آداب و رسوم و مراسم محرم در مازندران
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۲۱۳۲
کارشناس مردم شناسی و میراث معنوی میراث فرهنگی مازندران با اشاره به ثبت ۸۰ آیین معنوی استان در فهرست میراث ملی گفت: ۳۰ اثر مربوط به آیینهای عاشورایی است.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ طوبی اصانلو با بیان اینکه عاشورا و فلسفه آن در قلب و جان مردم ریشه دوانده است و کاملاً به این باورها و اعتقادات ایمان دارند گفت: حدود ۳۰ اثر و آئین عاشورایی در استان به ثبت ملی رسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: برخی آئینها مانند مشال پلیته از جمله رسمهای فراموش شدهای است که در شرق استان استان برگزار میشود و در زمانی که روستایی و برق وجود نداشت، پارچهها و لباسهای را به نیت مراسم عاشورا در طول سال کنار میگذاشتند و با آن مشعل درست میکردند وبرای مراسم عزاداری و سینه زنی از این مشعل و پارچهها استفاده میکردند.
اصانلو با اظهار اینکه آئین مشال پلیته به عنوان قدیمی ترین آئین در شرق استان و در منطقه بهشهر و گرجی محله در حال انجام است گفت: ۸۰ آئین ثبت ملی شده داریم که ۳۰ آئین به عاشورا و عزاداریهای امام حسین (ع) بر میگردد.
کارشناس میراث فرهنگی تصریح کرد: یکی دیگر از آیینهایی که برگزار میشود صبح صادق که در محله ماهفروجک ساری به «صبح تروره» معروف است و از دیگر آیینهایی که مردم مازندران بسیار به آن اعتقاد دارند، «تکیه دوسن» است و مردم در روزهای منتهی به محرم نسبت به غبارروبی تکایا و مساجد اقدام میکنند تا برای عزاداری محرم آماده شود.
اصانلو، هدف اصلی حفظ آئینهای عاشورایی را آشنایی نسل جدید با این آئینها برشمرد و گفت: نسل جدید و آئینها حامیان اصلی باورها و رسمها هستند و باید فرزندان و کودکان را با این رسم و رسوم آشنا کنیم تا در استمرار آن تلاش کنند.
این کارشناس میراث فرهنگی یادآور شد: آئین منبرکشی منزل علمدار در امامزاده یحیی ساری در محله سیزده پیچ را از رسمهای قدیمی و ماندگار عاشورایی برشمرد و مردم از مناطق مختلف در شب عاشورا خود را به این مراسم میرسانند و معتقدند باید از زیر منبر رد شوند تا یکسال برابر حوادث بیمه باشند.
وی علم گردانی در روستاهای مازندران را از دیگر رسمها عاشورایی بیان کرد و گفت: علم پنج تن و گرداندن آن به درب منازل و سینه زنی زنان روستای ولامده از دیگر آئینهای قدیمی و عاشورایی در مازندران است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: امام حسین برق فلسفه کودکان محرم آئین ها رسم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۲۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تفال به حافظ شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ المنه لله که در میکده باز است....
فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باورهای کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان میبردند بهرهای از کلام حق دارند رجوع میشد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.
المنه لله که در میکده باز است
زان رو که مرا بر در او روی نیاز است
خمها همه در جوش و خروشند ز مستی
وان میکه در آن جاست حقیقت نه مجاز است
از وی همه مستی و غرور است و تکبر
وز ما همه بیچارگی و عجز و نیاز است
رازی که بر غیر نگفتیم و نگوییم
با دوست بگوییم که او محرم راز است
شرح شکن زلف خم اندر خم جانان
کوته نتوان کرد که این قصه دراز است
بار دل مجنون و خم طره لیلی
رخساره محمود و کف پای ایاز است
بردوختهام دیده چو باز از همه عالم
تا دیده من بر رخ زیبای تو باز است
در کعبه کوی تو هر آن کس که بیاید
از قبله ابروی تو در عین نماز است
ای مجلسیان سوز دل حافظ مسکین
از شمع بپرسید که در سوز و گداز است
شرح لغت: غرور: فریفتگی به حسن و دلیری در دلبری/ تکبر:گردن کشی.
تفسیر عرفانی:۱- حتماً اوضاع بر وفق مراد شما خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی و اضطراب وجود ندارد. این دل مشغولی شما به علت وسواس و بی حوصلگی میباشد. پس توکل بر خدا کنید و سوره مبارکه السبا، آیه ۲۰ تا ۳۵ را با معنی و حضور قلب بخوانید که گشایش است.
۲- هیج کس از درد دل شما آگاه نیست و همه ریشخند میکنند.
۳- حضرت حافظ در بیت هفتم و آخر میفرماید:
زمانی که چشم به روی تو گشوده ام، مانند باز شکاری، از هر چه در جهان است، جز تو، چشم دوخته ام.
*ای یاران مجلس، از داغ دل حافظ ناتوان، تنها شمع اطلاع دارد که مانند وی میسوزد و میگذازد.
پس او نیز شما را خیلی دوست دارد و تردید شما ابدا موردی ندارد.
تعبیر غزل:شکر خدای را به جا بیاور که درها به رویت گشوده خواهد شد و رویاهات با حقیقت پیوند میخورد. شخصی وارد زندگیت میشود که میتوانی او را محرم رازهای ناگفته خود بدانی و به او اعتماد کنی. او چشم تو را بر روی همه جهان میبندد و دیدگانت را تنها به روی زیباییها میگشاید. پس بی آنکه غم و اندوه به وجود خود راه دهی خود را برای آمدن او آماده کن.