Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها - نسرین آذرکیش: سرقت تجهیزات شهری این روزها در اردبیل به یک اپیدمی تبدیل شده است که با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و با توجه به گرانی و افزایش قیمت کالا به ویژه کالاهای اساسی شاهد افزایش آمار سرقت‌های خرد در طول یک سال گذشته در سطح شهر بوده‌ایم.

استمرار سرقت دریچه‌های فاضلاب در شهرها رانندگی و پیاده روی در شب را بسیار سخت کرده است و سالانه هزینه‌های بسیاری را به نهادها و مراکزی مانند شهرداری مناطق و اداره آب و فاضلاب تحمیل می‌کند که این روزها صدای شهروندان در مناطق مختلف از دزدیده شدن دریچه فاضلاب و به خطر افتادن جان افراد درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمارهای ارائه شده سالانه بیش از ۷ هزار دریچه فاضلاب دزدیده می‌شود و در نبود این دریچه‌ها امکان آسیب و خطر جانی برای عابران، ماشین‌ها و موتورها وجود دارد که طبق مستندات سالانه بین ۸ تا ۱۰ نفر جان خود را بر اثر سقوط در گودال‌ها و جوی‌های بزرگ فاضلاب از دست می‌دهند.

گلایه مردم از بی‌توجهی مسئولان به سرقت دریچه‌های فاضلاب

ناصری، یکی از شهروندان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن گلایه از وضعیت سرقت درب فاضلاب‌ها در چند روز گذشته از کوچه‌های اردبیل اظهار کرد: چندین بار به ارگان‌های مربوطه از نبود درب دریچه‌ها شکایت کرده‌ایم اما متأسفانه کسی به این مشکل رسیدگی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه نبود درب دریچه‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود بیاورد و تصادفات غیرقابل پیش‌بینی را نیز در پی داشته باشد، گفت: در کوچه سینا کنار خیابان مخابرات درب فاضلاب‌ها را به سرقت برده‌اند با اینکه مسئولین مخابرات هر روز این صحنه را مشاهده می‌کنند اما هیچ‌گونه واکنشی نشان نمی‌دهند.

عدم رسیدگی مسئولان به تذکرات باعث شده مردم مجبور به استفاده از لاستیک و یا کیسه‌های خاک برای پر کردن این چاله‌ها شوند تا باری از خطرات احتمالی بکاهند.

این شهروند بیان کرد: با اینکه چندین بار به مسئولین تذکر داده شده است اما عدم رسیدگی مسئولان به تذکرات باعث شد مردم مجبور به استفاده از لاستیک و یا کیسه‌های خاک برای پر کردن این چاله‌ها شوند تا باری از خطرات احتمالی بکاهند.

ناصری افزود: اگر دستگاه‌های دولتی توان رسیدگی به این مشکلات را ندارند مردم می‌تواند با هزینه شخصی رسیدگی کنند اما بهتر است فکر اساسی برای این موضوع بکنند.

شرکت آب و فاضلاب، شهرداری، مخابرات جز سازمان‌هایی هستند که همواره در معرض مشکلات حاصل از سرقت دریچه‌های فلزی قرار داشته و دارند که خبرنگار مهر طی تماس‌های مکرر با رئیس سازمان آب و فاضلاب موفق به دسترسی برای تهیه گفت و گو نشد.

۳۷ هزار دریچه فاضلاب چدنی در معرض سرقت

سرهنگ حسین صبوری، رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۳۷ هزار دریچه فاضلاب در سطح استان اردبیل وجود دارد که شامل ادارات برق، گاز، مخابرات و آب است و هر ارگان باید در حراست از اموال خود کوشا باشد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت آهن و چدن موجب شده است تا دزدی دریچه‌های شهری هر روز شدت بیشتری بگیرد، گفت: سرقت دریچه‌های چدنی در سطح استان شایع است و این اموال علاوه بر اینکه بیت‌المال است می‌تواند خسارات جانی و مالی برای شهروندان متحمل شود.

رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به قیمت دریچه‌های چدنی که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند درب‌های فایبر پلاست را جایگزین درب‌های چدنی کنند که هم استحکام بیشتری دارد و هم با توجه به آب و هوای منطقه کارایی زیادی دارد.

