Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@00:59:52 GMT

کولر گازی چگونه کار می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۴۹۶۴۴

با افزایش دمای کره زمین و تغییر و تحولاتی که در هر اقلیم جغرافیایی رخ داده است، کولر گازی به یکی از کاربردی‌ترین وسیله‌ها تبدیل شده که می‌تواند روزهای گرم سال را قابل تحمل‌تر کند. همیشه بهترین راه‌حل‌ها براساس نیاز افراد ساخته می‌شوند، کولر گازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در سال 1902 برای اولین بار در کشور مصر که کشوری با آب و هوای گرم و خشک است مقدمات ساخت کولر فراهم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وسیله در ابتدا تنها به دلیل خنک کردن دستگاه‌های چاپ قدیمی ساخته شده بود که به مرور زمان در مصارف خانگی نیز استفاده شد و هم اکنون یکی از رایج‌ترین وسیله‌های کاربردی در خانه‌ها به شمار می‌آید.

احتمالا شما هم با خود اندیشیده‌اید که نحوه ساز و کار این وسیله چگونه است؟ زمانی که کولر گازی خراب می‌شود، چه خطایی در آن به وجود می‌آید وتعمیر کولر گازی به چه صورت انجام می‌گیرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و سوالات مشابه به آن می‌توانید این مطلب را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

عملکرد کولر گازی

بهتر است پیش از بررسی عملکرد کولر گازی درباره اجزای داخلی آن توضیح دهیم.

اجزای پنل خارجی کولر: کندانسور، کمپرسور، فن و شیر انبساط اجزای پنل داخلی کولر: اوپراتور، فن خنک کننده، دریچه، لوله تخلیه و فیلتر هوا

حال اگر بخواهیم در مورد عملکرد و نحوه کار کولر گازی سخن بگوییم، می‌توانیم اشاره کنیم کولر گازی برخلاف تصور هوای سرد تولید نمی‌کند؛ بلکه هوای گرم محیط را می‌گیرد آن را به هوای سرد تبدیل می‌کند. در این عملکرد گاز مبرد داخل کمپرسور تراکم می‌یابد و به سمت کندانسور حرکت می‌کند. در این بخش گرمای گرفته را از دست می‌دهد و گاز مبرد تبدیل به مایع می‌شود. این مایع از شیر انبساط می‌گذرد و افت فشار شدیدی می‌یابد، در این افت فشار مایع درونی دارای دو فاز مایع و گاز می‌شود. ماده دو فازی سپس به سمت اوپراتور حرکت کرده و در این قسمت مجددا براساس دمای محیط بخار شده و به گاز تبدیل می‌شود. در حال تبدیل شدن به گاز، سرمایی از خود خارج می‌کند که آن را به محیط داده و باعث خنکی می‌شود. فن خنک کننده با دمیدن هوا و عبور کردن هوا از روی اوپراتور این هوای خنک را به همه فضا هدایت می‌کند. گاز مبرد تبخیر شده مجددا توسط کمپرسور کشیده و این چرخه همچنان تکرار می‌شود. شاید در نظر این عملکرد بسیار طولانی به نظر برسد؛ اما جالب است بدانید کولر گازی این عملکرد را در یک زمان کوتاه بارها انجام می‌دهد.

مشکلات رایج کولر گازی

در قسمت قبل با نحوه عملکرد کولر گازی آشنا شدید، کولر گازی مانند هر وسیله دیگری پس از مدتی کارکرد قبلی خود را ندارد و ممکن است قسمتی از آن معیوب شود. در این بخش رایج‌ترین نوع خرابی آن‌ها را بررسی می‌کنیم و در مورد تعمیر کولر گازی در هریک از شرایط توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

کولر گازی هوای سرد خارج نمی‌کند!

یکی از مشکلات رایجی که در اکثر کولرها دیده شده، خارج نشدن هوای سرد از کولر است. در این هنگام قبل از تعمیر کولر گازی بهتر است تمام دریچه‌های آن را بررسی کنید تا باز باشند. در صورت باز بودن تمام دریچه‌ها بهتر است فیلتر کولر گازی را چک کنید، اگر فیلتر کولر بر اثر آلودگی‌ها و گرد و غبار مسدود شده باشد، هیچ هوایی با محیط بیرون رد و بدل نمی‌شود. در اکثر موارد علت خنک نکردن کولر گازی پنجره‌ای این مورد است که با تعویض فیلتر و شستشو مشکل به طور کامل حل می‌شود.

