Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@15:32:26 GMT

خیرات محرم

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۱۵۲۱

خیرات محرم

محرم از جمله ایامی است که بحث نذر در آن قوت می‌‌گیرد. به طور معمول در مراسم مذهبی، کمک به محرومان و نیازمندان در قالب نذورات دیده می‌‌شود. حالا خیرین زیادی از سراسر کشور تلاش می‌‌کنند تا در این ماه که اولین ماه قمری و ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان برای سرور و سالار شهیدان است، بتوانند با اهدای نذورات و دستگیری از مستمندان در مناطق دور و نزدیک، ارج و قرب الهی را شامل حال خویش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روطزنامه ایران: عباس بخشی، مدیر روابط عمومی جمعیت امام‌رضایی‌ها، درباره نذورات و اطعام نیازمندان در ماه محرم به «ایران» می‌‌گوید:  از «زیر سقف مهربانی» تا «اطعام حسینی»  از جمله برنامه‌های متنوع جمعیت امام‌رضایی‌ها در ماه محرم است. جمعیت امام‌رضایی‌ها به عنوان یک سازمان خیریه مردم‌نهاد در مقوله‌های اجتماعی و فرهنگی به دنبال رفع پایه‌ای مشکلات مردم است و در ماه محرم تلاش می‌‌کند که کمک‌ها پررنگ‌تر باشد، زیرا نذورات هم در این ماه بیشتر ارائه می‌‌شود.  با توجه به وقوع سیل‌های اخیر در برخی استان‌های کشور، بخشی از کمک‌ها به آن مناطق تعلق گرفته، این در حالی است که غیر از امداد و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان از بلایای طبیعی و ایجاد بستر برای بازگشت این افراد به زندگی عادی، پروژه‌ها و پویش‌هایی در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی نیز در حال انجام است.

به گفته او، در ایام ماه محرم الحرام 1444 هجری قمری، مجموعه‌ «دوباره زندگی» که مجموعه ای برای کمک به زندانیان نیازمند و خانواده‌های آنها است و «سفره‌دار» یا همان مجموعه اطعام و قربانی، با توجه به رسالت و کارکردشان در پویش‌های جداگانه‌ای اقدام به خدمت‌رسانی به محرومان می‌‌کنند. آزادی زندانیان جرایم غیر‌عمد با کمک‌های 50 هزار تومانی مردم خیر در ایام عزاداری سیدالشهدا با عنوان نذر امام سجاد (ع) نیز از برنامه‌های مجموعه دوباره زندگی است.


او می‌‌گوید: مجموعه سفره‌دارمانند سنوات گذشته پویش اطعام حسینی را برای میزبانی از مجالس عزاداری مناطق کم‌برخوردار استان تهران و البرز آغاز کرده است و امیدواریم با حمایت بانیان خیر تا پایان این ماه پذیرایی با غذای گرم این جلسات را انجام دهد. جمعیت امام‌رضایی‌ها در ایام دهه اول محرم امسال با راه‌اندازی پویش زیر سقف مهربانی (پرداخت کمک‌هزینه ودیعه مسکن به مستأجران نیازمند) در طرح دهم 10 هزار تومانی، با کمک خیرین بتواند حداقل کمک‌هزینه ودیعه مسکن چندین خانواده نیازمند را تأمین کند.


محرم، فرصتی برای دستگیری از محرومین
مجید صمدیان، معاون ارتباطات بنیاد حضرت رقیه(س) هم با اشاره به اینکه نقش اصلی این بنیاد خیریه، اجرای خدمات محرومیت‌زدایی است، به خبرنگار «ایران» توضیح می‌‌دهد: این مجموعه همواره تلاش می‌کند از حداکثر ظرفیت‌های خود برای خدمات گوناگون فرهنگی و اجتماعی استفاده کند. در ماه محرم، با توجه به اینکه فضای گسترده‌ای در اختیار مجموعه قرار دارد، نمازخانه مجموعه که فضایی مناسب برای حضور آقایان و بانوان است، در طول سال هر شب در اختیار هیأت‌هایی ا‌ست که به دلیل شیوع بیماری کرونا محل مناسبی برای برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی در اختیار نداشته‌اند و همچنین هیأت‌هایی با جمعیت زیاد نیز از ظرفیت سوله‌ها و فضای بازی که مناسب برگزاری هیأت است، استفاده می‌کنند. علاوه بر آن در ماه محرم فضای موجود در این بنیاد در اختیار این هیأت‌ها برای اطعام و پذیرایی عزاداران حسینی است و ما هم در این امر خیر مشارکت داریم.  یکی دیگر از فعالیت‌های این مجموعه تجهیز مساجد، حسینیه‌ها و تکایای مذهبی برای برپایی مراسم مذهبی از جمله عزاداری‌های محرم است. البته در طول سال این طرح جاری‌ است و مجموعه‌های مختلف از این قوه اجرایی بنیاد حضرت رقیه(س) بهره‌مند هستند.
او در ادامه اضافه می‌‌کند: با توجه به اینکه هیأت‌های مذهبی در طول سال بویژه ایام محرم‌الحرام محل رجوع اقشار مختلف مردم است، یکی از کارهای ویژه ما ایجاد خدمات اجتماعی در اماکن مذهبی بوده است که در فواصل مختلف خصوصاً ایام محرم برای اقشار نیازمند حول هیأت خود با همکاری این بنیاد اقدام به تأمین بسته‌های معیشتی و سایر خدمات کرده است. همان طور که می‌دانید یکی از کارهای هیأت‌های مذهبی، طبخ غذا برای عزاداران حسینی است، ما هم این توفیق را داریم تا در این زمینه همکاری کرده و از ظرفیت آشپزخانه برای طبخ غذا در ماه محرم و صفر استفاده کنیم. نکته مهم اینکه با توجه به ظرفیت‌های استانی موجود، از محل مشارکت خیرین محترم برای تأمین اقلام خشک استفاده می‌شود تا در مناطق محروم کشور اقدام به طبخ و توزیع طعام حسینی شود.


ارائه خدمات به محرومان سراسر کشور در ماه محرم
در ماه محرم، تمام جمعیت‌های خیریه‌ در ارائه کمک و نذورات به محرومین از یکدیگر پیشی می‌‌گیرند، جمعیت هلال احمر نیز در کنار سایر خیرین، در این ماه سعی دارد، بیش از همیشه در امر خیر پیشتاز باشد. دکتر محمد گل فشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر نیز با بیان اینکه خدمات‌رسانی این جمعیت در ماه محرم، بر اساس نیاز استانی است، به «ایران» می‌‌گوید: در حال حاضر برخی استان‌ها به رنگ قرمز کرونایی، تعدادی نارنجی و برخی بدون مشکل هستند، از این رو در ماه محرم اختیار را به استان‌ها داده‌ایم تا بر اساس نیاز هر استان خدمات بهداشتی ارائه شود. در سال گذشته به دلیل شدت کرونا، 2 هزار هیأت در سراسر کشور تحت پوشش بودند، اما امسال به دلیل کمتر بودن ابتلاها، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی در مناطق مورد نیاز انجام می‌‌شود، در مناطقی که شدت کرونا بیشتر است، قبل از آغاز عزاداری‌ها و سخنرانی‌ها به مردم توصیه‌های بهداشتی داده می‌‌شود. از آنجا که دوباره بیماری در حال شدت گرفتن است، باید توصیه‌های بهداشتی و ایمنی نیز بیش از پیش جدی گرفته شود.


گل‌فشان در ادامه درخصوص خدمات‌رسانی‌ها در ماه محرم‌الحرام توضیح می‌‌دهد: برپایی ایستگاه‌های صلواتی و اجرای مراسم مذهبی در استان‌های تهران و قم به صورت روزانه است و در این ماه، کاروان‌هایی هم تحت عنوان کاروان‌های نیکوکاری فعال هستند و به ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی در مناطق محروم استان‌ها و حاشیه شهرها می‌‌پردازند، همچنین تیم‌های سحر در ماه محرم خدمات روان‌شناسی را در مناطق محروم به صورت گسترده‌تری دارند.
به گفته او، جمعیت هلال احمر کشور، در قالب نذورات، غذای گرم و بسته‌های غذایی و بهداشتی، همچنین بسته‌های 72 ساعته را در مناطق سیلزده توزیع می‌‌کند. امسال به دلیل وقوع سیل در بحث نذورات در مناطق سیلزده با قوت بیشتری در حال انجام خدمت‌رسانی هستیم و سعی می‌‌شود با اهدای نذورات و بسته‌های حمایتی و معیشتی در این ماه گرانقدر، از آلام هموطنان عزیز در این مناطق تا اندازه‌ای کاسته شود.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جمعیت امام رضایی ها ماه محرم استان ها هیأت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۱۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی بیش از ۴۸۰۰ نفر متأثر از سیل و آبگرفتگی از خدمات امدادی هلال احمر

به گزارش روابط عمومی سازمان امداد و نجات؛ بابک محمودی گفت: از تاریخ ۴ تا ۹ اردیبهشت ماه، ساعت ۰۶:۳۰ صبح امروز ۹ اردیبهشت ماه، ۱۳ استان اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان، یزد، البرز و هرمزگان تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: در این مدت نیرو‌های این جمعیت طی ۹۱ مورد عملیات امداد و نجات به ۴ هزار و ۸۱۳ نفر متأثر از سیل امدادرسانی کردند، ۱۲۴ نفر را به مناطق امن انتقال، و از ۲۹۲ واحد مسکونی تخلیه آب صورت گرفت. همچنین ۲ هزار و ۶۶ کیلوگرم نایلون، ۵۴۰ کیلوگرم برنج،۶۸۴ تخته پتو، ۹۵۸ قوطی کنسروجات، ۲۹۵ تخته موکت، ۲۴۰ بسته غذایی، ۱۹۴ قرص نان و ۵۵ دستگاه چادر در بین متأثرین توزیع گردید.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به تداوم خدمات امدادی نیرو‌های این جمعیت گفت: ۱۹۷تیم عملیاتی متشکل ۷۷۹ نفر امدادگر و نجاتگر در این عملیات حضور و به متأثرین امدادرسانی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • بهره مندی بیش از ۴۸۰۰ نفر متأثر از سیل و آبگرفتگی از خدمات امدادی هلال احمر
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • ارایه خدمات درمانی به بیش از ۲۷۰۰ نفر در سطح استان 
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد