پا به پای او کار می‌کند.

هزینه‌های دامداری دو برابر شده ولی قیمت دام تغییر نداشته است

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری می‌گوید: قیمت کارگر، هزینه چرای دام، دارو، آب، علوفه و جو امسال به صورت میانگین دو برابر شده است ولی هنوز قیمت دام زنده نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. دولت باید از دامدار پشتیبانی کند.

زعیم با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا در این بخش متعادل نیست، اظهار می‌کند: قیمت دام زنده به ازای هر کیلو از ۱۰۰ هزار تومان به بالاست ولی فروش حدود ۷۰ هزار تومان است. همچنین به دلیل نداشتن میدان دام در استان البرز مجبوریم دام‌ها را برای فروش به میدان دام تهران یا قزوین ببریم که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: علوفه و وام نمی‌خواهیم بلکه تنها خواسته ما خرید دام‌هایمان توسط دولت است. ما این تولید را برای کشور انجام داده‌ایم و می‌خواهیم از تولیدمان حمایت شود. تنها شعارهای حمایت از تولید داده می‌شود اما نه تنها از مشکلاتمان کم نشده بلکه روز به روز  مشکلاتمان افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ادامه این کار بدون عشق ممکن نیست، می‌افزاید: سعی کردم بهترین نژاد دام مولد را در ایران تولید کنم و با ترکیب پنج نژاد دام خوب، بهترین دام را تولید کرده‌ام.

افزایش بهره‌وری راهکار تولید اقتصادی دامداران

 پژوهشگر ارشد موسسه تحقیقات علوم دامی می‌گوید: در تمام دنیا دامداران سبک که به پرورش گوسفند و بز می‌پردازند، از مراتع و علوفه‌های باغی یا علوفه های کشاورزی برای دام‌هایشان استفاده می‌کنند. اما در حدود ۱۵ سال اخیر با خشکی مراتع و عدم امنیت دامداران، این قشر به دامداری بسته سوق یافتند که به صرفه نیست و خوراک برای دام خریداری می‌شود.

فرهاد میرزایی درگفت‌و گو با ایسنا با اشاره به اینکه خوراک دام در ایران وارداتی است و با قیمت دلار محاسبه می‌شود، می‌افزاید: زمین‌های کشاورزی ما کفاف خوراک انسان‌ها را نیز نمی‌دهد و ۹۰ درصد خوراک دام وارد می‌شود. سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار برای خوراک انواع دام ها هزینه می‌شود.

 میرزایی ادامه می‌دهد: بنابراین پرورش دام های سبک با خوراک وارداتی به هیچ وجه به صرفه نیست و باید به آزادسازی مراتع و بهبود کیفیت علوفه مراتع  بیشتر توجه شود. همچنین دامداران به سمت استفاده از تکنولوژی برای برداشت علوفه از مراتع سوق داده شوند.

وی با بیان اینکه تقریبا ۳۰ درصد دام‌های دامداران مشکلات فیزیکی و تولید مثلی دارند و به عنوان هزینه سربار نگهداری می‌شوند، اظهار می‌کند: بنابراین باید به حل این مشکلات از روش‌های کارشناسی پرداخت. بهبود کیفیت مراتع و افزایش تولید گوسفند و بز سالم با استفاده از بهداشت مناسب در دامداری‌ها می‌تواند به تولید اقتصادی دامداران و افزایش بهره وری کمک کند.

طرح خرید تضمینی دام به زودی در البرز اجرا می‌شود

مدیر امور دام جهاد کشاورزی البرز می‌گوید: طرح خرید تضمینی بره پرواری و گوساله نر مازاد در دست اقدام است و به زودی انجام می‌شود.

مهرداد عبدالملکی در گفت و گو با ایسنا اظهار می‌کند:  امسال قیمت‌گذاری به استان‌ها واگذار شده و جلسات برای این موضوع برگزار و  قیمت پیشنهادی با حضور امور عشایر، تعاونی عشایری و اتحادیه دامداران مشخص شد و قرار است قیمت نهایی در ستاد تنظیم بازار استان تصویب و احتمالا از هفته آینده طرح شروع شود.

او ادامه می‌دهد: گوساله و بره نر که اکنون در بازار عرضه شده با نهاده‌های دولتی سال گذشته پرورش یافته و قیمت گذاری نیز بر همین اساس صورت گرفته است.

