Web Analytics Made Easy - Statcounter

«چک چکو »، یکی از آداب و رسوم مردم هرمزگان محسوب می‌شود که در آن دو تکه سنگ و یا چوب که مربع و یا دایره‌ای شکل بوده به یاد بر هم خوردن شمشیرها در روز عاشورا بر هم می‌زنند و به عزاداری می‌پردازند؛ این سنت به‌عنوان میراث معنوی و ناملموس هرمزگان به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ آداب و رسوم  در هر جامعه ای از پیشینه تاریخی و پر محتوای آن دلالت می کند؛ سنت هایی که بر عقیده و باور پیشینیان همراه بوده و به صورت نسل به نسل از گذشتگان به آیندکان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران اسلامی در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی دارای آداب و رسوم خاص و ویژه ای بوده که در جای جای کشورمان شیوه برگزاری آن متفاوت بوده ولی محتوا، پیام و ریشه همه آنها یکی است.

با آغاز ماه محرم در گوشه و کنار کشور عزیزمان شاهد آداب و رسوم های خاص و ویژه ای هستیم که محتوای همگی آنها زنده نکه داشتن قیام امام حسین(ع) و آموختن درس های بزرگ از فرهنگ عاشورایی است.

بیرق عزاداری در همه نقاط کشورمان و حتی جهان برای امام حسین(ع) و یاران باوفایش برپا می شود و شور همراه با شعور حسینی در جهان طنین انداز می شود.

همدلی شیعه و سنی برای برپایی عزاداری ماه محرم

استان هرمزگان در جنوبی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ دارای پیشینه ای کهن و پرمحتوا بوده و برای مناسبت های مختلف سنت های خاص و ویژه ای دارد و برای ماه محرم نیز آداب و رسوم خاصی داشته که با همدلی شیعه و سنی در این خطه از خلیج فارس برگزار می شود.

هرمزگانی ها با نصب کردن پرچم های عزاداری بر سر در خانه هایشان و در کوچه، مساجد و تکایا حزن و اندوه خود را به نمایش می گذارند و محافل خود را برای برگزاری دو ماه عزا و ماتم برای سرو و سالار شهیدان فراهم می کنند.

سینه زنی (واحد)، روضه خوانی، زنجیر زنی، تعزیه خوانی، سنگ زنی(چک چکو)، تابوت گردانی، علم گردانی، رقص حجله یا حجله گردانی، حنابندان، پخش نذورات و مراسم ویژه تاسوعا و عاشورا از جمله آئین های شاخص جنوبی ترین نقطه کشور به شمار می رود.

حضور پر شور نوجوانان و جوانان در مراسم سنتی چک چکو

سنت چک چکو یکی از آداب و رسوم مردم هرمزگان محسوب می شود که در آن  دو تکه سنگ و یا چوب  که مربع و یا دایره ای شکل بوده به یاد بر هم خوردن شمشیرها در روز عاشورا بر هم می زنند و به عزاداری می پردازند.

هنگامی که مداح به خواندن نوحه های عزاداری می پردازد همراه با نوای نوحه عزاداران به ترتیب اول سنگ ها را بالای سر خود بر هم می کویند و بعد از آن خم شده و در میان دوپای خود سنگ ها را به هم زنند.

در هیئت ها و تکایا به صورت واحد عزادارن دایره وار می چرخند و سنت چک چکو را اجرا می کنند؛ حضور نوجوانان و جوانان در این سنت پر شور و شعور است.

گروهی دیگر نیز با آغاز ماه محرم علم بر پا می کنند و به همراه بزرگ محله و یا روستا به درب منازل می روند و با خواندن نوحه و اجرای سنت چک چکو عزا و ماتم همراه با فرهنگ عاشورایی در محلات بر پا می کنند.

صاحب خانه ها با شنیدن صدای چک چکو به بیرون آمده و ضمن دعوت از هیئت های مذهبی به دورن منازلشان از آنها پذیرایی کرده و بر این عثقیده اند که ورود پرچم عزای امام حسین(ع) به منزلشان هفتاد بلا را دور می کند.

مراسم چک چکو جزو میراث معنوی و ناملموس هرمزگان است

سهراب بناوند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز ضمن تسلیت به مناسبت در ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) اظهار کرد: در استان هرمزگان همانند سایر نقاط کشور در ماه محرم و صفر دارای آداب و رسوم خاص و ویژه ای هستند.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان عنوان کرد: چک چکو(نواختن دو سنگ به یکدیگر) از آیین های سنتی دهه محرم در هرمزگان است که آن را برگرفته از کلمه چکاچک و صدای برخورد شمشیرها دانسته و نقطه آغازین عزاداری ها در این استان به شمار می رود.

بناوند با اشاره به اینکه آیین چک چک با دو قطعه سنگ و یا چوب اجرا می شود، گفت: عزاداران امام حسین(ع) با پوشیدن لباس های مشکی دایره وار دور هم حلقه می زنند و و سنگ ها را با نوای مداحی ها هماهنگ می کنند و یک بار بر بالای سر بر هم می کوبند و باری دیگر خم می شوند و در میان پاهایشان بر یکدیگر می زنند.

وی افزود: در برخی از مناطق هرمزگان ذاکران اهل بیت خانه به خانه می روند و با خواندن نوحه و اجرای آیین چک چک به عزاداری اباعبدالله حسین(ع) می پردازند.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان تصریح کرد: مراسم چک چکو جزو میراث معنوی و ناملموس هرمزگان است که با شماره ۱۰۲۹ به ثبت ملی کشور رسیده است.

بناوند مطرح کرد: تاکنون آیین‌های چک چکو، علم شویی، سینه زنی نشسته،علم گردانی،تعزیه خوانی و پخت حلیم جم هرمزگان در فهرست آثار معنوی وناملموس ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خاص و ویژه ای امام حسین ع آداب و رسوم ماه محرم چک چکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۰۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود

حرکت دسته عزاداری و سوگواری مردمی شاگردان مکتب شیخ الائمه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در روز شنبه مورخ ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح ابتدای بلوار آیت الله اشرفی اصفهانی مسجد حضرت امام سجاد علیه السلام به سمت میدان صادقیه برگزار می شود.

از تمامی سوگواران و عزاداران به ویژه شاگردان مکتب امام جعفر صادق علیه السلام دعوت می شود تا در این حرکت عظیم و باشکوه عزای آل الله شرکت چشمگیر داشته باشند.

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • اعلام برنامه میثم مطیعی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • روایت شهید مطهری از کلاس درس متفاوت امام
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • ببینید | تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها