Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@05:32:07 GMT

نرخ پایین باروری در چهارمحال و بختیاری

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۱۳۵۴

نرخ پایین باروری در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در حال حاضر نرخ باروری در استان ۱.۷۱ است که استاندارد آن باید ۲.۳ باشد، متاسفانه در طی سال‌های متمادی درصد سالمندی رو به افزایش است که در شهرستان‌های شهرکرد، سامان، بن، کیار و بروجن به دلیل مهاجرت، تهدید نرخ رشد و بالا بودن پوشش تنظیم خانواده، انجام سزارین و سقط نرخ باروری پایین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی احمدی ۱۱ مردادماه در در نشست خبری معاونان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: جوانی جمعیت یکی از موضوعات اولویت‌دار کشور و استان بوده ولی متاسفانه شاخص‌ها نشان می‌دهد وضعیت رشد جمعیت در کشور و استان مناسب نیست و اگر این روند ادامه یابد پیامدهای ناگواری از جمله مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و بهداشتی گریبانگیر جامعه خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، افزود: خوشبختانه گام‌های خوبی در کشور و همچنین در استان برداشته شده که در بخش فرهنگی می‌توان به جشنواره کشوری علمی، فرهنگی و هنری جوانی جمعیت اشاره کرد.

احمدی ادامه داد: ثبت‌نام در این جشنواره از ۲۷ تیرماه آغاز و تا هفتم مهرماه ادامه دارد، ارزیابی آثار ارسالی ۱۷ مهرماه و جشنواره ۲۲ مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری، آگاه‌سازی و اقناع‌سازی جامعه از مزایای جوانی جمعیت، انگ‌زدایی برای درمان ناباروری، کاهش سقط جنین و سزارین و چالش‌ها و تهدیدات سالخوردگی جمعیت در استان و کشور و مطالبه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بیان کرد.

وی گفت: محورهای این جشنواره شامل پوستر و طراحی گرافیک، داستان کوتاه و فیلم‌نامه، مقالات پژوهشی و علمی، نقاشی، وبلاگ‌نویسی، تولیدات نرم‌افزاری، انیمیشن، موشن و کلیپ، پیشنهادات و ایده‌های کاربردی، تیتر و جملات کوتاه و تاثیرگذار، خوشنویسی، پادکست و درس‌آموخته‌ها و تجربیات کاربردی و مشاوره برای ترویج مفاهیم جمعیت بارور و جمعیت یاور است.

احمدی توضیح داد: از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت است که به صورت مستمر و متوالی جلسات آن برگزار می‌شود که در این راستا اقداماتی همچون برگزاری کلاس‌های آموزشی و وبینارهای متعدد، لزوم راه‌اندازری کلینیک ناباروری سطح ۲ در لردگان و تمامی شهرستان‌ها و تجهیز کلینیک ناباروری سطح ۳ در شهرکرد صورت گرفته است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به پیشتاز بودن چهارمحال و بختیاری در تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت و اداره جوانی جمیعیت، بیان کرد: از نظر ما هنوز اقدامات صورت گرفته کافی نبوده و کارهای بسیاری نیاز به انجام است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نرخ باروری در استان ۱.۷۱ است که استاندارد آن باید ۲.۳ باشد، متاسفانه در طی سال‌های متمادی درصد سالمندی رو به افزایش است که در شهرستان‌های شهرکرد، سامان، بن، کیار و بروجن به دلیل مهاجرت، تهدید نرخ رشد و بالا بودن پوشش تنظیم خانواده، انجام سزارین و سقط نرخ باروری پایین است، بنابراین برای اینکه بتوان از روند کاهشی نرخ باروری جلوگیری کرد یک فرصت طلایی که پنجره جمعیتی نامیده می‌شود وجود دارد که افراد زیادی در سن باروری قرار دارند  و بایستی ترویج و ترغیب به ازدواج و فرزنداوری و کاهش سقط صورت گیرد، زیرا تقریبا معادل ولادت‌ها جمعیت سقط گزارش شده است.

احمدی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در فرهنگ‌سازی و اغناسازی جامعه دارند، تصریح کرد: با دستور و تحکم فرزندآوری نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت و باید با استدلال جمعیت را به این امر قانع کرد، البته کمیته‌‎ای در این راستا تحت عنوان کمیته رسانه در قرارگاه جوانی جمعیت به منظور فرهنگ‌سازی برای ارتقای شاخص‌های رشد جمعیت تشکیل شده است.