درب‌های چدنی بار اضافی مالی به ادارات تحمیل می‌کند که با توجه به اینکه به تعویض این درب‌ها تاکید داریم ولی تاکنون به این موضوع رسیدگی نشده است.

سرهنگ صبوری با بیان اینکه طرح جایگزینی درب فاضلاب‌ها در سه ماهه گذشت در مسیر فرودگاه اجرایی شده است، گفت: درب‌های چدنی بار اضافی مالی برای ادارات تحمیل می‌کند که در طول چندین سال در جلسات نسبت به تعویض این درب‌ها توصیه و تاکید کرده‌ایم اما تاکنون به این مورد رسیدگی نشده است.

وی با اشاره به اینکه این سرقت‌ها به صورت گسترده در تمامی شهرستان‌ها گزارش شده است، افزود: اکثر این سرقت‌ها توسط دوره گردها و بیشتر در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی و زمان‌های کم تردد و عمدتاً شب انجام می‌شود که مردم می‌توانند در صورت مشاهده با شماره ۱۱۰ تماس حاصل کنند.

مردم موارد سرقت را گزارش دهند

مهدی صفری، معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل نیز در این رابطه با گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از کم کاری مردم در همکاری برای گزارش سرقت‌ها افزود: برای اینکه شهری پویا و شکوفا داشته باشیم باید مردم نیز با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند چرا که کاهش این سرقت‌ها همکاری مردم را می‌طلبد.

در نقطه‌ای از شهر در هفته ۳ بار دریچه‌های فاضلاب به سرقت رفته است اما متأسفانه مردم با دیدن سرقت‌ها در هنگام اجرا هیچ عکس العملی ندارند.

وی ادامه داد: در نقطه‌ای از شهر در هفته ۳ بار دریچه‌های فاضلاب به سرقت رفته است اما متأسفانه مردم با دیدن سرقت‌ها در هنگام اجرایی هیچ عکس العملی ندارند و حتی گزارش آن را به نیروی انتظامی هم نمی‌دهند.

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل با بیان اینکه تا مدتی پیش شاید سالی یکی دو بار شاهد سرقت دریچه‌ها و پل‌های آهنی بودیم اما اکنون هر چند ماه در میان، دریچه‌ها دزدیده می‌شوند، گفت: اکنون در بعضی از مناطق اتصالی ورودی درها را نیز به سرقت می‌برند که این از لحاظ زیبایی و امنیت نمود شهر را به هم می‌زند.

صفری افزود: با شرکتی برای جایگزینی دریچه‌های ضد سرقت «کوپلیمری» به جای دریچه‌های چدنی قرار داد بسته شده است که جنس این دریچه‌ها به نسبت ورود خودروهای سنگین تحمل وزن آنها را داشته باشد اما تاکنون ترتیب اثر داده نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وضعیت اقتصادی وخیم جامعه که روز به روز در حال گسترش است باعث می‌شود افراد برای تأمین امرار معاش خود روی به سرقت بیاورند و سرقت دریچه‌ها چدنی به دلیل آسانی یکی از شایع‌ترین سرقت‌ها به شمار می‌رود.

دریچه‌های فاضلاب‌ها به دلیل امکان بازیافت و فروش آن‌ها به عنوان ضایعات به یک مشکل اساسی در سطح استان اردبیل تبدیل شده است و رانندگی در خیابان را شبیه به میدان مین کرده است.

چاله‌های فاضلاب که با سرقت درهایشان بدون سرپوش رها شده اند، خطر جدی برای خودروهای عبوری، موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده به ویژه کودکان ایجاد کرده است.

اگر بخواهیم حساب و کتاب هزینه آسیب‌هایی که به افراد، خودروها و موتورسیکلت‌ها با سرقت این دریچه‌ها وارد می‌شود برآورد کنیم مطمئناً باید منتظر هزینه گزاف ضرر این سرقت‌ها باشیم.

امید داریم مسئولان استانی هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی و ارائه راهکار برای کاهش اینگونه سرقت‌ها اقدام کنند و مردم نیز در ارائه راهکار و پیشنهادهای خود برای کاهش اینگونه سرقت‌ها مسئولان مربوطه را همراهی کنند.

