Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-مزرعه‌ای در انگلیس میزبان مجموعه خارق‌العاده‌ای از فسیل‌های ماهی‌خزنده‌سانان یا ایکتیوسورها، ماهی‌های مرکب، حشرات و چند حیوان دیگر بود. محققان می‌گویند قدمت این موجودات به حدود 183 میلیون سال پیش در اوایل دوره ژوراسیک می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری آریا، بیش از 180 فسیلی که در این مزرعه در جنوب غرب بخش مرکزی انگلیس پیدا شده، یک کله ماهی شاخص وجود دارد که حالت سه بعدی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فسیل متعلق به موجودی موسوم به ستبرتنه است که سرده‌ای از ماهی‌های پرتوباله است. محققان این فسیل را درون یک سنگ آهک سخت پیدا کردند و چنان شرایط مناسبی داشت که حتی برخی از بافت‌های نرم آن از جمله پولک‌ها و چشمانش حفظ شده بود.
«نویل هالینگ‌ورت»، زمین‌شناس دانشگاه بیرمنگام که به همراه همسرش، «سالی» این سایت باستانی را پیدا کرده، می‌گوید: «فسیل‌ها معمولا مسطح هستند. اما این یکی در بیش از یک بعد حفظ شده بود و به نظر می‌رسد که این ماهی در حال بیرون پریدن از این سنگ است.» سالی هالینگ‌ورت که کارشناس فسیل‌هاست، می‌گوید: «قبلا هرگز چیزی مثل این را ندیده بودم. می‌توانید پولک‌ها، پوست، ستون مهره‌ها و حتی چشمش را ببینید.»
این ناحیه از انگلیس زمانی به طور کامل زیر آب بود و همین رسوبات کمک کرده تا فسیل‌ها به خوبی حفظ شوند. «دین لومکس»، متخصص فسیل‌های خزندگان دریایی از دانشگاه منچستر و یکی از اعضای این پروژه می‌گوید: «وقتی ماهی‌ها می‌میرند، به کف دریا می‌روند. درست مثل بقیه فسیل‌ها، مواد معدنی بستر کف دریا به‌طور پیوسته ساختارهای اولیه استخوان‌ها و دندان‌ها را جایگزین می‌کنند. [ولی] در این مورد، این محل ظاهرا کمترین تخریب را داشته و اجساد باید به سرعت زیر رسوبات مدفون شده باشند. یعنی آن‌ها به محض رسیدن به بستر کف دریا، پوشانده و بلافاصله محافظت شده‌اند.»
این تیم در طول کاوش چهار روزه خود در این مزرعه حدود 80 متر حفاری کرد و به لایه‌هایی رسید که برش کوچکی از تاریخ زمین‌شناسی را نشان می‌داد. قدمت برخی از این موجودات به عصر توآرسین برمی‌گردد که مقطعی از عصر ژوراسیک در حدود 183 تا 174 میلیون سال قبل بود. بخشی از این فسیل‌ها قرار است در موزه‌ای در شهر استرود به نمایش گذاشته شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فسیل فسیل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۰۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هالند: حالا دوش می‌گیریم و به بازی بعدی فکر می‌کنیم

به گزارش "ورزش سه"، منچستر سیتی امروز موفق شد با گل‌های یوشکو گواردیول و ارلینگ هالند مقابل ناتینگهام فارست به پیروزی ۲-۰ برسد. ستاره نروژی خط حمله سیتیزن‌ها پس از مصدومیت کوتاه به ترکیب تیمش بازگشت و توانست گل دوم را به ثمر برساند.

حالا منچستر سیتی با یک بازی کمتر نسبت به آرسنال فقط یک امتیاز کمتر دارد و در موقعیت فوق‌العاده‌ای برای قهرمانی قرار گرفته است. آنها در دیدار بعدی روز شنبه هفته آینده به مصاف ولورهمپتون خواهند رفت.

هالند در مصاحبه با اسکای اسپورت پس از پایان بازی در مورد حس و حالش بعد از بازگشت به ترکیب، پیروزی امشب و برنامه‌های سیتی برای بازی‌های بعدی صحبت کرد.

او گفت:«یک برد مهم، در حال حاضر این مهمترین چیز است. مهم نیست چگونه این کار را انجام دهیم، مهم برنده شدن و گرفتن سه امتیاز است، و بله، بازگشت به ترکیب خوب است و حس خوبی دارد.»

او درباره عملکرد سیتی در این بازی گفت:«ما می‌دانیم که آنها در کجای جدول هستند، بنابراین می‌دانستیم که بازی امروز یک جنگ خواهد بود. زمین خوبی برای بازی نبود اما ما نمی‌توانیم در مورد این چیزها شکایت کنیم.»

او سوس درباره برنامه سیتی تا بازی با ولوز گفت:«از همین امشب به بازی بعدی فکر می‌کنیم. سه امتیاز را گرفتیم، دوش می‌گیریم و به بازی بعدی فکر می‌کنیم.»

دیگر خبرها

  • جراح ماهی ؛ از جالب ترین شگفتی های خلقت با 30 سال عمر (+عکس)
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • بسکتبال بالا و پایین دارد، اما برد خوبی داشتیم
  • سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چینی‌ها در بخش کشاورزی مازندران
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • هالند: حالا دوش می‌گیریم و به بازی بعدی فکر می‌کنیم
  • زمان حراج بعدی شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
  • زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
  • تیاگو موتا؛ سرمربی بعدی یوونتوس