وی در ادامه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که از تمکن مالی برخوردارند فرزند کمتر داشته و رخ رشد جمعیت در دهک‌های پایین‌تر قابل قبول است، بنابراین گره زدن مسائل جمعیت و نرخ رشد به مسائل اقتصادی نادرست است، البته هزینه‌های فرزندآوری بالاست که در این راستا اقداماتی همچون ارائه بسته‌های حمایتی به منظور رفع موانع پیش‌روی خانواده‌ها انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: در قرارگاه جوانی جمعیت طی تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان امام چندین موضوع در دستور کار قرار گرفته، به طوری که قرار شده از نیمه دوم مردادماه به حدود ۲۲۵ نفر هزینه درمان افراد نابارور در مناطق محروم که توان اقتصادی نداشته توسط این ستاد اجرایی پرداخت و بسته‌‎های خدمتی حمایتی به افراد بالای سه فرزند ارائه شود.

لزوم ورود خیرین و کمک به تامین هزینه داروی بیماران خاص

در ادامه رضا محمدی_ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به طرح دارویاری که از ۲۳ تیرماه به دلیل حذف ارز ترجیحی دارو آغاز شد، اظهار کرد: این طرح با هدف عدم تغییر پرداختی‌ها از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه، بهره‌مندی تمامی دهک‌ها از یارانه دارو، افزایش دسترسی مردم به دارو، کاهش کمبودهای دارویی، جلوگیری از قاچاق دارو و افزایش کیفیت دارو و تقویت صنایع داروسازی اجرایی شد.

وی افزود: حدود ۱۰۴۵ قلم دارو تحت پوشش بیمه با افزایش قیمت مواجه بوده که این افزایش قیمت موجب شده بیمه تعهدات خود را افزایش دهد، به طوری که سهم پرداختی بیمه‌ها افزایش یافته است.

محمدی گفت: ۱۱۹ قلم داروی بیماران داروهای که در افراد کمتر از ۱۲ سال با بیمه محاسبه می‌شد، مقرر شده به طور کامل تحت پوشش بیمه قرار گیرند، همچنین داروهای بیماران مزمن، قلبی عروقی نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: هیچ ارزی به داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی تعلق نمی‌گیرد و قرار است وزارت بهداشت قیمت‌گذاری بر آن‌ها را انجام دهد.

وی در ادامه گفت: از ۱۱۳ داروخانه استان، ۹۷ داروخانه روزانه، ۱۶ داروخانه شبانه‌روزی و ۱۱ داروخانه بیمارستانی در استان وجود دارد که خدمات دارویی را به مردم ارائه می‌کنند.

محمدی بیان کرد: با کمبودحدود ۵۳ قلم دارو در استان مواجه هستیم که به صورت روزانه پایش صورت می‌گیرد و کمبودها از سهمیه کشور یا دیگر استان‌ها به منظور رفع مشکلات جبران می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک هزینه دارو به ۴۸۱۶ بیمار از جمله بیماران سرطانی به دلیل هزینه بالای داروها پرداخت شده و چهار ماهه امسال ۶۳۱ میلیون تومان به ۱۲۴۹ نفر پرداخت شده است، بنابراین لازم است با توجه به هزینه بالای داروهای بیماران خاص، انجمن‌های خیریه و خیرین فعالانه ورود پیدا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده جشنواره فرزندآوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد قرارگاه جوانی جمعیت چهارمحال و بختیاری نرخ باروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۱۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های ورزشی ۱۳ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،در این مجموعه خبری می‌توانید ببینید:
- دور برگشت رقابت‌های بسکتبال لیگ امید کشور درشهرکرد
- برگزاری دوره مربیگری فوتسال در چهارمحال و بختیاری

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • خبر‌های ورزشی ۱۳ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی در شهرکرد
  • تخصیص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث مخزن آب آشامیدنی در گوجان
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم
  • امضای تفاهم‌نامه تکمیل زنجیره ارزش راهبردی بادام
  • انهدام باند سارقان سیم برق در شهرکرد
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری