Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@11:22:12 GMT

میرشکاک داستان مرداس را بررسی می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۴۳۷۹

میرشکاک داستان مرداس را بررسی می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسفعلی میرشکاک شاعر، نویسنده، پژوهشگر و طنزپرداز، در جلسه هفتم درس گفتارهای شاهنامه به تشریح و تحلیل «گفتار اندر داستان مرداس» که پیش درآمدی بر داستان ضحاک است، می‌پردازد.

«مرداس» پدر «ضحاک» است که با نیرنگ او کشته می‌شود. مرداس بنا بر روایت فردوسی، مردی نیک و گرانمایه بود که دادگری می‌کرد و از خدای جهان‌دار می‌ترسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مِرداس بنا بر توصیفی که فردوسی از او در این گفتار دارد، شاه دشت نیزه وران و از نژاد تازی بوده و قلمروش در منطقه امروزی کشور سوریه قرار داشته است. تاریخ پادشاهی مرداس همزمان با پادشاهی «جمشید» در ایران بود. ریشه اسمی مرداس و ضحاک نیز به زبان آرامی نزدیک‌تر است. ضحاک به کمک ابلیس پدر خود مرداس را از پای درآورد.

هفتمین جلسه از درس گفتارهای شاهنامه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، ساعت ۱۸ تا ۲۰ امروز سه‌شنبه ۱۱ مرداد در سالن سلمان هراتی حوزه برگزار خواهد شد.

حضور در این برنامه برای همه علاقه‌مندان و پژوهشگران آزاد است.

کد خبر 5554213 فاطمه ترکاشوند

منبع: مهر

کلیدواژه: فردوسی یوسفعلی میرشکاک شاهنامه حوزه هنری محرم 1401 حسینیه مهر روایت محرم معرفی کتاب عاشورا کتاب و کتابخوانی کربلا موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انقلاب اسلامی ایران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نهاد کتابخانه های عمومی کشور بازی های رایانه ای نقد کتاب دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۴۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سورپرایز عوامل فوتبال ۳۶۰ برای عادل فردوسی پور (فیلم)



منبع:هم میهن

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: واکنش فریدون زندی پس از شنیدن نام علی پروین (فیلم) اعتراف عادل فردوسی‌پور به اشتباه خود در برابر قلعه‌نویی (فیلم) گل زیبای عادل فردوسی‌پور (فیلم)

دیگر خبرها

  • تدابیر جدید عربستان برای جلوگیری از ورود بدون مجوز به مکه در موسم حج
  • تمدید مسابقه کتاب شیرین تا روز بزرگداشت فردوسی
  • پادشاهی در تهران که دستورات عجیب صادر می کرد | گفت و گو با پادشاه عجیب را از دست ندهید
  • پادشاهی که دستورات عجیب صادر می کرد | گفت و گو با پادشاه عجیب را از دست ندهید
  • واکنش کریستیانو رونالدو به رویارویی النصر و الهلال در فینال جام پادشاهی
  • (ویدئو) سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه برنامه
  • سورپرایز عوامل فوتبال ۳۶۰ برای عادل فردوسی پور (فیلم)
  • (ویدئو) عادل فردوسی‌پور سورپرایز شد
  • النصر 3-1 الخلیج؛ رونالدو و الهلال دوباره به هم رسیدند
  • مرد سال آسیا شاید به دوئل با رونالدو برسد