Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@19:28:13 GMT

تنها 7 درصد اهدا کنندگان خون زیر 25 سال هستند

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۲۱۱۵

تنها 7 درصد اهدا کنندگان خون زیر 25 سال هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک ریتا ظهیری ظهار امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر رزرو ۷ روزه بیمارستان و مراکز درمانی را در پایگاه‌های خود داریم که نشان‌دهنده شرایط آبی در تمام گروه‌های خونی است اما ذخایر گروه‌های خونی با RH منفی همواره کم بوده است.

وی افزود: با توجه به بیمارستان‌هایی که در استان در حال ساخت است و به تبع با اضافه شدن تخت‌ها نیاز خونی نیز افزایش پیدا می‌کند اما متاسفانه زیرساخت‌های انتقال خون نسبت به افزایش تخت‌های بیمارستانی رشد نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست سازمان انتقال خون استان مرکزی ادامه داد: فاز سوم بیمارستان آیت الله خوانساری حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طی برنامه ریزی صورت گرفته به زودی افتتاح می‌شود؛ بیشترین مصرف فرآورده‌های خونی در این بیمارستان صورت می‌گیرد و با توجه به افتتاح فاز سوم قطعا نیاز خونی نیز افزایش پیدا می‌کند که می‌طلبد در این راستا اقداماتی صورت بگیرد.

ظهیری بیان کرد: در شهرستان‌های ساوه، خمین، زرندیه نیز بیمارستان‌هایی در حال احداث است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و قطعا مصرف خون با توجه به مراجعه بیماران از شهرها و استان های همجوار نیز افزایش می‌یابد این در صورتی است که فقط دو پایگاه انتقال خون در شهرهای اراک و ساوه وجود دارد.

وی اضافه کرد: استان مرکزی در شاهراه اصلی و در کریدور ارتباطی است که به تبع تصادفات جاده نیز در این استان قابل توجه است و بیشترین سوانح را در کشور دارد؛ همه این موضوعات باعث شده در مواقعی ذخایر خونی به کمتر از هفت روز برسد.

سرپرست سازمان انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون اراک در دو شیفت مشغول به فعالیت هستند و خدمات ارائه می‌دهند خاطرنشان کرد: نیاز است حداقل یک پایگاه دیگر در این شهر احداث شود چرا که سال هاست حتی یک سانتر تحت عنوان انتقال خون اضافه نشده است.

ظهیری گفت: پایگاه انتقال خون اراک مجوز ارسال پلاسما را دارد که نشان می‌دهد چرخه خون‌گیری، فراوری و توزیع در این پایگاه با رعایت کامل پروتکل‌ها و استاندارهای لازم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیشتر اهدا کنندگان در رنج سنی ۳۵ تا ۴۵ سال هستند که ۳۲.۲ درصد افراد را تشکیل می‌دهند افزود: در سال گذشته ۹۷ هزار و ۸۳۳ واحد فرآورده خونی در استان تولید و توزیع شد؛ نیاز خونی با توجه به تعداد بیمارستان‌ها دوبار افزایش می‌یابد که باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.

سرپرست سازمان انتقال خون استان مرکزی اضافه کرد: در سال گذشته ۴۴ هزار و ۱۲۹ اقدام به اهدای خون کردند که از این تعداد ۳۶ هزار و ۷۰۱ نفر واجد شرایط بودند.

ظهیری  با بیان اینکه تنها ۷ درصد اهدا کنندگان خون زیر ۲۵ سال هستند ادامه داد: متاسفانه اقبال جوانان نسبت به اهدای خون پایین است که می‌طلبد در این راستا فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد.

وی افزود: در ۴ ماه ابتدای سال ۱۵ هزار و ۴۹۹ نفر برای اهدای خون خود اقدام کردند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۵۳ نفر موفق به این کار شدند؛ ۷۵۵ نفر را بانوان و مابقی افراد را آقایان تشکیل دادند.

سرپرست سازمان انتقال خون استان مرکزی یادآور شد: در زمان جنگ تحمیلی گاهی بیش از 50 درصد اهداکنندگان بانوان بودند که این رقم در سال‌های جاری به طور میانگین 6.2 درصد رسیده که نشان می‌دهد مشارکت خانم‌ها در اهدای خون کاهش داشته است.

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: انتقال خون اهداکنندگان خون استان مرکزی پایگاه انتقال خون اراک اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۲۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان نیایش به ابر بیمارستان تبدیل خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، بهرام دلفان اظهار کرد: بیمارستان نیایش سال ۹۲ تحویل مسکن و شهرسازی و مصوبه اولین سفر احمدی‌نژاد به لرستان تحت عنوان بیمارستان جایگزین شهدای عشایر بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این بیمارستان به نام نیایش تغییر یافته که امیدواریم همین اسم بماند، افزود: بیمارستان شهدای عشایر به قوت خود باقی خواهد ماند و ردیف و اعتبار جداگانه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: این پروژه سال ۹۵ به خاتم‌الانبیا واگذار شده که ۶ و نیم الی ۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دلفان بیان کرد: از سال ۹۵ تا دولت جدید یعنی ۱۴۰۰، ۲۵ درصد پیشرفت داشته که ۵۱۵ تخت بوده و ۴۹۴ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیک دارد که بالغ بر ۴۰۴ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و به ۶۱۱ تختخوابی ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اینکه به یک ابر بیمارستان تبدیل خواهد شد و یکی از بزرگترین بیمارستان‌های غرب کشور است، گفت: درصورتی‌که منابع مالی آن تأمین شود سال آینده تحویل داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: بیشتر از آنچه تعیین شده بود اعتبار به آن تخصیص داده شده و از ماده ۵۶ نیز ۲۷۲ میلیارد وام گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستان در خراسان جنوبی
  • اهدا آمبولانس به بیمارستان جاسک
  • سوانح رانندگی در خراسان رضوی ۱۱ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • بیمارستان نیایش به ابر بیمارستان تبدیل خواهد شد
  • امنیت انرژی ایران در گرو استفاده صحیح مصرف کنندگان گاز
  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه
  • انتقال هوایی بیمار سکته قلبی از داران به بیمارستان چمران اصفهان
  • انتقال تلفات نظامیان اسرائیلی در غزه به بیمارستان با ۵ بالگرد
  • ۵۸ درصد از مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره شهرداری خمین زنان هستند