Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین سرپرست بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: بهداشت دهان و دندان، یکی از مؤلفه‌های سلامتی است و رعایت آن فرد را از بروز انواع بیماری‌های عفونی دهان و همچنین بیماری‌های لثه مبرا می‌کند. با توجه به اهمیت بهداشت دهان و دندان از دوران کودکی طرح وارنیش فلورایدتراپی برای کلیه افراد سه تا ۱۴ سال در شهرستان قزوین و همچنین توزیع رایگان مسواک انگشتی برای کودکان آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمد حسینیان‌دیلمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وارنیش فلوراید نوعی پوشش حفاظتی است که بر روی دندان‌ها قرارگرفته و باعث جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی‌های موجود می‌شود. این ماده برای حفاظت از مینای دندان استفاده می‌شود که برای حفاظت از دندان‌های کودکان مخصوصاً برای کودکان کم سن و سال ایده‌آل است.

وی خاطرنشان کرد: وارنیش فلوراید برای دانش آموزان ۶ تا ۱۴ سال که اولیاء آنان رضایت به انجام این کار را دارند به‌صورت رایگان و طی ۲ مرحله ۶ ‌ماهه انجام می‌شود؛ همچنین اجرای این طرح برای کودکان سه تا ۶ سال که به همراه والدین خود به مراکز خدمات جامع سلامت سطح شهرستان مراجعه کنند به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

وجود ماده فلوراید در ماهی و آب شهری

حسینیان بابیان اینکه فلوراید یک ماده معدنی است که به‌صورت طبیعی در پوسته زمین یافت می‌شود، افزود: در برخی از مواد غذایی مصرفی ما مانند ماهی و آب شهری نیز وجود دارد که مانع از پوسیدگی دندان‌ها، چه دندان‌های موجود و چه دندان‌های در حال تشکیل در کودکان می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی دندان به علت قرار گرفتن در محیط اسیدی مواد معدنی خود را از دست می‌دهد و شروع به پوسیدگی می‌کند، درمان با فلوراید می‌تواند در تقویت دندان‌ها مؤثر بوده و از تخریب مینای دندان جلوگیری به عمل آورد.

این مسئول در ادامه از توزیع مسواک انگشتی به‌صورت رایگان برای کودکان شش‌ماهه تا ۲ سال در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت شهرستان قزوین خبر داد و افزود: بهداشت دهان و دندان از دوران شیرخوارگی از اهمیت زیادی برخوردار است و همان‌طور که می‌دانید، رویش دندان یک مرحله طبیعی از زندگی کودک است بنابراین از هنگام رویش نخستین دندان شیری در ۶ ماهگی و تمیز نگه‌داشتن دهان و دندان کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت شهید بلندیان اضافه کرد: برای بهداشت دهان و دندان در دوران شیرخوارگی، تنها مسواک انگشتی همراه با آب کفایت می‌کند و نیازی به استفاده از خمیردندان نیست.

وی گفت: پدر و مادر باید در حین تمیز کردن دندان‌های شیرخوار، با هوشیاری تمام به‌صورت چشمی دندان‌ها را معاینه کنند و در صورت مشاهده هرگونه نشانه تغییر رنگ و لکه بر روی دندان، به‌ویژه طوق دندان‌های پیشین که محل شایع پوسیدگی است، به دندان‌پزشک مراجعه کنند.

حسینیان تصریح کرد: تا قبل از ۲ سالگی استفاده از خمیردندان توصیه نمی‌شود و بعد از ۲سالگی هم کمترین مقدار خمیردندان مخصوص کودکِ بدون فلوراید را روی مسواک قرار دهید و بهتر است هر ۶ ماه یک‌بار مسواک انگشتی کودک را تعویض کنند.

این مسئول بابیان اینکه سلامت دهان و دندان بخش مهمی از بهداشت عمومی را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: در اکثر کشورها توجه به افزایش سطح سلامت دانش آموزان به‌خصوص سطح سلامت دهان و دندان آنان، نوعی سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده محسوب می‌شود که با طراحی مداخلات مناسب در حوزه سلامت دهان و دندان، این امکان در آینده نه‌چندان دور میسر می‌شود.

ارائه خدمات بهداشتی دهان و دندان در نواحی منفصل شهری

وی ادامه داد: در راستای افزایش سطح بهداشت عمومی دهان و دندان، تیم سیار دندانپزشکی مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در قالب طرح اردوی جهادی تصمیم دارد در چندین شهرک منفصل شهری مستقر و ساکنان آن مناطق خدمات دهد.

حسینیان دیلمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تیم سیار دندانپزشکی مرکز بهداشت شهید بلندیان در منطقه حاشیه ناصرآباد از توابع شهرستان قزوین مستقر و خدمات دندانپزشکی اعم از معاینه، کشیدن دندان‌های غیرقابل نگهداری و ترمیم دندان پوسیده و شیار پرکن (برای جلوگیری از پوسیدگی زودهنگام دندان دائمی کودکان) با اولویت دانش آموزان ۶ تا ۱۴ سال، زنان باردار و شیرده و عموم مراجعه‌کنندگان منطقه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی واحد دهان و دندان با حضور دستیار و دندان‌پزشکان مجرب و همچنین همراهی و همکاری صمیمانه جهادگران در حال اجرا است.

وی در پایان افزود: کلیه خدمات دهان و دندان در این تیم دندانپزشکی به‌صورت کاملاً رایگان برای مردم این منطقه انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بهداشت دهان و دندان قزوين دندانپزشكي مرکز بهداشت شهید بلندیان بهداشت دهان و دندان وارنیش فلوراید شهرستان قزوین مسواک انگشتی برای کودکان دندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۴۹۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد

وزیر بهداشت در خصوص مصوبه دولت در ارائه خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی گفت: این مصوبه به همه بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین اللهی در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه هر حادثه یا بیماری که در هفت سال اول زندگی رخ دهد، در سایر سال های عمر باقی می‌ماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، اظهار کرد: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیئت دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آنها ایمن شود.

وی با بیان اینکه این مصوبه به تمام بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است و با اشاره به کمبود دارو برای بیماران تالاسمی افزود: بنای ما این است که با تقویت شرکت‌های دانش بنیان، داروی مورد نیاز را تامین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم، اما تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص دهد، کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش بنیان تامین می‌کنیم.

کد خبر 749679

دیگر خبرها

  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه‌ها سهم دولت است
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است؟
  • جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال/ کدام هزینه ها سهم دولت است
  • درمان رایگان کودکان بیمه شده زیر هفت سال
  • ارائه خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال
  • مشارکت دانش آموز آباده‌ای در طرح وارنیش فلوراید تراپی
  • توضیحات وزیر بهداشت درمورد رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال
  • مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • درمان رایگان هدیه به کودکان