Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی امروز سه‌شنبه ساعاتی پس از اعلام کشته شدن نفر دوم القاعده در کابل توسط بایدن، با طرح این سوال که "الظواهری در مرکز شهر کابل چه کار می‌کرد؟ " به شدت از سیاست‌های واشنگتن در این خصوص انتقاد کرد.

واشنگتن پست در اینباره نوشت: به دنبال خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان در تابستان سال گذشته، بایدن اطمینان خاطر داد که القاعده از این کشور رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بایدن اوت گذشته گفت: "با رفتن القاعده آمریکا چه منفعتی در افغانستان دارد؟ ما برای خلاص شدن از القاعده به افغانستان رفتیم و این کار را انجام دادیم. "

این روزنامه همچنین با اشاره به اظهارات همان ماه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر عدم حضور القاعده در افغانستان و عنوان کردن اینکه بقایای القاعده هیچ خطر جدی برای آمریکا ندارند، افزود: تقریبا یک سال بعد درحالیکه آمریکا حمله به جانشین و مرد دست راست اسامه بن لادن را جشن می‌گیرد، این مساله مطرح است که الظواهری در یک غار دور دست در کوه‌های هندوکش (محل  اختفای بن لادن) ظاهر نشد بلکه درست در قلب کابل پایتخت تحت کنترل طالبان حضور داشت.

 بایدن در جریان نطق تلویزیونی دوشنبه شب خود گفت که واشنگتن اوایل امسال پس از جابجایی الظواهری به مرکز شهر کابل بمنظور پیوستن به اعضای خانواده خود،  موقعیت وی را ردگیری کرده بود. مقامات آمریکایی به نشریه پولیتیکو گفتند که او در ماه مه در پایتخت افغانستان بود. واشنگتن پست در این خصوص نوشت: فکر کنید که این چه معنی می‌دهد. در عرض چند ماه از عقب نشینی آمریکا از افغانستان، خانواده الظواهری و خود رهبر القاعده به کابل منتقل شدند.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به سخنان بایدن در مورد اینکه "الظواهری در هفته‌های اخیر ویدئوهایی تهیه کرده و از پیروان خود خواسته بود تا به آمریکا و متحدانش حمله کنند"، ادامه داد: القاعده به افغانستان بازگشته و بایدن شایسته سرزنش است چون شرایطی ایجاد کرده که به تحت تعقیب ترین تروریست جهان اجازه داده تا به مرکز شهر کابل برود و در شهری که از دست القاعده آزاد شده عملیاتی طراحی کند. کشتن القاعده بزرگترین پیروزی سیاست خارجی بایدن است اما این حقیقت که رهبر القاعده در کابل بود بزرگترین رسوایی سیاست خارجی بایدن به حساب می‌آید.  

 رئیس جمهوری آمریکا سال گذشته دستور خروج سراسیمه نیروهای کشورش از افغانستان را صادر کرد و اگرچه با این دستور، پایان دو دهه اشغالگری ایالات متحده بر افغانستان رقم خورد، اما این اقدام چنان غیرمسئولانه و دارای تبعات فراوان بود که بسیاری آن را تاریک ترین برگ از کارنامه دولت بایدن می‌دانند.

پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، ظرف دو هفته دولت کابل به دست طالبان فروپاشید. بایدن مقصر اصلی فروپاشی دولت پیشین و سقوط افغانستان خوانده شد و صرف نظر از اینکه دولت وقت افغانستان می‌توانست بعد از خروج آمریکا عملکرد مثبتی داشته باشد یا نه، مردم افغانستان هرگز این نقطه تاریک را فراموش نمی‌کنند.

تصمیم بایدن در مورد افغانستان، محبوبیت او در آمریکا و جهان را تا ۴۰ درصد کاهش داد. تنها ۲۵ درصد مردم آمریکا اقدام دولت بایدن در خروج از افغانستان در شرایط کنونی مورد تایید قرار دادند. خروج غیرمسئولانه بعد از ۲۰ سال ضربه زدن به ثبات و امنیت و آرامش واقتصاد این کشور، در بدترین زمان و شرایط ممکن انجام شد و دردی از مردم افغانستان دوا نکرد.  

منبع: Washington Post برچسب‌ها افغانستان کابل القاعده جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان کابل القاعده افغانستان کابل القاعده جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۲۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد

سفیر چین در کابل طی دیداری با معاون اداری نخست‌وزیر حکومت طالبان روابط پکن و کابل را تاریخی و در بهترین حالت خود عنوان کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ژائو شنگ» سفیر چین در کابل در دیدار با «عبدالسلام حنفی» معاون اداری نخست‌وزیر حکومت طالبان روابط پکن و کابل را به عنوان دو کشور دوست و همسایه، تاریخی توصیف کرد و گفت در حال حاضر این روابط در بهترین حالت قرار دارد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ»، سفیر چین افزود: دولت چین خواهان ارتقا و گسترش هر چه بیشتر روابط کابل و پکن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

ژائو شنگ ادامه داد: این کشور به خاطر تحکیم هرچه بیشتر روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف، بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع و رشته‌های مختلف را به دانشجویان افغان فراهم کرده و نیز دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را برای ارتقای ظرفیت افغان‌ها در بخش‌های مختلف به از جمله در زمینه بهداشت و درمان برگزار می‌کند.

وی با اشاره به علاقمندی تاجران و شرکت‌های چینی جهت سرمایه‌گذاری در افغانستان گفت: روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در وضعیت مناسب قرار دارد و تاجران و سرمایه‌گذاران چینی مایل‌ هستند در عرصه‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

آغاز آزمایشی کریدور ریلی بین چین و افغانستانآغاز جلسه مشترک وزرای خارجه پاکستان، چین و افغانستان

این دیپلمات چینی ضمن ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در افغانستان، از کمک 100 هزار دلاری این کشور از طریق صلیب سرخ چین خبر داد و گفت این کمک به زودی به دسترس مسئولین مربوطه قرار خواهد گرفت.

حنفی نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع چین در مجامع بین‌المللی درباره افغانستان، گفت: هیئت حاکمه از سیاست چین واحد و نیز پروژه‌های اقتصادی این کشور مانند «یک کمربند، یک راه» حمایت می‌کند.

وی همچنین تصریح کرد: امارت اسلامی خواستار روابط و تعامل نیک با همه کشورها به ویژه با چین است و به هیچکس اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه امنیت کشورهای همسایه‌، منطقه و فرامنطقه را نمی‌دهد و از سایر کشورها نیز توقع دارد تا بر اساس احترام متقابل با افغانستان رفتار کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • حضور ویرانگرِ آمریکا در افغانستان + فیلم
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا