Web Analytics Made Easy - Statcounter

تریبون‌های نماز جمعه که در واقع تریبون‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، اگر تداوم صدای حق طلبی و عدالتخواهی باشد، قطعا موجب شکوفایی و جوان شدن صفوف نماز جمعه خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سهیل معیری، دبیر مجمع مطالبه‌گران استان سیستان و بلوچستان؛ تریبون‌های نماز جمعه، که در واقع تریبون‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، اگر تداوم صدای حق طلبی و عدالتخواهی باشد، قطعا موجب شکوفایی و جوان شدن صفوف نماز جمعه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سیرۀ نظری و عملی امام خمینی نسبت به مطالبه‌گری در جامعه و نقش آن در حکمرانی خوب، در دوران زندگی او کاملاً نمایان است. ایشان خود در دوران حکومت پهلوی‌ها از مطالبه‌گران اصلی جامعه نسبت به حاکمان بود و مردم را آگاهی می‌داد و و سفارش می‌کرد که باید خواسته‌های خود را از حاکمان بخواهند و بپرسند و آن‌ها را استیضاح نمایند (صحیفه امام، ج ۱، ص ۱۷۷) و حاکمان و دولت‌مردان نیز موظف به گوش‌دادن و پاسخ هستند. این روحیۀ مطالبه‌گری امام خمینی و تشویق مردم به آن، پس از پیروزی انقلاب و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی به نحوی دیگر ادامه داشت. همیشه اقشار مختلف مردم را تشویق می‌کرد که خواستۀ خود را مطرح نمایند و از مسئولان طلب کنند. به سران و مسئولان نیز گوشزد می‌کرد که به مردم پاسخ‌گو باشند. بار‌ها سلامت و موفقیت کشور را در گرو رضایت خدا و مردم دانسته و می‌فرمود:


«مردم مواظب‌اند و مطلع‌اند و شناسایی می‌کنند و سکوت نمی‌کنند. بنابراین، توصیه من به آقایان [مسئولان]به طور جِد این است که... تعقیب کنید، تأیید کنید، همراهی کنید، کمک کنید تا کشور شما رو به سلامت برود، و احتراز کنید از یک چیزی که بر خلاف رضای خداست و بر خلاف رضای ملت است.» (همان، ج‌۱۹، ص: ۳۹۹)

مدتیست در استان مشاهده می‌شود مطالبه گری در نهاد‌های نماز و سطح استان و با پیش قراولی امام جمعه زاهدان به عنوان پدر معنوی در حال اجراست؛ نمازجمعه به عنوان بزرگ‌ترین و رساترین رسانه حاکمیت اسلامی، فرهنگ ساز مطالبه گری است، حال که شخص امام جمعه زاهدان پرچم مطالبه گری برافراشته اند، لازم است بگوییم «جانا سخن از زبان ما می‌گویی» و امید است این حرکت امید بخش همچون زاهدان و زابل در تمام تریبون‌های نماز جمعه استان مشاهده شود.

آیت الله محامی، به واقعیت تلخ استان سیستان و بلوچستان اشاره کردند که مردم برای آب و نان و گاز و... با صف‌های طولانی دست و پنجه نرم میکنند، اما یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست که هرگاه صدای مطالبه‌ای از جانب دغدغه‌مندان این استان بلند شد از جانب برخی مسئولین بی کفایت متهم شدند به سیاه نمایی و ارتباط با ضد نظام عنوان شد.


در خصوص عدم توسعه بندر آزاد چابهار گلایه داشتند که باید عرض کرد موضوع فراتر از استان است و به الگوی تبعیض آمیز و ضد توسعه دوران سازندگی باز می‌گردد آنجا که کریدور اقتصادی شرقی، شمال - جنوب کشور برای ترانزیت کالا معطل گذاشته شد و مسیر غیر اقتصادی مرکز کشور از بندر عباس، کرمان و... جایگزین شد؛ انگار نه انگار که انقلاب ۵۷ برای پیشرفت مناطق محروم بود.


امام جمعه زاهدان اشاره درستی به حضور مدیران ضعیف و ناکارآمد در استان داشتند، اما این تمام ماجرای نیست، بخشی هم بر میگردد به عدم وحدت و هم دلی بین نمایندگان مجلس و اختلافات بین آن‌ها که بعضا رفتارشان در جلسات عمومی موجب سرشکستگی همان مردمی می‌شود که با واژه حلیم یعنی بردبار از آن‌ها یاد شد.


طبق گفته حاج اقای محامی، عملکرد شهرداران به درستی در نتیجه نگاه قومی و قبیله‌ای عنوان شد، اما سوال اینکه دستگاه‌های نظارتی چرا بر عملکرد مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر نظارت لازم را نداشته اند تا از بروز فاجعه سیل اخیر جلوگیری شود؟ مردم در حادثه سیل اشکشان از سوءمدیریت شهردار و اعضای شورای شهر جاری شد، اما باز هم با حلم و متانت برخورد کردند.


ایشان ضمن اشاره درست به مشکلات منطقه سیستان و بحث حقآبه، مرز را هم فرصت و هم تهدید دانستید و تاکید نمودند مهاجرت مردم به دلیل خشکسالی و ریزگرد موجب خالی شدن تنگه احد نظام از سکنه شده است، اما توقع بر این است که جوانان بومی استان در کارخانجات صنعتی بومی و محلی به کار تولید مشغول می‌شدند، ولی شاهد آن هستیم که همین معدود پروژه‌های صنعتی به دلیل کارشکنی برخی مسئولین و موانع قانونی سالهاست که معطل و بر زمین مانده است.


مجموع همین موارد و بیشتر از این‌ها موجبی بود که ایشان را واداشت در حرکتی انقلابی و قابل تحسین و کم نظیر در گردهمایی ائمه جمعه با رئیس جمهور به بیان صریح این مطالب بپردازید و اتفاقا همین تلنگر ایشان به مسئولین بود که وزارت خارجه را واداشت تا در اقدامی عاجل تذکری جدی به هیئت حاکم افغانستان در خصوص موضوع آب رودخانه هیرمند و حقابه هامون بدهد، قطعا این قبیل اقدامات باعث دلگرمی مردم خواهد شد.


تریبون‌های نماز جمعه، که در واقع تریبون‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند اگر تداوم انعکاس صدای حق طلبی و عدالتحواهی باشد، قطعا موجب شکوفایی و جوان شدن صفوف نماز جمعه خواهد شد.
حکومت اسلامی حکومتی پویاست، از ملزومات این پویندگی مطالبه گری مردم و نخبگان جامعه در همه شئون حکومت است. در شریعت اسلام رابطه حکومت و مردم رابطه‌ای عمیق اقناعی و دوطرفه است و هر دو باید بر یکدیگر مؤثر باشند. در معارف اسلامی جایی گفته می‌شود «الناس علی دین ملوکهم» که نشان از عمق تأثیرگذاری حاکمان نه تنها بر معاش مردم که بر سلوک و آراء آن‌ها دارد و در جایی دیگری پروردگار متعال می‌فرمایند «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» که نشان از لزوم تحرّک جامعه برای تحرّک و تعالی حکومت دارد.


در پایان امید است که تا شکستن چرخه‌ی انتصاب و ابقای مدیران درجه دهم در استان پیش برویم و مردم عزتمند استان سیستان و بلوچستان را به جایگاه‌های رفیع عدالت و پیشرفت برسانیم.