عبدالملکی می‌افزاید: وقتی دولت خرید تضمینی را شروع می‌کند، معمولا قیمت نیز در بازار افزایش و فروش دامداران در بازار آزاد نیز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی موسسه تحقیقات علوم دامی البرز قیمت دام زنده ادامه می دهد قیمت گذاری هزار تومان دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۸۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ستاد مردمی دیه استان یزد، رضا جوان ۳۳ ساله‌ای که در کارِ بتن ریزیِ ساختمان فعالیت می‌کرد و با شرکت‌هایی که اجرای اسکلت بتنی ساختمان‌ها را قبول می‌کردند قرارداد میبسته و این کار را برای آنها انجام میداده و از همین شغل زندگی خود و پدر و مادر پیر خود را می‌گذراند که در این داستان وی برای اجرای یک پروژه ساختمانی چند کارگر را به خدمت گرفته تا جهت عملیات بتن ریزی به وی کمک کنند.

۵۰ روزی از عملیات بتن ریزی گذشته بود و رضا تصمیم به آغاز عملیات برای سقفِ طبقهِ اول ساختمان می‌کند و برای همین کار نیز ۳ کارگر را به خدمت گرفته تا در انجام این کار به او کمک کحد.

اما طبق نقشه‌ها، ساختمان احداثی در فاصله دو متری از یک شبکه برق فشار قوی (۲۰ کیلو وات) و به ارتفاع ۱۲ متر یعنی در حریم آن شبکه قرار گرفته بود که برای اجرای این عملیات باید مجری کار این موضوع را به اطلاع مسئولین اداره برق می‌رساند تا آنها اقدامات احتیاطی لازم را از قبیل قطع برق یا تغییر موقت مسیر یا روکش کردن خطوط مجاور ساختمان با مواد عایق مناسب را انجام دهند که متأسفانه این اقدام صورت نمی‌گیرد.

پس از استقرار کامیون جهت بتن ریزی آقا جمال اپراتور دستگاه بتن ریز بر روی سقف ساختمان مستقر گردیده و کنترل دستگاه بتن ریز را نیز از بالای شبکه برق فشار قوی عبود داده و سر دستگاه بتن ریز را نیز به کارگری دیگر به نام صادق می‌دهد و او نیز مشغول هدایت و پخش بتن به روی سقف می‌شود.

ناگهان به دلیل نزدیک شدن دکل پمپ به شبکه برق فشار قوی دستگاه برق دار شده و آقا صادق دچار برق گرفتگی می‌شود که این حادثه منجر به سوختگی شدید و در نهایت قطع پای وی می‌شود.

طبق نظر کارشناسان رسمی دادگستری ۳ عامل در حادثه مذکور دخالت داشتند که اولین دلیل عدم اتخاذ تدابیر و تمهیدات ایمنی نظیر قطع برق و یا عایق کردن خطوط و دومین دلیل، عدم نظارت بر امور ساختمانی و بی احتیاطی اپراتور به دلیل وارد کردن دکل پمپ در ناحیه برق فشار قوی و سومین دلیل نیز به کارگیری اپراتور فاقد گواهی مربوطه و پروانه مهارت فنی بود.

در نهایت مدیر عامل شرکت بتن ریزی به لحاظ به کار بردن پمپ بتن در حریم برق فشاز قوی و عدم اتصال آن به سیم ارت به میزان ۶۰ درصد، پیمانکار مجری ساختمان به میزان ۲۰%، آقا رضا نیز به دلیل به کارگیری حادثه دیده در شرایط نا ایمن کار به میزان ۲۰ درصد مقصر شناخته شدند.

در پی شکایت زیان دیده و بر اساس حکم دادگاه آقا رضا به پرداخت مبلغ ۱۱۵ میلیون تومان دیه محکوم شده که به دلیل عجز در پرداخت این مبلغ متأسفانه روانه زندان شده و هر شب را با مرور این خاطره تلخ در زندان سپری می‌کند.

با دعوت از آقا صادق وی مبلغ ۵۰ میلیون تومان از خواسته خود را گذشت کرده و هم اکنون با پرداخت مبلغ ۶۵ میلیون تومان رضا از زندان آزاد و باز به آغوش گرم خانواده خود باز خواهد گشت.

خیرانی که تمایل دارند در آزادی این زندانی یاریگر ستاد مردمی دیه استان یزد باشند می‌توانند از طریق واریز مبالغ به شماره کارت مجازی این ستاد به شماره ۵۰۴۱۷۲۷۰۶۶۶۶۶۶۶۸ به نام ستاد دیه استان یزد اقدام نمایند و شماره تماس ۳۶۲۹۸۲۰۰ روابط عمومی ستاد دیه استان یزد پاسخگوی سوالات شما نیکوکاران ارجمند خواهد بود.

کد خبر 6091053

دیگر خبرها

  • رویکرد مجموعه مدیریتی قم حمایت تولیدکنندگان و تسهیل سرمایه گذاری
  • حمایت از بخش خصوصی سیاست استان است
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود
  • قیمت محصولات ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است