Web Analytics Made Easy - Statcounter

با خروج کاراته از جمع فدراسیون های المپیکی و با توجه به بهم خوردن ترکیب مجمع، برخی ها بر طبل تعویق انتخابات می کوبند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با تصمیم مجمع کمیته ملی المپیک انتخابات این کمیته برای انتخاب رئیس، نواب رئیس و اعضای هیات اجرایی قرار است 6 شهریور ماه برگزار شود. در همین راستا ثبت نام از کاندیداها از 5 مرداد شروع شده اما هنوز ثبت نام به پایان نرسیده، زمزمه هایی مبین بر تعویق انتخابات به گوش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهانه این بار خروج کاراته از جمع فدراسیون های المپیکی است.

در فاصله کمتر از یک ماه مانده برگزاری انتخابات، کمیته ملی المپیک از IOC درباره شرایط کاراته استعلام گرفت و طبق استعلام گرفته شده و نامه IOC به کمیته ملی المپیک ایران، کاراته از آنجا که دیگر در بازی های المپیک حضور ندارد، باید از لیست رشته های المپیکی حذف شود و فدراسیون المپیکی محسوب نمی‌شود. از این رو ۲۹ فدراسیون المپیکی مجمع کمیته ملی المپیک به ۲۸ فدراسیون کاهش یافت.

بدین ترتیب سیدحسن طباطبایی رییس فدراسیون کاراته هم امکان کاندیداتوری برای عضویت در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک را ندارد اما با حق رای در مجمع حضور خواهد یافت.

بدین ترتیب یکی فدراسیون دیگر از جمع فدراسیون های المپیکی کاسته شده و با توجه به اساسنامه برگزاری انتخابات می تواند با چالش جدی روبرو شود. به نظر می‌رسد که با خارج شدن کاراته از لیست رشته های المپیکی و با توجه به شرایط موجود وجاهت قانونی مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک هم از دست خواهد رفت.


  اساسنامه چه می گوید؟

طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، رای فدراسیون‌های المپیکی و 6 نماینده ورزشکاران باید بر روی اعضای غیرالمپیکی غالب باشد و نصف به علاوه یک آرای مجمع را تشکیل دهد.

با توجه به حضور کاراته به‌عنوان فدراسیون غیرالمپیکی و طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک اعضای مجمع 64 نفر هستند که 34 عضو آن یعنی 28 فدراسیون المپیکی و 6 ورزشکار منتخب کمیسیون ورزشکاران اعضای المپیکی هستند و 30 عضو دیگر غیرالمپیکی محسوب می‌شوند‌. بر اساس اساسنامه کمیته ملی المپیک، برای انتخابات، نصف به علاوه یک عضو از اعضای مجمع را باید اعضای المپیکی تشکیل دهند.

در حال حاضر با حذف کاراته، ۲۸ فدراسیون، المپیکی هستند و از مدت‌ها قبل و با توجه به وضعیت نامشخص ریاست در چند فدراسیون المپیکی، نگرانی بابت به حدنصاب نرسیدن فدراسیون‌های المپیکی در روز انتخابات وجود داشت.

در حال حاضر تکلیف 5 فدراسیون المپیکی وزنه‌برداری، فوتبال، دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک و شمشیربازی با سرپرست اداره می شوند و از همین رو به دلیل نداشتن رییس، امکان حضور در مجمع را ندارند. دوره ریاست فدراسیون بدمینتون نیز پایان یافته اگرچه هنوز رئیس در این فدراسیون حضور دارد. انتخابات فدراسیون سوارکاری نیز از سوی وزارت ورزش به رسمیت شناخته نشده اگرچه رئیس این فدراسیون نیز در حال فعالیت است. اگر تا زمان مجمع انتخاباتی کمیته، سرپرست برای بدمینمتون و سوارکاری معرفی نشود، این 2 فدراسیون در جمع فدراسیون‌های المپیکی باقی می‌مانند.
در این شرایط با کم‌شدن فدراسیون کاراته از جمع المپیکی ها و اداره 5 فدراسیون با سرپرست، 23 فدراسیون المپیکی و 6 عضو کمیسیون ورزشکاران در مجموع 29 نفر به‌عنوان اعضای المپیکی در مجمع حاضر می‌شوند

از طرفی تعداد اعضای غیرالمپیکی مجمع نیز با توجه به اینکه فدراسیون ورزش زنان رئیس ندارد و تکلیف این فدراسیون نامشخص است و با اضافه شدن فدراسیون کاراته به جمع فدراسیون‌های غیرالمپیکی 29 نفر خواهد بود.

بنابراین در این شرایط با فرض ادامه انتخاب نشدن سرپرست برای فدراسیون بدمینتون و سوارکاری تا قبل از برگزاری مجمع و همچنین عدم معرفی سرپرست برای فدراسیون سوارکاری و یا عدم غیبت یکی از نماینده های ورزشکاران در روز مجمع، تعداد اعضای المپیکی در مقایسه با اعضای غیرالمپیکی 29 - 29 خواهد بود و حضور حداکثری اعضای المپیکی در مجمع رعایت نخواهد شد.

با توجه به این وضعیت وزارت ورزش و جوانان باید تدبیری بیندیشد، چرا که وظیفه برگزاری انتخابات و‌ مشخص کردن وضعیت اداره فدراسیون‌ها با این وزارتخانه است و امیدواریم با تدبیر وزارت ورزش و جوانان، ورزش دچار چالش بزرگی نشود.


  انتخابات در هاله تعویق؟

به نظر می رسد که این قصه سر دراز دارد و برخی ها بر طبل تعویق انتخابات می کوبند. اگرچه با توجه به شرایط موجود در اساسنامه و خروج کاراته از جمع اعضای المپیکی مجمع و البته بلاتکلیفی 5 فدراسیون تعداد اعضای المپیکی و غیرالمپیکی مساوی خواهد شد و با بند بند نصف+یک المپیکی ها در تعارض است اما این مشکل با تمهیداتی مثل گذشت یکی از فدراسیون‌های غیرالمپیکی یا خود وزیر و یا رئیس کمیته ملی المپیک از حق رای قابل حل است.

با این وجود به نظر می رسد در پشت پرده ماجرا برخی ها که خواهان ادامه وضع موجود و تداوم بلاتکلیفی کمیته هستند، بر تعویق این انتخابات اصرار و پافشاری می کنند. اتفاقی که شاید تنها به نفع کنار مانده ها و البته اعضای مجمع بیکاران هیات اجرایی باشد. برخی از افراد که صحبتهایی مبنی بر حضور آنها در انتخابات کمیته به گوش می رسید و هنوز مجوز لازم و یا شرایط حضور در انتخابات فعلی را ندارند، خواهان تعویق انتخابات هستند تا بلکه بتوانند در این انتخابات حضور پیدا کنند.

اتفاقی که البته به هیچ وجه به صلاح ورزش و مصالح ملی نیست. انتخابات کمیته پیش از این یک بار به تعویق افتاده و با توجه به اتمام دوره فعالیت رئیس و نواب رئیس و هیات اجرایی تا شهریور ماه حدودا 9 در وضعیت بلاتکلیفی قرار خواهد داشت و تعویق دوباره آن می تواند آسیب های بیشتری را به ورزش کشور وارد کند. فراموش نکنید که ورزش ایران سال مهمی را پیش رو خواهد داشت و در 1402 قرار است بازیهای آسیای هانگژو برگزار شود.

مچنین رقابتهای انتخابی المپیک در بسیاری از رشته ها آغاز خواهد شد و همین رویدادهای مهم و بااهمیت نباید در سایه سهم خواهی برخی تشنگان قدرت از دست برود.

