Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر «حسنا رسویار» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به به نزدیک شدن به ایام انتخاب رشته کنکور سراسری توجه به چند نکته کلیدی که منجر به انتخاب رشته صحیح و اصولی شد را به داوطلبان توصیه کرد و افزود: رشته ای را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و یا حداقل نگرش و دید منفی نسبت به آن رشته ندارید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در انتخاب رشته، سلیقه و علاقه خانوادگی را دخالت ندهید، به عنوان مثال مواردی داشتیم که چون اعضای خانواده پزشک بودند داوطلب احساس می‌کرد که او نیز باید حتما رشته پزشکی را انتخاب کند و یا از داوطلبین رشته انسانی بسیار مشاهده کرده ام که اعضای خانواده اکثرا وکیل بودند و داوطلب به هنگام انتخاب رشته آزمون سراسری از ما درخواست داشت که فقط و فقط رشته وکالت را برای آنان انتخاب کنیم.

وی همچنین از داوطلبان خواست رشته ای را انتخاب کنید که اگر ۲۰ سال بعد به گذشته خود نگاه کردید، از تحصیل در آن رشته و داشتن آن شغل پشیمان نشوید.

مشاور تحصیلی با تاکید براینکه بعد از علاقه، دومین آیتمی که داوطلبین باید مد نظر داشته باشند بازار کار است، گفت: کاملا واضح است که هدف از ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، کسب دانش آکادمیک، داشتن شغل و درآمدزایی در آینده نه چندان دور بعد از فارغ التحصیلی است.

به گفته وی، برخی از رشته ها در حال حاضر بازار کار مناسبی ندارند و آینده روشن و موفقی برای آن رشته ها دیده نمی شود، نیاز است که داوطلبین پیش از انتخاب رشته با دانشجویان رشته مورد نظر و یا با مشاور آگاه و متخصص در این زمینه رایزنی داشته باشند، تا در رابطه با آینده شغلی و بازار کار رشته مورد علاقه خود مطمئن شوند.

وی ادامه داد: همانگونه که بسیار شاهد آن بوده ایم در دهه های اخیر بازار کار بسیاری از رشته های محبوب مهندسی و پزشکی اشباع شده است و عملا انتخاب این رشته ها و ادامه تحصیل در مقاطع مختلف در این رشته های پرطرفدار و اشباع شده تلاشی بی نتیجه خواهد بود، که شاید باعث شود زمان ارزشمند و دوران جوانی داوطلب از دست رفته تلقی شود و فرد در آینده احساس رضایت از زندگی و شغل خود نداشته باشد.

رسویار اظهار کرد، داوطلب کنکور در هنگام انتخاب رشته به نوع کاری که در آینده خواهد داشت باید آگاه باشد، به عنوان مثال، رشته انتخاب شده و شغل آینده داوطلب شب کاری دارد؟! و یا باید در محیط بیمارستان کار کند؟
وی با ذکر مثالی گفت: اگر شما هنگام انتخاب رشته، رشته پرستاری را انتخاب می کنید، حتما باید به این موضوع واقف باشید که در آینده به عنوان یک پرستار در محیط بیمارستان کار می‌کنید و آیا توانایی کار کردن در شیفت شب را خواهید داشت؟ 

به گفته وی، اگر می‌خواهید یکی از رشته های دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنید و معلم شوید، آیا از لحاظ کاراکتر شخصیتی آنقدر صبور هستید که با عشق و علاقه کافی چندین ساعت متوالی در روز به سوالات دانش آموزان خود با حوصله پاسخ دهید؟ 

این دکترای تخصصی آموزش زبان انگلیسی افزود: چهارمین موردی که خدمت داوطلبین کنکور و دانشجویان آینده عرض می‌کنم این است که مطلع باشند رشته مورد نظر آن ها تا چه مقطعی امکان ادامه تحصیل آن در ایران فراهم است، نکته مهم بعدی که اشاره به آن در اینجا خالی از لطف نیست بحث هزینه های تحصیل و رفت و آمد و زندگی در شهر دیگری است.

رسویار ادامه داد: شاید داوطلبین در هنگام انتخاب رشته کم تر به این نکته توجه کنند که زندگی در شهر دیگری غیر از محل سکونت داوطلب هزینه اضافی برای خانواده تلقی می‌شود، در جلسات مشاوره انتخاب رشته کنکور بارها مشاهده کرده ام که داوطلب صرفا بخاطر معروفیت دانشگاهی و یا رتبه بندی یک دانشگاه خاص کد رشته محل را انتخاب کرده است و پس از چند ماه هزینه های سفر و زندگی در آن شهر برای او سخت بوده است.

مدیر مرکز آموزشی پژوهشی آسا با طرح این سوال که آیا انتخاب رشته تضمینی وجود دارد؟ همانطور که بسیاری از موسسات تبلیغاتی در این زمینه دارند، طرح این سوال موجب می شود تا در این ایامی که بازار تبلیغات انتخاب رشته داغ است، داوطلبین دچار وسوسه تبلیغاتی نشوند، انتخاب رشته تضمینی بدین معنا که شخصی با رتبه ۱۰ هزار پزشکی قبول شود به هیچ عنوان امکان ندارد. 

رسویار افزود: مشاوران آگاه فقط می‌توانند با توجه به علاقه، انگیزه، رتبه فرد و نتایج تست نظرسنجی و استعداد سنجی داوطلب، وی را در انتخاب رشته یاری دهند، اما قبولی تضمینی با رتبه نامناسب آن رشته امکان ندارد.

این دکترای تخصصی آموزش زبان انگلیسی یادآور شد، در نهایت برای تک تک داوطلبین کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که همواره راهشان در مسیر دانش اندوزی و کسب علم سبز باشد.

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ طبق برنامه ریزی‌های انجام شده هفته آینده (۱۵ مرداد به بعد) اعلام می‌شود.

براساس اعلام سازمان سنجش ۴۸ هزار و ۳۴ داوطلب در پنجاه و دومین دوره برگزاری کنکور سراسری در استان کرمانشاه با هم رقابت کردند که نسبت به سال قبل چهار هزار و ۶۶ نفر بیشتر بود.

برچسب‌ها مشاوره دانشگاه فرهنگیان سازمان سنجش آموزش کشور کنکور انتخاب رشته پروندهٔ خبری کنکور ۱۴۰۱ 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشاوره دانشگاه فرهنگیان سازمان سنجش آموزش کشور مشاوره دانشگاه فرهنگیان سازمان سنجش آموزش کشور کنکور انتخاب رشته هنگام انتخاب رشته بازار کار آن رشته رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۹۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

کلید اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول) از تاریخ سه شنبه ۱۱ اریبهشت ماه جاری بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند از تاریخ مذکور حداکثر تا روز یکشنبه، ۱۶ این ماه هر گونه مطلبی در خصوص سوالات و کلید آزمون دارند، منحصرا" از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به این سازمان اعلام نمایند.

به گزارش ایسنا، نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان چهار گروه آزمایشی علوم ریاضی، فنی و علوم انسانی، زبان‌های خارجی و هنر روز گذشته پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

دومین و آخرین روز نوبت دوم کنکور نیز با شرکت بیش از نیم میلیون (۵۰۱ هزار) داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی امروز، جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی آغاز شد.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آن‌ها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبین در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

نوبت دوم آزمون سراسری تیرماه برگزار می‌شود و نمرات کنکور سال گذشته همچنان معتبر است؛ یعنی دو آزمونی که سال گذشته برگزار شد، همچنان نمراتشان معتبر است و در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد، داوطلبان می‌توانند خودشان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند یا به سازمان سنجش اجازه بدهند نمره بالاتری را برای آن‌ها لحاظ کند.

کارنامه اولیه داوطلبان نوبت اول نیمه مرداد ماه جاری اعلام و همزمان چند روز بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون اختصاصی برای ۶۰ داوطلب جامانده از کنکور/ تعداد متقلبان کنکور امسال اعلام شد
  • مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
  • بیش از ۱۱ هزار نفر در استان اردبیل، داوطلب کنکور سراسری در پرتقاضاترین رشته
  • پایان برگزاری نوبت اول کنکور در هرمزگان
  • کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود
  • رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم
  • گزارش تصویری| کنکور رشته علوم تجربی سال ۱۴۰۳
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته های کنکور آغاز شد
  • آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد