Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اجرایی برگزاری نخستین همایش علوم پایه و توسعه پایدار درباره لزوم برگزاری چنین رویدادی گفت: اگر علوم پایه را گنجینه‌ای فرض کنیم که پشتوانه سایر هزینه‌ها و تلاش‌های انجام شده در کشور است، در شرایط کنونی این گنجینه گرانبها نیاز حیاتی و فوری به ارتقاء و اعتلای کمّی و کیفی دارد.

مریم فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از  نامگذاری ﺳﺎل ۲۰۲۲ ﻣﯿﻼدی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان «ﺳﺎل ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﯽ ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪ در ﺗﻮﺳﻌﻪ پایدار» و تشکیل ستاد ملّی سال بین‌المللی علوم پایه و توسعه، شورای سیاست‌گذاری بزرگداشت آن با حضور نهادهای مختلف و از جمله انجمن‌های علمی مرتبط با علوم پایه به ریاست وزیر علوم و دبیری دکتر نصیری قیداری زﻣﯿﻨﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ برای ﻫﻢ اﻓﺰاﯾﯽ و بهره گیری از ﺧﺮد جمعی اعضاء فراهم شد تا ﺿﻤﻦ مطالعه و بررسی ﻣﺸﮑﻼت و ﻣﻌﻀﻼت رشد و گسترش ﻋﻠﻮم پایه در ایران، ﺗﻮﺟﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ‌ﻣﺪاران ﺣﻮزه ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوری را ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ و ﺟﺎﯾﮕﺎه آن ﺟﻠﺐ کنند و ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ گام‌های مؤثری در ﻣﺴﯿﺮ ارتقاء و اعتلای علوم پایه در کشور بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دکتر اکرم قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران هم در این ستاد حضور دارند و تلاش می‌کنند در کنار سایر انجمن‌های علمی با کمک اعضای انجمن تمام مساعی خود را برای تحقق اهداف مصوب ستاد ملّی به کار گیرند.   

فیروزی درباره اهداف ستاد ملّی سال بین‌المللی علوم پایه و هدف از برگزاری نخستین همایش علوم پایه و توسعه پایدار، خاطرنشان کرد: اهداف این ستاد عبارتند از: ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﯾﺰی و اﺟﺮای روﯾﺪادﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺳﺎل ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪ، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﺸﮑﻼت ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪ در ﮐﺸﻮر، اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎی ﺗﺮوﯾﺠﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آﺷﻨﺎﯾﯽ ﻣﺮدم و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎ ﻣﻔﺎﺧﺮ ﮐﺸﻮر در ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪ و ﻧﺸﺎن دادن اﻫﻤﯿﺖ و ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪ ﺑﺮای ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺣﻤﺎﯾﺖ و ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﻋﻠﻤﯽ از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن و ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪ، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻇﺮﻓﯿﺖ‌ﻫﺎی ﺑﯿﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری در راﺳﺘﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪ در ﮐﺸﻮر و ﺗﻮﺳﻌﻪ روش‌ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ آﻣﻮزﺷﯽ در ﺣﻮزه ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪ. همانگونه که ملاحظه می‌کنید ایده برگزاری «همایش علوم پایه و توسعه پایدار» برگرفته و متمرکز بر اهداف ستاد است.

دبیر اجرایی نخستین همایش علوم پایه و توسعه پایدار، ادامه داد: لزوم برنامه‌ریزی بلند مدت برای رسیدن به شرایط مطلوب و بهبود مستمر جایگاه علوم پایه موجب شده تا طراحی این رویداد بصورت ادامه دار و سالیانه انجام گیرد و از مدتی پیش ما در انجمن ترویج علم ایران با کمک سازمان‌ها و نهادهای علمی همراه در تدارک برگزاری نخستین همایش هستیم.

 وی در پاسخ به پرسشی درباره محورهای این همایش، گفت: اهمیت ترویج علوم پایه در توسعه پایدار (ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی)، اهمیت ترویج علوم بین رشته‌ای در توسعه پایدار، ارتباط بین علوم پایه با سایر علوم (علوم انسانی، پزشکی، فنی و مهندسی)، ارتباط علوم پایه با نوآوری و فناوری، نقش علوم پایه در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، نقش علوم پایه در ارتقای بهداشت، سلامت و امنیت غذایی، نقش علوم پایه در موضوعات اقلیم و حفاظت از محیط زیست، تغییر شیوه‌های آموزش علوم پایه به منظور علاقمندسازی مردم، کاربست آینده پژوهی در علوم پایه، سیاستگذاری در علوم پایه و توسعه پایدار، آسیب‌شناسی ترویج رشته‌های علوم پایه و ارائه راهکارهای ترویج علوم پایه برای توسعه پایدار در ایران از محورهای این همایش هستند.