کولر گازی خاموش نمی‌شود!

گاهی اوقات کولر گازی‌ها یکسره و بدون خاموشی کار می‌کنند، در این هنگام بهتر است پیش از اقدام به تعمیر کولر گازی، مواردی که در ادامه ذکر می‌شود را بررسی کنید. دلیل یکسره کار کردن کولر می‌تواند نشان دهنده وجود مشکل در ترموستات باشد، حتی برخی از اوقات به دلیل نبود سنسور در محل معین خود کولر خاموش نمی‌شود. در مواردی دیده شده که به دلیل کثیف بودن فیلتر و کویل‌ کندانسور، کولر عملکرد قبلی خود را ندارد و دیر خاموش می‌شود. از دیگر دلایل خاموش نشدن کولر می‌توان به خراب شدن بردهای الکتریکی، کوتاهی کابل ترموستات، وجود خطا در عملکرد ترموستات، خرابی کنتاکتور و روان کار نکردن فن کولر نیز اشاره کرد.

کولر خود به خود روشن و خاموش می‌شود!



یکی دیگر از مشکلات که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، خاموش و روشن شدن پی در پی کولر است. در این مورد قبل از اینکه به تعمیر کولر گازی بپردازید باید مشکل اصلی را ریشه‌یابی کنید. در اکثر موارد این مشکل به دلیل بالا رفتن دمای کمپرسور رخ می‌دهد، همچنین وجود مشکل در عملکرد برد، کمپرسور و ترموستات باعث ایجاد این خطا می‌شود. می‌توان گفت علت خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی که یکی از دلایل شایع مکرر آن می‌باشد، تنظیم اشتباه اورلود کولر است.

از داخل کولر گازی آب نشت می‌کند!

در برخی از مواقع مشاهده می‌کنید که از کولر آب چکه می‌کند. در این مورد قبل از اقدام به تعمیر کولر گازی باید ابتدا آن را خاموش کنید. دلیل این امر به احتمال زیاد مسدود شدن مسیر تخلیه آب است. باید کل مسیر را بررسی کرده و در صورت انسداد سعی در رفع آن کنید. اگر مشکل برطرف نشود می‌بایستی تشت تخلیه را بررسی کنید، زیرا زنگ زدن آن می‌تواند باعث نشت آب شود. یکی دیگر از مواردی که ممکن است باعث نفوذ آب شود، معیوب بودن پمپ کولر گازی است که باید در هنگام تعمیر کولر گازی مشکل آن نیز رفع شود.

کولر گازی دچار یخ زدگی می‌شود!

یکی از مشکلات رایج در میان کولرهای گازی، یخ زدگی است. یخ زدگی کولر دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود برای تعمیر کولر گازی از افراد مجربی کمک بخواهید. یکی از دلایل یخ زدن کولر می‌تواند کاهش گاز مبرد باشد که باعث یخ زدگی در کولر شود. حتی ممکن است هوای کافی در کویل‌های اوپراتور جریان نداشته باشد و باعث وجود این مشکل شود.

فن کولر گازی کار نمی‌کند!

کولر گازی از دو فن داخلی و خارجی تشکیل شده است که دلایل کار نکردن هریک می‌تواند متفاوت باشد. اگر فن داخلی کار نکند به احتمال زیاد خودتان بتوانید تعمیر کولر گازی را انجام دهید، این مشکل می‌تواند به دلیل گیر کردن وسیله‌ای در فن رخ دهد که در ابتدا آن را بررسی کنید. همچنین گرفتگی فیلتر نیز می‌تواند باعث عدم کار کردن فن داخلی کولر باشد که می‌توانید به سادگی آن را برطرف کنید. خرابی فن خارجی کولر گازی ممکن است به دلیل مشکلاتی همچون خرابی خازن یا موتور فن رخ دهد. در این هنگام بهتر است جعبه برق و فیوز را بررسی کنید و سپس فن را با تکه چوبی به حرکت در آورید تا ببینید مشکل رفع شده است یا خیر.