انتخابات کمیته ملی المپیک به هر شکل ممکن باید تحت هر شرایطی برگزار شود. این تنها گزینه روی میز است.

 

ترکیب اعضای مجمع

اعضای مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک به شرح زیر هستند:
1- وزیر ورزش و جوانان
2- رئیس کمیته ملی المپیک
3- نواب رئیس کمیته ملی المپیک (2 عضو)
4- خبرگان ورزشی (5 نفر)
5- ورزشکاران منتخب کمیسیون ورزشکاران (6 نفر)
6- رئیس آکادمی ملی المپیک
7- رئیس کمیته ملی پارالمپیک
8- رئیس فدراسیون پزشکی - ورزشی
9- رئیس فدراسیون همگانی
10- رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی
11- رئیس فدراسیون ورزش‌های کارگری
12- رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی
13- رئیس فدراسیون زنان
14- رئیس ورزش نیروهای مسلح
15- نماینده باشگاه‌ها (2 نفر)
16- نماینده داوران و مربیان (2 نفر)
17- فدراسیون‌های ملی عضو فدراسیون‌های بین‌المللی که رشته یا رشته‌های آنها تحت نظر کمیته بین‌المللی المپیک در بازی‌های المپیک حضور دارند. (28 فدراسیون شامل؛ اسکی، بدمینتون، بسکتبال، بوکس، تکواندو، تیراندازی، تیراندازی با کمان، تنیس، تنیس روی میز، جودو، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، ژیمناستیک، سوارکاری، سه‌گانه، شمشیربازی، شنا، شیرجه و واترپلو، فوتبال، قایقرانی، کشتی، گلف، والیبال، وزنه‌برداری، هندبال، هاکی، انجمن‌های ورزشی، کوهنوردی و اسکیت)
18- فدراسیون‌های ملی عضو در فدراسیون‌های بین‌المللی که در بازی‌های آسیایی حضور دارند (6 فدراسیون شامل؛ ووشو،کاراته، شطرنج اسکواش، کبدی و بولینگ و بیلیارد)
19- فدراسیون‌های ملی که رشته آنها ریشه در فرهنگ غنی ایران دارد (2 فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای و فدراسیون چوگان).

لیست اعضای المپیکی مجمع به شرح زیر است:
روسای فدراسیون های اسکی، والیبال، بسکتبال، بوکس، دوومیدانی، تیراندازی، تیروکمان، سوارکاری، کشتی، جودو، انجمن های ورزشی، کوهنوردی، اسکیت، هندبال، قایقرانی، شنا شیرجه واترپلو، تنیس، تنیس روی میز، گلف، هاکی، تکواندو، سه گانه، بدمینتون .
نماینده ورزشکاران: سجاد گنج زاده، الهه احمدی، حمیده عباسعلی، محمد باقری معتمد، بهداد سلیمی، مجتبی عابدینی

لیست اعضای غیرالمپیکی مجمع به شرح زیر است:
وزیر ورزش، رییس کمیته ملی المپیک، ۲ نایب رییس کمیته ملی المپیک، رییس کمیته پارالمپیک، ۲ نماینده داوران و مربیان، ۲ نماینده باشگاه ها، ۵ خبره ورزشی، نماینده نیروهای مسلح، نماینده آکادمی ملی المپیک، روسای فدراسیون های پزشکی ورزشی، دانش آموزی، دانشجویی، کارگری و همگانی، روسای فدراسیون های ووشو، کاراته، شطرنج، اسکواش، کبدی، بولینگ، زورخانه ای و چوگان.