فیروزی با بیان این که «در نظر داریم تا برگزاری این همایش به صورت سالیانه استمرار یابد»، افزود: همانطور که می‌دانید ترویج، گفتمان‌سازی و اصلاح تفکر، نگرش و عملکرد افراد مختلف که هر یک ویژگی‌ها و میزان تأثیرگذاری متفاوتی در جامعه دارند، نیازمند تلاشی مستمر، در ابعاد و سطوح مختلف و متعددی است که دستیابی به این مهم تنها از راه ایجاد جریانی پر قدرت و پیوسته ممکن خواهد بود. اگر علوم پایه را گنجینه‌ای فرض کنیم که پشتوانه سایر هزینه‌ها و تلاش‌های انجام شده در کشور است، در شرایط کنونی این گنجینه گرانبها به ارتقاء و اعتلای کمّی و کیفی نیاز حیاتی و فوری دارد. 

عضو انجمن ترویج علم ایران درباره ویژگی‌های مقالات ارسالی به نخستین همایش علوم پایه و توسعه پایدار، گفت: انتخاب موضوع باید متناسب با ‌یکی ‌از محورهای اصلی همایش و رعایت‌ ‌ویژگی‌های ‌استاندارد ‌مرسوم ‌مقالات‌ علمی باشد. بدیهی است هر چه ارتباط بیشتری بین پرسش مقاله، طراحی سؤال و مشکلی که مقاله برای پرداختن به آن تهیه شده، با محورها و اهداف همایش وجود داشته باشد، نشان می‌دهد که درک درستی از پیام همایش برای پژوهشگران بوجود آمده و ارائه مقالات علمی که بتوانند به درستی نتیجه کار نویسنده خود را منتقل کنند، نشان‌دهنده موفقیت و اثربخش بودن این رویداد خواهد شد. بزودی جزئیات بیشتر در سایت همایش قابل دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.

به گفته فیروزی، تاریخ برگزاری این همایش آبان ۱۴۰۱ است و متقاضیان می‌توانند تا ۳۱ شهریور ماه چکیده مقالات خود را ارسال کنند. تاریخ ارسال اصل مقالات ۳۰ مهرماه درنظر گرفته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در آبان ماه سال جاری برگزاری بیست و سومین دوره اهدای جوایز ترویج علم هم در دستور کار انجمن ترویج علم قرار دارد.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: علوم پایه ترویج علم سال جهانی علوم پایه انجمن ترویج علم علوم پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۰۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور

ایسنا/فارس معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه جهرم گفت: با انتشار گزارش اشپرینگر نیچر، رتبه دانشگاه جهرم در بین دانشگاه‌های ایران با صعود نسبت به سنوات گذشته، به رتبه ۲۳ ارتقا یافته است.

محمد قناعتیان در گفت‌وگو با ایسنا افزود: این جایگاه دانشگاه جهرم را از نظر پژوهشی بالاتر از ۸۹ دانشگاه و موسسه پژوهشی دیگر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این نظام رتبه‌بندی سالانه مؤسسه‌های جهان را بر پایه سنجه‌های گوناگون ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: بر پایه گزارش اشپرینگر نیچر در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۱۲ مؤسسه ایرانی توانستند در لیست نیچرایندکس قرار گیرند.

قناعتیان بیان کرد: بر پایه این گزارش مقاله‌های منتشر شده از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۲، ۱۵۰ نشریه برتر نیچر در حوزه‌های شیمی، علوم محیط، زمین‌شناسی، علوم زیست، بهداشت و علوم فیزیکی، شمارش و ارزیابی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این رتبه‌بندی بر پایه بخش محدودی از برون‌دادهای پژوهشی مؤسسه‌ها انجام می‌شود و برای فهم بهتر جایگاه مؤسسه‌ها باید نظام‌های رتبه‌بندی دیگر نیز بررسی شوند.

هیچ یک از مؤسسات ایرانی نتوانسته‌اند در میان موسسه‌های برتر جهان در رتبه‌بندی آکادمیک نیچرایندکس جای گیرند. نیچر ایندکس به رتبه‌بندی مؤسسه‌های سراسر جهان بر پایه خروجی‌های پژوهشی با کیفیت بالای آن‌ها در سال گذشته می‌پردازد.

نیچر ایندکس با شمارش تعداد مقاله‌های پدیدآوران در نشریات نمایه‌ شده‌اش، رتبه‌های مؤسسات را بر پایه‌ی دو سنجه شمار آثار و میزان مشارکت در پدیدآوری آثار، شدنی می‌کند.

رتبه ملی مؤسسه‌های ایرانی در لیست بر پایه میزان مشارکت گزارش شده است و میزان مشارکت به شمار پدیدآورندگان یک مقاله بستگی دارد.

دانشگاه علوم پزشکی جهرم با رتبه ۶۱ در جایگاه میانی این فهرست قرار دارد. دانشگاه شیراز در فهرست نیچرایندکس ۲۰۲۳ رتبه نخست دانشگاه‌های ایران را کسب کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • آموزش فر کردن مو با چنگال ؛ روشی فوری برای فر کردن موها | چگونه از موهای فر نگهداری کنیم؟
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • آسیا با ترویج گفت‌وگو توانمندتر می‌شود
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور ترویج اشاعه کارآموزی در مازندران
  • رولت یخچالی یک شیرینی فوری بدون نیاز به فر