کولر گازی روشن نمی‌شود!

یافتن دلیل روشن نشدن کولر می‌تواند به اندازه یافتن علت روشن شدن ناگهانی کولر گازی مهم باشد، شما می‌توانید در ابتدا جریان برق را چک کنید و مطمئن شوید برق به کولر می‌رسد. برخی اوقات مشکل در ترموستات و کمپرسور باعث ایجاد این خطا می‌شود که باید تعمیر کولر گازی به صورت اساسی انجام شود؛ اما در برخی از مواقع مشکل تنها با ریست کردن کولر حل می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود قبل از اقدام به تعمیر کولر گازی، ابتدا کولر خود را ریست کنید.

کولر گازی صدای زیادی تولید می‌کند!

هنگامی که از کولرتان صداهای نامتعارفی می‌شنوید نباید بی‌تفاوت از کنار آن رد شوید، زیرا ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد. از دلایل ایجاد صدا می‌توان به گرفتگی فیلتر، خرابی فن و بلبرینگ، وجود مشکل در کویل و غیره اشاره کرد. حتی برخی صداهای ضعیف مانند صدای سوت، صدای جیر جیر و غیره هرکدام می‌توانند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشند، پس تعمیر کولر گازی در این شرایط را جدی بگیرید.

کولر گازی همراه با هوا، آب بیرون می‌دهد!

یکی از شایع‌ترین دلیل‌هایی که باعث ایجاد چنین مشکلی می‌شود، شکستن سینی کولر است، همچنین کم بودن گاز کولر می‌تواند یکی از رایج‌ترین دلایل پخش آب در هنگام خروج باد باشد. برای رفع این مشکل حتما از یک تعمیرکار مجرب برای تعمیر کولر گازی کمک بخواهید.

برد کولر خراب شده است!

عملکردهای نامناسب کولر در بسیاری از مواقع به دلیل خراب شدن برد یا مدار الکتریکی پیش می‌آید. به همین منظور بهتر است در تمامی موارد از سالم بودن برد مطمئن شوید. پیشنهاد می‌شود به دلیل تخصصی بودن کار اگر مهارت کافی در تعمیر کولر گازی ندارید، از یک متخصص کمک بخواهید.

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعات جامع و کاملی درباره کولر گازی و تعمیر آن در اختیار شما قرار داده شد. شما می‌توانید برای تعمیر کولر گازی از تیم متبحر کاردون کمک بگیرید. با کمک این تیم می‌توانید مطمئن باشید هیچ وسیله خرابی در خانه‌تان باقی نمی‌ماند. این مرکز تعمیرات یکی از جامع‌ترین مجموعه‌ها در حوزه تعمیرات است، زیرا از تمامی برندها پشتیبانی کرده و بسیار قابل اعتماد و باتجربه است. یکی دیگر از خدمات این مجموعه امکان گارانتی کردن تمام لوازم خانگیتان است تا در صورت وجود مشکل بتوانید با خیالی آسوده و هزینه‌ای مقرون به‌صرفه اقدام به تعمیر آن کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات و کیفیت کار این مجموعه پیشنهاد می‌شود به سایت کاردون مراجعه نمایید.

منبع: الف

کلیدواژه: تعمیر کولر گازی اقدام به تعمیر کولر می تواند بررسی کنید کولر گازی وجود مشکل گاز مبرد هوای سرد یخ زدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۹۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه تعمیر کردن شیردوش حمام؛ یک روش برای جوشکاری با باتری ۱.۵ ولتی (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نحوه تعمیر کردن ساده و کاربردی لامپ LED با باتری قلمی (فیلم) نحوه صحیح باتری به باتری کردن خودرو (فیلم) با این روش باتری لپ تاپ رو زنده کنید (فیلم)

دیگر خبرها

  • نحوه تعمیر کردن شیردوش حمام؛ یک روش برای جوشکاری با باتری ۱.۵ ولتی (فیلم)
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • گلایه مددجویان بهزیستی از عدم تحویل کولر گازی
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • درآمد تعمیرات برد الکترونیکی چقدر است
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی
  • افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟/ رقم احتمالی قبوض برق اعلام شد
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