سهیل معیری، دبیر مجمع مطالبه‌گران استان سیستان و بلوچستان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نمازجمعه مطالبه گری سیستان و بلوچستان استان سیستان و بلوچستان تریبون های نماز جمعه جمهوری اسلامی موجب شکوفایی مطالبه گری خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۳۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطبه های نماز جمعه شهرستان‌های هرمزگان

 نماز جمعه میناب

حجت الاسلام محسن ابراهیمی امام جمعه میناب گفت: لازم است قوای سه گانه وهمه دستگاه‌های دولتی وحاکمیتی برای ثبات اقتصادی؛ وعده صادق اقتصادی را ایجاد کنند و مشکلات معیشتی مردم راحل کنند.

نماز جمعه بندرلنگه

حجت الاسلام ابراهیم شریفی امام جمعه بندرلنگه گفت: از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان تسریع در دو بانده کردن جاده‌های مواصلاتی در کریدور غرب به شرق و تکمیل پل آبنمای روستای کنخ در جاده بندر خمیر است.

نماز جمعه اهل سنت بندرلنگه

شیخ مسعود راهبر امام جمعه اهل سنت بندرلنگه هم گفت: معلم جایگاه ویژه‌ای در قرآن و رهنمود‌های رسول خدا دارد.

نماز جمعه رودان

حجت الاسلام محمد بارانی امام جمعه رودان گفت: در اجرای طرح عفاف و حجاب اولویت با کار فرهنگی است.

 نماز جمعه جاسک

حجت الاسلام عباس ذاکری امام جمعه جاسک گفت: حقوق بشر آمریکایی یک شعار دروغین و سرپوش برای دخالت در کشور‌های دیگر است.

 نماز جمعه بندرخمیر

حجت‌الاسلام شعیب صالحی امام جمعه بندرخمیر نیز گفت: حوزه‌های علمیه باید نقش فعال خود را در نشر معارف فقه جعفری ایفاء کند.

 نماز جمعه سیریک

حجت الاسلام محسن سالاری امام جمعه سیریک نیز خواستار نظارت بیشتر در اجرای طرج کالابرگ الکترونیک شد.

 نماز جمعه بشاگرد

حجت السلام حسین غلامی امام جمعه بشاگرد گفت:مسولان از شرایط و ثبات امنیتی در کشور برای جذب سرمایه گذاری بهره ببرند.

 نماز جمعه پارسیان

حجت الاسلام جواد اسماعیل نیا امام جمعه پارسیان گفت: اختصاص حق آلایندگی تاسیسات مستقر در عسلویه به پارسیان وساخت بیمارستان تامین اجتماعی از خواسته‌های مردم پارسیان است.

نماز جمعه حاجی آباد

حجت الاسلام محمد خانجانی امام جمعه موقت حاجی آباد گفت: خیزش دانشجویان در آمریکا و اروپا نشان از تحلیل درست و عقلانیت در دانشگاه هاست.

 نماز جمعه بوموسی

حجت الاسلام جاودان امام جمعه موقت بوموسی هم روز معلم را گرامی داشت.

نماز جمعه توکهور و هشتبندی

حجت الاسلام بهرام سلیمانی امام جمعه موقت توکهور و هشتبندی هم گفت: تحولات جهانی به سوی حمایت از مقاومت و مظلومان فلسطین است.

 نماز جمعه هرمز

حجت الاسلام جعفر رستاخیز امام جمعه هرمز نیز خواستار حضور بیشتر جوانان در هیات‌ها و مراسم مذهبی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از تریبون نماز جمعه /مشاوران شما بیت هایی بهتر از شاهنامه را می توانستند پیدا کنند
  • خطبه های نماز جمعه نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان
  • برپایی میز خدمت دانشگاه آزاد اسلامی رودسر و املش در نماز جمعه 
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان‌های هرمزگان
  • نماز جمعه شهرستان‌ها
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری جهانی شده است
  • تشییع پیکر شهید «فرزین بلیان» در کرمانشاه + تصاویر
  • امام جمعه همدان: مطالبه‌گر‌ مشکلات مردم خواهم بود
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری مردم جهان شده است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه