Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، طبق اعلام رسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، به‌زودی دور ششم مذاکرات عادی‌سازی روابط میان ایران و عربستان در بغداد برگزار خواهد شد. به همین جهت روزنامه فرهیختگان با جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه در رابطه با ابعاد مذاکرات میان دو کشور به گفت‌وگو نشسته است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه عراق تاکنون میزبان مذاکرات میان ایران و عربستان بوده است تحولات اخیر این کشور چه تاثیری می‌تواند بر مذاکرات عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان داشته باشد؟

۵  دوره قبلی مذاکرات میان ایران و عربستان در عراق برگزار شده، طبیعی است در چنین وضعیتی باید شرایط درونی کشور عراق آرام باشد تا این کشور بتواند میزبان خوبی برای مذاکرات میان دو کشور باشد. در روزهای گذشته عراق فضای سیاسی ملتهبی را تجربه می‌کند و شاید نخست‌وزیری و وزارت امور خارجه این کشور فعلا نتوانند میزبان برگزاری مذاکرات عادی میان ایران و عربستان در بغداد باشند. از طرف دیگر سیاست‌های بلندپروازانه عربستان در مواردی امنیت منطقه را به خطر انداخته و پای بیگانگان و غربی‌ها را به منطقه باز کرده یا حضور آنها را تداوم بخشیده است. اگر عربستان در رابطه با مسائل داخلی عراق بخواهد سیاست خصمانه‌ای داشته باشد و نقش منفی بازی کند طبیعی است ایران نیز اشتیاق به همکاری و تعامل با چنین کشوری ندارد. برای ما عربستانی مطلوب است که در حدود قانون و مقررات بین‌المللی عمل کند و دست به اقدامات تهدیدآمیز نزند.

۵ دور قبلی مذاکرات انجام‌شده میان ایران و عربستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 تاکنون در نتیجه ۵دور از مذاکرات همکاری‌های دیپلماتیک در سطح پایین بین دو کشور برقرار شده است. بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور نیز مراحلی دارد که باید این مراحل سر زمان خودش انجام شود و این‌گونه نیست که توقع داشته باشیم پروسه آن به‌سرعت طی شود. البته اگر قرار بود مذاکرات از عرف دیپلماتیک خودش خارج شود و وارد مسائل سیاسی شود ما بحث‌های سیاسی جدی با عربستان داشتیم.

طی این سال‌ها سعودی‌ها ۱۴اقدام خصمانه آشکار علیه ایران انجام داده‌اند که هرکدام از این اقدامات مصداق جرم بین‌المللی است، ازجمله کمک به منافقین و گروه‌های جدایی‌طلب، تلاش برای کشاندن جنگ به داخل ایران که در این مورد دولتمردان سعودی صراحتا اعلام می‌کردند هدف‌شان برافروختن آتش جنگ داخلی در ایران است، کوشش برای قطع روابط دیپلماتیک کشورهای آفریقایی مانند جیبوتی و سودان با ایران، بمباران سفارت ایران در یمن، راه انداختن شبکه‌ای فارسی‌زبان با هدف تاثیرگذاری منفی بر افکارعمومی ایران و... همه این موارد اقدامی خصمانه و غیرمعمول است که اگر ما می‌خواستیم سطح مذاکرات را از حالت دیپلماتیک خارج کنیم و به‌سمت بحث‌های سیاسی ببریم عربستان علاوه‌بر پاسخگویی نسبت به همه این موارد باید دست به جبران گذشته نیز می‌زد ولی ما مذاکره را فعلا در حد معمولی دیپلماتیک و غیرسیاسی شروع کرده‌ایم .

نقش و تاثیر این مذاکرات بر مساله یمن است، آیا می‌توانیم آتش‌بس اخیر در یمن را یکی از نتایج مذاکرات بین تهران و ریاض تلقی کنیم؟

نقش مذاکرات میان ایران و عربستان در برقراری آتش‌بس در یمن کم است، آنچه درمورد آتش‌بس رخ داده مربوط به آمریکایی‌هاست. آمریکایی‌ها از زمانی که در قضیه تحریم نفتی روسیه در جنگ اوکراین احساس کردند که در انرژی وارد یک بحران شده‌اند به‌خصوص زمانی که بحران انرژی قیمت بنزین در آمریکا را نیز تحت‌تاثیر قرار داد، این کشور تصمیم گرفت در مناطق نفتی آتش اختلافات را خاموش کند و به‌طور موقت هم که شده فرمان به پایان این تنش‌ها دهند. آنچه ما می‌بینیم درقالب آتش‌بس در یمن صورت گرفت که اول دلیل آن ماه رمضان مطرح شد اما مساله ماه رمضان نبود؛ چراکه آتش‌بس را ابتدا دوماهه اعلام و بعد آن را دوماه تمدید کردند. لذا این آتش‌بس بیشتر متاثر از نیاز آمریکایی‌ها به توقف جنگ و جلوگیری از مورد اصابت قرار دادن تاسیسات نفتی با موشک‌های یمنی بود.