 

منبع: دانا

کلیدواژه: جمع فدراسیون های المپیکی فدراسیون المپیکی کمیته ملی المپیک تعویق انتخابات رئیس کمیته ملی اعضای المپیکی رئیس فدراسیون فدراسیون ورزش کاراته از جمع المپیکی مجمع هیات اجرایی اعضای مجمع رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۰۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

به گزارش "ورزش سه"، بعد از حدود 14 ماه بلاتکلیفی قرار است انتخابات فدراسیون ژیمناستیک 24 اردیبهشت ماه برگزار شود، فدراسیونی که سال گذشته تا آستانه تعلیق پیش رفت، اما در نهایت با بازگشت زهرا اینچه درگاهی به صندلی ریاست به آرامش رسید و اخیرا توانست سهمیه المپیک پاریس را هم توسط مهدی الفتی کسب کند. 

در آستانه برگزاری انتخابات بار دیگر برخی حواشی باعث برهم خوردن آرامش این رشته شده و حتی سهمیه به دست آمده برای المپیک را هم تحت تاثیر قرار داده است.

در همین راستا با فرامرز سنگینی، دبیر سابق فدراسیون ژیمناستیک همکلام شدیم. او درباره شرایط این روزهای ژیمناستیک گفت: از زمانی که من ژیمناستیک را شروع کردم آرزویم  این بود که در عرصه قاره ای بدرخشیم. خیلی وقت ها اجازه شرکت در بازیهای آسیایی را به ما نمی دادند. چون ژیمناستیک ایران سطح پایینی داشت و می گفتند شانسی برای کسب مدال نداریم. واقعیت هم اینگونه بود که به دلیل تفاوت تکنیک در آموزش ژیمناستیک و اختلافی که با ژیمناستیک دنیا داشتیم نمی توانستیم شگفتی ساز شویم و کار خاصی انجام دهیم. این آرزوی همه اهالی ژیمناستیک کشور بود که به المپیک برویم آن هم در شرایطی که ژیمناستیک ایران سابقه طولانی تری نسبت به بسیاری از رشته های ورزشی کشور دارد و از دهه 20 فعالیت رسمی خود را در ایران آغاز کرده است ، این سابقه طولانی و عدم درخشش در رقابت های قاره ای یک نقطه ضعف بود. این دوران گذشت و با وجود زحمت های زیادی که کشیده شد و اردوهای مشترک و برون مرزی که داشتیم تلاش شد طلسم عدم توفیق در کسب مدال را بشکنیم.

وی افزود: بالاخره طلسم کسب مدال در آسیا در سالهای ابتدایی دهه نود رخ داد و عبدالله جامعی موفق به کسب مدال برنز خرک حلقه در قاره کهن شد. این کورسوی امیدی بود تا ژیمناستیک ایران بتواند موفقیتهای بیشتری کسب کند. اینکه این موفقیت تکرار شود نیازمند امکانات و زمان بیشتری هم بود. برای موفقیت در یک مسابقه نیازمند تمرینات حرفه ای هستیم و در آن زمان من متاسف می شدم که چرا نمی توانیم بیشتر از این به بچه ها رسیدگی کنیم. در دوره جدید فدراسیون که از سال 96 آغاز شد ژیمناست های جوانی مثل محمدرضا حمیدی ، مهدی احمد کهندی، محمدرضا شفیعی ، خسرو نژاد ، بهلولزاده و ... پا به عرصه تیم ملی گذاشتند. آنها نیازمند حضور در مسابقات بین المللی زیادی بودند و این اتفاق هم صورت گرفت.

دبیر اسبق فدراسیون ژیمناستیک عنوان کرد: در دوره هایی ما نمی توانستیم به دلایل مختلف حضوری مداوم در مسابقات بین المللی داشته باشیم اما از بعد از سال ۹۶ خصوصا در ژیمناستیک هنری مردان ، ژیمناست ها حضوری مداوم در مسابقات داشتند. حضور انها در سطوح مختلف مسابقات مثل جام های جهانی و تلاش های جمعی خانواده ژیمناستیک و مسئولان فدراسیون نتیجه داد و در بازی های آسیایی ، الفتی موفق به تاریخ سازی شد. به نظر من تاریخ ژیمناستیک ایران به قبل و بعد از مدال بازی های آسیایی تقسیم شد و این یک رنسانس بود. ما مدال قهرمانی آسیا داشتیم اما منتظر بودیم یک ژیمناست از کشورمان در بازی های آسیایی مدال بگیرد. در هانگژو یک پرواز تاریخی از الفتی را شاهد بودیم و این رقابت ها برای ما شادکامی به دنبال داشت. این مدال توقع جامعه را بالا برد و پس از آن هم توقع کسب سهمیه المپیک را داشتیم.

سنگینی در ادامه گفت: کسب سهمیه المپیک برای ما یک آرزو بود. پیش از این 2 حضور در المپیک توسط جمیله سروری و جلال بازرگان داشتیم که البته آنها بدون ورودی و کسب سهمیه اعزام شدند. چون در آن زمان کمیته بین المللی المپیک از حضور ورزشکاران استقبال می کرد. ژیمناستیک دنیا آنقدر قوی شد و در عرصه جهانی توسعه پیدا کرد که کمیته بین المللی المپیک تصمیم گرفت که مسابقات کسب سهمیه را در نظر بگیرد تا قوی ترین و بهترین ورزشکاران در این رویداد شرکت کنند. کسب سهمیه الفتی واقعا یک اتفاق تاریخی بود. او روحیه بالایی دارد و وقتی در قطر حرکت اول خود را خراب کرد در حرکت دوم با قدرت پرش خود را اجرا کرد. انشالله او بتواند نمایش خوبی در المپیک داشته باشد و  همین که در عرصه بزرگ المپیک نمایش قابل قبولی داشته باشد توفیق بزرگی است. فراموش نکنیم ژیمناستیک ایران دو سال دچار بی تدبیری شده بود و آرامشی که لازم بود را از بچه ها گرفته بودند. مسیر حرکت ژیمناستیک ایران را غیرمدبرانه دچار چالش کردند و همین مسئله دشواری کسب سهمیه المپیک را دوچندان کرد.

دبیر اسبق فدراسیون ژیمناستیک درباره انتخابات پیش روی این فدراسیون عنوان کرد: در انتخابات فدراسیون باید اخلاق رعایت شود و در یک فضای آرام هر کسی برنامه خودش را ارائه بدهد.  این برنامه ها باید در جهت ارائه برنامه خودشان باشد نه اینکه به دنبال تخریب یک کاندیدا باشیم در هیچ منطقی نمی گنجد. به کسانی که اهل ژیمناستیک نیستند توصیه می کنم که در انتخابات شرکت نکنند. آنها اصلا نمی دانند نیازهای ژیمناستیک چیست چون ژیمناستیک ظرافت هایی دارد و خیلی راحت یک فرد ناآشنا فریب می خورد و به بیراهه می رود. شاید آنها افراد خوبی باشند اما باید در جای خودشان قرار بگیرند.  اگر هم دنبال ریاست فدراسیون هستند حداقل افراد را مقابل هم قرار ندهند. چون اقدام آنها بر خلاف مصالح ژیمناستیک است.

دیگر خبرها

  • واکنش فدراسیون کشتی به حذف داور المپیکی و جلسه دبیر و یزدانی
  • چرا اتحادیه جهانی کشتی مصلایی پور را از المپیک‌ کنار گذاشت؟
  • توضیحات معتمدی درباره جلسه با ورزشکاران شانس المپیکی
  • یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد | تنبیه فوری فدراسیون جهانی
  • حذف رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی از المپیک
  • حذف رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی از المپیک پاریس
  • محتمل‌ترین زمان برای برگزاری انتخابات فدراسیون دوومیدانی
  • خبر خوش وزیر ورزش درباره سربازی ورزشکاران
  • آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند
  • توضیح وزیر ورزش در مورد معافیت و قانون استخدامی ورزشکاران