کد خبر 5548296

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری خبرگزاری مهر نیروی انتظامی شهرداری اردبیل مهدی صفری اردبیل مهر سرقت آب و فاضلاب شهری آسیب های شغلی وضعیت معابر سیلاب محرم 1401 بوشهر وقوع سیلاب ماه محرم ویروس کرونا بارش باران سیل کرمان کرمانشاه مدیریت بحران خطبه های نماز جمعه مراسم عزاداری آمار کرونا مشهد دریچه های فاضلاب سرقت دریچه سرقت دریچه ها استان اردبیل دریچه فاضلاب خبرنگار مهر سرقت ها فاضلاب ها درب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۰۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل

اباسط ابراهیمی اظهار کرد: ایستگاه‌های ورزشی صبحگاهی بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از امروز در ۱۳ نقطه اردبیل کار خود را آغاز کردند که بر اساس انتظار‌ها با استقبال خوبی هم از سوی شهروندان روبه‌رو شد.

او بیان کرد: استادیوم کارگران، پنج آذر، پارک ولایت، پارک شفا، پارک وحدت، پارک بانوان، فرهنگ‌سرای اصلانیان، باغ جیرال، پارک فرهنگیان، پارک بعثت، پارک سینا، پارک شهید سلیمانی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری از فردا ساعت هفت و ۳۰ دقیقه تا هشت و ۳۰ دقیقه آماده میزبانی همشهریان اردبیلی هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل افزود: ایستگاه‌های ورزشی روزانه ویژه بانوان در پارک‌های ولایت، شفا، فرهنگیان، سینا، بعثت، شهدای میراشرف، بانوان، قمر بنی‌هاشم، پنج آذر، باغ جیرال، استادیوم کارگران، سالن یادگار امام (ره) و پارک شهید سلیمانی واقع در روبه‌روی دادگستری خانوادگی خواهد بود.

ابراهیمی عنوان کرد: گسترش سلامتی، نشاط و شادابی با ایجاد بستر‌های مناسب ورزشی در محله‌ها و بوستان‌های اردبیل از جمله در قالب تقویت ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی پیگیری می‌شود که بسترسازی آن با شهرداری و تامین مربی ایستگاه‌ها برعهده هیات ورزش‌های همگانی است.

او با قدردانی از همراهی اداره ورزش و جوانان، هیات ورزش‌های همگانی و عزم شهرداری برای ترویج و توسعه فرهنگ ورزش، از همه شهروندان به ویژه بانوان اردبیلی خواست تا برای حفظ سلامتی خود و افزایش نشاط اجتماعی، مشارکت لازم را در این طرح ورزش همگانی با حضور در ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی داشته باشند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل در ادامه گفت: طرح خیابان ورزش نیز در راستای ارتقای سلامت شهروندان و ترویج ورزش همگانی در حاشیه دریاچه شورابیل به اجرا درمی‌آید.
ابراهیمی با اشاره به استقبال پرشور خانواده‌ها از نخستین برنامه افزود: امکانات و تجهیزات ورزشی شامل شطرنج، مینی گلف، شمشیربازی، بدمینتون، فوتبال تنیسی، چوب‌کشی، هولاهوپ، ترامپولین و دارات برای استفاده علاقه‌مندان تدارک دیده شده است.

او با قدردانی از همکاری هیات‌های ورزشی از جمله شمشیربازی، ورزش‌های همگانی و بازی‌های بومی-محلی از شهروندان اردبیلی دعوت کرد تا در این طرح پرشور و نشاط‌آفرین که عصر پنجشنبه‌ها برگزار می‌شود نیز حضور یابند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل
  • کاهش سرقت در اردبیل
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • دستبند پلیس بر دستان باند سارقان اماکن خصوصی و کشف اموال سرقتی
  • دستگیری سارق احشام و کشف ۴۸ رأس دام سرقتی در اسدآباد
  • دستور دادستان فردیس برای ساماندهی یک پارک
  • روند کاهشی جرم سرقت در استان کرمان
  • ۲۵ سارق دستگیر شدند
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‌گذاری را از بین می‌برد
  • ۱۵ اخطاریه دفع غیربهداشتی فاضلاب خانگی در سراوان صادر شد