نگرانی آمریکا این بود که با ادامه جنگ و برقرار نشدن آتش‌بس، بنادر صادراتی عربستان مورد حمله قرار گرفته و آمریکا در عرصه انرژی دچار کاستی‌های جدی شود که طبعا روی رای‌دهنگان آمریکایی می‌تواند اثر بگذارد. حتی جمله بن‌سلمان که گفت حاضر به مذاکره با ایران است بعد از سفر بایدن بود. مهم‌ترین محور صحبت‌های بایدن در سفر به منطقه کاهش تنش‌ها بوده است. حتی به جنگ یمن نیز اشاره کرد. قبل از سفر بایدن نیز سخنگوی کاخ‌سفید گفته بود باید آتش‌بس در یمن تداوم یابد. این دستور آمریکا سبب شد عربستان استقبال بیشتری از ادامه مذاکرات با ایران داشته باشد.

عربستان همواره مواضع سفت و سختی درقبال مساله هسته‌ای ایران داشته است، به‌عنوان مثال در سال۲۰۱۸ بن‌سلمان و عادل‌الجبیر، وزیر امور خارجه این کشور صراحتا از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کردند و با آمریکایی‌ها در این زمینه همکاری داشتند. با توجه به این امر نسبت مذاکرات تهران و ریاض با برنامه هسته‌ای ایران و برجام چیست؟

سطح مذاکرات ایران در وین خیلی بالاتر از چیزی است که کشورهایی مثل عربستان بتوانند در آن نقش‌آفرین باشند. درمورد ابراز نگرانی عربستان نیز باید گفت آنها نسبت به شرکت مردم ایران در انتخابات هم نگرانند، از فعال بودن دانشگاه‌های ما هم نگرانند.

آنها از اینکه ما بتوانیم در زیر این فشار حداکثری مقاومت کنیم هم نگرانند. آنها از خیلی چیزها نگرانند و نمی‌توانند یک کشور قدرتمندی مثل ایران را تحمل کنند. اما درمورد آنچه به مذاکرات مربوط می‌شود باید گفت آنها با همه هزینه‌هایی که برای بهره‌مندی از لابی صهیونیستی داشته‌اند، در اندازه دخالت کردن نیستند.

خود آمریکایی‌ها می‌گویند ما هنوز از مذاکرات خارج نشده‌ایم و نمی‌خواهند بگویند که در تلاش برای بازگشت به برجام هستند. این نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند با توجه به فضای تنش‌آمیزی که بین آنها با روسیه و چین وجود دارد، به مذاکرات بازگردند. یا مکرون دوساعت با رئیس‌جمهور ما صحبت می‌کند و این صحبت درحقیقت به‌خاطر نگرانی آنها از زمستان سرد اروپاست. روزنامه انگلیسی گاردین نوشته است اروپا الان در شرایطی قرار دارد که درنهایت ناچار به عذرخواهی از پوتین خواهد شد. این نگرانی‌ها نشان می‌دهد آنها نیاز شدیدی به ایران دارند. درنتیجه باید گفت عربستان اصلا در اندازه‌ای نیست که بخواهد نگرانی‌های خود را در مذاکرات وین دنبال کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکایی ها بحران انرژی کاهش تنش در منطقه میان ایران و عربستان مذاکرات میان آمریکایی ها دو کشور آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۹۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل توانیر در آیین رونمایی از کمپین انرژی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از شاخص های مصرف برق شدت مصرف انرژی در کشور است که در ایران تقریباً دو برابر میانگین جهانی به شمار می آید.

وی افزود: همواره باید به صورت بهینه مصرف کنیم تا بتوانیم تقاضای جدید در بخش مولد کشور را تامین کنیم.

وی ادامه داد: هدف از این پویش این است که مشترکان خانگی و تجاری که بیش از ۸۰ درصد مشترکان کشور را تشکیل می دهند و ۵۰ درصد مصرف دوران اوج مصرف مربوط به این بخش است ترغیب به کاهش مصرف می کند، به همین دلیل هم جایزه و هم طرح های سال گذشته پاداش صرفه جویی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیر نقدی پیش بینی شده که در صورت تکرار کاهش مصرف، جوایز ارزنده تخصیص داده می شود.

به گفته این مقام مسئول با چنین اقدامی مشترکان می‌توانند برق مطمئن و پایداری را دریافت کنند و در کنار آن کمک می کنند تا بخش مولد کشور مانند صنایع و کشاورزی از انرژی بیشتری برخوردار بوده و بتوانیم برق پایدار اقصی نقاط کشور را تامین کنیم.
ادامه دارد…

کد خبر 6092448 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • آیا چین می‌تواند؟
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • افزودن ۲ فروند بالگرد به ناوگان هوایی همدان
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد