Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهم‌ترین پیش نیازها برای تامین امنیت غذایی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و ابزارها است تا با کمک آنها اقدامات در این زمینه هدفمندتر و کاربردی‌تر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ از آنجایی که امنیت غذایی نقش بسزایی در تامین امنیت و ارتقای سلامت جامعه دارد و عدم توجه به آن و وابستگی به بازارهای جهانی عواقب ناخوشایندی برای کشور به همراه خواهد داشت، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد است تا با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق و نهادهای مرتبط با این حوزه؛ خلاها را پاسخ دهد و تلاش کند غذای سالم تری به دست مردم برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ایجاد شتابدهنده‌ها»، «ایجاد استانداردها»، «ایجاد پنجره واحد الکترونیکی»، «اصلاح ساختارکدهای ISIC»، «سامانه رهگیری محصولات کشاورزی»، «سامانه توزیع نهاده های کشاورزی (کودنت)»، «برگزاری سمپوزیوم و کارگاه آموزشی»، «تدوین برنامه مدیریت تغذیه تلفیقی در جهاد کشاورزی»، «استقرار بازار محصول سالم و تولید گیاهان بر اساس آنالیز کلان داده‌ها»، «دستنامه های ترویجی»، «ایجاد و توسعه شبکه محصولات سالم»، «طرح پایلوت تولید میکرو و ماکروجلبک»، «حمایت از ایجاد و استقرار نماد طیب» و «اطلس جامع زیست فناوری کشاورزی» 9 گامی است که برای تامین زیرساخت های تامین امنیت غذایی اجرایی شده یا در حال اجرا است.

در همین راستا هم اقدامات دیگری چون «تولید کود زیستی استرووایت از طریق تصفیه پساب دامداری، شهری و صنعتی»، «تولید صنعتی آفت کش گیاهی دایابون» و «کود تخصصی آمینواسیدی استحصال شده از ضایعات کارخانجات صنایع غذایی» برای سالم سازی محصولات کشاورزی تعریف شده است تا در مرحله نخست، تولیدات را با استانداردها همراه کنند.

چون تامین امنیت غذایی از زمین کشاورزی آغاز می شود و همه فرآیندهای تولید و توزیع را در برمی گیرد و تا سفره های مردم ادامه دارد به همین دلیل فراموش کردن یکی از حلقه‌ها؛ تامین این مفهوم را ابتر و بی‌نتیجه خواهد گذاشت.

بر همین اساس، ستاد طی چند سال اخیر با نگاه ویژه به صنعت دام و طیور برای تامین امنیت غذایی 9 طرح ویژه را هم در این زمینه اجرایی کرده است. اقداماتی همچون تشکیل دبیرخانه کارگروه تحقیق و توسعه لاین آرین»، «مقایسه سویه های مرغ موجود تجاری»، «استفاده از ظرفیت کانون های دانش، صنعت، بازار برای توسعه صنعت طیور»، «تولید اسپرم، جنین و گوساله های خالص نژاد در حال انقراض سیستانی»، «تولید ریزتراشه برای شناسایی، هویت گذاری و ثبت دام براساس استاندارد»، «تولید اسفنج واژینال پروژسترونی دام سبک»، «تولید گوسفند پر بازده مناسب برای شرایط محیطی ایران (نژاد مهربان)»، «تولید 2 هزار راس بز نژادهای ممتاز شیری، گوشتی و چندقلوزا (سانن، مورسیا، بوئر و موبنده)» و «برنامه اصلاح نژادی گوسفند بومی ایران (شال) با تاکید بر استفاده از آلل برولا».

یکی از پروژه های مطرح در این حوزه احیای مرغ لاین است که این کار هم با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با تلاش شرکت های دانش بنیان و خلاق با اجرای 5 طرح «تصویب و انعقاد قرارداد طرح‌های پژوهشی و توسعه فناوری»، «پایش پیشرفت طرح‌های پژوهشی»، «تدوین سند تحقیق و توسعه برنامه ملی لاین آرین»، «راه‌اندازی و توسعه پلتفرم شبکه تحقیق و توسعه مرغ لاین آرین» و «کسب برخی دستاوردها و جمع آوری اطلاعات سویه آرین از مزارع پرورش» در حال اجرا است.

به طور کلی همه این طرح ها با هدف تامین امنیت غذایی به اجرا درآمده اند و بخش کوچکی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همکاری با شرکت های دانش بنیان و مجموعه‌های ذیربط در وهله اول برای تامین غذا و سپس سالم سازی آن است. اقداماتی که می تواند امنیت غذایی به عنوان یکی از رهبردی ترین اهداف ملی را تامین و محقق کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران محصولات کشاورزی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بازاریابی شرکت های دانش بنیان بازارهای جهانی تامین امنیت غذایی برای تامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۰۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت اقتصاد، وزرای امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی در نشستی، راهکارهای تأمین مالی برای توسعه سیصد هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در استان‌های خوزستان، گیلان و مازندران را بررسی کردند.

در این نشست که با حضور سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان و مدیران دو وزارتخانه و در وزارت اقتصاد برگزار شد، راهکارهای تأمین مالی توسعه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های گیلان و مازندران مورد بررسی قرار گرفت.

تأمین مالی ریالی این پروژه‌ها و استفاده از فاینانس کشور چین از جمله راهکارهایی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اهمیت و ضرورت تأمین امنیت غذایی کشور و نقش این اراضی در افزایش تولید محصولات مهم کشاورزی از جمله ذرت، سویا و برنج مقرر شد در خصوص یکی از روش‌های تأمین مالی از طریق فاینانس خارجی یا استفاده از منابع ریالی بانک‌های کشور تصمیم‌گیری شود.

بر اساس این گزارش، با اجرای این طرح‌ها نزدیک به سه میلیون تن افزایش تولید در بخش محصولات کشاورزی کشور ایجاد خواهد شد و میزان منابع لازم برای اجرای این طرح‌ها نیز در حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

کد خبر 6097062

دیگر خبرها

  • پایش کیفیت روغن خوراکی از مزرعه تا سفره
  • بهبود کیفیت محصولات کشاورزی با تلاش متخصصان بومی
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • تولید کنندگان مبلمان فضای باز
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • گفتگو با با تولیدکننده خلاق گلاب در رادیو